Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3634
Hva får man i straff for og ha 1,5 promille og fyllekjører?

Er det noen rabatt siden man er student?(tenker på fengsel, får jo ikke gått i noen timer)
Det vanlige da vil være 2 år uten lappen, 28 dager i fengsel og 1,5 mndslønn i bot.

Rabatt bare fordi du er student blir heller tynt. Du kan sitte i fengsel på sommeren. Boten kan du nok være heldigere med.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Studentrabatt på kriminalitet ja DET hadde vært bevis på at norge er verdens beste land å bo i... Om du er kriminell.
det er vel heller 28 dager i fengsel ELLER 1,5 mndslønn i bot.
?
Sitat av shiiit Vis innlegg

Er det noen rabatt siden man er student?(tenker på fengsel, får jo ikke gått i noen timer)
Vis hele sitatet...
Hørte at du får 90% rabbat om du er vernepliktig med uniform..
Sist endret av mo3; 29. januar 2010 kl. 01:20.
Får du et forelegg kan du velge å ta noen dager i fengsel i stedet for å betale. Her er det ikke snakk om noe forelegg. 1,5 i promille er ganske mye. Det må man i fengsel for + betale bot.
Tror Don Veto har rett i denne saken.. 1,5 er skyhøy promille når det er snakk om fyllekjøring.
kjedelig streiting
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Får du et forelegg kan du velge å ta noen dager i fengsel i stedet for å betale. Her er det ikke snakk om noe forelegg. 1,5 i promille er ganske mye. Det må man i fengsel for + betale bot.
Vis hele sitatet...
For å være litt pirkete kan du heller ikke velge å ta noen dager i fengsel. Staten er en av de værste "torpedoene" som finnes, og du vil kun måtte sone den subsidiære fengselstraffen om du ikke har noe penger, eiendeler eller lønn de kan trekke det fra. Og heller ikke har fremtidsutsikter som tilsier at du ville kunne få midler til å betale. Så den subsidiære fengselstraffen er nok heller tiltenkt yrkeskriminelle/folk som bor på gata.
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Jeg ble stoppet med 1.5 i promille.
Fikk 1 års sperrefrist på kortet og 5 tusen i bot, siden jeg er under 18 år og har ingen intekt. Fikk også 2års prøvetid.
Jeg er rimelig sikker på at det ikke er lov med dobbel straff i Norge, Så det er vel enten fengsel eller bot?, men med 1.5 i promille blir det nok fengsel ja.
Sitat av BoinTjau Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at det ikke er lov med dobbel straff i Norge, Så det er vel enten fengsel eller bot?, men med 1.5 i promille blir det nok fengsel ja.
Vis hele sitatet...
Det blir bot og fengsel. Det er ikke en dobbelstraff.
Sitat av drøfy Vis innlegg
Jeg ble stoppet med 1.5 i promille.
Fikk 1 års sperrefrist på kortet og 5 tusen i bot, siden jeg er under 18 år og har ingen intekt. Fikk også 2års prøvetid.
Vis hele sitatet...
Slipper billigere unna når du er mindreårig

Sorry var ikke meningen å gi dg KP
meg @ 1.7 promille...

18.000 i bot.
2år og 3mnd uten lappen.
18 dager fengsel.

Det er mange faktorer som spiller inn....
Hvor fort og hvor langt du kjørte, hvorfor du kjørte, kjøreforhold, holdt du trafikkreglene, er juristen "okay", hvor mye inntekt du har, hvor gammel er du...osv,osv,osv.

Ingen fasit svar....
Sist endret av apebob; 29. januar 2010 kl. 07:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BoinTjau Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at det ikke er lov med dobbel straff i Norge, Så det er vel enten fengsel eller bot?, men med 1.5 i promille blir det nok fengsel ja.
Vis hele sitatet...
Dobbeltstraff er at du blir dømt to ganger, ikkje at du får to ulike straffereaksjoner ved en og samme dom.
For å unngå fengselsstraff er det mulig å bli med på "program mot ruspåvirketkjøring". Som er undervisning og noen samtaler med kriminalomsorgen. For å kunne bli med på dette må du overbevise en saksbehandler om at du har et rusproblem.
For promille fra 1 til og med 1,5 sier loven bot og betinget eller ubetinget fengsel. Hadde du over 1,5 får du bot og ubetinget fengsel.

Så det blir som apebob sier, mange faktorer som spiller inn og som du ikke opplyser om. Alder og livssituasjon er en del av det, men det er særlig den objektive grovheten av overtredelsen som blir avgjørende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har blitt siktet for og ha lånt vekk bilen min til en beruset kompis. Mistet lappen i 2 år og 21 dagers fengsel. Er ikke det litt vell strengt?
Sitat av Spongebob Vis innlegg
Jeg har blitt siktet for og ha lånt vekk bilen min til en beruset kompis. Mistet lappen i 2 år og 21 dagers fengsel. Er ikke det litt vell strengt?
Vis hele sitatet...
Tror du bare skal väre glad for at han ikke kjörte ned en liten unge ogsaa jeg.
Huff, hate meg skjøl -.-"
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ser at det fortsatt er mange som tror man kan VELGE fengsel istedetfor bot.
dette stemmer ikke.

du får bare fengsel om de ikke har noen mulighet til å få penger fra deg, f.eks om du er arbeidsledig, uføre, eller lignende.

det er ikke et valg, det er et alternativ for POLITIET, ikke for deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg sitter nå og bare venter på at snuten skal banke på døra og invitere meg til avhør. Det har seg slik at jeg har kollidert med en parkert bil, og alt jeg kan huske er at det smalt. Jeg stakk fra åstedet og bilen er gjemt. Ingen ble skadet, og saken kan ikke bli anmeldt før om minst 3-4 timer. Det er nå snart 70 timer siden smellen. Hadde tenk å ta en spansk en, å stikke og melde meg, og si at grunnen til at jeg stakk var at jeg fikk panikk, og nekte all form for promille. On second though husker jeg jo ikke en dritt.. Ikke aner jeg hvor, eller hvordan bil det var, så den tanken har jeg slått fra meg.

Hva tror dere oddsene mine er? Noen erfaringer?
På forhånd takk
Fikk 28 dager, med 1,8 i promille og forsøk på å ha kjørt ifra Politiet.
Fikk utsettelse i 2 år og 6000,- i bot + saksomkostninger. (6000 er lite, men det er fordi rettsaken drøyde til jeg var i militæret, og da er ikke inntekten noe å skryte over).
Boten er som oftest ca 1 1\2 månedslønn.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Om noen finner på å kjøre bil med 1,5‰, så ta straffen som en mann!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
På 1.43‰
Kan det bli:
10.000,-
2År før man kan ta lappen
Betinget fengsel.
Sist endret av Alphanio; 8. mars 2010 kl. 10:23.
Jeg var 16 år,hadde 1,3 i promille,fikk 25 dager betinget fengsel,23000kr i bot og 2år utsettelse på lappen samt 2år sperredrist.

Andre gangen var jeg 18år, 1 i promille,10000kr i bot,evig utsettelse samt 30 dager pluss dommen fra forge sak (tillsammen 55 dager i fengsel).

Det er,og skal vere streng straff for promillekjøring.
Sitat av pirate Vis innlegg
Jeg sitter nå og bare venter på at snuten skal banke på døra og invitere meg til avhør. Det har seg slik at jeg har kollidert med en parkert bil, og alt jeg kan huske er at det smalt. Jeg stakk fra åstedet og bilen er gjemt. Ingen ble skadet, og saken kan ikke bli anmeldt før om minst 3-4 timer. Det er nå snart 70 timer siden smellen. Hadde tenk å ta en spansk en, å stikke og melde meg, og si at grunnen til at jeg stakk var at jeg fikk panikk, og nekte all form for promille. On second though husker jeg jo ikke en dritt.. Ikke aner jeg hvor, eller hvordan bil det var, så den tanken har jeg slått fra meg.

Hva tror dere oddsene mine er? Noen erfaringer?
På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Hvis ingen har sett deg, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye. Politiet er ikke kjent for å være de med mest pågangsmot heller... Tipper det blir henlagt.
Student, slippe fengsel?

Du kan studere på innsiden, eller ha frigang.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Student, slippe fengsel?

Du kan studere på innsiden, eller ha frigang.
Vis hele sitatet...
Får ikke frigang på så kort dom.
Sitat av LoRd Vis innlegg
Får ikke frigang på så kort dom.
Vis hele sitatet...
Åja, det glemte jeg.. Kun over 2 mnd det

Men selvstudie i fengselet er ikkenoe problem. Kommer langt med en internett tilgang.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Åja, det glemte jeg.. Kun over 2 mnd det

Men selvstudie i fengselet er ikkenoe problem. Kommer langt med en internett tilgang.
Vis hele sitatet...
Om du må sitte for fyllekjøring, så havner du uansett på ett lavrisiko fengsel, og da har du som oftest mulighet til utdanning\skole etc.
1mnd inne er uansett ingenting. Tida går fort når alle dager er tilnærmet like .
Ukedagene går fort, helga går treigt. Min erfaring av Bjørgvin hvertfall
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Ukedagene går fort, helga går treigt. Min erfaring av Bjørgvin hvertfall
Vis hele sitatet...
Ikke når en har Ps3 og Guitar Hero

*offtopic*
Synd det er så lav straff for det.. burde vært fengsel i minst 5 år mener jeg da