Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2086
Hørte utsagn om at en politimann kledd sivilt og som er aleine ikke har rett til å f.eks ransake deg eller ta deg på stasjonen etc. Spesielt hvis vedkommende ikke er på vakt og gjør det på sin egen fritid.

Ikke at jeg har peiling om noe av det jeg skriver har noen røtter i virkeligheten så lurer jeg på sivilpolitiets rettigheter og doktrine kan du si.

Noen som har peiling?
Han har politi myndighet så jo de tingene kan han gjøre.
Ja hva innebærer politi myndighet da?
Politiet har politimyndighet hele døgnet, også på fritiden. Politimyndighet innebærer kort og greit at man har muligheten til å gripe inn som politi når myndigheten er til stede.

Så en sivilpoliti kan gjøre akkurat det samme som en uniformert politi på jobb kan gjøre. Dette er kan... Det finnes også situasjoner der han skal.

Politiinstruksen er rette stedet å se da:

§ 6-2. Politimannens tjenesteplikt i sin fritid.

En politimann plikter å gjøre tjeneste i sin fritid når:
1. En foresatt beordrer det, med mindre politimannen kan kreve seg fritatt etter arbeidsmiljøloven § 49 nr. 2.
2. Omstendighetene krever at det gripes inn uten opphold for å verne liv, helse eller vesentlige samfunnsverdier.
3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:
a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller
b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger,
sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov. (...)
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-1...-3963.html#6-2

Så hvis du blir kontaktet av en sivil som legitimerer seg som politi, vil det være like grovt å ikke etterkomme hans pålegg, utøve vold etc. som mot en uniformert politimann.
Okei, ja da må jeg vel bare respektere deres nærvær like mye som en uniformert politi da, etter jeg har fått sett tjenestebeviset da
▼ ... over en uke senere ... ▼
apropos sivilsnut...
Etter en lei runde i tingretten for noen dager siden p.g.a politiet...! stod jeg ved et gate hjørne i bergen sentrum og ventet på min sjåfør. mannen i gata traver forbi, men en av dem løfter plutselig "merkbart" på jakkekragen sin og sier tydelig 4224! i det han passerer 1 meter fra meg.
Mannen så ut som en fyr jeg ville valgt å kalle "en lei klovn" og blir jævli nyskjerrig, litt paranoid og en smule irritert (har brukt hele dagen før og etter rettsaken på å forbanne politiet) og må bare følge etter og se hva han driver med.
Ved neste gatehjørne treffer han på 2 av de mest slitne nakomane i byen og henger med de i hvertfall en halvtime og pratet sikkert med 6-7 andre orginale typer med urent mel overall.
I en hel halvtime trasker jeg frem og til bake i samme gate og vurderer for og imot: skal jeg bort å si han er sivilsnut?

Jeg fikk fengselstraff for 1 time siden... ACAB paybaktime. jeg blåser coveret ditt og ødelegger arbeidsdagen din sammen med flere. kribler i kroppen etter å dra ut avlyttingsutstyret og kaste det etter den mest slitne narkisen. -Idioter han er snut!

Det blir med tanken....

-Hva hadde jeg egentlig å tjene på det?
er jeg heldig redder jeg en bekjent fra å ryke, men til hvilken pris?
Hvor mange andre snut som gikk i gatene eller om "leie klovnen" i d hele tatt var snut sier historien ingenting om

å kødde med snuten er å lage ris til egen bak. Før eller siden rævkjører de meg tilbake.
Derfor var d godt min gode venninne og sjåfør dukket opp før jeg rakk å gjøre noe dumt...

så kommer poenget: Hvilken reaksjon kunne jeg forventet om jeg blåste han? hva betyr 4224?
Hadde han stått der i uniform hadde jeg helst stukket der i fra, men det va fryktelig enkelt å undervurdere ham i sivil.
samtidig sitter jeg igjen med ett intrykk av en amatørsnut som viste meg og andre så tydlig at han va avlyttet.
å henge med smekkisene i byn gjør ham nok ikke smartere....
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
apeonanist: såvidt meg bekjent er det ikke ulovlig å avsløre sivilpoliti, men jeg vil tro du kan få straff for å hindre en offentlig tjenestemann i sitt arbeide eller lignende.