Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1376
Hallais.

Jeg tenkte å bestille noen vitaminer på nett, men har rett og slett ingen peiling på vitaminer. Begynte å lese litt om det nå, og har kommet fram til en liten liste.

GABA
L-Tryptophan
5-HTP
Ultimate B Complex
Calcium and magnesium

Hva syns dere? Noe jeg burde ta vekk eller tilføye?
Kan også legge til at jeg er 18, sikkert rundt 60 kg, 170 høy. Spiser relativt dårlig mat, så tviler på jeg får i meg nokk vitaminer.
Sist endret av eRixn; 26. mai 2010 kl. 14:45.
Er bare tull med mindre legen sier du må ta noe spesifikt

Spis ordentlig du

Desutten får du multivitaminer her i Norge lettere om du absolutt skal ta noe sånt


Men det som du bør ta, er en spiseskje tran om dagen, alt du trenger egentlig.
420' FY
eRixn's Avatar
Trådstarter
Har ikke vært hos lege på så lenger jeg kan huske. Så dette blir vell opp til meg. Og spise ordentlig ryker alltid rett vest uansett.

Tran, ja.. Tar faktisk en spiseskje om morgen inni mellom.
Sist endret av eRixn; 26. mai 2010 kl. 14:47.
Som disneymann sier, og som det står på embalasjen til de fleste kosttilskudd, kan ikke tilskudd erstatte et variert kosthold. Var jeg deg ville jeg brukt pengene på noe frukt, grønnsaker og en pakke egg isteden.

Det er forøvrig bare Ultimate B Complex som er et vitamintiskudd. Det er heller ikke noe poeng å ta både tryptofan og 5 hydroksytryptofan, da kroppen gjør om førstnevnte til sistnevnte.
Du burde forklare litt om hvorfor du bør ha det, er du slapp, energiløs, angst, dårlig humør, etc...?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Du burde forklare litt om hvorfor du bør ha det, er du slapp, energiløs, angst, dårlig humør, etc...?
Vis hele sitatet...
Doesn't matter. Et sunt og variert kosthold, dagslys og fysisk aktivitet går i mye lengre baner enn det noen dyre kosttilskudd gjør (spesielt om vedkommende sliter med f.eks noe av det du spurte om).
Sist endret av Sky; 26. mai 2010 kl. 19:21.
Enig med Sky! Med mindre det er påvist spesifikke mangler av enkelte næringsstoffer, er det bare tull å ta tilskudd. I verste fall kan det være skadelig, som regel er det bare bortkastede penger.
Må si meg uenig her, det er ikke tull å ta kosttilskudd. Dere har rett i at den livstilen du beskriver funker fett, men det skader ikke med kosttilskudd, det som blir for mye av går bare ut igjen.

Fordi om en person har variert kost vil ikke det si at han konsumerer alt som trengs, kommer ann på hva han liker og ikke.


Aminosyrer og vitaminer og mineraler som kosttilskudd er noe all bør ta som følge av vår moderne livsstil.

Hadde du bodd ute og vært en huleboer som vet å jakte og vere i hard fysisk aktivitet og inta mat i sin naturlige form så hadde nok det holdt, men den maten vi fører i oss er ikke så potensiell.
Sist endret av TylerDurden; 27. mai 2010 kl. 13:58.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Må si meg uenig her, det er ikke tull å ta kosttilskudd. Dere har rett i at den livstilen du beskriver funker fett, men det skader ikke med kosttilskudd, det som blir for mye av går bare ut igjen.
Vis hele sitatet...
Det er desverre helt feil. En rekke næringsstoffer (som f. eks. vitamin A og D) er fettløselige, og et inntak som er høyere enn forbruket, vil føre til akkumulering av stoffet i fettvev. Dette kan være farlig. For hlyt inntak av aminosyrer kan overbelaste nyrer. Det er også noen som hevder at de vannløselige vitaminene (b vitaminer, c vitamin etc.) kan gjøre skade om de inntas i for store doser.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Aminosyrer og vitaminer og mineraler som kosttilskudd er noe all bør ta som følge av vår moderne livsstil.
Vis hele sitatet...
Hva begrunner du dette med? Hvorfor skulle vi trenge mer aminosyrer og vitaminer nå enn før, og hvorfor fungerer det ikke lenger å få disse gjennom vanlig kost?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hadde du bodd ute og vært en huleboer som vet å jakte og vere i hard fysisk aktivitet og inta mat i sin naturlige form så hadde nok det holdt, men den maten vi fører i oss er ikke så potensiell.
Vis hele sitatet...
Hvis du lever så hartd som du beskriver, har man tvært imot et høyere forbruk av næringsstoffer, og vil følgelig måtte tilføre mer gjennom kosten. I ekstreme tilfeller ville kanskje kosstilskudd være nødvendig eller i alle fall gunstig.

Hva mener du med at maten vi inntar ikke er så "potensiell"?