Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1777
ok, jeg er hobbynørd.. kan litt for mye data. Og da gikk ut av videregående var jeg rimlig sikker på at jeg ville tjene penger på hobbyen min og bestemte meg for å utdanne meg innen det(loka på posten et år først) Men nå sitter jeg her på rena ved HIHM og har bestemt meg at jeg ikke skal fortsette eter ette første året, makan til trist arbeid, nei jeg ville jobbe med noe som ikke innebærer kalkulator tankegang...
uansett; spørsmålet er om det er fler enn jeg som tenkte/tenker at siden jeg er datakyndig må vel informatikk være utdanning for meg? eller har folk det bare som en hobby?

er det ikke også noe som heter at mann ikke skal blande hobby og arbeid?
Vurderer å ta informatikk selv, skjønte ikke helt hva du mislikte så ille ved det. Kalkulator tankegang?
Sist endret av Thyph; 8. mai 2003 kl. 07:53.
PCn er blitt mer enn en hobby. Jeg hadde rett og slett ikke klart meg uten Ettersom mye av det jeg driver med er UNIX og nettverk og slikt er det ogsaa det jeg vil jobbe med i fremtiden, og jeg vil sannsynligvis soke paa informatikk.

Naa som det ikke gaar saa kult i dataland, naar det gjelder marked for det og slikt, har jeg ogsaa begynt og tenke ut andre ting jeg muligens har lyst til og bli men jeg finner ikke paa EN ting
Jeg har ingen planer om å ta datarelatert utdannelse. Jeg tar heller datakortet eller noe og har IT kompetanse til å suppelere stillingen min. Jo mer kompetanse, jo bedre.
Det er ikke så mye plass til folk i IT-markedet nå, men folk med normale jobber og kompetanser innen IT får lett jobb. Jeg driver jo med data fordi jeg liker det, men hvorfor ikke ha nytte av det også?
Har søkt meg inn på ITUniversitetet i Göteborg på et studie som heter Software Engineering and Management. Har dette som førstevalg, men har også søkt på noen Siv.Ing. studier i Sverige. Bl.a. Datateknikk og Mikroelektronikk. Fant ut at jeg skulle søke i Sverige fordi kravene er så høye i Norge. Mulig det er lettere å komme inn i Sverige.

Har også søkt på studier i Norge. Har datateknikk på NTNU som førstevalg.

Tanken med å søke på noe som ikke er relatert til IT har slått meg. Men jeg vet ikke hva det skulle ha vært.

Etter topic å forstå, så lurer du på om IT-studier er bare for garvede programmerere/designere etc.? Vet ikke helt jeg. Slik har ihvertfall ikke jeg sett på det som. Er vel heller de som får jobb uten utdannelse.
Sist endret av raze; 8. mai 2003 kl. 13:56.
Jeg går siv.ing komtek på ntnu nå, og det tilsvarer så og si datateknikk de første årene. Etter det første året er det mindre og mindre matte, og mer tekniske greier inne i bildet. + programmering selvsagt. I bunn og grunn har det første året vært litt døvt i forhold til forventningene, men jeg har ingen planer om å slutte med det første med mindre de eksamenene jeg har igjen nå går til helvete.
Jeg går Informatikk på NTNU nå. Der er det nesten ingen tradisjonel matematikk.

Det er mere opp til hver enkelt hvordan de ønsker å tilnerme seg problemene. Ofte er det noen matte oppgaver på øvinger å slikt, men jeg hopper bare over de, og ingen har klaget til nå.

Dette er et såkalt "frit" studium, der du ikke følger et fastsat løp, men velger blant de fagene som tilbys her: http://www.idi.ntnu.no/emner/ (det kan være at det blir forandringer på valgfriheten etter kvalitetsreformen som innføres nå)

Typisk velger man intruduksjonsfagene MNFIT1** til å begynner med, og tar så mere spesialiserte fag etter hvert.
Må bare kommentere noen av postene: når dere snakker om å gå informatikk, hva snakker dere da om? og dessuten: det finnes mange linjer...

Moyner: Datakortet er bullshit. Ingen som bryr seg om slikt. Har du planer om noe særlig bra jobb innen IT bør du ha minst en høg.ing. utdannelse. (jf. to av høgskolens rådgivere)

d34dGh0Zt: spørs hvor i norge du søker, din sopp Du er så og si garantert å komme inn et eller annet sted.

Jeg er selv, om et år, utdannet høg. ing. programutvikling. Skjønner heller ikke hva du mener med kalkulatortankegang. Etter min høg.ing. grad her, drar nok jeg også til sverige for å ta civilingeniör der. Datateknikk for min del også, tenker jeg. Snakkes da? hehe...
jeg har tenkt å bli kybenernetiker; programmerer og styrer roboter. Hørest utrolig kult ut og det er mye praktisk arbeide også!
Jeg tror det kommer til å bli en blanding av hobby og jobb da, siden jeg driver og programmerer små 'robot' brikker nå som gjør forskjellige ting.
Håper jeg ikke vil gå lei av det...

Jeg tror ikke at blanding av jobb og hobby er så utrolig gærent. Onkelen min jobber med det han har som hobby, han syns det er helt greit(programmerer styresystemer for maskiner).
Jeg drømmer om en jobb innen cyberspace men jeg har ikke riktig funnet ut hva enda Jeg håper på noe som jeg kan sitte mye forran datamaskina mi for den vil jeg gjerne jobbe mere med Cyberspace er stort og fult av muligheter så jeg drømmer om å jobbe et sted der bare jeg ikke får fortapt 10hi. Men kan ikke noen fortelle mer om hvordan det er å jobbe i cyberspace? jeg vil veldig gjerne jobbe i cyberspace men vet ikke helt hva jeg skal ta innen det, tenkte litt på datalaging eller programlaging men vet ikke helt enda.
Jeg har vært freelancer innen webutvikling (ikke design/html etc) de siste 2-3 årene, og har forsåvidt levd greit av det. Desverre er alt svart arbeid, så det har jo i utgangspunktet ingenting å si for fremtiden.

Jeg har valgt å gå på en privatskole foran å gå på det offentlige systemet. Jeg går på "Noroff IT-institutt" (www.noroff.no), hvor jeg for øyeblikket går første året på "Systemutvikler". Greit kurs i grunn, relativt kjedelig og lite spennende (ASP, VB6, msSQL, Java, litt C#). Skuffende at de ikke lærer .NET teknologi foran gamle VB6 og ASP.

Just my 2 cents ;-)
Opprinnelig postet av manfred
Moyner: Datakortet er bullshit. Ingen som bryr seg om slikt. Har du planer om noe særlig bra jobb innen IT bør du ha minst en høg.ing. utdannelse. (jf. to av høgskolens rådgivere)
Vis hele sitatet...
Datakortet er vel mer for f.eks. sekretærer osv. som må dokumentere at de klarer å bruke en PC. Synes å huske at lillebroren min tok datakortet på skolen.

Sånn som jobbmarkedet er nå så tror jeg helst man skal ha siv. ing. utdannelse for å få en god IT jobb.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av enoj
Jeg har valgt å gå på en privatskole foran å gå på det offentlige systemet. Jeg går på "Noroff IT-institutt" (www.noroff.no), hvor jeg for øyeblikket går første året på "Systemutvikler". Greit kurs i grunn, relativt kjedelig og lite spennende (ASP, VB6, msSQL, Java, litt C#). Skuffende at de ikke lærer .NET teknologi foran gamle VB6 og ASP.
Vis hele sitatet...
På Noroff lærer man litt om alt, istedenfor alt om litt. Selv synes jeg det er hovedårsaken til at Noroff ikke er en respektert skole i Norge. Man lærer jo ingenting.
Hvordan er egentlig markedet for bachelor utdannede i norge? Fra usa feks.

Jeg har vurdert mange andre yrker enn data, men data er det eneste som har holdt. Men hva vet jeg, er tross alt bare 16 Mye kan skje på bare noen år. Det eneste jeg tror er sikkert, er at jeg vil studere i utlandet. Kjenner flere som har studert i usa, alle virker fornøyde.
Opprinnelig postet av manfred
d34dGh0Zt: spørs hvor i norge du søker, din sopp Du er så og si garantert å komme inn et eller annet sted.

Jeg er selv, om et år, utdannet høg. ing. programutvikling. Skjønner heller ikke hva du mener med kalkulatortankegang. Etter min høg.ing. grad her, drar nok jeg også til sverige for å ta civilingeniör der. Datateknikk for min del også, tenker jeg. Snakkes da? hehe...
Vis hele sitatet...
Siv.ing. datateknikk, kom.tek. og mikroelekronikk er ikke lette studier å komme inn på i Norge... Mulig jeg kommer inn på noen høgskoler, men er ikke det jeg satser på.
Opprinnelig postet av d34dGh0Zt
Siv.ing. datateknikk, kom.tek. og mikroelekronikk er ikke lette studier å komme inn på i Norge... Mulig jeg kommer inn på noen høgskoler, men er ikke det jeg satser på.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke tar helt feil så kan du først utdanne deg som høyskoleingeniør for så å begynne på et universitet og bli sivilingeniør. Nå blir du jo ikke lenger sivilingeniør da, men får den mer internasjonale, dog lite glamorøse, tittelen "Master of Technology" e.l.
Opprinnelig postet av horetore
Hvis jeg ikke tar helt feil så kan du først utdanne deg som høyskoleingeniør for så å begynne på et universitet og bli sivilingeniør. Nå blir du jo ikke lenger sivilingeniør da, men får den mer internasjonale, dog lite glamorøse, tittelen "Master of Technology" e.l.
Vis hele sitatet...
Du kan også utdanne deg til sivilingeniør på mange høgskoler. For mange kan det være bedre enn å gå sivilingeniørstudiet på NTNU, fordi du kan avbryte etter 3 år om du vil og fremdeles ha tittelen høgskoleingeniør. Du vil være sivilingeniør etter 5 år uansett om du velger høgskole eller universitet.