Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 754
Heisann!

Har en liten sak her som jeg trenger litt råd om.

Det har seg slik at jeg var involvert i en liten bilulykke. Ingen personskader eller store skader på kjøretøyene.

Det som skjedde var at jeg kom til et lyskryss på en forkjørsvei. Det blinker gult. Det vil si at lyskrysset er ute av funksjon og det er skiltingen som gjelder.

En SUV kjører brått ut fremfor meg og jeg justerer farten men stopper ikke opp. Fornærmede følger SUVen og legger tydeligvis ikke merke til meg som kommer kjørende.

Jeg har ingen mulighet til å unngå en kollisjon så jeg treffer han med min front inn i hans fremre passasjerdør.

Vi stopper opp og blir enige om å fylle ut skademeldingen hjemme hos vedkommende da det er et skikkelig drittvær.

Vi fyller ut skademeldingen og han er hyggelig å tilbyr meg kaffe. Alt virker som om han er klar over at han har brutt vikeplikten og han sier til og med at dette kommer på hans kappe.

Det som er saken er at jeg nå har fått en mail fra mitt forsikringsselskap der de sier at vedkommende har forklart at jeg stoppet opp for å la bilen foran han slippe ut i krysset og at jeg deretter kjørte på han da han kjørte ut.

Forsikringsselskapet hans krever 50-50.

For det første lyver vedkommende her om hvordan det skjedde.. Ingenting å gjøre med det. Han prøver seg på en spansk en. Enkelt og greit. Ord mot ord.

Men. Er det ikke uansett hans feil da han kjører ut og bryter vikeplikten?

Er det noen her som har erfaringer?

Utrolig kjipt å miste bonus og betale egenandel fordi fornærmede lyver i sin forklaring.

Takker for svar.
Om jeg ikke tar feil så skrev dere vel noe om hva som skjedde i skademeldingen?

edit: poenget mitt er, da kan han ikke forandre forklaring når dere begge var der og utfylte skademeldingen?
Sist endret av Waffaz; 17. april 2010 kl. 01:38.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Med §3 i hende, kan man alltid få skyld om man har vært ute for uhell i trafikken.

Men så lenge dere fylte ut skademeldingen i felleskap, så har dere vel avgitt samme forklaring?
Er nå hvertfall verdt ett forsøk å kontakte selskapet ditt og gi din version på nytt.
Håper for din del at det ikke er samme selskap dere har??
kjedelig streiting
Dette burde da gå på hans kappe, da han skal være helt sikker på at du har tenkt til å sleppe han fram før han kjører ut. Hadde det vært tilfellet at du "lurte han" så burde vel også forsikringselskapet og han krevd at du tok på deg all skylden.
Om jeg ikke husker feil har jeg sett noen tilfeller hvor en person feilaktig har blinka til høyre i et kryss, for å deretter kollidere med en bil som kjørte ut i det samme krysset. Der har personen som har kjørt ut fått skylden, da man skal være helt sikker på slike ting.

Vet ikke hvilke forsikringselskap dere har, men bare push litt på, så vinner du nok tilslutt.
Hadde samme problemet. En dame kjørte inn i meg bakfra. Fylte ut skademelding, og hun sa der og da at hun påtok seg skylden. Senere samme dag kom hun med mannen sin for å se på bilen min, hvor de begynte å si at ulike merker hadde vært der fra før osv, og at jeg burde betale dem noen penger. Heldigvis ordnet det seg ettersom far er advokat.
Har du noen venner/bekjente som er jurister som kan hjelpe deg, kan du sikkert få ordnet noe?