Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2679
Jeg lurer på om det er noen som vet hvor høy prosent det må være på sprit for at det skal kunne sprenge opp huset. Jeg lurer også på om noen vet om plastbrenneren kan eksplodere selv om man bruker gjærlås.
Må hvertfall være over 60% for at det skal være brennbart.
Sist endret av Ludvig; 27. februar 2010 kl. 03:17.
Er nok ikke noen eksplosjonsfare på en standard plastbrenner.. lager du spiralbrenner derimot, da kan det gå i lufta hvis man er uforsiktig
Sprit i dampform er mye lettere antennelig enn i løsning siden prosenten da ikke har noe å si lengre, siden det vil flyte rene etanolpartikler i luften. Be careful!

For å få 40% til å brenne, kan du bare varme den opp til overflaten er antennelig. Det vil da forbli så varmt pga. flammen at det ikke slutter å brenne før alkoholen er tilnærmet borte.
Trådstarter
5 0
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Sprit i dampform er mye lettere antennelig enn i løsning siden prosenten da ikke har noe å si lengre, siden det vil flyte rene etanolpartikler i luften. Be careful!

For å få 40% til å brenne, kan du bare varme den opp til overflaten er antennelig. Det vil da forbli så varmt pga. flammen at det ikke slutter å brenne før alkoholen er tilnærmet borte.
Vis hele sitatet...
Kan til og med satsen gå inn i stikkontaktene og kaboom ! ? Men blir det damp fra plastbrenneren ? Jeg bare tenker siden det bare skal være ca 50 grader
Sist endret av Anonym1; 27. februar 2010 kl. 03:31.
Tviler på at det er noe særlig eksplosjonsfare forbundet med en plastbrenner da lufta vil være mettet med mye vann å. Plastbrenneren går også såpass treigt at du ikke vil klare å fylle et rom eller liknende med damp.

Den største eksplosjonsfaren er det vel egentlig med kolonner. Isåfall må man enten glemme å sette på kjølevannet, ha en grei lekkasje, eller kjøre med for høy effekt.

Sitat av Ludvig Vis innlegg
Må hvertfall være over 60% for at det skal være brennbart.
Vis hele sitatet...
Man får da fint 40% til å brenne å. Det kommer ann på andre ting enn kun % å.
Plastbrenneren kan ikke si kaboom så lenge den ikke varmer over 78(fordampningspunktet til alkohol)
Vis du har spiralbrenner eller kollonnebrenner så kan det si boom vis det kommer damp ut og ikke veske.

Og en stikkkontakt kan ikke gjøre så det sier boom bare en flamme eller sigg glød
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Daggy: Det vanligaste som tenner gass eren gnist. En eller annen bryter, statisk elektrisitet, ei stikkontakt som blir plugga ut e.l.

Det er også damp i plastbrenneren, sjølv om du er under kokepunktet for etanolen. Korleis skulle ellers brenneren fungert?

Beste tipset er nok å sørge for god ventilasjon i rommet der den står, og ha termostat med solid state bryter slik at den ikkje lager gnist når den skrur seg av og på. Etanol har ATEX temperaturklasse T2 - altså tenntemperatur over 300°C, så det er jo ein av dei relativt trygge gassane å ha med å gjere - hold deg under 300°C så vil ikkje varme flater kunne antenne den. Det er også en IIA-gass, som vil sei at det skal høg tennenergi til (en sigarett vil ikkje greie det; en gnist fra en bryter med 230V vil lett greie det), og det er en lite destruktiv eksplosjon. Med andre ord en rimelig grei gass å håndtere. I tillegg kondenserer den fort.
Trådstarter
5 0
okei så det er altså fullt mulig at et hus kan eksplodere av en plastbrenner ?
Hvordan vet man om det er spritdamp i rummet, tenker på at gjærlåsen slipper jo ut litt luft/gass.

anyone ?....
Det er vel ikke noe trykk i en plastbrenner? Så selve apparaten sprenger nok ikke.
Men om du f.eks sitter å brenner på et lite rom, og dette fyller seg opp med gasser fra brenningen, kan det eksplodere ved hjelp av en anntenning fra lysbrytere, flammer etc.
At gassene fra satsen er ekslosivt tviler jeg veldig på derimot. Er det ikke karbonsyre som dannes?
Trådstarter
5 0
ok, men hvis jeg setter det veldig nært et vindu og har det åpent er vel sjansen minimal. er et lite rom på kanskje 12 kvadrat.

Kommer det spritdamp i rommet, eller er det bare hvis den er dårlig laget ?
har vinduet åpent hele tiden.
omg. dude, du er på feil forum sjekk ut brygging.net. Og jeg trur du gjør lurt ved å legge dette på is en stund. Med tanke på kunnskapene dine (No offence). Les heller en god del, så skjønner du tinga av deg selv etterhvert
Sitat av Anonym1 Vis innlegg
okei så det er altså fullt mulig at et hus kan eksplodere av en plastbrenner ?
Hvordan vet man om det er spritdamp i rummet, tenker på at gjærlåsen slipper jo ut litt luft/gass.

anyone ?....
Vis hele sitatet...
Nei, du får ikke en plastbrenner(eller huset) til å eksplodere ved vanlig bruk. Ideén med plastbrenneren er å få alkoholen i satsen til å dampe opp og renne ned langs kantene i plastbrenneren så du til slutt sitter igjen med en liten bøtte med tom sats og alkoholen oppsamlet nederst i plastbrenneren.

Der du vanligvis ville hatt gjærlåsen skal ledningen til varmekolben gjennom, litt av ideén er jo at plastbrenneren skal være tett sånn at alkohol dampen ikke slipper ut men samles opp i bunnen i form av veske
Sist endret av thomasav; 2. mars 2010 kl. 10:15.
Trådstarter
5 0
okei, kan godt hende at jeg ikke skal lage en, men vil gjerne vite litt mer om den.

HVIS jeg skulle laget en, ville jeg laget den slik http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf
og der står det at det skal være en gjærlås ?
Vet at jeg ikke kan så mye, men vil lære
En plastbrenner kan ikke sprenge, ta det helt med ro. Når et "hus" sprenger, er det pga at kjølingen på apparatet har sviktet, og at noe har antennet gassen. En plastbrenner bruker luft som er rundt bøtta til avkjøling, noe du har hele tiden. Det kan ikke gå galt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Daggy Vis innlegg
Plastbrenneren kan ikke si kaboom så lenge den ikke varmer over 78(fordampningspunktet til alkohol)
Vis du har spiralbrenner eller kollonnebrenner så kan det si boom vis det kommer damp ut og ikke veske.

Og en stikkkontakt kan ikke gjøre så det sier boom bare en flamme eller sigg glød
Vis hele sitatet...
Om rommet er fult av alkoholdamp og du trekker ut en ledning så er det ikke uvanlig at det slår gnister. Er usikker på om gnistene er nok til å forårsake en smell. Mulig det må være høy konsentrasjon av alkoholdamp i rommet.