Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 8882
@Kommunisten:

Først og fremst, vil jeg rose deg for at du tør å ta initiativet for å føre debatten back-on-track, en dyd som ikke akkurat ble underbygget av sheknows' totalt irrelevante innlegg. Det er veldig fint at du prøver å se debatten fra et nytt ståsted og kommer med noe nytt og litt mer relevant. Allikevel feiles du.


Som du helt korrekt påpeker, har vi aldri hatt kapitalisme siden den industrielle revolusjon, og det blir derav (slik Suggs tidligere nevnte) rett og slett for dumt å skylde på kapitalismen. Jeg er i bunn og grunn veldig for den industrielle revolusjon, siden tross alt løftet flere millioner ut av fattigdom og satte i gang en verdiskapning uten sidestykke. Jeg rettferdiggjør på ingen måte den uretten som ble påført arbeiderne, men tatt i betraktning at menneskene hadde ganske mye værre før revolusjonen, så var den industrielle revolusjon alt i alt et eneste stort gode.

Det er heller ikke påstandene dine om den industrielle revolusjon som jeg reagerer sterkest på. Det jeg reagerer på, er at du i likhet med altfor mange setter kommunisme og kapitalisme opp mot hverandre. Det blir rett og slett feil å påstå at kommunisme er det motsatte av kapitalisme.
Det motsatte av kommunisme er handel. Den som har lest Marx vet at den opprinnelige definisjonen av kommunisme er hverken proletariatets diktatur eller anarkokommunisme, men at alle produserer for seg selv, og derav ikke handler med hverandre.
Kapitalisme er et økonomisk system med privat eiendomsrett og full avtalefrihet (derav frihandel). På mange måter er sosialplanveldet det motsatte av kapitalisme, men det er vanskelig å bevise siden intet system baserer seg eksplisitt på å oppheve privat eiendomsrett og null avtalefrihet.

Nei, Korporativismen har ikke utviklet seg fra kapitalismen. Korporativisme har eksistert helt siden antikkens Hellas. Nykorporativismen slik vi kjenner den, utviklet seg fra den italienske fascismen og senere den chilenske, hvor Pinochet dannet et militær diktatur ved å inkorporere politiet, luftstyrken og marinen.

Og det der med at kapitalisme undertrykker pga. supply-and-demand er bare tull. Er det noen fasit at man blir undertrykket dersom man produserer mer enn nødvendig? Markedet kan jo uansett ikke drive et system for vold/tvang, siden staten har monopol på å utøve vold mot fredelige mennesker. Den som arbeider skaper mer verdier og også mer velstand. Og som jeg har tidligere nevnt, vil bare tilbud og etterspørsel sørge for den nødvendige informasjonsmengden for at kapitalen skal forflytte seg der hvor den fungerer best. Hver markedsaktør trenger dermed ikke perfekt informasjon for at økonomien i sin helhet skal kunne maksimere utbyttet. Hvis en planøkonomi skal overstige produksjonen i ett fritt marked må staten ha tilnærmet perfekt informasjon. Dette er selvfølgelig umulig, og derfor vil statlig inngriping alltid føre til feilallokering og redusert yteevne.
Burke: Først og fremst, vil jeg rose deg for at du tør å ta initiativet for å føre debatten back-on-track, en dyd som ikke akkurat ble underbygget av sheknows' totalt irrelevante innlegg. Det er veldig fint at du prøver å se debatten fra et nytt ståsted og kommer med noe nytt og litt mer relevant. Allikevel feiles du.

Flott, feiling er en fin ting det minner meg på at jeg lever.

Burke: Som du helt korrekt påpeker, har vi aldri hatt kapitalisme siden den industrielle revolusjon, og det blir derav (slik Suggs tidligere nevnte) rett og slett for dumt å skylde på kapitalismen. Jeg er i bunn og grunn veldig for den industrielle revolusjon, siden tross alt løftet flere millioner ut av fattigdom og satte i gang en verdiskapning uten sidestykke. Jeg rettferdiggjør på ingen måte den uretten som ble påført arbeiderne, men tatt i betraktning at menneskene hadde ganske mye værre før revolusjonen, så var den industrielle revolusjon alt i alt et eneste stort gode.

MEget finnes selvfølgelig positive sider med det meste. Revolusjonen var begynnelsen på et materialistisk og tomt samfunn med fokus på seg selv over hva som er best for helheten.

Burke: Det er heller ikke påstandene dine om den industrielle revolusjon som jeg reagerer sterkest på. Det jeg reagerer på, er at du i likhet med altfor mange setter kommunisme og kapitalisme opp mot hverandre. Det blir rett og slett feil å påstå at kommunisme er det motsatte av kapitalisme.
Det motsatte av kommunisme er handel. Den som har lest Marx vet at den opprinnelige definisjonen av kommunisme er hverken proletariatets diktatur eller anarkokommunisme, men at alle produserer for seg selv, og derav ikke handler med hverandre.
Kapitalisme er et økonomisk system med privat eiendomsrett og full avtalefrihet (derav frihandel). På mange måter er sosialplanveldet det motsatte av kapitalisme, men det er vanskelig å bevise siden intet system baserer seg eksplisitt på å oppheve privat eiendomsrett og null avtalefrihet.

Meg:Kommunisme hadde ikke eksistert uten kapitalismen, kanskje er det som er grunnen til at vi setter det opp mot hverandre. Den som har lest Marx rent økonomisk så skjønner jeg faen ike hva du mener når du sier at alle produserer for seg håper jeg du mener land? Manifestet derimot er en historisk analyse som konstanterer at arbeidere er undertrykt og kommer med en løsning på det. Det å sette det opp mot hverandre blir litt feil, politiske ståsteder kan ikke skrives opp som en rett linje, de er heller en sirkel hvor venstre og høyre siden starter nesten på samme sted.

Burke: Nei, Korporativismen har ikke utviklet seg fra kapitalismen. Korporativisme har eksistert helt siden antikkens Hellas. Nykorporativismen slik vi kjenner den, utviklet seg fra den italienske fascismen og senere den chilenske, hvor Pinochet dannet et militær diktatur ved å inkorporere politiet, luftstyrken og marinen.

Burke: Og det der med at kapitalisme undertrykker pga. supply-and-demand er bare tull. Er det noen fasit at man blir undertrykket dersom man produserer mer enn nødvendig? Markedet kan jo uansett ikke drive et system for vold/tvang, siden staten har monopol på å utøve vold mot fredelige mennesker. Den som arbeider skaper mer verdier og også mer velstand. Og som jeg har tidligere nevnt, vil bare tilbud og etterspørsel sørge for den nødvendige informasjonsmengden for at kapitalen skal forflytte seg der hvor den fungerer best. Hver markedsaktør trenger dermed ikke perfekt informasjon for at økonomien i sin helhet skal kunne maksimere utbyttet. Hvis en planøkonomi skal overstige produksjonen i ett fritt marked må staten ha tilnærmet perfekt informasjon. Dette er selvfølgelig umulig, og derfor vil statlig inngriping alltid føre til feilallokering og redusert yteevne.[/quote]


Meg: Den skjønte jeg ikke helt? Staten har monopol på å utøve vold mot fredelig mennesker, kilder? Dessuten du sa selv at staten er styrt av korporativisme? hvor hverken folk eller staten har all makt men større korporasjoner?

En annen side så tror jeg ikke du skjønner hva overbruk av ressurser er, vi bruker latterlige mengder med diverse ressurser uten at det er noe vits i hele tatt. Jeg kjenner folk som har kasta en 40 tommer plasma tv, grunnen? kabelen røk... Det er et godt eksempel på hva som skjer når vi lager mer ressurser enn vi har behov til.

På en annen side kan jeg fortelle deg masse psykologi på forskjeller under tidligere kommunistiske og dagens temmelig kapitalistiske Polen (jeg kommer derfra), hvor du selv kunne bedømme resultatet. ( Jeg er veldig klar over hvorfor folk hadde misnøye med kommunisme men jeg ser bort i fra det). Hvordan folk oppfører seg nå forhold til før. Kapitalisme i seg selv gjør mennesker om til dyr, den stiller fredelige arbeidende mennesker opp mot hverandre og gjør dem til rovdyr. Uansett jeg har lenge forstått at firkanta økonomer har problemer med å forstå dette her. Penger og velstand er ikke viktigst vi bare tror det er det. Kapitalisme er sannsynligvis den beste metoden for å ha sterkest mulig produksjon / inntekt som tilfredstiller godt over halvparten. Men på ingen måte den sunneste produksjonen eller inntekten som mennesket burde ha.

Vil jeg påstå.
Sist endret av Kommunisten; 14. januar 2010 kl. 14:53.
Dægern, har vært borte litt for lenge!

Over til diskusjonen.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Den som har lest Marx rent økonomisk så skjønner jeg faen ike hva du mener når du sier at alle produserer for seg håper jeg du mener land? Manifestet derimot er en historisk analyse som konstanterer at arbeidere er undertrykt og kommer med en løsning på det.
Vis hele sitatet...
Du har VIRKELIG ikke forstått hvordan markedet fungerer du? Når man skal debattere økonomi så er det best å vite noe i forveien. Tror du virkelig at bakeren jeg handler brød av lager brød for å gjøre meg glad? Tror du at Hansa bryggeri lager øl fordi de vil at meg og mine venner skal ha det gøy?
"It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest. We address ourselves, not to their humanity but to their self-love, and never talk to them of our necessities but of their advantages." Håper du selv klarer å forstå hva denne sier og uttrykker.

En annen side så tror jeg ikke du skjønner hva overbruk av ressurser er, vi bruker latterlige mengder med diverse ressurser uten at det er noe vits i hele tatt. Jeg kjenner folk som har kasta en 40 tommer plasma tv, grunnen? kabelen røk... Det er et godt eksempel på hva som skjer når vi lager mer ressurser enn vi har behov til.
Vis hele sitatet...
Dette blir tilnærmet latterlig. Du må, igjen, forstå hvordan markedet fungerer. Varer blir produsert etter tilbud og etterspørsel, produsenter/ tilbydere vil tjene penger og hvis produsenten ser at det ikke er etterspørsel etter varen så vil han ikke produsere den for ikke å tape penger. Dette er samfunnsøkonomi for ungdomskolen. Det du vil er å sette en begrensning på frihet og individuelle beslutninger fordi "staten" er bedreviteren, jeg tror faktisk at mennesker selv vet sine behov best. Jeg kjemper for frihet til mennesket og ikke et totalitært styre, som du vil.

På en annen side kan jeg fortelle deg masse psykologi på forskjeller under tidligere kommunistiske og dagens temmelig kapitalistiske Polen (jeg kommer derfra), hvor du selv kunne bedømme resultatet.
Vis hele sitatet...
Hmm. Polen ligger på 82'ende plass over land med mest økonomisk frihet.. I Don't Think so.. - http://www.heritage.org/Index/Ranking.aspx
Ditt "jeg-er-derfra" argument slår ikke til.
Jeg er veldig klar over hvorfor folk hadde misnøye med kommunisme men jeg ser bort i fra det
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Penger og velstand er ikke viktigst vi bare tror det er det. Kapitalisme er sannsynligvis den beste metoden for å ha sterkest mulig produksjon / inntekt som tilfredstiller godt over halvparten. Men på ingen måte den sunneste produksjonen eller inntekten som mennesket burde ha.
Vis hele sitatet...
Vi bare tror det? Vet du hvor lite klokt det hørtes ut? I dagens samfunn så er selvfølgelig penger det viktigste. Voks opp, se deg rundt og kom deg ut av din lille dagdrøm.

Igjen så setter du begrensninger som DU føler er best og "sunnest", saken er at den eneste som kan sette begrensninger her det er degselv. Ingen kan si nei til meg om jeg vil kaste min TV og kjøpe ny, kjøpe en ny bil eller flytte - ihvertfall ikke staten. Det er meg og deg som styrer markedet ved hjelp av våre interesser og våre ideer. Og inntekt? Hvordan skal du regulere dette? Du vet at det er inflasjon som styrer lønnsvekst i dagens samfunn?

Lær deg økonomi, så kom tilbake.

PS. Lurt å lære seg å sitere på ordentlig vis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Suggs: poenget er at den totale fridomen er ikkje nødvendigvis et gode i det lange løp, sjølv om det kanskje kan vere fristande å kunne kjøpe en ny 40" tv når du måtte ha lyst. Det koster nemlig ressurser, som er ei endelig mengde, å produsere den. Og det er ikkje gitt at dei som avgir dei ressursane nødvendigvis får betalt det ressursane er verdt. Og det er heller ikkje gitt at det er ønskelig for menneskeheta å sløse slik med ressurser.

Det er det som er problema mine med kapitalisme - det har ingen spesielt gode incentiver for å forhindre t.d. global oppvarming.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er det som er problema mine med kapitalisme - det har ingen spesielt gode incentiver for å forhindre t.d. global oppvarming.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde orket å lest mine innlegg så hadde du sett at jeg ikke ønsker full kapitalisme i dagens samfunn pga den bygger på altruisme, uten å tenke på til hvilken grad jeg tror på global oppvarming. Debatten her, og hvorfor jeg debatterer for kapitalisme er tanken om at den blir brukt som hovedaktør i finanskrisen, som er feil.

Jeg ønsker dog økonomisk vekst og ikke miljøkamp, men det er en annen debatt!
Sitat av Suggs Vis innlegg
Dægern, har vært borte litt for lenge!

Over til diskusjonen.

Du har VIRKELIG ikke forstått hvordan markedet fungerer du? Når man skal debattere økonomi så er det best å vite noe i forveien. Tror du virkelig at bakeren jeg handler brød av lager brød for å gjøre meg glad? Tror du at Hansa bryggeri lager øl fordi de vil at meg og mine venner skal ha det gøy?
"It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest. We address ourselves, not to their humanity but to their self-love, and never talk to them of our necessities but of their advantages." Håper du selv klarer å forstå hva denne sier og uttrykker.

Svar: Ja den har jeg hørt før. Den er latterlig, typisk salgs triks faktisk.

Dette blir tilnærmet latterlig. Du må, igjen, forstå hvordan markedet fungerer. Varer blir produsert etter tilbud og etterspørsel, produsenter/ tilbydere vil tjene penger og hvis produsenten ser at det ikke er etterspørsel etter varen så vil han ikke produsere den for ikke å tape penger. Dette er samfunnsøkonomi for ungdomskolen. Det du vil er å sette en begrensning på frihet og individuelle beslutninger fordi "staten" er bedreviteren, jeg tror faktisk at mennesker selv vet sine behov best. Jeg kjemper for frihet til mennesket og ikke et totalitært styre, som du vil.

Svar: Markedsøkonomi er flott det, men etterspørselen. Jeg vil med sterk tvil si at mennesket vet best, du ser selv hva menneske som et vesen med tvang til å gjøre mange unødvendige ting gjør. Du kjemper for deg selv og ræva de, ikke noe annet. Jeg ønsker på ingen måte begrensning av frihet, og jeg er sterk i mot totalitærisme som jeg tidligere har nevnt.

Hmm. Polen ligger på 82'ende plass over land med mest økonomisk frihet.. I Don't Think so.. - http://www.heritage.org/Index/Ranking.aspx
Ditt "jeg-er-derfra" argument slår ikke til.

Svar: ja vell, typisk statistikk / rent materielle goder tankegang det der. Jeg vet godt selv hvordan det fungerer i Polen. Når Polen er det landet med noe av den høyeste arbeidsledigheten så vet jeg godt hvordan det er der. Det meste kommer selvsagt ikke på statistikker fordi de betaler ikke skatt eller er registrerte som arbeidfolk.

Selvfølgelig.


Vi bare tror det? Vet du hvor lite klokt det hørtes ut? I dagens samfunn så er selvfølgelig penger det viktigste. Voks opp, se deg rundt og kom deg ut av din lille dagdrøm.

Svar: I DITT SAMFUNN så er penger det viktigste, jeg har innsett det for lenge siden siden du ikke ser det så er det utrolig synd for deg. Jeg trenger ikke våkne opp jeg trenger å få deg til å sove.

Igjen så setter du begrensninger som DU føler er best og "sunnest", saken er at den eneste som kan sette begrensninger her det er degselv. Ingen kan si nei til meg om jeg vil kaste min TV og kjøpe ny, kjøpe en ny bil eller flytte - ihvertfall ikke staten. Det er meg og deg som styrer markedet ved hjelp av våre interesser og våre ideer. Og inntekt? Hvordan skal du regulere dette? Du vet at det er inflasjon som styrer lønnsvekst i dagens samfunn?


Lær deg økonomi, så kom tilbake.

Svar: Skjønner faen ikke hav du snakker om, meste av tingene du har sagt i dag vet jeg jo. Inflasjon er at penger blir svakere forhold til varer, tjenester osv. Jo mer penger det er selvfølgelig blir lønnen høyere. Du bare skjønner det ikke du har ikke noe forhold å sammenligne med, jeg antar du er født og oppvokst her etter det du sier. Tror ikke du har nok erfaring med å være på begge sider at du har lov til å uttale deg hva som er riktig hva som er galt, det triste av alt at det er slike sure uerfarne folk som deg som blir politikere. Det å være boksmart gjør deg firkanta i synet på ting, prøv å skjønne det.

PS. Lurt å lære seg å sitere på ordentlig vis.
Vis hele sitatet...
Svar: Jeg kan sitere hvordan faen jeg vil jeg=) så lenge du mer eller mindre forstår meg, du klarer ikke være annerledes enn andre. Hvem er det som er fri nå?
Sist endret av Kommunisten; 17. januar 2010 kl. 19:12.
Markedsøkonomi er flott det, men etterspørselen. Jeg vil med sterk tvil si at mennesket vet best, du ser selv hva menneske som et vesen med tvang til å gjøre mange unødvendige ting gjør. Du kjemper for deg selv og ræva de, ikke noe annet. Jeg ønsker på ingen måte begrensning av frihet, og jeg er sterk i mot totalitærisme som jeg tidligere har nevnt.
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke forstår her? Markedet ER styrt av tilbud og etterspørsel enten du vil det eller ikke. En produsent ville ikke laget en TV om han ikke visste at det var etterspørsel etter det. Dette er jo basics. Jeg kjemper for megselv? Riktig det, men saken er at du også gjør det og hele verden rundt deg. Som sakt så lager ikke bakeren brød fordi jeg er sulten, men fordi han vil tjene penger og dekke sine behov. Slik fungerer det meste i dagens samfunn. Dette må du bare ta til deg, man trenger ikke å være økonom eller blå for å forstå dette.

Du sier at du ikke kjemper for et totalitært styre? Correct me if I'm wrong, men det var du som sa at mennesket ikke vet sitt eget beste og derfor må det til noen andre for å ta valgene dine.

ja vell, typisk statistikk / rent materielle goder tankegang det der. Jeg vet godt selv hvordan det fungerer i Polen. Når Polen er det landet med noe av den høyeste arbeidsledigheten så vet jeg godt hvordan det er der. Det meste kommer selvsagt ikke på statistikker fordi de betaler ikke skatt eller er registrerte som arbeidfolk.
Vis hele sitatet...
OK, nå lurer jeg på hvordan du knytter arbeidsløshet og kapitalisme sammen - forklar hvordan og ta i mente med at vi ikke enda har hatt kapitalisme (under finanskrisen - som du selv påpekte at ikke skyldes av kapitalisme). Du vet vel også (håper jeg) at det blir for vagt å komme med tomme fakta på Polen sin økonomi bare fordi du er derfa. Det blir som at jeg skulle si at Chile er et av de landene med høyest korrupsjon - det er ikke ført med data, men det skjer under bordet - og dette vet jeg fordi jeg er derfra. Skal du debattere i en saklig diskusjon så må du komme med fakta og statistikker for at folk skal ta deg seriøst.

I DITT SAMFUNN så er penger det viktigste, jeg har innsett det for lenge siden siden du ikke ser det så er det utrolig synd for deg. Jeg trenger ikke våkne opp jeg trenger å få deg til å sove.
Vis hele sitatet...
Jeg merker her at jeg ikke diskuterer med en som helt har vært utenfor døren. Det finnes selvsakt mer i livet enn penger, men det vi diskuterer er økonomi og politikk og nesten alt innenfor dagens politiske verden er drevet av økonomi. Dette vil du forstå senere i livet. Prøv å overlev med luftsuppe og venteboller, en bil som er drevet av kjærlighet og en regning som betaler seg selv

Skjønner faen ikke hav du snakker om, meste av tingene du har sagt i dag vet jeg jo. Inflasjon er at penger blir svakere forhold til varer, tjenester osv. Jo mer penger det er selvfølgelig blir lønnen høyere. Du bare skjønner det ikke du har ikke noe forhold å sammenligne med, jeg antar du er født og oppvokst her etter det du sier. Tror ikke du har nok erfaring med å være på begge sider at du har lov til å uttale deg hva som er riktig hva som er galt, det triste av alt at det er slike sure uerfarne folk som deg som blir politikere. Det å være boksmart gjør deg firkanta i synet på ting, prøv å skjønne det.
Vis hele sitatet...
Jeg er født på et sted som kalles Slettheia ("Kristiansands svar på Grønland") med en alenemor og ei søster i en blokkleilighet, jeg var selv meldem av Rød ungdom og SU. Jeg er så langtifra født med maten på sølvfat, en enebolig og 2 biler. Ikke døm ei bok etter utseende, men kan jo ikke forvente noe annet av kommunister. Jeg har så absolutt vært på begge sider, og derifra har jeg bygget opp kunnskapen til å åpne øynene og se rundt meg - noe jeg kan anbefale deg.

*Inflasjon er en vedvarende prisstigning over tid. Ettersom KPI må øke - må kjøpekraften øke, da får vi høyere lønninger.
Sist endret av Suggs; 18. januar 2010 kl. 00:56.
Jeg skumleste meg frem til side 3 i denne tråden her, også orket jeg ikke å lese mer. Det eneste jeg ville skyte inn er to små spørsmål: 1) Noen som har lest Makten bak makten av Per-Aslak Ertresvåg? Ganske interessant, spesielt interesserte burde lese den - ikke bare konspirasjonsteoretikere. Anbefales spesielt for de som er aktive i denne tråden her. Til slutt vil jeg bare påpeke at i marxistisk tenkning oppfattes imperialisme som kapitalismens siste utviklingstrinn. Dette var i 1916 (utgitt i Norge 1918). For de som gidder å lese igjennom den lenka, og samtidig har analysert verdenssituasjonen i dag på det stadiet som kalles globalisering: 2) Høres dette kjent ut?

De store korporasjonene er de reelle maktfordrerne i dagens politikk, våre folkevalgte politikere er bare nikkedukker for makten bak makten, og vi - borgerne - er bøndene på et sjakkbrett: En og annen bonde har kanskje muligheten til å bli en dronning, men de fleste av oss kan ofres! Slik er dagens politikk..
Sitat av Suggs Vis innlegg
Hva er det du ikke forstår her? Markedet ER styrt av tilbud og etterspørsel enten du vil det eller ikke. En produsent ville ikke laget en TV om han ikke visste at det var etterspørsel etter det. Dette er jo basics. Jeg kjemper for megselv? Riktig det, men saken er at du også gjør det og hele verden rundt deg. Som sakt så lager ikke bakeren brød fordi jeg er sulten, men fordi han vil tjene penger og dekke sine behov. Slik fungerer det meste i dagens samfunn. Dette må du bare ta til deg, man trenger ikke å være økonom eller blå for å forstå dette..
Vis hele sitatet...
Jeg har jo aldri sagt imot det heller da? Noe jeg ikke skjønner helt er at jeg aldri har sagt i mot hvordan det er og ikke er. Markedsøkonomi er ikke noe jeg tviler på i det hele tatt, jeg kan påstå at (gjennomsnittelig) menneske er for lite reflekterende for å vite hva som er nødvendig for det eller ikke, penger/ressurser sløses uten tvil, se på avfallet vårt. Poenget er at det er utrolig egoistisk og latterlig at vi nærmest lever for å jobbe ikke jobber for å leve for å så kunne kjøpe opp ressurser verden egentlig ikke har råd til å gi bare til oss. Men det er bare min tanke over visse av mine erfaringer som jeg sterkt misliker.

Sitat av Suggs Vis innlegg
Du sier at du ikke kjemper for et totalitært styre? Correct me if I'm wrong, men det var du som sa at menneske ikke vet sitt eget beste og derfor må det til noen andre for å ta valgene dine..
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt imot totalitærisme, men det behøver ikke bety at det er helt feil at menneske kanskje burde tvinges eller bli på en bedre måte opplært til å få bedre forbruker vaner? For min del så vil jeg med sterk tvil si at menneske alltid vet sitt beste..

Sitat av Suggs Vis innlegg
OK, nå lurer jeg på hvordan du knytter arbeidsløshet og kapitalisme sammen - forklar hvordan og ta i mente med at vi ikke enda har hatt kapitalisme (under finanskrisen - som du selv påpekte at ikke skyldes av kapitalisme). Du vet vel også (håper jeg) at det blir for vagt å komme med tomme fakta på Polen sin økonomi bare fordi du er derfa. Det blir som at jeg skulle si at Chile er et av de landene med høyest korrupsjon - det er ikke ført med data, men det skjer under bordet - og dette vet jeg fordi jeg er derfra. Skal du debattere i en saklig diskusjon så må du komme med fakta og statistikker for at folk skal ta deg seriøst. ..
Vis hele sitatet...
JA her har du meg i en liten knipe, Verdensbanken lånte penger sånn at polen kunne bygge seg opp etter kommunismens fall men på vilkår som nedtrappe statlig innbalndin i den polske skole og helsetjeneste. Skolen er veldig dårlig i Polen og derfor dropper mange ut, ikke består fag, korrupsjon osv. Mange blir heller ikke noe i livet. Arbeidsledigheten kommer og da de har kun deltids jobber osv. Informasjonen min kommer fra en skolebok som heter historie og filosofi, men for å være kritisk til den kilden så er den sikkert skrevet av en sosialist. Poenget mitt med å si det er at jeg har fler bekjente som sier at desavner visse aspekter i kommunismen, da hadde man faktisk mer FRI for seg selv fordi jobbtidene ble forhøyet med omtrent 10-20% når privatisering og diverse¨kom for å holde lik fart som andre deler av markedet. DET kan jeg ikke bevise for deg. Derimot, privaterisering av bedrifter og nedtrapping førte til arbeidsledighet blant den unge befolknign da, men dette har forandret seg kraftig nå så det trekker jeg tilbake.

http://www.fafo.no/Oestforum/Kunnska...r/LR-polen.htm


Sitat av Suggs Vis innlegg
Jeg merker her at jeg ikke diskuterer med en som helt har vært utenfor døren. Det finnes selvsakt mer i livet enn penger, men det vi diskuterer er økonomi og politikk og nesten alt innenfor dagens politiske verden er drevet av økonomi. Dette vil du forstå senere i livet. Prøv å overlev med luftsuppe og venteboller, en bil som er drevet av kjærlighet og en regning som betaler seg selv
Vis hele sitatet...
Det blir latterlig selvsagt trenger man penger for å overleve, det skjønner en 3åring som ser mamma handle mat. Slutt å prøve undergrave meg, det blir for latterlig.

Sitat av Suggs Vis innlegg
Jeg er født på et sted som kalles Slettheia ("Kristiansands svar på Grønland") med en alenemor og ei søster i en blokkleilighet, jeg var selv meldem av Rød ungdom og SU. Jeg er så langtifra født med maten på sølvfat, en enebolig og 2 biler. Ikke døm ei bok etter utseende, men kan jo ikke forvente noe annet av kommunister. Jeg har så absolutt vært på begge sider, og derifra har jeg bygget opp kunnskapen til å åpne øynene og se rundt meg - noe jeg kan anbefale deg...
Vis hele sitatet...
Nå har jeg blitt misforstått hele diskusjonen maksimalt av en eller annen grunn. Tidligere ble det sagt er jeg ikke kommunist nå lenger, jeg er er på ingen side politisk. Siden det er et valg mellom pest og kolera, . Men som sagt jeg vil påstå at produksjonen og ressurs utnyttingen som mennesket presenterer er naturlig men derimot farlig for dets egne og jordens eksistens. Jeg fremmet mitt ord når det gjelder det og at det kunne være lurt å sette seg ned å tenke over hva vi gjør med jorden og hvem vi er (jada det burde sikkert jeg gjøre selv), Jeg forventer ikke at vi kommer til noe konklusjon, skal heller ikke komme med noe sentimentale verdier på slutten av diskusjonen, for nå gidder jeg ikke mer, har tatt mye til meg.

Takk for meg, herregud
Sist endret av Kommunisten; 18. januar 2010 kl. 16:20.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg har jo aldri sagt imot det heller da? Noe jeg ikke skjønner helt er at jeg aldri har sagt i mot hvordan det er og ikke er. Markedsøkonomi er ikke noe jeg tviler på i det hele tatt, jeg kan påstå at (gjennomsnittelig) menneske er for lite reflekterende for å vite hva som er nødvendig for det eller ikke, penger/ressurser sløses uten tvil, se på avfallet vårt. Poenget er at det er utrolig egoistisk og latterlig at vi nærmest lever for å jobbe ikke jobber for å leve for å så kunne kjøpe opp ressurser verden egentlig ikke har råd til å gi bare til oss. Men det er bare min tanke over visse av mine erfaringer som jeg sterkt misliker.
Vis hele sitatet...
Jeg prater ikke om Markedsøkonomi her jeg prater rett og slett om markedet i seg selv og hvordan det fungerer - varer blir produsert etter tilbud og etterspørsel. Tanken om at mennesker ikke klarer å bestemme over sine egne liv blir for meg idiotisk å si, eks. fordi Karl sløser med sine penger og gjør økonomiske feil så må ikke dette gå ut over meg og mine valg. Jeg vil ikke ha en mammadaltstat som skal "vite det beste for ALLE menneskene i samfunnet", neitakk du. Du mener at det er idiotisk at vi lever for å jobbe og ikke jobber for å leve? Selvsagt så jobber vi for å leve. I dagens samfunn så må man ha en jobb for å tilfredstille ens behov ergo man jobber for så å kunne leve. Dette er normalt og det er slik verden blir drevet, men dette betyr ikke at man ikke noe som helst fritid.

Sitat av Kommunisten
Jeg er sterkt imot totalitærisme, men det behøver ikke bety at det er helt feil at menneske kanskje burde tvinges eller bli på en bedre måte opplært til å få bedre forbruker vaner? For min del så vil jeg med sterk tvil si at menneske alltid vet sitt beste..
Vis hele sitatet...
Du forstår, håper jeg, at du automatisk får meg til å tenke totalitært når du sier "tvinges". Det finnes mange måter på å regulere forbruk på, vi har f.eks renter (lykke til med å prøve å bruke dette som en regulator over tid) og moms. Men hvis du vil at staten skal gå inn med makt og tvinge folk til ikke å kjøpe så er jeg redd for at det blir en smule totalitært.

Sitat av Kommunisten
JA her har du meg i en liten knipe, Verdensbanken lånte penger sånn at polen kunne bygge seg opp etter kommunismens fall men på vilkår som nedtrappe statlig innbalndin i den polske skole og helsetjeneste. Skolen er veldig dårlig i Polen og derfor dropper mange ut, ikke består fag, korrupsjon osv. Mange blir heller ikke noe i livet. Arbeidsledigheten kommer og da de har kun deltids jobber osv. Informasjonen min kommer fra en skolebok som heter historie og filosofi, men for å være kritisk til den kilden så er den sikkert skrevet av en sosialist. Poenget mitt med å si det er at jeg har fler bekjente som sier at desavner visse aspekter i kommunismen, da hadde man faktisk mer FRI for seg selv fordi jobbtidene ble forhøyet med omtrent 10-20% når privatisering og diverse¨kom for å holde lik fart som andre deler av markedet. DET kan jeg ikke bevise for deg. Derimot, privaterisering av bedrifter og nedtrapping førte til arbeidsledighet blant den unge befolknign da, men dette har forandret seg kraftig nå så det trekker jeg tilbake.
Vis hele sitatet...
Riktig. Vittig at du nevner Verdensbanken, fundamentet for ditt argument, som da ikke er en kapitalistisk instans. Korporativisme er et ord jeg har gjentatt på denne diskusjonen som da igjen dukker opp i Polens krise. Det jeg spurte om var hvordan du klarte å sette dette opp sammen med Kapitalisme som da ikke er, og må aldri sammenliknes med, korporativisme.

Sitat av Kommunisten
Nå har jeg blitt misforstått hele diskusjonen maksimalt av en eller annen grunn. Tidligere ble det sagt er jeg ikke kommunist nå lenger, jeg er er på ingen side politisk. Siden det er et valg mellom pest og kolera, . Men som sagt jeg vil påstå at produksjonen og ressurs utnyttingen som mennesket presenterer er naturlig men derimot farlig for dets egne og jordens eksistens. Jeg fremmet mitt ord når det gjelder det og at det kunne være lurt å sette seg ned å tenke over hva vi gjør med jorden og hvem vi er (jada det burde sikkert jeg gjøre selv), Jeg forventer ikke at vi kommer til noe konklusjon, skal heller ikke komme med noe sentimentale verdier på slutten av diskusjonen, for nå gidder jeg ikke mer, har tatt mye til meg.
Vis hele sitatet...
Godt at vi er enige om politikkens makt og rolle. At vi driver med overforbruk av ressurser det er jeg enig i, men det jeg er uenig i er at det er der for ingen nytte. Jeg er dog for forskning og innovasjon innfor energi, som da vil være banebrytende fremover i tid (hvis det var dette du mente, mener også at det var litt OT).

Og ikke missforstå meg heller, jeg er på ingen måte en forkjemper for Kapitalismen, men heller en student som er veldig pirkete - det finnes, beklagelig, mange røde mennesker som da ikke har snøring på hva det er eller hva det står for. Grunnen til at jeg i det hele tatt befinner meg på en tråd om Moderat Kommunisme er pga det var en som mente at kapitalisme var hovedårsaken til finanskrisen - noe som er noe av det største tullet som kan komme ut av en munn
Sist endret av Suggs; 18. januar 2010 kl. 20:41.
Sitat av slashdot
Det er det som er problema mine med kapitalisme - det har ingen spesielt gode incentiver for å forhindre t.d. global oppvarming.
Vis hele sitatet...
Bare en liten kommentar: Kapitalisme er et politisk system med individuelle rettigheter (rett til eiendom, rett til å søke lykken, rett til frihet, rett til liv, rett til fredelig handel, osv.) der all eiendom er privateid. Det følger logisk ut fra dette at å forurense på en måte som krenker andres eiendom burde være ulovlig, men om akkurat global oppvarming faller innenfor dette ville jeg overlatt til domstolene uten å la det gå politikk i det. Som kritikk mot kapitalisme er det dog fullstendig ugyldig.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Til slutt vil jeg bare påpeke at i marxistisk tenkning oppfattes imperialisme som kapitalismens siste utviklingstrinn. Dette var i 1916 (utgitt i Norge 1918). For de som gidder å lese igjennom den lenka, og samtidig har analysert verdenssituasjonen i dag på det stadiet som kalles globalisering: 2) Høres dette kjent ut?
Vis hele sitatet...
Ah, den gode gamle Hobson-Lenin hypotesen:

1) Hobsons underkonsumsteori er ikke sann. Når kapitalistiske økonomier produserer en overflod av produkter vil prisene falle, dvs. reallønnen vil øke, og dette er nøyaktig det som har skjedd historisk: Reallønnen for arbeidere steg stødig under den industrielle revolusjon omtrent fra dag en, og som en konsekvens av dette steg levestandarden drastisk da folk flest endelig kunne kjøpe seg nok mat og klær. I et fritt marked kan det ikke være noe slikt som for mye produksjon og for lite etterspørsel, som forklart av Says Lov.

2) Det slo dem tydeligvis ikke at kapitalister hele tiden innoverer og lager nye produkter og produksjonsmetoder, og dette var i 1916 da USAs oppfinnsomme periode med mye kapitalisme ("Gilded Age") hadde kommet opp med skyskrapere, elektrisitet, telefonen, TV-en, bilen, osv. og kun ett århundre etter at den industrielle revolusjon hadde doblet forventet levetid, drastisk redusert fattigdom og avskaffet barnearbeid (som kun var en seig gjenlevning etter føydaltiden).

3) Lenin ga en stor mengde statistisk data for å vise at mengden utenlandske investeringer hadde gått opp, og spurte så spørsmålet: Hvor går pengene? Som svar, i et ypperlig eksempel på statistisk uærlighet grupperte han sammen hele Europa, Nord Amerika, og resten av verden (her), men hvis en ser på landsbasis ser en heller det motsatte av det Lenin hevdet, og selv Lenins egen tabell viste at Tyskland og Frankrike hadde dobbelt så mye investert i Europa som Australia, Asia og Afrika til sammen. Dette forblir sant den dag i dag, da USA har mer investert i Canada enn i Asia og Afrika til sammen, og de har mer investert i Europa enn i Canada. (Kilde: Thomas Sowell, Marxism: Philosophy and Economics, s. 64)

4) Krig er, i motsetning til hva noen økonomer tror, ikke bra for et lands økonomi. Utenlandske investeringer kan selvsagt være i en kapitalistisk nasjons egeninteresse, men ikke når opparbeidet med militærmakt. Fra et rent økonomisk synspunkt er krig ganske enkelt for dyrt, det samme er administrasjon av kolonier. Hva som er i en kapitalistisk nasjons egeninteresse ble identifisert av Adam Smith for lenge siden: Produksjon og frihandel, uten den enorme kostnaden i blod og penger.

Dessuten, globalisering er en god ting.
Ikke alle støtter seg opp om Says Lov. (norsk) Tilleggsinformasjon

Slik jeg oppfatter løsningene som ble brukt på Finanskrisen i våre dager, stod John M Keynes teorier mer sentral enn Jean-Baptiste Say sine teorier. Hvis du mener at i et fritt marked kan det ikke være noe slikt som for mye produksjon og for lite etterspørsel, hvordan forklarer du finanskrisen da? Byggebransjen fikk smertelig erfare at etterspørselen etter deres produkter sank betraktelig i forhold til produksjonen. Dette resulterte i et krakk på byggebransjens arenaer, masseoppsigelser og arbeidsledighet som med tiden førte til det første skritt mot en økonomisk finanskrise. Regjeringer verden over støttet seg derfor til Keynes teorier igjen for å rette opp på denne usmakelige finanskrisen, og det ser ut som teoriene hans holder stikk.

Sitat fra Jean-Baptiste Say, Wikipedia (se lenke over)
For eksempel ved et tilbudsoverskudd i vare- og tjestemarkeder vil vareprisene synke, tilsvarende i kapitalmarkedene vil renten synke, og ved arbeidsledighet vil lønningene synke. På den måten holdes det alltid balanse mellom tilbud og etterspørsel, og selv om det kan være midlertidig etterspørselsvikt i enkelte markeder, hevdes det at den samlede etterspørselen i økonomien som helhet være i overenstemmelse med det samlede tilbudet.
Vis hele sitatet...

Her til lands har det ikke vært tegn til lønnsreduksjon som følge av denne arbeidsledigheten - tvert om vil årets lønnsoppgjør gå som vanlig! Det vil bli krav om moderasjon fra LO, NHO og finansministeren, og det vil bli stilt motkrav fra arbeidstakerne. Says lov virker for meg allerede her ugyldig, siden den bl.a. sier at økt arbeidsledighet vil moderere lønnsnivået. Lønnsforhandlingene her til lands i 2010 vil vise hvor gyldig Says lov er på dette punktet!

Noen i denne tråden (leste jeg i tidligere post) tror viss at Norge og Sverige kom over finanskrisen uten problemer? Vel, Norge tapte omlag 633 milliarder kroner på oljefondet sitt i 2008, og innen første kvartal av 2009 var ytterligere 250 milliarder bokført som tap! Gjennom 2008 og 2009 har realavkastningene til oljefondet fått skylda, og renta er blitt satt ned til det absolutte minimum. Jeg tipper det vil ta oss noen år å gjenopprette balansen igjen, og sannheten er at disse nesten 1000 milliardene vil stå bokført som tap også i fremtiden!

GM-eide Saab, et stykke svensk bilhistorie, er i 2010 endelig slått konkurs og tusenvis av arbeidsplasser står i fare! Er det noen som kan skrive under på for lite etterspørsel i forhold til produksjonen, så må det vel være General Motors Saab-investorer, og Saab-ledelsen selv? Sverige står i fare med å miste 20.000 arbeidsplasser, og bedriftene som inngikk avtaler med Saab-industrien mister kontrakter verdt millioner av kroner!

Jeg har for dårlig linje til å se på globaliseringslenka du la ved dessverre (for øyeblikket), men jeg henviste til Makten bak makten av Per-Aslak Ertresvåg, der vi får et alternativt syn på globaliseringen. Det faktum at det fins en makt bak makten bestående av ledende familiedynastier og deres tilhengere i multinasjonale korporativer som trekker i trådene bak USAs - og kanskje verdens - finansimperium, i målet om en globalisert "verdenstat" eller "the New World Order", forteller meg at denne "konspirasjonsteorien" er god som gull! Jeg er enig med Ertresvåg at om du kaller det NWO eller globalisering er ett fett likegyldig!

Det virkelige motivet bak en slik verdensordning er det interessante, jmf. demokratiets eksistens og nasjonenenes selvbestemmelse! Ta for eksempel EU-direktivet, som nærmest åpner opp for en Orwells 1984-dystopi - hvis det ikke hadde vært for vår nasjonale selvbestemmelse! Kan det finnes andre motiver enn terrorisme og organisert kriminalitet (barneporno) bak et slik direktiv? Er det begynnelsen på et Big Brother-samfunn? Hvor lenge har dette vært planlagt og er det tilfeldig at dette direktivet innføres etter at USA, Storbrittania og Spania opplever terroraksjoner på egen jord? Har det aldri forekommet liknende terroraksjoner andre steder i verden uten at et slik direktiv har vært luftet frem?

At han trekker frem ledende familiedynastier og navn som Rotschilds, Rockefeller, Bundy, Collins, du Pont, Freeman, Onassis, Krupp, Li og Vanderbilts og deres tilhengere fra CFR (Council of Foreign Relations) og nikkedukkene i Bildeberger er spesielt interessant. Særlig når disse lyssky makt- og finansmenneskene både i det åpne og i det skjulte er direkte eller indirekte involvert i alt som skjer innen verdenssamfunnets finansreformer og globaliserte politikk. Deres mål er å fjerne alt som skulle henge igjen av proteksjonisme, religion, nasjonal selvbestemmelse, etc. Se bare på Al Gore!

Hva søren oppnådde han som visepresident under Bill Clinton? Nada, vil mange påstå! Se hva han har oppnådd utenfor politikken: Nobels fredspris og mange milliarder, og makt og anerkjennelse i hans kamp mot den globale oppvarmingen. Tilfeldig? Neppe! Clinton, som er av Ertresvåg beskyldt for å stå i ledtog med Makten bak makten, valgte personlig Gore inn i varmen i Det Hvite Hus. Det var her hans nåværende karriere startet, og han blir styrtrik i illusjonen om den menneskeskapte globale oppvarmingen ved klimakvoter som sikkert er stemt frem på et Bildeberger-møte!

Det stod skrevet i stjernene at denne mannen skulle bli mangemilliardær hvis han tjente Clinton og deres bakmenn vel! Å få Nobels fredspris for noe som ikke er tillatt å vise på engelske skoler uten at det samtidig blir vist 9 uriktigheter ved hans antydninger i filmen An Inconvenient Truth (som gjorde ham til mangemilliardær), er for meg helt ufattelig! Og hans likemenn (partnere) tjener minst like mye - om ikke mer - enn ham selv! Han er blitt navnet og ansiktet utad som drar inn penger! Nobels fredspris og dets andre prisutdelinger er så politisk diktert nå i dag at det gjør vondt i rumpesprekken! For vi blir rævpult - og vi liker det!

Det er sannheten om kapitalisme og globalisering..
Dette blir bare for dumt.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Slik jeg oppfatter løsningene som ble brukt på Finanskrisen i våre dager, stod John M Keynes teorier mer sentral enn Jean-Baptiste Say sine teorier. Hvis du mener at i et fritt marked kan det ikke være noe slikt som for mye produksjon og for lite etterspørsel, hvordan forklarer du finanskrisen da? Byggebransjen fikk smertelig erfare at etterspørselen etter deres produkter sank betraktelig i forhold til produksjonen. Dette resulterte i et krakk på byggebransjens arenaer, masseoppsigelser og arbeidsledighet som med tiden førte til det første skritt mot en økonomisk finanskrise. Regjeringer verden over støttet seg derfor til Keynes teorier igjen for å rette opp på denne usmakelige finanskrisen, og det ser ut som teoriene hans holder stikk.
Vis hele sitatet...
Problemet med Keynes sine teorier er at staten liksom skal stimulere økonomien ved hjelp av lånte penger. Og for å kunne ta penger ut økonomien, må man først ta dem ut derifra. Det burde jo en førsteklassing kunne forstå.
Det eneste som stiger, blir da gjelden, ikke økonomien.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg har for dårlig linje til å se på globaliseringslenka du la ved dessverre (for øyeblikket)
Vis hele sitatet...
Dårlig unnskyldning, Johan Norberg eier.

Sitat av paranoy Vis innlegg
, men jeg henviste til Makten bak makten av Per-Aslak Ertresvåg, der vi får et alternativt syn på globaliseringen. Det faktum at det fins en makt bak makten bestående av ledende familiedynastier og deres tilhengere i multinasjonale korporativer som trekker i trådene bak USAs - og kanskje verdens - finansimperium, i målet om en globalisert "verdenstat" eller "the New World Order", forteller meg at denne "konspirasjonsteorien" er god som gull! Jeg er enig med Ertresvåg at om du kaller det NWO eller globalisering er ett fett likegyldig!
Vis hele sitatet...
Og hvor ble det av argumentene? Glemte du dem?

Sitat av paranoy Vis innlegg
Det virkelige motivet bak en slik verdensordning er det interessante, jmf. demokratiets eksistens og nasjonenenes selvbestemmelse! Ta for eksempel EU-direktivet, som nærmest åpner opp for en Orwells 1984-dystopi - hvis det ikke hadde vært for vår nasjonale selvbestemmelse! Kan det finnes andre motiver enn terrorisme og organisert kriminalitet (barneporno) bak et slik direktiv? Er det begynnelsen på et Big Brother-samfunn? Hvor lenge har dette vært planlagt og er det tilfeldig at dette direktivet innføres etter at USA, Storbrittania og Spania opplever terroraksjoner på egen jord? Har det aldri forekommet liknende terroraksjoner andre steder i verden uten at et slik direktiv har vært luftet frem?
Vis hele sitatet...
Eh...har du i det hele tatt lest direktivet? Tviler på at du vet noe som helst datalagringsdirektivet når du uttaler deg på den måten.

Sitat av paranoy Vis innlegg
At han trekker frem ledende familiedynastier og navn som Rotschilds, Rockefeller, Bundy, Collins, du Pont, Freeman, Onassis, Krupp, Li og Vanderbilts og deres tilhengere fra CFR (Council of Foreign Relations) og nikkedukkene i Bildeberger er spesielt interessant. Særlig når disse lyssky makt- og finansmenneskene både i det åpne og i det skjulte er direkte eller indirekte involvert i alt som skjer innen verdenssamfunnets finansreformer og globaliserte politikk. Deres mål er å fjerne alt som skulle henge igjen av proteksjonisme, religion, nasjonal selvbestemmelse, etc. Se bare på Al Gore!
Vis hele sitatet...

Vel, har du noe bevis for at de nevnte familiene er involvert i "alt som skjer" innenfor globalisert politikk? Det der er vel i beste fall en god konspirasjonsteori. Begynn å kom med argumenter, istedenfor følelser.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Hva søren oppnådde han som visepresident under Bill Clinton? Nada, vil mange påstå! Se hva han har oppnådd utenfor politikken: Nobels fredspris og mange milliarder, og makt og anerkjennelse i hans kamp mot den globale oppvarmingen. Tilfeldig? Neppe! Clinton, som er av Ertresvåg beskyldt for å stå i ledtog med Makten bak makten, valgte personlig Gore inn i varmen i Det Hvite Hus. Det var her hans nåværende karriere startet, og han blir styrtrik i illusjonen om den menneskeskapte globale oppvarmingen ved klimakvoter som sikkert er stemt frem på et Bildeberger-møte!
Vis hele sitatet...
Er du ikke ferdig snart med salgspropagandaen din? Tror det er mer sannsynlig at du har blitt kjøpt inn for å reklamere for Ertresvåg sin bok, enn at noe av det han skriver om har et fnugg av sannhet.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Det stod skrevet i stjernene at denne mannen skulle bli mangemilliardær hvis han tjente Clinton og deres bakmenn vel!
Vis hele sitatet...
Aha, du har da altså null bevis for Ertresvågs syke teorier, så nå argumenterer du med stjernehimmelen som dokumentasjon. Det virker jo troverdig.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Det er sannheten om kapitalisme og globalisering..
Vis hele sitatet...
Du har verken klart å definere kapitalisme eller globalisering, og opererer utelukkende med følelser og konspirasjonsteorier. Du har
heller ikke klart å motbevise noe av hva Akhkharu skrev om. Det er nokså svakt.
Sist endret av Edmund_Burke; 24. januar 2010 kl. 20:58.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Slik jeg oppfatter løsningene som ble brukt på Finanskrisen i våre dager, stod John M Keynes teorier mer sentral enn Jean-Baptiste Say sine teorier. Hvis du mener at i et fritt marked kan det ikke være noe slikt som for mye produksjon og for lite etterspørsel, hvordan forklarer du finanskrisen da? Byggebransjen fikk smertelig erfare at etterspørselen etter deres produkter sank betraktelig i forhold til produksjonen. Dette resulterte i et krakk på byggebransjens arenaer, masseoppsigelser og arbeidsledighet som med tiden førte til det første skritt mot en økonomisk finanskrise. Regjeringer verden over støttet seg derfor til Keynes teorier igjen for å rette opp på denne usmakelige finanskrisen, og det ser ut som teoriene hans holder stikk.
Vis hele sitatet...
Vittig at du nevner finanskrise og keynesianisme i en og samme paragraf uten å vite hva fundamentet for finanskrisen er, som da nemlig er keynesianisme.
Finanskrisen blir forklart kort: Sentralbanken i USA satte ned renten til lave 1% som da gjorde at bankene i Wall st. lettere kunne låne penger for så å investere. Dette fungerte bra i en kortere tidsperiode, alt gikk på skinner, Wall Street fikk gode deals og det samme gjorde investorene. Det gikk faktisk så bra at investorer ikke lengre fant nokk folk som kvalifiserte seg trygge for lån, det de gjorde var å hente utrygge lånetakere og gi dem suprimelån, som da igjen kunne gjøre dem rike som også fungerte fabelaktig i en lengre periode. Man burde her forstå at dette ikke kunne fungere, det som skjedde var at flere og flere utrygge lånetakere ikke kunne betale tilbake, da satte lånegiveren huset ut for salg, andre lånetakere så at mange hus ble satt ut for salg og at ingen kjøpte, da gir det mening at også verdien på huset til lånetakere sank, lånetakere tenker nå at han ikke lengre trenger å betale tilbake på lånet, siden han betaler mer enn huset er verdt. Dette skapte en dominoeffekt i hele USA. Lånegiveren kunne nå heller ikke selge videre til investorene, han kan faktisk ikke selge denne kredittbomben til noen fordi ingen er interesserte. Lånegiveren står også i gjeld, investorene har allerede kjøpt tusener av kredittbomber og meglere såtr uten jobb. Du kan selv tenke deg hva som skjer nå. Finanskrisen.

Det du ser, håper jeg, er at det er keynesianisme som er fundamentet til alt dette trøbbelet og IKKE som du sier over, overproduskjon. Etterspørselen sank pga arbeidsløsheten, gjelden og alt annet tull forbrukere og bedrifter var satt opp i. Krakket skjedde på finansmarkedet som et resultat av dårlig pengepolitikk, bedrifter slet med å få finansiering av investeringer og lån, deretter slår det til på produktmarkedet som ikke får produsert som en etterfølger av nedlagte bedrifter, forbrukere fikk heller ikke lånt i banken som da gjør at etterspørselen på varer synker. Da slår dette også til i arbeidermarkedet. Lurer rett og slett på hvordan du satt opp kabalen om at overproduksjon var årsaken til finanskrisen.

Er også ufattelig spent på om du argumenterer mot kapitalsime. Ettersom Keynesianisme ikke har noe med kapitalisme å gjøre, men korporativisme derimot... Håper du klarer å forstå sammenhengen her, det er veldig viktig. Kapitalisme = Null Keynesianisme. Korporativisme = Fungerer godt under keynesianisme. Så fort offentligheten blir blandet inn så starter trøbbelet.

Du har også feil når du påstår at Keynesianisme har løst problemer under finanskrisen. Det vi ser er at USA har mer en triplet gjelden sin, samme har samtlige land i Europa. Det som skjer er at når land øker sin gjeld så vil pengene bli mindre verdt, da vil de få en depresiasjon. Det er derfor mange økonomer advarer mot offentlig innblanding for så å slippe en massiv depresiasjon av (eks) dollaren. Hvordan dette skjer er forklart: Når et land står i gjeld og låner penger så må de trykke noe som kalles fiat-penger - dette er penger uten verdi og derfor går landet mer i gjeld og kursen på dollaren synker.. Dette vil gi dårlige resultater i eksport og importnæringen og vi vil igjen få en krise.

Sitat av paranoy
Her til lands har det ikke vært tegn til lønnsreduksjon som følge av denne arbeidsledigheten - tvert om vil årets lønnsoppgjør gå som vanlig! Det vil bli krav om moderasjon fra LO, NHO og finansministeren, og det vil bli stilt motkrav fra arbeidstakerne. Says lov virker for meg allerede her ugyldig, siden den bl.a. sier at økt arbeidsledighet vil moderere lønnsnivået. Lønnsforhandlingene her til lands i 2010 vil vise hvor gyldig Says lov er på dette punktet!
Vis hele sitatet...
Say's Lov er så langtifra motbevist her, så du feiler grovt. I Norge så har vi fortsatt en stabil arbeidsløshet, som da ligger på rundt 3,2 sist gang jeg skjekket. Dette er gode tall og bedre enn hva som var i 2004. Vi har også en stabil inflasjon så vil fortsatt merke lønnsvekst, så ja, lønnsoppgjøret vil gå som vanlig. Det er fordi vi har en lav arbeidsløshet og en stabil inflasjon, så vet ikke helt hva du sikter til. Det vil dog i teorien være helt sant at ved en høy arbeidsløshet så vil lønningene reduseres, det ser vi i USA og i samtlige markeder i England og Europa. Enten reduserte lønninger eller tap av jobben, dette er basic økonomi, man trenger IKKE være økonomistudent for å vite dette.
Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Problemet med Keynes sine teorier er at staten liksom skal stimulere økonomien ved hjelp av lånte penger. Og for å kunne ta penger ut økonomien, må man først ta dem ut derifra. Det burde jo en førsteklassing kunne forstå.
Det eneste som stiger, blir da gjelden, ikke økonomien.
Vis hele sitatet...
Sitat: Originalt fra Wikipedia
I år 2008 ble keynes lære igjen satt på dagsorden, gjerne formulert som keynes comeback av økonomer og dagspressen, pågrunn av den rådende finanskrisen. Mange regjeringer i ulike land deribland USA, Tyskland, Frankrike, Island og Norge så nødvendigheten av å sette inn direkte kraftige støttetiltak mot næringslivet for å hindre for stor økonomisk tilbakegang og/eller kollaps. Allikevel har mange land gått inn i en resesjon eller kommer til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sitat: Originalt fra Wikipedia
Modellen går ut på at staten går aktivt inn i økonomien for å motvirke store konjunktursvingninger. Viser økonomien tegn til stagnasjon, bidrar staten med økonomiske tiltak for å holde aktiviteten i økonomien oppe. Tiltak kan være lavere renter, skatt, økte offentlige overføringer, trygdeordninger osv. I motsatt fall vil staten trekke tilbake penger i en økonomi som går for godt gjennom trangere offentlige budsjetter, høyere rente og høyere avgifter på privat forbruk. Dette kalles også motkonjunkturpolitikk.
Vis hele sitatet...
Kilde

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Dårlig unnskyldning, Johan Norberg eier.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det dårlig unnskyldning? Det er jo fakta! Jeg vet ikke hva du mener med Johan Norberg eier? Noe i mot å forklare dette, og hvorfor han eier?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Og hvor ble det av argumentene? Glemte du dem?
Vis hele sitatet...
Hvilke argumenter? Hva glemte jeg? Hvis du ønsker mer utfyllende argumentasjon, les denne posten her av meg.

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Eh...har du i det hele tatt lest direktivet? Tviler på at du vet noe som helst datalagringsdirektivet når du uttaler deg på den måten.
Vis hele sitatet...
Ja da, jeg har lest direktivet og vært med å diskutert dette på forumet. Hvis du har mer å tilføye får du sjansen nå. Ellers er slike kommentarer fra din side bare forvirrende for meg! Hva er det jeg har misforstått med datalagringsdirektivet? Hvis jeg har misforstått den, hvorfor i helvete er den da så omdiskutert og kontroversiell?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Vel, har du noe bevis for at de nevnte familiene er involvert i "alt som skjer" innenfor globalisert politikk? Det der er vel i beste fall en god konspirasjonsteori. Begynn å kom med argumenter, istedenfor følelser.
Vis hele sitatet...
Hva faen skal jeg bevise? Historien? Det er velkjent at de nevnte navn og tilhengerne av CFR har vært med å formet økonomisk globalisering. Kan du bevise at de ikke har fremmet globaliseringen, så gjør så det i stedet for å be om argumenter som jeg allerede har oppgitt!

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Er du ikke ferdig snart med salgspropagandaen din? Tror det er mer sannsynlig at du har blitt kjøpt inn for å reklamere for Ertresvåg sin bok, enn at noe av det han skriver om har et fnugg av sannhet.
Vis hele sitatet...
Har du lest boken da? Du får lånt den gratis på biblioteket! Der kan du lese forord av generalmajor Torkel Hovland, som blant annet satt i Lund-kommisjonen, hvis du har hørt om det. Veit du hvor høyt i gradene en generalmajor er i det norske forsvaret, eller hvor betrodd du må være i det politiske systemet for å sitte i Lund-kommisjonen? Dessuten oppgir Ertresvåg kildereferanser og litteraturliste i slutten av boka, som visstnok, i følge generalmajor Hovland, skal være troverdige kilder. Videre fortsetter Hovland at det Ertresvåg sier er åpenbart en tankevekker, om ikke noe annet. Og det var min påstand også, at Ertresvåg presenterer et alternativt syn på globaliseringen som kanskje ikke er mainstream oppfattelse. Hvilke salgspropaganda er det jeg fører? At jeg viser til hvor jeg har hentet kilden til mine påstand hen?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Du har verken klart å definere kapitalisme eller globalisering, og opererer utelukkende med følelser og konspirasjonsteorier. Du har heller ikke klart å motbevise noe av hva Akhkharu skrev om. Det er nokså svakt.
Vis hele sitatet...
Skyld ikke på meg. Skyld på wikipedia. Jeg oppgav noen lenker som kildehenvisning. Normalt er jeg vant til at det er nok. Hvis du har motforestillinger mot det jeg har skrevet, presenterer du det, i stedet for å komme med dårlig skjult hersketeknikk. Jeg har gjort et forsøk. Det er hva som betyr noe..

Sitat: Originalt skrevet av Suggs
Vittig at du nevner finanskrise og keynesianisme i en og samme paragraf uten å vite hva fundamentet for finanskrisen er, som da nemlig er keynesianisme.
Vis hele sitatet...
Krisegrunnlaget denne gangen er like sterkt som det var i 1920-årene. Likevel ble krisen mindre på grunn av raske og effektive tiltak.
Vis hele sitatet...
Her påstås det at krisen kunne vært uunngåelig mye verre..
Klassisk makroøkonomisk teori er basert hovedsaklig på teori, mens moderne mikroøkonomi i økende grad bygger på empiri. Mens makroøkonomien er blitt mer nyklassisk, er mikroøkonomien blitt det motsatte. I mikroøkonomien har modellene utviklet seg fra fullkommen konkurranse til strategiske spill og et mylder av konkurranseformer, fra perfekt til asymmetrisk informasjon, fra entydig generell likevekt til absorberende tilstander, fra egosentriske kontraktsrelasjoner til normstyrt atferd.

Den sterkeste kritikken mot makroøknomene kommer fra mikroøkonomene.

Kanskje nykeynianismen heller burde ha nærmet seg moderne mikroøkonomi enn til klassisk makroøkonomi, sa Norman.
Vis hele sitatet...
Jeg opererer med mikroøkonomisk empiri som komplementerende årsak i finanskrisen, ikke som grunnlaget for finanskrisen, gjør jeg vel? Når det gjelder byggebransjen var kanskje eksemplet mitt noe misvisende, siden jeg burde forsøkt å forklare det sånn at ingen ville investere i nye byggeprosjekter. Den tabben tar jeg på meg! Når det gjelder Saab har jeg allerede lenket til en forklarende nok artikkel. Som uthevet i sitatet med fet tekst er det gjengitt at den sterkeste kritikken mot makroøkonomene kommer fra mikroøkonomene, og det er i disse eksempler jeg - om muligens dårlig - har forsøkt å argumentere med. Hvis dette er feil, er det bare å beklage. Men jeg personlig oppfatter det ikke sånn, eller at de har funnet en entydig løsning på problemet! Jeg bare la merke til det Normann fortalte avslutningsvis i sitatet her!

Vi har sett at man tyr til keynianisme og til etterkrigstidens makroøkonomi, noe som kan rommes innenfor en nyklassisk modell.

Økonomifaget har gått veldig langt i å redusere tro på politiske styringsmekanismer og økt tro på markedets fortreffelighet. Jeg tror at vi allerede før krisen hadde gått for langt i å avskrive politiske institusjoner og ta knefall for regelstyring og lignende, sa Norman.

Det er behov for en fagkritisk reevaluering som er vitenskaplig fundert og som har fokus på identifiserbare imperfeksjonismers betydning for makroøkonomien.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sitat av Paranoy
Her påstås det at krisen kunne vært uunngåelig mye verre..
Vis hele sitatet...
Sant det, den kunne vært værre, men synes det er svakt å beskytte keynesianisme av den grunnen - krisen er langt ifra over. Greia er den også i fremtiden kan utvikle seg til å bli værre. Som jeg ovenfor skrev så kan forvente en depresiasjon i dollaren pga offentlige utgifter hvor staten trykker frem fiat-penger uten verdi, dette gjør at kursen synker som da kan gå utover diverse markeder igjen. Grunnene til dem er mange, både med kriger utenlands og offentlige tiltakspakker - det er her man må kutte. Som Burke skrev over så er det ikke veldig lurt å legge inn millioner av penger i et skip som synker. At noen tiltak hjelper, det utelukker jeg ikke, men etter det jeg har forstått så dreier dette seg om kapitalisme (?), og da kommer vi også inn på det stikk motsatte... Korporativisme. Hvor det er rike bedriftseiere som står igjen som vinnerne pga lobbyfingeren de skyter opp i statens bak. Staten går da med på å skyte inn penger her, som da IKKE hjelper. Jeg mener at dette er moderne keynesianisme (eller keynesianismen utført i praksis) sin skyld. Jeg vil ikke si at staten er veien til å løse problemene våre, men heller at staten er problemet. Det var økonomer som studerte Østerrisk Økonomi som spådde finanskrisen (Se Ron Paul eller Peter Schiff - eller for bra teori: F.A Hayek eller Ludwig von Mises), de samme personene spår nå en nedgang i dollaren. Teorien på hvorfor er heller ikke vanskelig, som skrevet over. Keynesianisme er fundamentet for finanskrisen og jeg håper ikke det også skal være fundamentet for en ny krise i dollaren. Jeg mener at det klart at Keynesianisme ikke alltid er det beste valget innenfor økonomi, fordi det føder korporasjonene og tyr til statlige utgifter som ikke er bra for markedet. Skal man løse noe så burde man gå til kjernen.

Jeg opererer med mikroøkonomisk empiri som komplementerende årsak i finanskrisen, ikke som grunnlaget for finanskrisen, gjør jeg vel? Når det gjelder byggebransjen var kanskje eksemplet mitt noe misvisende, siden jeg burde forsøkt å forklare det sånn at ingen ville investere i nye byggeprosjekter. Den tabben tar jeg på meg! Når det gjelder Saab har jeg allerede lenket til en forklarende nok artikkel. Som uthevet i sitatet med fet tekst er det gjengitt at den sterkeste kritikken mot makroøkonomene kommer fra mikroøkonomene, og det er i disse eksempler jeg - om muligens dårlig - har forsøkt å argumentere med. Hvis dette er feil, er det bare å beklage. Men jeg personlig oppfatter det ikke sånn, eller at de har funnet en entydig løsning på problemet! Jeg bare la merke til det Normann fortalte avslutningsvis i sitatet her!
Vis hele sitatet...
Riktig at byggebransjen er en komplementerende årsak i finanskrisen, men det skyldes ikke overproduksjon som du nevner over, det skyldes et fall i etterspørselen og bedrifters mangel på finansiering av investeringer og lån. Det jeg argumenterer imot er keynesianismen og jeg reagerte på hvordan du påsto å "forklare" finanskrisen med overproduksjon - noe som er feil. Ihvertfall det jeg leste, men kanskje du mente noe annet som du just skrev
Hayek vs. Keynes: http://www.youtube.com/watch?v=d0nERTFo-Sk

Den kommende dobbeldippen og hyperinflasjonen i dollaren burde mer enn bevise at Keynes tar feil.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvorfor er det dårlig unnskyldning? Det er jo fakta! Jeg vet ikke hva du mener med Johan Norberg eier? Noe i mot å forklare dette, og hvorfor han eier?
Vis hele sitatet...
Nå burde du vel ha fått sett den videoen. Da skjønner du hva jeg mener.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvilke argumenter? Hva glemte jeg? Hvis du ønsker mer utfyllende argumentasjon, les denne posten her av meg.
Vis hele sitatet...
Hvilke argumenter? Det lurer jeg på også, gitt. Kunne ikke finne noen. Fint å bruke argumenter istedenfor følelser og påstander.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Ja da, jeg har lest direktivet og vært med å diskutert dette på forumet. Hvis du har mer å tilføye får du sjansen nå. Ellers er slike kommentarer fra din side bare forvirrende for meg! Hva er det jeg har misforstått med datalagringsdirektivet? Hvis jeg har misforstått den, hvorfor i helvete er den da så omdiskutert og kontroversiell?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du har forstått DLD når du overdriver dimensjonene så mye som du gjør. Det er snakk om å lagre dataopplysninger mellom seks måneder og to år, er det 1984? Her argumenterer du utelukkende med Argumentum ad Populum, som betyr at hvis mange nok mener det må det være sant.
Datalagringsdirektivet har blitt kontroversiellt bare fordi at farene har blitt hypet opp til de grader.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Hva faen skal jeg bevise? Historien? Det er velkjent at de nevnte navn og tilhengerne av CFR har vært med å formet økonomisk globalisering.
Vis hele sitatet...
Tja, du kan jo begynne med å bevise den syke konspirasjonsteorien din. Rike mennesker har NULL interesse av økonomisk globalisering og konkurranseutsetting.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Kan du bevise at de ikke har fremmet globaliseringen, så gjør så det i stedet for å be om argumenter som jeg allerede har oppgitt!
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke bevise at noe ikke har skjedd, det er logisk umulig! Det er umulig å bevise en negativ påstand. Bevisbyrden ligger fremdeles hos deg.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Har du lest boken da? Du får lånt den gratis på biblioteket! Der kan du lese forord av generalmajor Torkel Hovland, som blant annet satt i Lund-kommisjonen, hvis du har hørt om det. Veit du hvor høyt i gradene en generalmajor er i det norske forsvaret, eller hvor betrodd du må være i det politiske systemet for å sitte i Lund-kommisjonen? Dessuten oppgir Ertresvåg kildereferanser og litteraturliste i slutten av boka, som visstnok, i følge generalmajor Hovland, skal være troverdige kilder. Videre fortsetter Hovland at det Ertresvåg sier er åpenbart en tankevekker, om ikke noe annet. Og det var min påstand også, at Ertresvåg presenterer et alternativt syn på globaliseringen som kanskje ikke er mainstream oppfattelse. Hvilke salgspropaganda er det jeg fører? At jeg viser til hvor jeg har hentet kilden til mine påstand hen?
Vis hele sitatet...
Jeg leser ikke slikt søppel. Jeg klarer ikke å ta konspirasjonsteorier på alvor. De er i beste fall morsomme. Konsperasjonsteorier er for folk som ikke fatter politikkens egentlige vesen, og trenger ett litt mer "tabloid" format.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Skyld ikke på meg. Skyld på wikipedia. Jeg oppgav noen lenker som kildehenvisning. Normalt er jeg vant til at det er nok. Hvis du har motforestillinger mot det jeg har skrevet, presenterer du det, i stedet for å komme med dårlig skjult hersketeknikk. Jeg har gjort et forsøk. Det er hva som betyr noe..
Vis hele sitatet...
At du først kommer med et dystopisk føleri, for så å skylde på Wikipedia, er ganske trist. Grunnen til at det er umulig å debattere med deg, er at du hverken vet hva kapitalisme eller globalisering er, og at du opererer med andres meninger som om de var dine egne.


Sitat av paranoy Vis innlegg
Her påstås det at krisen kunne vært uunngåelig mye verre..
Vis hele sitatet...
..Hvis staten hadde intervenert i økonomien enda mer.
@ Edmund Burke

Deg gidder jeg ikke bruke tid til å debattere med, det er helt sikkert! Hva du argumenterer med er at hvis ikke alle har samme syn på diskusjonstemaet så kan de dra til helvete! Min forrige post står fortsatt åpen hvis du har lyst til å titte nærmere i sømmene på det! Hva Ertresgård poengterer med globaliseringen i hans bok "Makten bak makten" er en tankevekker som ikke bør forkastes! Hvis ikke du gidder å sette deg inn i motstanderens utgangspunkt fordi du mener det er "søppel", så kan jeg ikke tvinge deg. Men å bruke det som debatteknikk er ytterst tankevekkende. "Hva slags idiot er det som debatterer på den måten?" er min første tanke.

Det er vanskelig å bevise at de nevnte navn ikke har fremmet globalisering og kapitalisme, nettopp fordi de har gjort dette! Legg merke til at det ikke er noen konspirasjonspåstand fra min side, men det rene faktum. At USAs filantroper har fremmet globalisering har verdt viden kjent opp gjennom historien. At CFR har fremmet kapitalisme og globalisering ligger i deres natur, gjør det ikke? Hva faen er det du vil jeg skal bevise? Historien? At rike mennesker ikke ønsker kapitalisme og globalisering er like mye en påstand som fakta. Hvis de spiller kortene sine riktige kan de operere med monopol i det som kalles korporativisme, i henhold til dere. Den ene følger den andre. Store korporasjoner tjener store penger på kapitalismens og globaliseringens fremmarsj. Når det er snakk om Datalagringsdirektivet, og 1984, så starter alt med et utgangspunkt. Det er bedre å være føre var enn etter snar. Tror du 1984 skjer over natta? Det er og bør være bekymringsverdig med et slik datadirektiv. Noen som husker Lund-kommisjonen?

Du bør seriøs sette deg inn i debatteringsteknikker Edmund Burke. Hva du gjør er ikke å fremme til konstruktiv og åpen debatt, men innbyrdes til hersketeknikk. Er det slik du vil et åpent forum skal bestå av?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg

jeg vil våge meg ut på å si at det demokratiet vi lever i her i norge idag ER en mild form for kommunisme
Vis hele sitatet...
Så klart. Vi lever jo i et sosialistisk demokrati her i Norge.

Det åpenbare er jo åpenbart.
Jeg bestemte meg vel egentlig å la hele debatten ligge, Edmund Burke, men synes du fortjente en forklaring før jeg avsluttet debatten for min del. Jeg siterer dels fra det du omtaler som ”tull og tøv” fra boka ”Makten bak makten”, og supplererer dels med egne kommentarer og kildehenvisninger. Så får du selv avgjøre om det er en tankevekker eller ikke:

Britenes statsminister Disraeli er, som nevnt tidligere, langt fra den eneste som har sittet ved roret og hatt fornemmelsen av at den makten han forventet å ha, egentlig ikke eksisterte. Både president Theodore Rossevelts og senere president Woodrow Wilson hevet sin røst mot de skjulte kreftene som uthulte deres makt. Slik uttalte Woodrow Wilson seg: “Some of the biggest men in the United States, in the field of commerce and manufacture, are afraid of something. They know that there is a power somewhere so organized, so subtle, so watchful, so interlocked, so complete, so pervasive, that they had better not speak above their breath when they speak in condemnation of it.[COLOR="SlateGray"]Wilson – the New Freedom.[/COLOR]

Den økonomiske krisen I 1929 var altså forberedt gjennom lang tid. Louis McFadden, leder av Penge- og bakkomiteen i Representantenes Hus, erklærte under depresjonen: ”Dette skjedde ikke tilfeldig. Det var en nøye konstruert hendelse … De internasjonale bankierer søkte å skape en fortvilelse her så de kunne framstå som herskere over oss alle …[COLOR="SlateGray"]Perloff[/COLOR]. I sin bok The Creature from Jekyll Island gjennomgår G. Edward Griffin i detalj hva han kaller bankenes forskjellige spill for å manipulere med penger, med lån og deposita uten dekning, og hvor bare de få fattet spillets regler. Jeg låner her en lenke fra [COLOR="SlateGray"]skeptfisk[/COLOR] i en annen tråd som relevant til denne påstanden: Money as depth. Spillets navn kaller han ”bailout”, eller avhopp. Han bruker eksempler hentet fra de historiske begivenhetene for å illustrere.

Vanlig praksis var at storbankene hadde sine representanter i de store selskapenes styrer. De satt dermed som insidere og visste når de skulle forlate synkende skip. I boken gjennomgår Griffin flere konkrete tilfeller hvor dette skjedde. ”Makten bak makten” ble utgitt i 2006, før Finanskrisens utbrudd. For å understøtte Ertresgård og Griffin, kan du jo tenke tilbake til de banker og institusjoner under Finanskrisen der staten gikk inn med milliarder, og toppsjefene tok gedigne utbytter av dette. Er det ikke historien som gjentar seg? Insiderne i systemet skapte dermed rikdom ut av insolvens den gang, og hva skjedde nå under Finanskrisen? Akkurat det samme. Videre beretter Ertresgård, var denne tradisjonen godt innarbeidet i forkant av krakket i 1929.

På pengemarkedet i New York hadde hvem som helst gjennom lengre tid kunnet oppta kortvarige lån, såkalte ”24 hour broker call loan”. En person kunne låne f.eks 900 dollar med en personlig innsats på bare 100 dollar. Dermed kunne han selge dem, betale tilbake lånet og glede seg over å ha fordoblet sin opprinnelige investering. Uten varsel begynte bankene i New York å innkreve disse kortsiktige lånene. I hast måtte mange dumpe lånepapirene for å skaffe seg kapital. På én enkelt dag, tirsdag 28. oktober, ble det dumpet over 16 millioner verdipapirer. Millioner av investorer bare forsvant. Mengder av dollar var blitt ført ut av landet. Bankene rundt om i USA ble raskt bunnskrapet for likvider. De maktet ikke å innfri sine forpliktelser og gikk konkurs. Planleggerne kunne begynne oppkjøp fra konkursboene. Det store børsraset var i gang. Verden gikk inn i sin største økonomiske krise til da. [COLOR="SlateGray"]Ibid[/COLOR]

Virker dette kjent? Sett inn subprime-lån i stedet for ”24 hour broker call loan” der så har du Finanskrisen sett under ett. Og gjett hva? Alan Greenspan, medlem av CFR, innrømte at selve krisen var hans "feil" og at det var avgjørelser fra ham selv som indirekte var årsaken til krisen.
Greenspan måtte bare medgi at han ikke maktet å forutse boligkrakket, og viste til at USA aldri hadde opplevd noe lignende. Han sa at krisen hadde «utviklet seg til å bli langt mer omfattende enn noenting jeg kunne forestille meg».
Vis hele sitatet...
Bullshit! I Ertresgård bok ”Makten bak makten”, utgitt i 2006 – altså før Finanskrisen – står det svart på hvitt hvordan finanskrisen i '29, den store depresjonen, utspant seg, gjengitt i [COLOR="slategray"]Ibid[/COLOR]. Ikke så verst for en forfatter å gjengi de eksakt samme tragiske utfallene fra forrige epokes finanskrise, til den nåværende finanskrisen. Det er i hvertfall så mange likheter at det kan ikke forkastes!

Er det noe i dag som kan minne om den økonomiske og finansielle situasjonen før det store krakket i 1929? Spør Ertresgård. Der er visse fellestrekk. Det viktigste utgjør samtidig en forskjell: Mens finanseliten i perioden 1913-1929 hadde skaffet seg strupetak på USAs økonomiske politikk, har den i dag gjennom Verdensbanken, Det Internasjonale Pengefond og Verdens Handelsorganisasjon fått et ryggtak på hele verdens økonomiske politikk. Så hva betyr kapitalismen og globaliseringens frihandel-filosofi seg for lille Norge? Ertresgård fortsetter med at i takt med at stadig flere nordmenn i hemmelighet er blitt innrullert i blant bildebergerne har også det norske samfunn gradvis endret karakter. Nedbrytingen av nordmennenes historiske hjem, den norske nasjonalstaten, er blitt mer synlig. Nye lover har kastet deler av våre naturgitte ressurser ut som fritt vilt på det internasjonale marked. Årsaken er blant annet Stortingets nokså blinde ”åpning” av landets økonomiske sikringssoner som er avgjørende for vår suverenitet.

Utflagging av større norske industriforetak hvor ”norske løsninger” er blitt vraket til fordel for salg til utlandet, er blant de ting som reiser betente spørsmål. Salg av bedrifter over landegrensene og nedlegging av arbeidsplasser er selvsagt intet nytt under noe himmelstrøk. Her har jeg av tidligere benyttet meg av [COLOR="slategray"]Saab[/COLOR] som eksempel, i lenka hvor et stykke svensk bilindustri nedlegges, fordi eierne – [COLOR="slategray"]General Motors[/COLOR] – nekter å videreføre konsernet. Tusener av arbeidsplasser nedlegges. Staten vil ikke gå inn og redde konsernet. Avgjørelsene er tatt av pengesterke, griske menn med tilknytning til ledende politiske personligheter, eller medlemmer av [COLOR="slategray"]CFR[/COLOR]. Med en moderat proteksjonisme ville faktisk staten gått inn og reddet Saab-konsernet. På det frie markedet er Saab blitt et forventet slaktoffer. Innen for norsk industri kan du bare se på norsk shipping-industri. Norske redere flagger ut fordi at utenlandsk arbeidskraft er billigere enn norsk arbeidskraft. Tusener av sjømenn ble arbeidsledige, eller måtte omskoleres for å kunne bidra videre i systemet. De over 50 fikk det tøft. De ble en kvise på samfunnets rompe og måtte brødfø seg med trygd eller i verste fall sosialhjelp.

I en konkurranse fins det alltid tapere! Spørsmålet er bare hvem som regnes som tapere i et fritt konkurransemarked? I en moderat proteksjonistisk styre ville slik utflagging vært stoppet og maritim utdanning hadde vært et felt å satse på karrieremessig, slik som - historisk sett - det alltid har vært norsk å være sjømann. Du fremmer kapitalisme og globalisering som mirakelkur mot all verdens elendighet og fattigdom, uten å se at den også er med på å skape denne elendigheten og fattigdommen? All konkurransestyrt marked vil være med på det i lengden! Spesielt når det er billigere å investere utenriks enn innenriks. Dette forstår til og med jeg, og jeg har lite med økonomisk-administrativ bakgrunn å gjøre. Logisk sett sier dette seg selv. Leter du etter argumenter, så har jeg nevnt opp noen her. Holder det for deg?
Din logikk: Først langer du alt hva du kan (og ikke kan) mot globalisering og kapitalisme, for så å prøve å legge lokk på debatten.

Hva en eller annen avdanket Venstre-politiker måtte mene, er da fullstendig uinteressant. Mannen er fullstendig gal og 100% inkompatibel med all menneskelig rasjonalitet.

Jeg har aldri gitt utrykk for at hvis ikke alle har samme syn på diskusjonstemaet så kan de dra til helvete. Jeg synes bare at man bør komme med argumenter, istedenfor følelser. Ta for eksempel Sio, eller Kommunisten, som begge to kom med argumenter, riktignok var de dårlige, men de var i det minste argumenter. Jeg respekterer at man har ulike meninger her på forumet, men jeg klarer ikke å akseptere slik banal synsing som du presterer å levere.

Som jeg har tidligere har nevnt, er det ikke vanskelig å bevise at noen ikke har gjort noe, det er umulig! Man kan ikke bevise en negativ påstand, det er logisk umulig. Det er du som har kommet med en påstand, da må du begrunne den. Vanskeligere enn det er det ikke.

Utover det virker det som om du tror at USA er 100% kapitalistisk, og at dermed all praksis til Federal Government er kapitalistisk. Det er feil. 24 hour broker call loan er et resultat av statlig interveneringer og altruistiske politikeres ønske om at alle skal få ta lån. Et kapitalistisk foretak gir ikke lån uten krav om sikkerhet. Mer om dette kan leses i Johan Norbergs "Financial Fiasco" hvor han nøye gjennomgår hva som egentlig var krisens årsaker.

Som det har blitt nevnt uttallige ganger tidligere, har selskaper, korporasjoner eller interesseorganisasjoner ingen interesse av frihandel og globalisering, ettersom de da vil møte konkurranse og ikke kan presse prisene høyere.

Uansett hvor moderat den proteksjonismen din måtte være, vil den innebære å ta makt fra de mange (markedet) og tildelt de få (politikerne). Den merkantilistiske politikken som du oppfordrer til er helt på jordet, og fører aldri til mer økonomisk vekst. Det oser av naiv tiltro til staten av innleggene dine, og politikere er faktisk uendelig mye mindre rasjonelle over våre liv enn det vi selv er. Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at staten bør ta alle valgene for deg og at frihet er bare noe som politikerne bør ha.

Ja, jeg ser på kapitalisme som en mirakelkur for verdens problemer, og det er det flere som gjør. Jeg vil hevde at man skal være ganske blind for å ikke se hvor flott vi har det i dag i forhold til tidligere. Fra DLF sitt tidskrift Liberal:
I en mer og mer globalisert verden, har det blitt færre underernærte mennesker – både i prosent av befolkningen og i faste tall; dette til tross for en befolkningsvekst på over 1,5 milliarder siden 1975.3 Siden 1970 har andelen av sultende mennesker i verden blitt mer enn halvert – fra 37% til 18%. Bare på nittitallet ble andelen ekstremt fattige i verden redusert fra 29% til 24%.4 Forventet levealder har i U-land økt fra 46 til 64 år de siste førti årene; spedbarnsdødeligheten har blitt redusert fra 18% til 8% siden 1950; andelen analfabeter har gått ned fra 70% til 25%; antallet barn som går på skole har økt med massive 80%.5
At ulikhetene øker, er heller ikke korrekt. På global basis har det skjedd en reduksjon i ulikhet mellom land i perioden 1960–98. Dette gjelder både med grunnlag i inntekt korrigert for kjøpekraft, og med grunnlag i levekår. Den såkalte Ginikoeffisienten, som økonomer benytter for å beregne ulikheten mellom land, måler ulikhet på en skal fra null til en, der null er maksimal likhet. I 1968 var Ginikoeffisienten 0,6, mens den i 1997 var gått ned til 0,52.6
Vis hele sitatet...
Hvis ikke dette får deg til å åpne øynene, så vet ikke jeg hva som skal til.
Din logikk: Først avviser man alle former for kildehenvisning, deretter avviser man motdebattantens utgangspunkt som fullstendig tøv, selv om han vedlegger kildereferanse uthevet i [COLOR="SlateGray"]kursiv grå tekst[/COLOR]. Gi meg på bakgrunn av din logikk en eneste grunn til at jeg burde fortsatt debatten?

Kilde 1
... the Rothschilds family built their powerful imperium from scratch, from large-scale high finance and speculative investments in a fully commercialized world. Like the Medici, they provided financial services to aristocrats and rulers, but in a much larger world, and their activities promoted further growth in the global economy in ways that allowed them to capture staggering windfall profits.
Vis hele sitatet...
Kilde 2
Kilde 3
Kilde 4

Flere kilder anser jeg unødvendig å legge frem, hvor sistnevnte kilde, CFR, burde være bevis nok for at de nevnte navn fremmer kapitalisme, eller rettere sagt frihandelen, og globalisering. Siden Ertresgård nevner dem som en kapitalistisk elite, blir da bevisføringen slik at jeg må bevise at de tilhører en kapitalistisk elite, noe jeg har gjort for Rotschilds, Rockefeller og Dupont. Siden du påstår at det er umulig å bevise at de ikke tilhører en kapitalistisk elite, så håper jeg du er tilfreds med Wikipedia.

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Utover det virker det som om du tror at USA er 100% kapitalistisk, og at dermed all praksis til Federal Government er kapitalistisk. Det er feil.
Vis hele sitatet...
Federal Government? Jeg tror det refereres til the Federal Reserve System. Jeg trudde ikke at USA er 100 % kapitalistisk, men av gjengs oppfatning har jeg referert USA som kapitalistisk for det, da. I samme grad har jeg antatt at all aktivitet i Federal Reserve System er kapitalistisk rettet. Om det er feil har jeg lært noe nytt i dag også. Men hvilke aktivitet the Fed skulle ha gjort som ikke var kapitalistisk er meg ukjent?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Uansett hvor moderat den proteksjonismen din måtte være, vil den innebære å ta makt fra de mange (markedet) og tildelt de få (politikerne). Den merkantilistiske politikken som du oppfordrer til er helt på jordet, og fører aldri til mer økonomisk vekst. Det oser av naiv tiltro til staten av innleggene dine, og politikere er faktisk uendelig mye mindre rasjonelle over våre liv enn det vi selv er. Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at staten bør ta alle valgene for deg og at frihet er bare noe som politikerne bør ha.
Vis hele sitatet...
Nei det mener jeg ikke.
Nedbyggingen av handelshindre, som gjerne kalles liberalisering, er nemlig langt fra målet om full frihandel. Alle land har spesielle preferanser som gjør at de vil skjerme deler av sitt eget næringsliv, og WTO-samarbeidet handler derfor først og fremst om å forplikte landene til en gradvis nedtrapping av slike buffere.
Vis hele sitatet...
Jeg mener bufrene må ivaretas, i stedet for å nedtrappes, og videre omorganiseres, reformeres eller nyutvikles, alt ettersom hva bufferet er.

Kritikerne av økonomisk globalisering tar vanligvis utgangspunkt i statistikk som viser at de globale forskjellene mellom fattig og rik øker, liberalisering til tross. BNP per innbygger har også sunket i en rekke regioner, som i Latin-Amerika og Afrika sør for Sahara.
Vis hele sitatet...
Kilde

Mange måter å lese de samme statistiske data på antar jeg.
Joda, kilder er fint det. Det er bare det at du bør utøve et minstemål av kildekritikk før du henviser til Den Frie Encyklopedi. Dessuten utfører du en simpel manipulasjon av kilden din når du velger å ta altfor korte parseller ut av sammenheng:

CFR blir den kapitalistiske elitens verktøy for å bygge det amerkanske riket som et internasjonalt undertrykkende forretningsvelde
Vis hele sitatet...
Da blir det for dumt å betrakte dette som en fasit, eftersom det på linjen før blir nevnt:

For venstresiden representerer organisasjonen en sentral lenke mellom USAs økonomiske eliter og USAs utenrikspolitikk.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke bedre av at sitatet befinner seg under "Konspirasjonsteorier". Wikipedia henviser efter alt å dømme til hva noen "fringe kooky leftists" har gitt utrykk for. Det holder ikke å ha gode kilder til hva en eller annen idiot har skrevet om, gode kilder hadde også Hitler. Kvalitet, ikke kvantitet.

Du har fremdeles ikke bevist at de nevnte familiene tilhører en kapitalistisk elite, du har bare refert til Wikipedia, som igjen referer til venstresidens tale. En konspirasjonsteori er ikke en troverdig kilde, men i beste fall en artig kuriositet.

Til slutt vil jeg tross alt rose deg (!) for at du velger å refere til en relativt troverdig kilde som forskning.no.

Kritikerne av økonomisk globalisering tar vanligvis utgangspunkt i statistikk som viser at de globale forskjellene mellom fattig og rik øker, liberalisering til tross. BNP per innbygger har også sunket i en rekke regioner, som i Latin-Amerika og Afrika sør for Sahara.
Vis hele sitatet...
Men er det viktigere at alle har det likt enn at alle har det godt? For å sitere Margaret Thatcher <3:

«So long as the gap is smaller they’d rather the poor were poorer»
Vis hele sitatet...


BNP per innbygger har også sunket i en rekke regioner, som i Latin-Amerika og Afrika sør for Sahara
Vis hele sitatet...
Tja, Brutto Nasjonal Produkt er da ikke særlig representativt for et lands velstand. Jeg kan øke BNP dersom jeg knuser et vindu på skolen min, slik at en offentlig ansatt kan reparere det. Blir vi rikere av den grunn?

Siden du nevner forskning.no får jeg lyst til å trekke frem en annen interessant rapport: Kapitalisme skaper fred
Sorry for at jeg braker inn, jeg skal ikke innvolvere meg i konspirasjonsdebatten deres, men så noe jeg bare MÅ svare på

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg trudde ikke at USA er 100 % kapitalistisk, men av gjengs oppfatning har jeg referert USA som kapitalistisk for det, da. I samme grad har jeg antatt at all aktivitet i Federal Reserve System er kapitalistisk rettet. Om det er feil har jeg lært noe nytt i dag også. Men hvilke aktivitet the Fed skulle ha gjort som ikke var kapitalistisk er meg ukjent?
Vis hele sitatet...
Meg og deg hadde en noget interessant debatt, vet ikke helt om du lærte noe, men her kommer noe av det samme preiket:

Den pengepolitikken som føres i USA idag, og de fleste andre land her i verden er Keynesianisme. En sentralbank skal aldri brukes i kapitalistisk sammenheng (ved regulering av etterspørsel - ikke særlig kapitalistisk synes du vel) så fundamentet for argumentet er allerede ødelagt. Når man har én sentralbank så er man ikke kapitalistiske - de fleste formene for offentlig innblanding i økonomien er skadelig, det så vi at resulterte til finanskrisen (som vi debatterte over) og dette er på ingen måte kapitalisme, som bygger på laissez-faire prinsippet.

Det sentralbanken i USA gjør er å presse fiat-penger (penger uten indre verdi, pga gjelden dem har), dette gjør at dollarkursen synker. Kreditt skal komme av sparing og det er akkurat det sentralbanken gjør feil. USA kjører en politikk som ikke er sparevennlig, banker og "eksperter" sier at folk må låne mer, men det skal være tvert imot - folk må spare, samme med sentralbanken. Kriger i utlandet, dårlig forvalting av skattepenger og krisepakker (som er tatt direkte fra trykka til sentralbanken, ergo, fiat-penger som gir et fall i dollaren). Dette har ingenting med kapitalisme å gjøre.

Når vi prater krisepakker så blir dette brukt som et verktøy for å gi velferd til store korporasjoner, dette er korporatisme og IKKE kapitalisme, det burde du forstå.
"Government's job is not to regulate corporations and manage their affairs, but to protect their rights, just as they would any other member of society. Government's job is to treat a corporation no different than any other citizen, granting it no special favors (corporate welfare is just as wrong as non-corporate welfare)."
http://capitalism.org/faq/corporation.htm

Så Sentralbanken eller The Fed ER ikke kapitalistisk og GJØR ingenting kapitalistisk.
@ Suggs

Sitat: Originalt skrevet av Suggs
Når man har én sentralbank så er man ikke kapitalistiske - de fleste formene for offentlig innblanding i økonomien er skadelig, det så vi at resulterte til finanskrisen (som vi debatterte over) og dette er på ingen måte kapitalisme, som bygger på laissez-faire prinsippet.
Vis hele sitatet...
Men er ikke USAs Sentralbanksystem en hybrid av 12 privateide sentralbanker da? Jeg trudde at offentlig innblanding i the Feds pengepolitikk ble forsøkt unngått, og i det lengste opprettholde en uavhengig status?
Kongressen gir ingen økonomisk støtte til the Fed, noe som gir the Fed handlerom uten frykt for innblanding fra politikere.
Vis hele sitatet...
Kilde

Et lengre søk med google viste imidlertid at du har rett vedrørende sentralbankenes betydning i laissez-faire kapitalismen, og personlig kan jeg gå med på den. Jeg leste at laissez-faire kapitalismen vil at bankene knytter seg til virkelige verdier, fremfor dagens pengepolitikk - og det er jeg helt enig i!

@ Edmund_Burke

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Joda, kilder er fint det. Det er bare det at du bør utøve et minstemål av kildekritikk før du henviser til Den Frie Encyklopedi. Dessuten utfører du en simpel manipulasjon av kilden din når du velger å ta altfor korte parseller ut av sammenheng:
Vis hele sitatet...
Kaller du dette en grunn for å føre debatten videre med deg? Du fortsetter jo med dårlig skjult hersketeknikk! Hvordan kan det ha seg at jeg trekker altfor korte parseller ut av sammenheng, når jeg kilderefererer til relevant informasjon i debatten? Det gjelder kildene før forrige post. Forrige post derimot, henviste jeg like godt til Kilde 1, Kilde 2, osv. nettopp for å ikke ta informasjonen ut av sammenheng, med unntaksvis Rotschilds, der jeg refererer til et bestemt avsnitt for at du skulle slippe å lese en hel bok! Hvordan kan jeg ta altfor korte parseller ut av sammenheng på den måten?

Når det gjelder kildehenvisningene i Makten bak makten, har jeg allerede forklart at en generalmajor i det norske forsvaret refererer til at de kildehenvisningene som er angitt i boka, og som jeg har uthevet i kursiv, grå tekst, er regnet som pålitelige. Det vektlegges i forordet til boka! Her har jeg dratt teksten ut i altfor korte parseller, men ikke ut av sammenheng! Jeg har bare referert til tekst i boka som kunne kildehenvises! Jeg utøver faktisk en minstemål av kildekritikk! Du derimot, slenger ut med påstander som "avdanka venstrepolitiker" til en tidligere journalist på området gravende journalistikk.

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Da blir det for dumt å betrakte dette som en fasit, eftersom det på linjen før blir nevnt (...)
Vis hele sitatet...
Si meg - den teksten som står over konspirasjonsteorier - leser du ikke den, du a`?
Sitat: Originalt skrevet av Wikipedia - Council on Foreign Relations - Arbeidsmetoder
Organisasjonen må ses som elitistisk.
Vis hele sitatet...
Sitat: Originalt skrevet av Wikipedia - Council on Foreign Relations - Politisk innflytelse
Handelspolitisk har CFR også hatt stor betydning. Industrielle og økonomiske interesser har utgjort en betydelig del av medlemsmassen, og CFRs arbeid og konklusjoner har blitt preget av dette. En rekke av CFRs medlemmer har også vært finansministre for USA, eller vært ledere for organisasjoner som WTO, IMF og Verdensbanken, og har derigjennom hatt direkte innflytelse på internasjonal økonomisk politikk.
Vis hele sitatet...
Sitat: Originalt skrevet av Wikipedia - Verdens Handelsorganisasjon (se WTO-lenke i sitat over)
Verdens handelsorganisasjon har som målsetting å øke internasjonal handel ved å søke å senke handelshindringer og å tilby mekanismer for forhandling om handel mellom land og å løse uenighet som angår handel.

WTO fremmer globalisering.
Vis hele sitatet...
Hvis du fortsatt tviler på de andre kildene, kan du ta en titt på denne listen her. Der finner du DuPont, og David Rockefeller var initiativtager til Bilderberger møtet, også kalt World Echonomic Forum. Fra konspiratorisk hold hevdes det også at Rothschilds var med å danne organisasjonen. Men Rothschilds hadde jeg en egen kilde til at de tilhørte en kapitalistisk elite. Bilderberger-gruppen fremmer kapitalistisk frihandel og økonomisk og politisk globalisering. Men det skulle være unødvendig for meg å leite frem disse kildene til deg! Jeg har tidligere spurt deg om hva faen jeg skal bevise - historien? At de nevnte navn har vært med på å fremme frihandel blant verdenseliten i eksempelvis WTO, Bilderberger, CFR, osv?

Hvor mye kvalitet som ligger i enhver kilde baserer seg på hvor stor bakgrunnskunnskap vedkommende som leser kilden besitter! Det nytter ikke å kalle alle for "fringe kooky leftist" og tro at du opprettholder en god debatteknikk på den måten. I beste fall er det noen som gidder å besvare på slike tåpelige påstander, som kun er akseptabel for personer som ikke en gang klarer å besitte dårlig skjult hersketeknikk! Jeg kan hente fram en kilde fra en web blogg for den saks skyld - og besitter vedkommende leser av den kilden gode nok bakgrunnskunnskaper - så er den kilden god som gull (såfremt det stemmer hva som står på web bloggen, da).

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Men er det viktigere at alle har det likt enn at alle har det godt?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke det spørsmålet der?
Lenke fra Interpress. Det er et kildekritisk minstemål hos meg.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Men er ikke USAs Sentralbanksystem en hybrid av 12 privateide sentralbanker da? Jeg trudde at offentlig innblanding i the Feds pengepolitikk ble forsøkt unngått, og i det lengste opprettholde en uavhengig status?

Kilde
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sakt at sentralbanken har en politisk makt eller en politisk målrettelse, men når det er sakt så blir dog alle krisepakker og finansieringer utenlands trykket frem av The Fed (Er også kritisk til The Fed, mtp at ingen vet hvor mesteparten av pengene går eller hvor de invisterer. Ben Bernanke tviholder på informasjon som sine egne barn. Derfor vi har flotte politikere som Peter Schiff og Ron Paul som vi avhøre The Fed og kutte innenfor myndighetene i USA). Det er fundamentet i The Fed og alle slags sentralbanker som strider imot kapitalistiske prinsipper - ihvertfall mine. Man skal aldri føre Keynesianistisk pengepolitikk og man skal ihvertfall aldri kjøre en sentralbank som trykker fiat-penger istedet for sparing og kutting. Man skal aldri gi store korporasjoner velferd (mange penger under bordet her også, welcome to the Federal system) fremfor småbedrifter, alle skal behandles etter samme lover. Rettere sakt: I et kapitalistisk samfunn så skal det være minimalt, om nesten ingen, offentlig innblanding. The Fed går innenfor offentligheten, det er myndighetene. Nei huff, sentralbanken og dens idealer er så langt vekke fra kapitalisme som mulig, jeg vet faktisk ikke om NOEN punkter eller NOEN beviser som kan vise at sentralbanken driver kapitalistisk rettet(I mine øyne så skal ordene "Sentralbank" og "Kapitalisme" kunn brukes i samme setning om den lyder slik: Sentralbanken er IKKE kapitalisme, og den har ingenting med kapitalisme å gjøre). Til nå har den skutt ut fiat-penger, på vei til å ødelegge dollaren, gir korporasjoner velferd (som jeg siterte Capitalism.org i forrige tråd), driver hemmelig investering (kongressen driver as we speak med en bill som skal gi en offentlig utspørring av The Fed for å få vite hva den har gjort galt og hvor den har investert). Dette er hva som skjer med Keynesianisme, dette er hva som skjer når vi har en sentralbank og for mye offentlig innblanding.

Kreditt kommer av sparing, markedet fungerer best uten noen form for offentlig innblanding. Dette er kapitalistiske idealer. Og ja, Laissez-Faire kapitalisme er tingen

Svar på dette, hadde noen feil i mitt første innlegg. Bare overse det

Takk.

Sitat av Suggs Vis innlegg
Jeg har aldri sakt at sentralbanken har en politisk makt eller en politisk målrettelse, men når det er sakt så blir dog alle krisepakker og finansieringer utenlands trykket frem av The Fed (Er også kritisk til The Fed, mtp at ingen vet hvor mesteparten av pengene går eller hvor de invisterer. Ben Bernanke tviholder på informasjon som sine egne barn. Derfor vi har flotte politikere som Peter Schiff og Ron Paul som vi avhøre The Fed og kutte innenfor myndighetene i USA). Det er fundamentet i The Fed og alle slags sentralbanker som strider imot kapitalistiske prinsipper - ihvertfall mine. Man skal aldri føre Keynesianistisk pengepolitikk og man skal ihvertfall aldri kjøre en sentralbank som trykker fiat-penger istedet for sparing og kutting. Man skal aldri gi store korporasjoner velferd (mange penger under bordet her også, welcome to the Federal system) fremfor småbedrifter, alle skal behandles etter samme lover.Nei huff, sentralbanken og dens idealer er så langt vekke fra kapitalisme som mulig, jeg vet faktisk ikke om NOEN punkter eller NOEN beviser som kan vise at sentralbanken driver kapitalistisk rettet(I mine øyne så skal ordene "Sentralbank" og "Kapitalisme" kunn brukes i samme setning om den lyder slik: Sentralbanken er IKKE kapitalisme, og den har ingenting med kapitalisme å gjøre). Til nå har den skutt ut fiat-penger, på vei til å ødelegge dollaren, gir korporasjoner velferd (som jeg siterte Capitalism.org i forrige tråd), driver hemmelig investering (kongressen driver as we speak med en bill som skal gi en offentlig utspørring av The Fed for å få vite hva den har gjort galt og hvor den har investert). Dette er hva som skjer med Keynesianisme, dette er hva som skjer når vi har en sentralbank og for mye offentlig innblanding.

Kreditt kommer av sparing, markedet fungerer best uten noen form for offentlig innblanding. Dette er kapitalistiske idealer. Og ja, Laissez-Faire kapitalisme er tingen
Vis hele sitatet...
(Håper administrator sletter mitt forrige innlegg som hadde mange tekniske feil)

Jeg har aldri sakt at sentralbanken har en politisk makt eller en politisk målrettelse, men når det er sakt så blir dog alle krisepakker og finansieringer utenlands trykket frem av The Fed (Er også kritisk til The Fed, mtp at ingen vet hvor mesteparten av pengene går eller hvor de invisterer. Ben Bernanke tviholder på informasjon som sine egne barn. Derfor vi har flotte politikere som Peter Schiff og Ron Paul som vi avhøre The Fed og kutte innenfor myndighetene i USA). Det er fundamentet i The Fed og alle slags sentralbanker som strider imot kapitalistiske prinsipper - ihvertfall mine. Man skal aldri føre Keynesianistisk pengepolitikk og man skal ihvertfall aldri kjøre en sentralbank som trykker fiat-penger istedet for sparing og kutting. Man skal aldri gi store korporasjoner velferd (mange penger under bordet her også, welcome to the Federal system) fremfor småbedrifter, alle skal behandles etter samme lover. Nei huff, sentralbanken og dens idealer er så langt vekke fra kapitalisme som mulig, jeg vet faktisk ikke om NOEN punkter eller NOEN beviser som kan vise at sentralbanken driver kapitalistisk rettet(I mine øyne så skal ordene "Sentralbank" og "Kapitalisme" kunn brukes i samme setning om den lyder slik: Sentralbanken er IKKE kapitalisme, og den har ingenting med kapitalisme å gjøre). Til nå har den skutt ut fiat-penger, på vei til å ødelegge dollaren, gir korporasjoner velferd (som jeg siterte Capitalism.org i forrige tråd), driver hemmelig investering (kongressen driver as we speak med en bill som skal gi en offentlig utspørring av The Fed for å få vite hva den har gjort galt og hvor den har investert). Dette er hva som skjer med Keynesianisme, dette er hva som skjer når vi har en sentralbank og for mye offentlig innblanding.

Kreditt kommer av sparing, markedet fungerer best uten noen form for offentlig innblanding. Dette er kapitalistiske idealer. Og ja, Laissez-Faire kapitalisme er tingen
Sist endret av Suggs; 8. februar 2010 kl. 19:12.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvordan kan det ha seg at jeg trekker altfor korte parseller ut av sammenheng, når jeg kilderefererer til relevant informasjon i debatten?
Vis hele sitatet...
Ja, skikkelig relevant. F. eks. referanser til venstresidens konspirasjonsteorier.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Når det gjelder kildehenvisningene i Makten bak makten, har jeg allerede forklart at en generalmajor i det norske forsvaret refererer til at de kildehenvisningene som er angitt i boka, og som jeg har uthevet i kursiv, grå tekst, er regnet som pålitelige. Det vektlegges i forordet til boka! Her har jeg dratt teksten ut i altfor korte parseller, men ikke ut av sammenheng!
Vis hele sitatet...
Generalmajor? Hva kan han om globalisering?

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg har bare referert til tekst i boka som kunne kildehenvises! Jeg utøver faktisk en minstemål av kildekritikk!
Vis hele sitatet...
De to setningene der står i direkte motsetning til hverandre. Først sier du at du bare referer til de kildene du kunne finne, for så å hevde at du er kildekritisk. Du fletter med andre ord to gode ideer inn i én dårlig:
[COLOR="Red"]Man tager hva man haver[/COLOR] og [COLOR="Navy"]Tro ikke alt hva du hører, si ikke alt hva du vet.[/COLOR]

Sitat av paranoy Vis innlegg
Du derimot, slenger ut med påstander som "avdanka venstrepolitiker" til en tidligere journalist på området gravende journalistikk.
Vis hele sitatet...
VG-journalist. Virker jo troverdig.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Si meg - den teksten som står over konspirasjonsteorier - leser du ikke den, du a`?
Vis hele sitatet...
Jupp, nok et bevis på at norsk Wikipedia må tas med en klype salt. Les litt mer på den engelske du.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Fra konspiratorisk hold hevdes det også at Rothschilds var med å danne organisasjonen.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Fra konspiratorisk hold.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Men Rothschilds hadde jeg en egen kilde til at de tilhørte en kapitalistisk elite. Bilderberger-gruppen fremmer kapitalistisk frihandel og økonomisk og politisk globalisering.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor? Du bør vel kunne si hvorfor de fremmer globalisering, ikke bare at de gjør det.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Men det skulle være unødvendig for meg å leite frem disse kildene til deg. Jeg har tidligere spurt deg om hva faen jeg skal bevise - historien? At de nevnte navn har vært med på å fremme frihandel blant verdenseliten i eksempelvis WTO, Bilderberger, CFR, osv?
Vis hele sitatet...
Du kan jo i det minste slutte å banne.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvor mye kvalitet som ligger i enhver kilde baserer seg på hvor stor bakgrunnskunnskap vedkommende som leser kilden besitter!
Vis hele sitatet...
Eller leserens venstrevridde fantasier.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Det nytter ikke å kalle alle for "fringe kooky leftist" og tro at du opprettholder en god debatteknikk på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri kalt alle for fringe kooky leftists, men de konspirasjonsteoretikerne på venstresiden som Wikipedia referer til.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg skjønte ikke det spørsmålet der?
Lenke fra Interpress. Det er et kildekritisk minstemål hos meg.
Vis hele sitatet...
Sier du. For så å linke til en marxistisk blogg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Ja, skikkelig relevant. F. eks. referanser til venstresidens konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Er ikke kildene relevante hvis de ikke passer til dine teorier?


Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Generalmajor? Hva kan han om globalisering?
Vis hele sitatet...
Nei, du må nok ha rett her. Hva søren kan en toppsjef i et omfattende nasjonalt og internasjonalt multikonsern som Forsvaret vårt er om globalisering?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
VG-journalist. Virker jo troverdig.
Vis hele sitatet...
Dagbladet-journalist. Hvis det virker mer troverdig for deg.

Så trepoengeren: Hva er revolver-journalistikk, sensasjons-journalistikk og gravende journalistikk? Er f.eks. Watergate-avsløringene karakteristisk med revolver-journalistikk, sensasjons-journalistikk eller gravende journalistikk? Var Jill Dando berømt for hennes revolver-journalistikk, sensasjons-journalistikk eller gravende journalistikk? Består tv-programmet "60 minutes" av revolver-journalister, sensasjons-journalister eller gravende journalister?

For vanlige dødelige kan eksemplene mine her være en real nøtt å knekke, men for udødelige som deg tipper jeg du tar den på strak arm. Hvis du skulle stå fast i tilfelle Liberalen eller hva det nå kaller seg for noe ikke skulle ha svar på disse spørsmålene, kunne det kanskje vært en ide å spørre en VG-journalist?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Nettopp. Fra konspiratorisk hold.
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg sa, jo. Og poenget ditt var?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Men hvorfor? Du bør vel kunne si hvorfor de fremmer globalisering, ikke bare at de gjør det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Nei, hvorfor i alle dager ønsker en av datidens mektigste finans- og bankier-familier å eskalere sin familiebedrift ut i den store verden? Hvorfor søren skal Statoil leite etter olje i Nigeria, eller bli sur av å bli kjøpt ut av den mektige russiske olje-imperiet når vi har Nordsjøen full av svart gull? Hvorfor var de så interessert i å binde forbindelser med adelige og kongelige i Europa og bankforbindelser i Amerika?

Jeg tipper det handler om penger, høres ikke det logisk ut, eller er det bare en konspirasjonsteori fra venstresida?

Du må gjerne leike deg dummere enn det du er, Edmund_Burke, men å være dummere enn meg på dette er ikke noe særlig å skryte av. Det eneste som mangler nå er at jeg må forklare deg hvorfor på det også? Litt Off Topic her nå, men siden du er så flink med dårlig skjult hersketeknikk, synes du den jeg brukte på deg nå nettopp var mye dummere, eller bare like dum, som dine?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Jupp, nok et bevis på at norsk Wikipedia må tas med en klype salt. Les litt mer på den engelske du.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke tysk wikipedia? Eller den på urdu for den saks skyld?

Med et går det opp for meg hvordan det kan ha seg at du har misset totalt poenget med kildereferansene mine, du må unnskylde meg som den laverestående apekatten jeg tydeligvis er, men la meg forsøke å forklare dette på et språk du tydeligvis forstår bedre enn norsk:
"If I refer to a norwegian source, you'll probably be surprised that I expected you to read the norwegian reference in that source, and not jump to the english version because the language actually fits you better than the referred sources' original language! All you have to do, if this fact is so hard for you to fully understand, is using the Google Translator! You might try it - you could actually understand a little bit of chineese also if that's desireable!"
Vis hele sitatet...
Og nå kommer overraskelse nummer to, men ikke si det til noen for jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har en venstresidig konspirasjonsteori om at den norske og den engelske wikipedia-versjonen med stor sannsynlighet ikke er skrevet av de samme forfatterne! Ikke si det til noen for din egen skyld! Bare en advarsel..

Jeg vet - helt utrolig at noen kan gå rundt og tro på noe så dumt, men sånn er jeg bare - ser konspirasjonsteorier til venstre og høyre for meg, men dette med at det kan være forskjellige forfattere på den norske versjonen av en wikipedia-artikkel og den engelske versjonen av en wikipedia-artikkel har jeg fått fra sikre kilder. Jeg kan ikke røpe kildene mine, slik som Ertresgård gjør det, ellers ville ingen trudd meg. Bare sjekk om jeg tar feil med å spørre deg selv om norsk og engelsk wikipedia har forskjellige forfattere på samme artikkel? Hvis svaret ditt er ja? - I told you so...

Sitat: Originalt skrevet av Edmund_Burke
Du kan jo i det minste slutte å banne.
Vis hele sitatet...
Var det alt som skulle til for å overbevise deg? Det skal vel enkelt la seg gjøre. Jeg kan heller gå tilbake til litt gammel paranoyisk sarkasme. Jeg medgir at jeg er noe rusten ennå, men med deg som motdebattant kan det da umulig ta så lange tida å bli varm i trøya igjen..

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Eller leserens venstrevridde fantasier.
Vis hele sitatet...
Eller deres mangel på fantasier sådan.

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Jeg har aldri kalt alle for fringe kooky leftists, men de konspirasjonsteoretikerne på venstresiden som Wikipedia referer til.
Vis hele sitatet...
Og det får deg til å tro at du da opprettholder en bedre debatteknikk enn hvis du hadde kalt alle for fringe kooky leftists? Si meg, er det bare jeg som forstod hva jeg mente med den kritikken der, eller er konstruktiv kritikk fremmedord for deg?

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
Sier du. For så å linke til en marxistisk blogg.
Vis hele sitatet...
Vel, stemmer noe av det som stod skrevet i den marxistiske bloggen da? Og kan du vise meg hvem av de to lenkene du refererer til i siste quoten, den der det står Interpress som siste kildehenvisning, som er en marxistisk blogg? Jeg skjønner at du og jeg har to vidt forskjellige forståelser av betydningen i ordet "relevans". Du husker, det ordet du tar for deg innledningsvis.

Åh, vent, jeg glemte nesten dette, som den apekatten jeg er:

Sitat: Originalt skrevet av Edmund Burke
De to setningene der står i direkte motsetning til hverandre. Først sier du at du bare referer til de kildene du kunne finne, for så å hevde at du er kildekritisk. Du fletter med andre ord to gode ideer inn i én dårlig:
Man tager hva man haver og Tro ikke alt hva du hører, si ikke alt hva du vet.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt noe i nærheten av din påstand, hva jeg har sagt er:
Jeg har bare referert til tekst i boka som kunne kildehenvises!
Vis hele sitatet...
I denne setningen her står det ingenting om at jeg først sier at jeg bare referer til de kildene jeg kunne finne, men at jeg kun har referert til tekst som kan kildehenvises! Det var dette med dårlig skjult hersketeknikk igjen da. Når jeg deretter begrunner dette med at jeg faktisk utøver en minstemål av kildekritikk, så kaller du det en dårlig ide? (Hvis jeg oppfattet deg riktig da, ikke så enkelt, så ambivalent som du er.) Og til slutt: Hvordan i alle dager fikk du to gode ideer til å bli en dårlig?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg holdt på å glemme denne tråden, men siden du kommer med et svar 17 dager etter meg, håper jeg at du tilgir meg for å komme med et svar 16 dager etter deg. Kanskje når vi fem sider i denne tråden også. Hvem vet.

Du påstår at Ertresvåg var en journalist i Dagbladet, så da sjekket jeg etter på norsk wikipedia som du stoler så blindt på.
http://no.wikipedia.org/wiki/Per-Aslak_Ertresv%C3%A5g
Der sto det nettopp at han hadde jobbet som politisk medarbeider i VG. Det eneste jeg fant om Dagbladet der var en referanse til en kritisk artikkel på db.no. Prøv det selv du også, tast ctrl-F (eller cmd-F dersom du bruker Mac) og skriv "dagbladet". You see?

Men siden du anbefalte meg å lese boken, og at den var gratis på biblioteket, så gjorde jeg det. Riktig nok hadde de ikke "Makten bak Makten" der, men "SOV, mitt lille Norge" lå pent i hyllen. I den sto det mye rart, eller kort oppsummert: "Kissinger er en ond James Bond-skurk som prøver å ta over hele verden". Jeg har mine tvil. Det var også masse av referanser til MbM der, så jeg tror jeg har forstått "gisten" i den også. De fleste av referansene til MbM så for meg ut til å være små klagerop mot alle de slemme, kyniske skeptikerne der ute som hadde turt å stille spørsmål ved boken hans. De måtte jo for all del ikke gjøre det, for da sto de gjo i fare for og ødelegge de skjønne illusjonene til Ertresvåg, og atpåtil også utsette han for ekstra hjerneinfarkt som ikke kommer fra stråling. Jeg ler.

Etter at jeg var ferdig med å lese hele boken (ja, jeg leste faktisk hele, jeg har ikke noe imot en god latter), så tok jeg en titt på hjemmesiden hans, ertresvaag.net. Jeg må si jeg prøvde alt for å ikke komme på tanken om at han var en sosialist i fåreklær som hadde misforstått betydningen med partiet "Venstre". Men forgjeves. Det var nemlig ikke særlig lett, da jeg tok en liten titt i de ryddige pdf.ene hans. Jeg siterer:

"Chávez – fallskjermoberst for de fattige - styrtet og gjenoppstått president

Et navn flerrer himmelen over Latin-Amerika: Hugo Chávez. Fallskjermoberst, kuppmaker (1992), demokrat, de fattiges venn og forsvarer, president i Venezuela. En farlig utfordrer til USA, til globalisering, til Det internasjonale pengefond, til Vestens hykleri.
I 22 timer var han ved et kupp fratatt presidentvervet fra 1998, som han ble gjenvalgt til to år seinere. Gjennom demokratiske prosesser seiret han over de gamle korrupte partiene. Ved folkeavstemninger har han på legitimt vis fått vedtatt en ny, demokratisk konstitusjon for landet, fått fjerne medlemmer av en høyesterett som var gjennområtten, ryddet opp i mye av (men ikke all) korrupsjon, og valgt en ny nasjonalforsamling hvor hans folk sitter med flertallet.
Han klarte denne prosessen uten at det ble spilt en eneste dråpe blod, uten at en eneste politisk fange er registrert i landet, uten at en fiendtlig, giftig presse er forsøkt kneblet, uten at noen er blitt berøvet mulighetene til å latterliggjøre ham, lufte sin aggressivitet mot ham, hver eneste dag, gjennom radio, TV og aviser.
Han er intet ikon, ikke plettfri. Men han har gjort det han lovte. Under valgkampene talte de gamle partiene, kristeligdemokratene og sosialdemokratene, om lykken ved et fritt marked. Chávez snakket om sosial rettferd."
Vis hele sitatet...
Og dette er bare begynnelsen på moroa:

"Hva har Chávez gjort på de vel tre årene han har sittet ved makten?
En serie sosiale reformer er gjennomført. I fattigkvarterene er det bygd og satt i gang skoler – tallet på barn i skolen er økt med 25 prosent. Over 1,5 millioner småbarn får nye klær, undervisning, samtidig som de mottar frokost, et mellommåltid og middag hver dag. Landets urinnvånere, indianerne, har fått sikret sine rettigheter, også med tilbud om mikrokreditter til egne små foretak. Nye lover har gitt jord til jordløse. Arbeidsløsheten er sunket. Det er skapt 450 000 nye arbeidsplasser. De to siste årene har Venezuela blitt flyttet fire plasser fram på UNDPs indeks for menneskelig utvikling.
Det er gjennomført omfattende vaksinasjonsprogrammer blant fattige og marginaliserte i samfunnet. Spedbarnsdødeligheten har begynt å synke. Det er bygd eller snart ferdigstilt 135 000 boliger for fattige familier.
En spesiell bank for kvinner er etablert. I fjor var Venezuela et av landene i Latin- Amerika med større vekst, rundt tre prosent.
Hvorfor er ikke dette gode nyheter?
Noe henger sammen med Chávez’ stil. Han er venn med Castro. Han har besøkt Kadhafi. Det er ille nok. Han holder lange taler i TV – altfor lange. Talene irriterer, for han kan finne på å avbryte såpeoperaer. Han er heller ikke fri for forfengelighet.
Fallskjermobersten kritiserte også i klartekst USA for å starte krigen i Afghanistan. (”Man utrydder ikke terror med terror.”) Med et stort flertall i nasjonalforsamlingen (og sin offisersbakgrunn) har han hatt tendens til egenrådighet. Han har kunnet bruke presidentmakten for det den er verd.
Han har bestemt at jord som bare lå brakk og uproduktiv , ville bli nasjonalisert og deretter overlatt til jordløse. (Noe som ble gjort overfor United Fruit i Guatemala, og som førte til at landets demokratiske president, Jacobo Arbenz, ble styret av CIA i 1954.) Chàvez forsøker nå å gjennomføre en slik jordpolitikk i Venezuela.
Men det kampen har stått om de siste månedene, gjelder kontrollen med landets oljeselskap, Petróleos de Venezuela (PDVSA).
Selskapet ble nasjonalisert i 1974, men det har aldri lyktes for staten å forme, langt mindre å utøve, en politikk i samsvar med den formelt nye status.
Vis hele sitatet...
Alright. Ikke nok med at Ertresvåg elsker staten å hater alt som lukter av privat initiativ, men han velger atpåtil å tegne et rosenrødt og nesten parodisk bilde av Venezuelas diktator Hugo Chávez, en anerkjent sensur pådriver, undertrykker, Elitist og sist, men ikke minst, Anti-semitt!
Og når det kommer til denne grunnloven, så håper jeg han for hans skyld at han bare tuller. Denne såkalte grunnloven til Chávez har i det store og det hele vært et skifte fra et samfunn på vei mot frihet og økonomisk vekst, til et samfunn der staten er den absolutte hersker og menneskerettigheter blir blåst en lang marsj i. Litt sånn som Cuba før Castro kom. Jeg tar meg friheten til å linke til en blogg, jeg også. Håper du setter pris på den.

Sitat av Kristian Tonning Riise
Batista var først og fremst et politisk problem, ikke et sosialt eller økonomisk problem.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skjønner hva jeg mener om Ertresvågs små-erotiske følelser til en "fallskjermoberst", som brukte påstander om "sosial rettferd" for å undergrave det faktum at menneskerettigheter er et skjellsord i Chàvez' omgangskretser (og at sosiale forskjeller har økt siden 1999). Dessuten baserer Ertresvågs fantasier seg på regimets egne fakta, noe som ikke er langt ifra om å be bukken avlegge rapport om hvordan det egentlig står til nede i korntønna.

Jeg vil også gjerne svare på dette med wikipedia. Poenget er at hvem som helst kan skrive der (jeg gjør det jeg også, men jeg skriver mer om trikk og t-bane), og jeg har en aldri så liten konspirasjonsteori om at det sitter noen ungdommer, (eller gamliser for den saks skyld, Ertresvåg er jo et godt eksempel på det) med litt for mye fritid og copy-paster fra nyhetsspeilet.no. til wiki. Artikkelen på Norsk wikipedia om CFR var uforholdsmessig lang til en så liten befolkning som vi proteksjonister er. Det var bare det.

Grunnen til at jeg skrev det om banning var simpelthen det at jeg synes det var litt paradoksalt at du, Messias med perfekt debatteknikk, bruker ord som "rævpult", "rompesprekken", og ved flere anledninger også "faen".

Det med den Interpress-bloggen synes jeg nesten blir for dumt til å kommentere, men la gå. Der sto det så mye oksebæsj at jeg nesten holdt på å slippe en selv. At Ertresvåg synes det er trist at hans marxistvenner mister pressestøtte, er et godt tegn. Waste your own money.

Og tilslutt: Synes du det ikke er litt pussig at Ertresvåg sverter og stempler dokumentarfilmen "Smaken av hund", med den begrunnelsen at den angriper de små søte bondesamvirkene Gilde, Hoff, Prior, Tine og Fjordland, som selv er de værste korporativister vi finner her til lands? Visste du for eksempel at Tine sponser Nei til EU? Mine skattepenger går med andre ord til å subsidiere en organisasjon som jeg ikke kunne sett mer ned på.

Det var alt, her burde ha nok kjøtt å ta tak i.

En ting til: Hvorfor har du egentlig ikke svart på dette innlegget? Du refererte til den tråden tidligere her, med en post som du hadde skrevet, hvorpå jeg svarte. Hva venter du på?