Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1996
Satt å tenkte litt på dette med å bruke en 555 chip for å lage en krets til å bruke i en tazer eventuelt bare bruke til å lade kondesatorer!

Vil denne funke?

[url=http://img94.imageshack.us/i/555timerkrets2.png/]http://img94.imageshack.us/img94/4056/555timerkrets2.png
Sist endret av Xzip; 26. mai 2010 kl. 22:30.
Nei, du kan først og fremst ikke drive en NPN slik, så er det en del støy og transienter og kompansere for.
Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
Nei, du kan først og fremst ikke drive en NPN slik, så er det en del støy og transienter og kompansere for.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle man ikke kunne drive en NPN slik? Den er jo koblet som en helt vanlig emitterfølger.
Jeg ville ha stabilisert den transistor tilkoblingen, ved å sette konstanstrøm på 0.6V på base, har kanskje ikkje så mye å si med tanke på at den skal brukes til en tazer, men hvis du setter 0.6V på transistor tilkoblingen så for du værtfall sammenhengende sinus bølge. (det blir vel 4-kant bølge som kjem ut fra 555)

I tillegg satt en kondensator før kollektoren som er tilkoblet 0V slik at du for litt mer "effekt" ut av tazeren.

Hvor høy utgangs-spenning fra trafoen hadde du tenkt deg?

Jeg er ingen elektronikk ekspert, men har 2 årig elektro på VGS nivå.
Sitat av Masi Vis innlegg
Jeg ville ha stabilisert den transistor tilkoblingen, ved å sette konstanstrøm på 0.6V på base, har kanskje ikkje så mye å si med tanke på at den skal brukes til en tazer, men hvis du setter 0.6V på transistor tilkoblingen så for du værtfall sammenhengende sinus bølge. (det blir vel 4-kant bølge som kjem ut fra 555)
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å forspenne transistoren når man bare kjører inn en firkantpuls (eller annet signal) som ikke går lavere enn 0 V. Du kan si at forspenningen allerede ligger i signalet. Og man får uansett ingen sinus ut når man kjører en firkantpuls inn på den måten, selv om man forspenner
Sitat av Provo Vis innlegg
Man trenger ikke å forspenne transistoren når man bare kjører inn en firkantpuls (eller annet signal) som ikke går lavere enn 0 V. Du kan si at forspenningen allerede ligger i signalet. Og man får uansett ingen sinus ut når man kjører en firkantpuls inn på den måten, selv om man forspenner
Vis hele sitatet...
Du har rett i det, bare jeg som tenkte litt feil. firekant pulser stiger jo øyeblikkelig og vil ikkje forårsake noe delay.

Men går det ann å transformere firekant pulser?
Xzip's Avatar
Trådstarter
Så denne vil funke?
(Vet jeg ikke har oppgitt noe verdier på forskjellige komponenter for det må jeg regne litt mer på!)
Kan ikke garantere noe, men det er verdt et forsøk. Men du bør legge merke til at pulsen du driver trafoen med har en likespenningskomponent som kan få trafoen til å gå varm, så vær oppmerksom på det. Det kan jo være en tanke å bruke en kondensator mellom emitter og trafoen.
Xzip's Avatar
Trådstarter
Kan jo helle bruke denne, da kan jeg kjøre større støm igjennom trafoen en istedenfor å bruke drivstrømmen til 555'en! (Jeg bør kansje og ha en motstand på + ledningen før transistoren, den viser ikke i tegningen)

http://img576.imageshack.us/img576/5337/555timerkrets.png
Sist endret av Xzip; 27. mai 2010 kl. 15:13.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Kan jo helle bruke denne, da kan jeg kjøre større støm igjennom trafoen en istedenfor å bruke drivstrømmen til 555'en! (Jeg bør kansje og ha en motstand på + ledningen før transistoren, den viser ikke i tegningen)

http://img576.imageshack.us/img576/5337/555timerkrets.png
Vis hele sitatet...
Nå fikk du den til å slutte å virke.
Men den vil bli bedre med felles - i forsyningen til 555 og transistor.
En trafo har en stygg uvane å ta knekken på halvledere når den brukes til firkantpulser, men dette kan selfølgelig rettes på.
En kondensator på inngangen til trafoen bedrer muligheten for att transistoren overlever, eller en diode på inngangen, med retning mot strømmen fra transistoren.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Kan jo helle bruke denne, da kan jeg kjøre større støm igjennom trafoen en istedenfor å bruke drivstrømmen til 555'en! (Jeg bør kansje og ha en motstand på + ledningen før transistoren, den viser ikke i tegningen)
Vis hele sitatet...
Det er akkurat den samme kretsen. Strøm må gå i en lukket sløyfe, noe som medfører at de to kildene i bunn og grunn er samme kilde (ellers får du et problem med basestrømmen). Bruk en kondensator fysisk nærme chippen mellom 555-ens pluss og jord for å fjerne de verste variasjonene i drivspenning, og jeg vil også anbefale å bruke en kondensator mellom emitter og trafoen for å fjerne likespenningskomponenten. Du kan også med fordel sette inn en zener-diode, med nedbrytningsspenning på litt mer enn drivspenning mot lederetningen, fra pluss til jord, som en delvis beskyttelse mot motspenninger fra trafoen.
Xzip's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er akkurat den samme kretsen. Strøm må gå i en lukket sløyfe, noe som medfører at de to kildene i bunn og grunn er samme kilde (ellers får du et problem med basestrømmen). Bruk en kondensator fysisk nærme chippen mellom 555-ens pluss og jord for å fjerne de verste variasjonene i drivspenning, og jeg vil også anbefale å bruke en kondensator mellom emitter og trafoen for å fjerne likespenningskomponenten. Du kan også med fordel sette inn en zener-diode, med nedbrytningsspenning på litt mer enn drivspenning mot lederetningen, fra pluss til jord, som en delvis beskyttelse mot motspenninger fra trafoen.
Vis hele sitatet...
Inni de røde har jeg satt på litt fler kompnenter, ser det mer riktig ut nå?
http://img22.imageshack.us/img22/1898/555timerkrets22.png

Btw, hvordan er det å handle fra elfa? Sender de i oppkrav eller sender de pakken med vedlagt faktura? Er bare 16 år så jeg har ikke mulighet å betale med visa, kan bare betale faktura/regninger og forskudds betale!
Sitat av Xzip Vis innlegg
Inni de røde har jeg satt på litt fler kompnenter, ser det mer riktig ut nå?
Vis hele sitatet...
Ja, bortsett fra zeneren. Det vil ikke virke slik som den er koblet nå. Sett den heller i parallell med trafoens primærspole, altså fra tranistorens emitter til jord.

Sitat av Xzip
Btw, hvordan er det å handle fra elfa? Sender de i oppkrav eller sender de pakken med vedlagt faktura? Er bare 16 år så jeg har ikke mulighet å betale med visa, kan bare betale faktura/regninger og forskudds betale!
Vis hele sitatet...
Jeg tror du kan få postoppkrav, men jeg er ikke sikker. Lenge siden jeg kjøpte noe der. Du kan jo registrere deg som bruker, så står det nok når du kommer til betalingssiden.
Xzip's Avatar
Trådstarter
https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=73-042-08;

Har sett på flere 555 chiper, hva er forsjellen på de? tenker da på det som står bak! F.eks NE555N, NE555S eller NE555D?
Sist endret av Xzip; 27. mai 2010 kl. 20:27.
I dette tilfellet står den siste bokstaven for pakken/innkapslingen. Velg en av de som har DIL-8. Den du linker til har SO-8, som er overflatemontert og litt vanskeligere å lodde for hånd.

De to første bokstavene står i dette tilfellet for temperaturtoleranse, noe du neppe trenger å tenke særlig på.
Xzip's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
I dette tilfellet står den siste bokstaven for pakken/innkapslingen. Velg en av de som har DIL-8. Den du linker til har SO-8, som er overflatemontert og litt vanskeligere å lodde for hånd.

De to første bokstavene står i dette tilfellet for temperaturtoleranse, noe du neppe trenger å tenke særlig på.
Vis hele sitatet...
Sikker på dette med SO og DIL? Er det ikke slik at SO står for Small Outline Package og DIL/DIP står for Dual In-Line Package (DIP)?
Sitat av Xzip Vis innlegg
Sikker på dette med SO og DIL? Er det ikke slik at SO står for Small Outline Package og DIL/DIP står for Dual In-Line Package (DIP)?
Vis hele sitatet...
korrekt, og small outline er (mest sannsynlig) ikke det du vil ha, da det er for overflatemontering, mens DIP er through-hole
Sist endret av VivaLatrina; 27. mai 2010 kl. 23:23.