Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2442
Hei nFF.
Jeg har søkt meg inn på allmenn påbygg ved Akademiet til våren og har allerede sendt mail til skolen ang. dette spørsmålet:

"Er det mulig å velge 2MX, 2MY eller 3Mz matte som enten valgfag eller som fast mattefag?"

Jeg har ennå ikke fått svar og det har gått en 5-6 dager nå.
Så jeg tenkte bare. Er det noen her som har tatt allmenn påbygg (de siste år) som vet noe om dette? Regner med at det ikke har noe å si hvilken skole man tar allmenn påbygg ved da opplæringsplanen skal være lik over hele landet.

Kan nevne det at jeg har tenkt å søke meg inn på NITH sin Bachelor Programmering studium etter at jeg har fått studiekompetansen min og der kreves 2MY, 2MX eller 3MZ. Jeg er klar over at man kan ta fordypningskurs i matten det første året ved NITH, men hvis jeg kan bli ferdig før jeg begynner så slipper jeg å tenke på det samtidig.

Takker for svar!
Litt off-topic; Det heter vel ikke MX og MY lengre? Når jeg tok eksamen i matematikk før jul, het det P- og T-matematikk.
Praktisk og Teoretisk matematikk.

Regner med du er ute etter 'Teoretisk Matematikk'?

Regner med det er noen som går videregående her, og som kan svare på følgende spørsmål:
- Hva tilsvarer 2MX og 3MX etter kunnskapsløftet? 2T?

Beklager at jeg låner tråden din!
Sist endret av s1gh; 4. februar 2009 kl. 15:55.
Hehe. Det visste jeg ikke. Er lenge siden jeg gikk på VGS (2år siden).
Men på NITH sin hjemmeside under opptakskrav står det ennå 2MX, 2MY og 3Mz fordypningsmatte.
Jeg har tilfeldigvis studiekatalogen til NITH liggende her. Deres Bachelor-studier krever at du har R1-matte.

R1 er teoretisk matte for andreklassinger, og er lettere enn 3MZ. (Du lærer bl.a. ikke om kontinuerlige funksjoner, integrering, rekker, og mer avansert derivering.)

3MZ ligner mer på R2, som ikke er et krav hos NITH.
Sist endret av Ozma; 4. februar 2009 kl. 19:36.
3MZ skal i teorien strengt tatt ligne mest på S2, ikke R2.. og vanskeligheten på oppgavene i R1 mener jeg da i stor grad er sammenlignbart med 3MZ..

Hvis du er et reform 94-barn, altså at det er en stund sida du tok videregående, er det faktisk 2mx/mz du faktisk egentlig skulle tatt. Dette må du sannsynligvis ta som privatist.

Hvis du er kvalitetsreform-barn, så er det ikke påkrevd at du skal ha programfag (nye ordet for valgfag) for å få generell studiekompetanse, så de fleste skoler tilbyr ikke dette. Det betyr at du sannsynligvis enten er avhengig av godvilje fra skolen din, eller må ta det som privatist.
Sitat av The Freak Vis innlegg
Jeg har tilfeldigvis studiekatalogen til NITH liggende her. Deres Bachelor-studier krever at du har R1-matte.

R1 er teoretisk matte for andreklassinger, og er lettere enn 3MZ. (Du lærer bl.a. ikke om kontinuerlige funksjoner, integrering, rekker, og mer avansert derivering.)

3MZ ligner mer på R2, som ikke er et krav hos NITH.
Vis hele sitatet...
Jeg har den liggendes her jeg og Freak. Det står jo klart og tydelig 2MY, 2MX eller 3MZ. Samme står det på hjemmesiden.
Sist endret av Clr; 6. februar 2009 kl. 00:27.
Jeg tok 2MX og 2FY når jeg gikk almenn påbygg 06/07. Det var obligatorisk med 8 timer valgfag, men disse to fagene opptok 10 timer. Likevel var det lagt opp til at de som ville det skulle få ta disse fagene.
steinarlima: Ok. tusen takk. Da regner jeg med at jeg kan ta 2MX som valgfag. (Har ennå ikke fått svar fra akademiet på mailen jeg sendte tidlig i sist uke) *hmm*
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Clr Vis innlegg
steinarlima: Ok. tusen takk. Da regner jeg med at jeg kan ta 2MX som valgfag. (Har ennå ikke fått svar fra akademiet på mailen jeg sendte tidlig i sist uke) *hmm*
Vis hele sitatet...
Først beklager at jeg vekker en gammel tråd.. Kunne du ta R1 på allmenn påbygg på akademiet?