Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 2089
Hey!

Etter mye positivt, og veiledene svar. Har jeg prøvd og mekke min egen.

Kan dere si hva dere syns?

- Gaming Handleliste

Noe jeg bør fjerne/bytte?

Vil helst ikke at det ska bli så mye dyrere. Og alle delene passer sammen og alt sånt?

/ Henrik
For meg ser dette bra ut. Men jeg er ingen ekspert på området.
Vil du ha mest ytelse for pengene bruker du åpenbart mer penger på skjermkort og mindre på prosessor og hovedkort (som forøvrig ikke passer sammen med din valgte prosessor. HK er LGA1156 (til i5-750 og i7-8XX) og CPU er LGA1366).

Du kan også spare en pen slump penger ved å ikke bruke dyre komplett.no.

EDIT: Mest "bang for the buck" vil forøvrig være å velge et AM3-oppsett.
Sist endret av httpwhat; 2. mai 2010 kl. 00:54.
Trådstarter
50 9
Kan du sette den opp du mener hadde vært best? Men jeg må jo ha god prossesor og bra hovedkort, må jeg ikke?
Sitat av HenrikH Vis innlegg
Kan du sette den opp du mener hadde vært best? Men jeg må jo ha god prossesor og bra hovedkort, må jeg ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg mener i hvert fall at et godt hovedkort er viktig med tanke på seinere oppgradering, støtte for bedre komponenter osv.
Det kan jeg sikkert gjøre. God prosessor og godt hovedkort er bra, men "bra" betyr ikke nødvendigvis 2400 kr for CPU og 2700 kr for hovedkort Gamingytelsen bestemmes først og fremst i skjermkortet, så det er der en gamingrigg burde ha sin hovedvekt.

Siden du har et relativt romslig budsjett er det greit å vite om du vil ha muligheten til å oppgradere til crossfire (2x skjermkort) senere? Ofte en veldig grei mulighet å det åpent, da skjermkortet du nå kjøper sikkert blir relativt rimelig når du i fremtiden får behov for mer ytelse.

Ellers; trenger du tastatur og mus, operativsystem? Tenker du at du kommer til å overclocke GPU/CPU noe særlig? Er du veldig opptatt av støy, siden du har valgt det kabinettet?
Sist endret av httpwhat; 2. mai 2010 kl. 01:06.
Trådstarter
50 9
Ok!Har ikke noe behov for og ha mulighet
til og oppgradere til 2 kort, men gjør det ofc hvis det ikke er snakk om så mye penger i forskjeld! Gamer CodMw2 , driver med Photoshop/Visual Basic/ Sony Vegas og liitt diverse, overclocking har jeg hørt om, men aldri prøvd meg på det. Er ikke ett behov hvis dataen er god. Er litt grådig opptatt av støy.. Har en data nå, den bråker som ett helvette... Så har jeg en vista, den hører du så vidt om den går eller ikke!

Edit: Har mus og Tastatur, ikke operativsystem

OT: Storebroren til en venn av
meg, har sånn temperatur måler utenpå dataen, er det sånn som følger med noen pakker, eller må kjøpes som tilbehør?
Sist endret av HenrikH; 2. mai 2010 kl. 01:20.
Det kan kjøpes som tilbehør. Følger vel sjeldent med i pakke-PCer. Men med Fractal Design-kabinettet er det isåfall eneste mulighet å få det innenfor døra. Kabinettet er forøvrig veldig bra.

"Så har jeg en vista, den hører du så vidt om den går eller ikke!". Hva mente du her? En vista?

Er du støyallergiker investerer du noen ekstra kroner i en CPU-vifte (de som følger med CPU bråker ofte en del), et skjermkort med en støysvak vifteløsning og en rolig PSU.

Da ser jeg hva jeg kommer fram til.
Trådstarter
50 9
Beklager, er litt seint og tenker ikke helt klart! Har en Acer, med operativsystem Vista! Stasjonær, den hører du såvidt går. Jeg vil ha det stille.
Sist endret av HenrikH; 2. mai 2010 kl. 01:31.
Fractal Design Miditower, "Define", Sort
Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB
Microsoft Windows 7 Home Premium OEM
BenQ 24" LCD G2412HD Sort
AMD Phenom II X6 1055T
MIST 1000W avtagbare kabler, rev. 2
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Gigabyte GA-790FXTA-UD5, Socket-AM3
OCZ DDR3 4 GB Platinum Edt.Dual Ch.
Fractal Design vifte, Silent Series
Scythe CPU-kjøler Katana 3

Helt ny, 6-kjernet prosessor fra AMD. Hovedkort klart for crossfire (x16-mode). Overdrevent stor PSU (1000W), men den er på tilbud og er svært stille. Støydempet kabinett med en ekstra vifte. Skjermkortet har en "vapor-x"-kjøleløsning, som er noe stillere/mer effektiv enn standard kjøler. Rimelig og ganske stille CPU-kjøler fra Scythe. Windows 7 64-bit.

Dette blir et gamingmonster klar for enhver oppgradering. Du kan spare inn penger uten at det går ut over ytelsen ved å velge et annet hovedkort (uten mulighet for crossfire/8x-mode) og en mindre PSU (ca. 550W holder for systemet slik det er nå). 6-kjernet CPU har du ikke behov for nå, men muligens senere.

En slik temperatur-monitor fant jeg ikke, men skal titte litt rundt.

EDIT: Sum på oppsettet mitt: 12 194,-

EDIT2: En SSD til OS, spill og programmer kan være en ide, men øker ikke gamingytelsen. Men den er lydløs og vil få hele maskinen til å føles vanvittig responsiv.
Sist endret av httpwhat; 2. mai 2010 kl. 02:04.
Husk skal du 6gb-minne til og virke i 3 kannaler må du ha socket 1366 og ikke socket 1156 som er valgt nå.
Minne for i7 bør gå på min 1600mzh og ha lave tilgangstider "CL9" er høyt og "CL7" er veldig bra.

Sånn som disse til en bra pris(1600mzh CL7)
http://prisguide.hardware.no/produkt/106446
Skjermkort for en gaming pc bør være 5870.

Her er et oppsett komplett.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...A-759B2DD1AC8A
Trådstarter
50 9
httpwhat - Er det alt jeg trenger for og bygge en pc? Og ellers så spesifikasjonene ganske gode ut. Men koster det altfor mye og gå fra 4-6 gb RAM?

Og hva er SSD?

/ Henrik
Om du går for httpwhats forslag kan du alltids bruke netshops mulighet at de bygger PCen for deg, ellers kan du søke deg frem til et søk og kav av gode guider til PC bygging her på forumet eller google. Om det var det du mente med ditt siste spm da :S

SSD er en nyere type harddisk som ikke har mekaniske deler. Fordeler her er hastighet, responstid og støyløshet. De er en god del dyrere og har forholdsvis liten plass(GB), men dette er ikke noe særlig problem siden du bruker den kun til OS, programmer og spill.
Sist endret av HabbaLaBiba; 2. mai 2010 kl. 11:55.
De tingene jeg nevnte er alt du trenger Men DVD-brenner glemte jeg visst. En hvilken som helst 24x DL DVD-brenner funker (pass på å velge en svart), men ofte er de rimeligste ganske bråkete under bruk.

Som HabbaLaBiba sier, er SSD en ny type harddisk. Programmer vil åpne seg merkbart raskere, loading-tid i spill går ganske kraftig ned, start/avslutting av maskinen går mye raskere og du kan åpne/drive mange flere programmer/vinduer samtidig uten at det føles treigt (m.m). Men i rene FPS i spill vil det ikke ha merkbar effekt, derfor nedprioriterte jeg det.

HabbaLaBibas forslag om å få netshop til å bygge maskinen for 370,- er definitivt deilig, men du lærer så utrolig mye av å sette alt sammen selv. Det er enkelt, så hvis du tør er det en god investering i datakunnskap. Gode guider finner du overalt; bl.a. på youtube. Du kan også spørre her selvsagt Men nå gjentar jeg vel bare HabbaLaBiba.

Men virkelig vurder en SSD, da de som sagt er lydløse og svært kvikke. Ellers burde det stå øverst på lista hva gjelder senere oppgraderinger.
Trådstarter
50 9
Ok, handlevognen på Netshop ser sånn ut nå:

- Fractal Design Miditower, "Define", Sort
- Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB
- Microsoft Windows 7 Home Premium OEM
- BenQ 24" LCD G2412HD Sort
- AMD Phenom II X6 1055T
- MIST 1000W avtagbare kabler, rev. 2
- Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
- Gigabyte GA-790FXTA-UD5, Socket-AM3
- OCZ DDR3 4 GB Platinum Edt.Dual Ch.
- Scythe CPU-kjøler Katana 3
- Sony DVD Recorder 24x SATA RAM
- Fractal Design vifte, Silent Series

Manlger jeg noe?
Passer alle delene sammen?
Noen billige ting som lønner seg? / Bytte ut noe med noe bedre?
Hvor dyrt er det fra 4GB ram til 6 ?
Er Pc'n stille?
Drager den det meste av spill?
6GB vil være ugunstig, skal du opp i minne kvantum på et dual channal kort må du nesten opp på 8GB. Skyt meg ei om jeg tar feil.

Noen her som kan finne ut om disse er de på list over støtta minne? I så tilfelle gå for de, men da kan du ikke ha mer en 4GB totalt på den hastigheten
Sist endret av HabbaLaBiba; 2. mai 2010 kl. 18:40.
6GB vil være ugunstig
Vis hele sitatet...
Nei,det er jo det som er bra med i7 oppsett på socket 1366.
Da kjører minne i triple channel.

Well the results look very conclusive and as you may have guessed triple channel DDR3 at 1600Mhz wins out by a significant margin. Even at 1866Mhz the dual channel setup had no chance but did show some improvement.
Vis hele sitatet...
http://www.ninjalane.com/articles/ge...ple/page3.aspx
Nå er det jo et AMD oppsett han har kommet med da, så anbefaler 8
Sist endret av Inge90; 2. mai 2010 kl. 18:54.
Trådstarter
50 9
Hvor mye koster det hvis jeg går fra 4 til 8 da? og kan jeg gjøre det med det oppsettet jeg har? Og den CPU'en jeg har, er den god?
CPU'en du har valgt er helt ny. 6 kjerners prosessor. Den skal vel være noe i Intel's i7 klasse regner jeg med.

Når det gjelder prisen på RAM, så er det vel en 1000-lapp for 4GB mer RAM
Trådstarter
50 9
Og en 6 kjerners prosessor er vell ganske bra? Jeg har ikke stor peiling, men vil det si at hvis den har 2,4Ghz, så er det 2,4 Ghz x 6?

Og hvis det er bare 1 lapp for 4bg mer RAM tror jeg at jeg slår til, og det funker til oppsettet sant?
6 kjerners er det beste du kan få nå tildags
Trådstarter
50 9
åja, regner med at det drar det meste da
Du har nok en PC en god stund fremover nå ja
Trådstarter
50 9


Har du link til RAM som passer inn i det oppsettet jeg har? Eller må jeg kjøpe to stykker på 4? Og har jeg plass til det?
Bare å ta 2stk av de du har. Og ja, du har plass til det
Selv ville jeg heller safet å gått for en amd phenom II X4 965 125W(noe jeg også har gjort)

Går nok en tid før spill vil bli optimalt på en 6x kjerne
Sist endret av HabbaLaBiba; 2. mai 2010 kl. 19:17.
Like greit å ha en 6-kjerne allikevel da. Er jo ikke mange spill som støtter 4-kjerne heller da
HabbaLaBiba: 6-kjernerne til AMD har en stor fordel: Turbo Core - automatisk overklokking av 3 kjerner ved tung last, i tråd med Intels Turbo Boost. Dermed yter en X6 bedre enn en noe høyere klokket X4 til spill.

8GB RAM til spill er noe overkill, men skader ikke. Greit om man skal gjøre noe mer krevende som foto- eller videoredigering. 4GB burde være et greit utgangspunkt, og det er en enkel og relativt billig oppgradering senere.

Ellers skal det visst komme nye chipset fra AMD snart (8XX-serie), men har ikke sett noen dato på disse ennå ...
Kråketær: Turbo Core må jeg nok lese meg opp på ja, var ikke klar over va det innebar
noen som hvet om alienware pc-er er bra? har tenkt og kjøpe en til rundt 40 tusen kr.
Like bra som en pc for 15.000kr...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Like bra som en pc for 15.000kr...
Vis hele sitatet...
Det er vel litt overdrevet

Sitat av DanielVE Vis innlegg
noen som hvet om alienware pc-er er bra? har tenkt og kjøpe en til rundt 40 tusen kr.
Vis hele sitatet...
Det er digge PC'er

Men du betaler litt for designet
så jeg kan heller kjøpe en alienware til 15 tusen i stedet?
TROR IKKE DET NEI!!

Sitat av Inge90 Vis innlegg
Det er vel litt overdrevet



Det er digge PC'er

Men du betaler litt for designet
Vis hele sitatet...
Det gjør du så klart, men alle kompisa blir jo imponert da......
Kjøp deg en Alienware til 40 tusen du

Da har du en RÅ pc som du kommer til å a lenge

Tøff å se på er de og
Kjenne det sikkle i munnen bare av tanken på å fått bygd en egen PC med egen valgte komponent til 40k
Sitat av Kråketær Vis innlegg
HabbaLaBiba: 6-kjernerne til AMD har en stor fordel: Turbo Core - automatisk overklokking av 3 kjerner ved tung last, i tråd med Intels Turbo Boost. Dermed yter en X6 bedre enn en noe høyere klokket X4 til spill.

8GB RAM til spill er noe overkill, men skader ikke. Greit om man skal gjøre noe mer krevende som foto- eller videoredigering. 4GB burde være et greit utgangspunkt, og det er en enkel og relativt billig oppgradering senere.

Ellers skal det visst komme nye chipset fra AMD snart (8XX-serie), men har ikke sett noen dato på disse ennå ...
Vis hele sitatet...
Fail: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

6 kjerne CPUen fra AMD koster for mye iforhold til 4-kjerne versionen, så jeg ville gått for 4-kjerne versionen, den har jeg selv og den presser mitt 5870 til det ytterste. Kjøp Asus Crosshair IV Formula, AMD Phenom II X4 965 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492604 så har du et knall oppsett hvis du hiver på 5830/5850/5870.

Har du noen kroner ekstra går du for den beste X6 prosessoren, jeg mener det er null vits å gå fra en X4 965 til en X6 1055T. Heller gå til en X6 1090 hvis du absolutt skal ha 6-kjerne CPU. Jeg vil ihvertfall satse på skikkelig hovedkort og RAM. Den beste RAMen du kan få er denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499165 koster ikke så mye mer enn CL8 RAMen, pluss at du får med vifte.

Sitat av Inge90
Kjøp deg en Alienware til 40 tusen du

Da har du en RÅ pc som du kommer til å a lenge

Tøff å se på er de og
Vis hele sitatet...
Jeg kunne bygget en råere PC for 25 000,-, med både råere specs og råere kabinett.

Hva er budsjettet ditt?
Sist endret av SemiColon; 10. mai 2010 kl. 18:53.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Fail: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

6 kjerne CPUen fra AMD koster for mye iforhold til 4-kjerne versionen, så jeg ville gått for 4-kjerne versionen, den har jeg selv og den presser mitt 5870 til det ytterste. Kjøp Asus Crosshair IV Formula, AMD Phenom II X4 965 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492604 så har du et knall oppsett hvis du hiver på 5830/5850/5870.

Har du noen kroner ekstra går du for den beste X6 prosessoren, jeg mener det er null vits å gå fra en X4 965 til en X6 1055T. Heller gå til en X6 1090 hvis du absolutt skal ha 6-kjerne CPU. Jeg vil ihvertfall satse på skikkelig hovedkort og RAM. Den beste RAMen du kan få er denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499165 koster ikke så mye mer enn CL8 RAMen, pluss at du får med vifte.



Jeg kunne bygget en råere PC for 25 000,-, med både råere specs og råere kabinett.

Hva er budsjettet ditt?
Vis hele sitatet...
Vil han jo ha en Alienware PC, så la han kjøpe det da. Det er jo ikke du som skal ha den
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Vil han jo ha en Alienware PC, så la han kjøpe det da. Det er jo ikke du som skal ha den
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal han få lov til å kjøpe en Alienware hvis han vil, men SemiColon ville bare understreke at Alienware er overpriset i forhold til kvalitet og levetid.
Det er jo de samme komponentene i Alienware-PC'ene som om du skulle bygget selv. Bortsett fra hovedkortet. Dessuten får man jo ikke kjøpt bare kabinettet. Og det er jo litt stas og ha en Alienware-PC enn å a bygget selv.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Det er jo de samme komponentene i Alienware-PC'ene som om du skulle bygget selv. Bortsett fra hovedkortet. Dessuten får man jo ikke kjøpt bare kabinettet. Og det er jo litt stas og ha en Alienware-PC enn å a bygget selv.
Vis hele sitatet...
Det er de samme komponentene, bare til en høyere pris ja.
Broren til en kamerat kjøpte seg en Alienware-PC til 50k. Det var vel for 5-6år siden, og han har den ennå den kjører faktisk de nyeste spillene glatt på høy grafikk
Sist endret av Inge90; 10. mai 2010 kl. 19:09.
Det samme kunne du gjort ved å kjøpe to PC-er til 10k.
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Vil han jo ha en Alienware PC, så la han kjøpe det da. Det er jo ikke du som skal ha den
Vis hele sitatet...
Jaja, men er jo overkill og overpriset.

Sitat av DanielVE
Det gjør du så klart, men alle kompisa blir jo imponert da......
Vis hele sitatet...
Og den drar damer!

Sitat av Inge90
Broren til en kamerat kjøpte seg en Alienware-PC til 50k. Det var vel for 5-6år siden, og han har den ennå den kjører faktisk de nyeste spillene glatt på høy grafikk.
Vis hele sitatet...
Dette betviler jeg sterkt, ettersom verken DX10 eller DX11 fantes for 5-6 år siden. Dessuten så har det endret seg så mye at denne PCen er antikvitet nå. Det er faktisk mange av de nyere skjermkortene som sliter litt med å kjøre spill på maks. Maks er høyeste grafikkinstillinger, høyeste AF og AA.

Alienware kabinettene ser ut som de kaller det selv, et romskip. Corsair Obsidian 800D er et mye bedre valg, det ser bra ut etter min mening, kjøler godt, har god plass, og det er en drøm å bygge inni det.
Sist endret av SemiColon; 10. mai 2010 kl. 19:16.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vet, merket det var litt lenge siden jeg hadde sett etter AMD-hovedkort.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
6 kjerne CPUen fra AMD koster for mye iforhold til 4-kjerne versionen, så jeg ville gått for 4-kjerne versionen, den har jeg selv og den presser mitt 5870 til det ytterste. Kjøp Asus Crosshair IV Formula, AMD Phenom II X4 965 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492604 så har du et knall oppsett hvis du hiver på 5830/5850/5870.
Vis hele sitatet...
Høh? En X6 1055 koster det samme som en X4 965. Poenget med X6 for spill er ikke nødvendigvis at det er 6 lynraske kjerner, men heller at Turbo Core gir deg alternativet 6 greit kjappe eller 3 lynraske - da spill skjeldent kan utnytte så mye som fire kjerner engang.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Vet, merket det var litt lenge siden jeg hadde sett etter AMD-hovedkort.


Høh? En X6 1055 koster det samme som en X4 965. Poenget med X6 for spill er ikke nødvendigvis at det er 6 lynraske kjerner, men heller at Turbo Core gir deg alternativet 6 greit kjappe eller 3 lynraske - da spill skjeldent kan utnytte så mye som fire kjerner engang.
Vis hele sitatet...
http://www.anandtech.com/show/3674/a...55t-reviewed/9

Der yter X4 965 bedre enn X6 1055 i alle spillene, og slår X6 1090 i noen spill. Vet at det ikke er de mest hardcore spillene, men den testen der stemmer faktisk ganske godt.