Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3278
Hei!
Vurderer å ta 2p neste år, og ta R1 som privatist til sommerne.
Fordi da kan jeg få to bra karakterer i P og 2p som kan utligne R1 eksamen liksom.
Er det sånn at man kan velge om man vil at R1 skal erstatte 2P?
Hvis jeg får sykt dårlig kan jeg velge å ikke sette R1 på karakter korte?
det er ikke mulig å ta R1 uten T1 kurset.
som privatist jo.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Tom10000my Vis innlegg
Hei!
Vurderer å ta 2p neste år, og ta R1 som privatist til sommerne.
Fordi da kan jeg få to bra karakterer i P og 2p som kan utligne R1 eksamen liksom.
Er det sånn at man kan velge om man vil at R1 skal erstatte 2P?
Hvis jeg får sykt dårlig kan jeg velge å ikke sette R1 på karakter korte?
Vis hele sitatet...
Hei
Alle matte-fagene regnes som forskjellige fag, selv om de omhandler samme tema.
Det er krav at ett matte-fag er på vitnemålet.
To forskjellige karakterer i to matte fag på et lavt nivå vil ikke tilsvare en mattekarakter på ett høyere nivå.
Du kan stryke karakteren din som du fikk på skolen og bytte den ut med en karakter som du fikk senere, da som privatist.
Det er ditt ansvar å melde opp privatist karakterer, gjør du ikke dette kommer de ikke på vitnemålet selv om du har bestått eksamen.

Merk at R matte er krav på samtlige høyere linjer på høyskole/universitets nivå.
Merk at det står på vitnemålet ditt om du tok faget på skole eller som privatist.
Såvidt jeg har forstått kan du også ha flere enn en mattekarakter på vitnemålet, men disse kan ikke brukes til å stryke ut andre fag enn matte. Meget gunstig for matte-genier.
Sist endret av Sio; 3. januar 2010 kl. 17:05.
Altså en karakter er en karkater uansett nivå.
Si jeg får 5 i p og 5 i 2p og 3 i T vil de øke snitte en å ikke ha den ene 5eren.
Sitat av Tom10000my Vis innlegg
Altså en karakter er en karkater uansett nivå.
Si jeg får 5 i p og 5 i 2p og 3 i T vil de øke snitte en å ikke ha den ene 5eren.
Vis hele sitatet...
Man kan vel ikke ha P og 2P og T?

som nevnt ovenfor, to karakterer i P og 2P erstatter ikke en karakter for R. Dette sier seg selv!
Jeg snakket med min rådgiver her like før jul, og ho sa at hvis du hadde 1p+2p på videregående men trengte eks: 1R for videre studier så kunne du ta opp det senere. Men da ble den ikke gjeldene som en karakter på vitnemålet, men du hadde kravet for å studere der.
Sitat av Reguslol Vis innlegg
Jeg snakket med min rådgiver her like før jul, og ho sa at hvis du hadde 1p+2p på videregående men trengte eks: 1R for videre studier så kunne du ta opp det senere. Men da ble den ikke gjeldene som en karakter på vitnemålet, men du hadde kravet for å studere der.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke gjeldende på førstegangsvitnemålet om du tar det opp ETTER VGS er fullført, men karakterene du tilegner deg, og får ført på vitnemålet etter dette regnes med på ordinær opptaket.
Hei

Jeg vil bare igjen påpeke at 1P og 1T er, for første gang, avsluttende fag i år. Det betyr at går du i førsteklasse i år kommer alt du får av mattekarakter til å ende på kortet.

Det er lov å ta R1 etter 1P, men veldig ikke anbefalt. Hvis skolen din prøver å nekte deg, insister.

Hvis du klarer å ta R1 aleine som privatist, synes jeg det høres ut som en vannvittig god løsning for å dra opp snittet. 2P er ganske enkelt, og nå som det er et enkelståendes fag skal du ikke lenger testes i 1P-stoff i det.. eksamen kommer til å ble ekstremt pissenkelt. Rein 6'er for alle med litt talent og endel disiplin.

Jeg ville heller gjort omvendt dog. Følgt undervisningen i R1 og tatt 2P som privatist. Det er faktisk lettere å lære når man lærer i grupper og det er forventet at man skal jobbe. R1 er ikke lett.
Takk DumDiDum! Jeg vet det er vanskelig å lære R1 alene, men håper på at jeg skal få hjelp av noen som jeg kan gå til en gang i uka og jobbe med matten.
Er det ikke slik at karakteren man får i P/T ikke blir stående hvis man velger 2P/2T? Jeg har i hvertfall hørt det... :/
Sitat av shalabais Vis innlegg
Er det ikke slik at karakteren man får i P/T ikke blir stående hvis man velger 2P/2T? Jeg har i hvertfall hørt det... :/
Vis hele sitatet...

Jeg gikk ut nå før sommeren, jeg har karakter i 1T,2T og R1 på ordinær vitnemålet mitt.