Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 719
Hei!

På neste video jeg skal skyte har jeg leid inn en produksjonsassisten. Han har ikke enkeltmannsforetak, så jeg har fått beskjed om at jeg må registrere meg som arbeidsgiver, betale arbeidsgiveravgift, kreve inn skattekort fra ham, etc.

Men jeg vet ikke hvor jeg skal ta tak i det, eller nøyaktig hva jeg skal gjøre. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte hva som gjelder ved innleielse av frilanser, og lede meg inn på et riktig sted å begynne?
Tror Brønnøysundregisterets hjemmesider kan være et godt sted å begynne. Sjekk under "etablerere" i sidemenyen.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Det er langt lettere (og rimeligere) dersom han oppretter et enkeltmannsforetak. Dette er gjort på null komma svisj, og dere får et utrolig mye enklere bedriftsmessig forhold.

Du kan lese mer om arbeidsgivers plikter her: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-r...rbeidsforhold/
Trådstarter
Det er jo umulig å finne informasjon på brreg og altinn etc dersom man ikke vet nøyaktig hva man leter etter da

Marken: Takk

Prøver å lage meg en liten oversikt over ting jeg må gjøre her. Foreløpig har jeg.
  • Sende samordnet registermelding med info om at jeg har blitt arbeidsgiver
  • Kreve inn skattekort av frilanstypen, og skrive en arbeidsavtale med ham
  • Sende en elektronisk Aa melding gjennom Altinn
  • Holde av arbeidsgiveravgiften på 14.1% på en egen konto i regnskapet.
  • På en eller annen måte få kommunisert med det offentlige annenhver måned, og betale arbeidsgiveravgiften.

Det er den siste der jeg ikke får helt tak i nå. Hvordan foregår den kommunikasjonen? Er det noe jeg selv må passe på, eller dukker det opp et skjema i Altinn som jeg bare må fylle ut, og oversende pengene?

Og er det noe mer?
Sist endret av dobbeltve; 28. mars 2010 kl. 16:20.