Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8662
jeg var nettopp på en sånn spesial invandrer butikk med forskjellige ting man ikke får kjøpt på Rimi, og en ting jeg fant var Salvie.
står kun at det er Salvie, og at den kan brukes til supper, sauser, eggretter, fisk, pasta og salatdressing.

Noe mer infå får jeg ikke bortsett fra at det er tørkede knuste Salvieblader, ser omtrent ut som oregano.

Er dette den samme Salvie(a) som man kan røyke og få en rus av?

leste på et nettsted der det sto at lager jeg te av denne kan den motvirke betennelser og muskelsmerter og sånn, men fant ikke noe mer ut av det.
så derimot endel tråder her på forumet om at Salvia er noe man kan røyke og få en fet rus.

er det salvie og salvia det samme, eller er det mer som hemp og hamp?
Nei, det er ikke det samme.

Salvie = Salvia Officinalis (krydder)
Salvia = Salvia Divinorum ("dop")
Sist endret av nZaal; 19. april 2010 kl. 16:50.
Det er nok vanlig salvie, en krydderurt uten de helt store effektene som du er ute etter
kenny's Avatar
Trådstarter
Ok daså... får vel bruke den som te til muskelsmertene jeg har da, og til en ekstra piff i sausene mine...

hadde en liten forhåpning om at jeg hadde funnet den perfekte "high" da :P
Vil ikke definere Salvia som noe perfekt high akkurat. Du blir sjokkert over hvor mye mindfuck par gram salvia kan gi deg.
Salvia er ikke bare bare..Selvom det ikke varer lenger fucker det ganske bra me huet. Det er ikke noe man bare røyker for morroskyld aleine en kveld
Sitat av 0bs Vis innlegg
Salvia er ikke bare bare..Selvom det ikke varer lenger fucker det ganske bra me huet. Det er ikke noe man bare røyker for morroskyld aleine en kveld
Vis hele sitatet...
Joda, går fint det. Bare ikke undervurder Salvia.

Er ikke for å skremme, Salvia kan være moro å.
Kan være jævelig morsomt Men jeg kan love deg at jeg aldri hadde "flydd" ut vindu i andreetg om jeg hadde sitter
Sitat av kenny Vis innlegg
er det salvie og salvia det samme, eller er det mer som hemp og hamp?
Vis hele sitatet...
Hemp og hamp er jo faktisk det samme
ArbeidsledigProletar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hemp og hamp er jo faktisk det samme
Vis hele sitatet...
Hahahahahah, artig. Salvia = Salvie som Hamp = hemp.

Salvie er familien. Mint er også en salvie f.eks.
kenny's Avatar
Trådstarter
trodde alltid at hemp og hamp var forskjellig jeg, en hunkjønn som du kan røyke, og en er hannkjønn som du kan bruke til alt fra isolering til møbler og klær, men som ikke gir rus.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Vil ikke definere Salvia som noe perfekt high akkurat. Du blir sjokkert over hvor mye mindfuck par gram salvia kan gi deg.
Vis hele sitatet...
Et par gram? Da håper jeg du virkelig sikter til ikke ekstraherte blader? For et par gram med hvilken som helst XXx av Salvia vil sende deg til et sted ikke utforsket av mennesker, om det inntas på riktig måte selvfølgelig.
Følte det lød bedre å skrive et par gram isteden for 0.3g. Litt bedre flyt, beklager..
Det høres kanskje bedre ut, men folk kan ta det feil og hive i seg "et par gram"
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hahahahahah, artig. Salvia = Salvie som Hamp = hemp.
Vis hele sitatet...
Nei. Krydderurten Salvie har Salvia som artsnavn. Hamp og hemp betyr nøyaktig det samme. Hemp er hamp på engelsk.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Salvie er familien. Mint er også en salvie f.eks.
Vis hele sitatet...
Nei. Salvia er arten. Familien heter Lamiaceae, eller "mintfamilien". Peppermynte er derfor ikke salvie, men salvie er en mynte.
Sitat av kenny Vis innlegg
trodde alltid at hemp og hamp var forskjellig jeg, en hunkjønn som du kan røyke, og en er hannkjønn som du kan bruke til alt fra isolering til møbler og klær, men som ikke gir rus.
Vis hele sitatet...
Noup. Som sagt, hemp er hamp på engelsk. Både hannkjønn, hunkjønn, rusegnet og industriegnet cannabis kan med rette kalles hemp/hamp.
Salvie og Salvia kan egentlig fint brukes om hverandre, men vi har i dagligtalen vendt oss til at Salvie er en forkortelse for Salvia officinalis, og at Salvia henviser til Salvia Divinorum. Disse koblingene har blitt så sterke at skal man bruke ordene fagspråklig, så bør man også inkludere artsnavnet for å unngå misforståelser. Salvia officinalis blir for eksempel Kryddersalvie på norsk.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei. Krydderurten Salvie har Salvia som artsnavn. Hamp og hemp betyr nøyaktig det samme. Hemp er hamp på engelsk.
Vis hele sitatet...
Salvie er en fornorskelse av ordet Salvia, så sammenligningen med hemp/hamp er jo egentlig ikke så fjern.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei. Salvia er arten. Familien heter Lamiaceae, eller "mintfamilien".
Vis hele sitatet...
Salvia er strengt tatt et slektsnavn. Du må legge på et artsnavn hvis vi skal snakke om en spesifikk art på fagspråket, som for eksempel Salvia divinorum.
Sist endret av mentalmelt; 20. april 2010 kl. 11:22.
Sitat av kenny Vis innlegg
trodde alltid at hemp og hamp var forskjellig jeg, en hunkjønn som du kan røyke, og en er hannkjønn som du kan bruke til alt fra isolering til møbler og klær, men som ikke gir rus.
Vis hele sitatet...
Man kan jo forsåvidt røyke hankjønn også.
Sitat av 0bs Vis innlegg
Kan være jævelig morsomt Men jeg kan love deg at jeg aldri hadde "flydd" ut vindu i andreetg om jeg hadde sitter
Vis hele sitatet...
shit, dette vil jeg høre mer om??
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Salvie er en fornorskelse av ordet Salvia, så sammenligningen med hemp/hamp er jo egentlig ikke så fjern.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Forskjellen er at Salvia Off. ikke kalles "salvia" på Engelsk, men "sage".
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Salvia er strengt tatt et slektsnavn. Du må legge på et artsnavn hvis vi skal snakke om en spesifikk art på fagspråket, som for eksempel Salvia divinorum.
Vis hele sitatet...
Oversatte i hodet fra engelsk (genus), og det ble "artsnavn" istedenfor "slektsnavn". Litt rask på avtrekkeren der
ArbeidsledigProletar
http://en.wikipedia.org/wiki/Salvia
Salvia is the largest genus of plants in the mint family.
Greit, jeg bomma, salvier er den største "slekten" i mintefamilien. Fornøyd nå?