Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1486
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har laget denne tråden for å få bukt med mye myter som går om og om igjen om windows (ikke bare her på forumet) og kunne diskutere og svare på
spørsmål relatert til windows-teknologien.
Vil også ta for meg hint for feilsøking og forbedring av Windowsinstallasjoner som kan komme med som gode tillegg.


-32bit windows støtter bare 3\3.2\3.5\4GB RAM-

Nei, Windows 2000\XP\Vista\Win7 kan adressere opptil 4GB RAM, dette er dog en begrensning satt i kernel for disse OS'ene, men 4GB er den _totale_ verdien som er synlig for OS'et, mao hvis du har et skjermkort med 2GB RAM vil du se under 2GB RAM totalt i OS'et dersom du spør det.

Her kommer flere mulige løsninger inn i bildet, f.eks kan du velge å aktivere PAE i Windows, dette vil la OS'et adressere utenfor 4GB minneområdet (OS'et vil maks se 4GB uansett) og la enheter mappe utenfor det minneområdet som Windows lar deg se, dette er dog lite ønskelig hvis du er usikker på stabiliteten til OS'et og dersom driverne dine ikke er fantastiske (siden de mapper minne i et område som de ikke ser kan dette få uønskede utfall).

Dette er dog ikke en begrensning i 32bits versjoner av Windows, men noe som er satt i disse "low-end" OS'ene fordi man ikke forventer at kundene har mer i snitt, og man forventer ei at driverne i dette OS-segmentet er spesielt bra.

F.eks støtter Windows 2003 Datacenter Edition 32bit opptil 128GB RAM.
Her er også en artikkel jeg nettopp har lest som lar deg tydeligvis adressere mye mer, men dette er ikke noe jeg ville anbefale :
http://www.geoffchappell.com/viewer....nse/memory.htm


-64bit windows er noe drit, ingen spill fungerer der-

Der tar du feil, kompatiblitet med 32bits applikasjoner er ikke noe problem, dette behandles transparent av WoW64 som "emulerer" et 32bit miljø for
applikasjonene.

Hvis programmene \ spillene dine ikke fungerer er det fordi de ikke nødvendigvis er kompatible med operativsystemet du har oppgradert til (f.eks fra XP til Vista) og dette kan ofte fikses ved å enten patche spillet til siste versjon eller velge å bruke kompatiblitetsmodus i windows.

Problemer kan derimot oppstå dersom hardwaren din ikke har 64bits drivere tilgjengelig, mao har du 64bits OS _MÅ_ du ha 64bits drivere, 98% av all
standard hardware idag har 64bits drivere hvis du har noe hardware som ikke støtter 64bits drivere så er sjansen stor for at du har jallahardware fra kina eller _veldig_ gammel hardware.

Som en fotnote kan man jo også nevne at Win7 blir nok den siste versjonen av windows for konsumere (Windows2008R2 kommer bare i 64bits versjoner) som kommer i 32bits versjon, og takk gud for det for å putte mer press på 64bits driverleverandører.


-Windowsen min er så jævla treg, jeg må defragmentere-

Kanskje, kjører du noe eldre enn Windows Vista kan dette være nødvendig, men filsystem er blitt ganske robuste, men har du normalt vett driver du ikke å laster ned torrents til systemdisken din, for så å flytte de ut på andre disker, dette fører over tid til høy fragmentering.

På Vista og nyere filsystem skjer defragmentering når windows selv synes det passer, spesielt når du har vært inaktiv på maskinen en periode så 99% av brukere vil ikke merke at maskinen defragmenterer seg selv.


-Hva er pagefile og hva brukes den til?-

Pagefile er en fil som brukes til å swappe minne ut og inn dersom det blir lite plass i det fysiske minnet, mange personer har aldri rørt denne filen og
kan derfor få enten feilmeldinger om at filen er full og\eller få merkbart nedsatt ytelse i systemet.

For å endre pagefilestørrelse kan man gå til kontrollpanel -> system -> avanserte systemvalg -> ytelse -> avansert -> virtuelt minne (I windows vista og nyere).

Denne filen er anbefalt å ha satt til minimum lik fysisk minnestørrelse (ikke vanskelig i dag med våre 1-2TB disker) og gjerne plassert på en annen disk
enn systemdisken (mao ikke en annen partisjon, men på en annen fysisk disk for ytelsemessige formål).


-Jeg har vært smart nok til å installere Windows2008 eller nyere som arbeidsstasjon, men f.eks video eller lyd hakker ofte-

By default på alle serverOS som bygger på windows' nye kernel (og i noen tilfeller windows2003) er bakgrunnsapplikasjoner (services o.l) prioriterte
applikasjoner, dette fører til at forgrunnsapplikasjoner vil lide og må sloss mer for ressurser, dette kan endres under samme meny som nevnt over, men ved å velge type prosessorprioritet til programmer istedet for bakgrunnstjenester.


-Det er ikke særlig smart å ha for mange drivere inne på systemet, spesielt hvis du ikke bruker driverne lengere (f.eks hvis du har byttet ut maskinvare)-

Gamle drivere kan enkelt fjernes fra alle OS nyere enn Windows NT 4.0 ved å bruke enhetsbehandling, her inne kan du velge "vis" -> "vis skjulte enheter" og da vil alle drivere som er installert for enheter dukke opp, da kan du høyreklikke på disse og avinstallere for å øke muligens oppstartstid og for å fjerne latente driverproblemer.


-Hjelp, jeg har for mange ting som starter opp når maskinen starter som jeg egentlig ikke bruker, så det tar jo 20min før jeg kan bruke maskinen-

Ved å kjøre start -> kjør -> msconfig kan du komme deg til windows' systemkonfigurasjon, her kan du gjøre mange forskjellige typer endringer på systemet, du kan brukes "tjenester" til å velge hvilke tjenester du vil skal starte under boot (dette kan også gjøres fra administrative verktøy -> tjenester) fjern gjerne tjenester du føler du ikke trenger normalt sett.

I denne menyen kan du også velge hvilke applikasjoner som skal starte ved hjelp av "oppstart"-fanen, her kan du gjerne fjerne så mye du vil, så lenge du ikke fjerner ting som er essensielt for bruk.

Dette kan tweakes og testes fram og tilbake for å få en forbedret oppstart av systemet.

-Hvordan kan jeg enklest installere dualbooting i Windows7\Windows2008?-

Ny feature for de som ikke var klar over dette, noe som jeg har falt hodestups forelsket i.

Ved å bruke enten Hyper-V manager eller Microsoft Virtual PC kan du legge inn en virtuell maskin som kjører under OS'et ditt, dette installeres på en
virtuell disk (VHD-filer), nytt i Windows7\2008 er at du kan mounte opp disse VHD-filene vha diskbehandling i Windows, gjør du dette vil du få valget under boot å velge hvilket OS du vil boote (enten det som er installert direkte på disken din eller det du har mountet opp vha diskbehandling).

Gjør du dette slipper du tenke på repartisjonering, en install som kan fucke ditt eksisterende OS eller lignende.


-Spill fungerer ikke selv i kompatiblitetsmodus i Windows7, hva burde jeg gjøre?-

Ny funksjonalitet i Windows7 er at du har en preinstallert virtuell maskin som kjører WindowsXP, denne kan du starte opp inne i Win7 for å kjøre eldre applikasjoner på, ytelsesmessig avhenger mye på maskinvaren din, men i de fleste tilfeller går det veldig bra (så lenge det ikke er massive 3D-akselererte spill).


-Burde jeg velge 32 eller 64bits Windows?-

Dersom du har 4GB minne eller mer er valget enkelt, gå for 64bits Windows, uansett versjon av windows du tenker på, har du 3GB eller mindre minne er det foretrukket å gå for 32bit versjon av Windows.


-Hjelp jeg har blåskjermer og jeg vet ikke hvorfor-

99% av alle blåskjermer er relatert til enten feilende hardware eller dårlige drivere, dersom du laster opp minidumpfilene dine (default i c: \windows\minidump) vil det være mulig for oss å dekode blåskjermene vha Microsoft Debugging Tools (eller du kan velge å prøve selv med dette gratisverktøyet).



Som en avsluttende fotnote, det er ikke noe galt med Vista stort sett, som vanlig var det store driverproblemer i starten som ga det et dårlig rykte, noe som for det meste skyldtes driverprodusentene, samme skjedde også når XP i sin tid var utgitt men folk har allerede glemt det.

Windows7 er forresten ikke noen ny versjon av Windows egentlig, man kan heller se på det som en omfattende servicepack på Vista (dette er ikke noe jeg finner på, det er ordrett informasjon fra folk jeg kjenner i Microsoft).
Meget bra tråd! Fikk svar på en god del jeg har spekulert litt på.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
-32bit windows støtter bare 3\3.2\3.5\4GB RAM-

Nei, Windows 2000\XP\Vista\Win7 kan adressere opptil 4GB RAM, dette er dog en begrensning satt i kernel for disse OS'ene, men 4GB er den _totale_ verdien som er synlig for OS'et, mao hvis du har et skjermkort med 2GB RAM vil du se under 2GB RAM totalt i OS'et dersom du spør det.
Vis hele sitatet...
Har et spørsmål til dette.

Jeg har en bærbar PC med 4GB ram og et dedikert skjermkort med 512 mb ram. Jeg kjører Windows Vista Business 32-bit og systemet viser 4,00 GB minne. Burde ikke systemet egentlig bare vise rundt 3,5 GB her?
Sist endret av danielsk; 28. august 2009 kl. 16:37.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Meget bra tråd! Fikk svar på en god del jeg har spekulert litt på.



Har et spørsmål til dette.

Jeg har en bærbar PC med 4GB ram og et dedikert skjermkort med 512 mb ram. Jeg kjører Windows Vista Business 32-bit og systemet viser 4,00 GB minne. Burde ikke systemet egentlig bare vise rundt 3,5 GB her?
Vis hele sitatet...
Systemet ditt har mao detektert at du ha 4GB eller mer minne og aktivert PAE under installasjonen.
Er det ikke så at SP1 til Vista gjorde all ram synlig, selv om det ikke brukte alt? Eller har jeg misforstått?

atlef.

Grunn til endring: Ifølge denne artikkelen hos MS så stemmer ovennevnte.
Sist endret av atlef; 29. august 2009 kl. 07:43.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av atlef Vis innlegg
Er det ikke så at SP1 til Vista gjorde all ram synlig, selv om det ikke brukte alt? Eller har jeg misforstått?

atlef.

Grunn til endring: Ifølge denne artikkelen hos MS så stemmer ovennevnte.
Vis hele sitatet...
Mao en patch som legger på /PAE i bootconfigen.
Men det at det forteller brukeren at det er installert 4GB, betyr ikke at Windows ikke kan bruke alt av minne.

atlef.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Siden du kaller det en samletråd så våger jeg meg å spørre deg om en ting.

Hele den tiden jeg har hatt Windows har alltid et problem oppstått når det kommer til deling av filer. Det er ingen spesiell error eller noe som kommer opp, men det viser seg at windows er litt trasig med å godkjenne fildeling eller noe. En ting som ofte skjer er når jeg f.eks skal søke opp i en maskin i adressefeltet, "\\bendik" så kommer det opp et sånt innloggingsvindu, og jeg er ikke i domene eller noe slikt. Hvordan kan man fikse det? Har satt på enkel fildeling og endret network access fra guest til classic. Har også sett på de fleste andre trådene om dette temaet på forumet, men finner ikke noe godt svar. Hvorfor har ikke Windows bare gjort det enkelt? Takk på forhånd.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Med enkel fildeling burde det være null problem.

Dette varierer også endel fra XP -> Vista f.eks, men jeg har selv ikke hatt noen problemer med delingen i noen av disse.

Hvilket OS kjører du ? Og hvilket OS kjører den som prøver å koble til deg ? Og er kanskje han i et domene som ødelegger for autentiseringen.
Vi har begge XP 32 bit. Jeg er i et domene, men det burde vel ikke ha noe å si på om jeg kan komme inn på hans PC? PCen jeg sitter på nå er i et skoledomene, men jeg kan hente ting fra hjemme-PCen min ved hjelp av fildeling. Da burde det vel også fungere for kompisen min? Han er ikke i domene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Er du innlogget i et domene har jeg ofte opplevd at den prøver å authe med "domainname\username" men da må du spesifisere "host\username" istedet iallefall.
Men hvordan kan jeg vite host/username når PCen til kompisen min bare har ett navn? Og den er i Workgroup, eller er det et poeng her som jeg ikke forstår? Sorry for at jeg er treig nå ass.
Vet du navnet på PC-en hans, skriver du \\pc-navn for å koble deg på.
Han har satt en bruker som skal kunne logge på, typisk den brukeren han har aktivert fildeling fra.

Da logger du på med DETTE brukernavnet: \\pc-navn\brukernavn - Og passordet til brukeren på hans PC.
Okei, takk skal du ha. Og et siste spørsmål: Hvis en PC er i et domene, som f.eks laptopen min, hvordan kobler jeg meg på da?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har installert Windows 7 nå, og har dårlig peiling på dette.. Hvilke drivere må legges inn? Hva har den fra før?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av Prophet. Vis innlegg
Jeg har installert Windows 7 nå, og har dårlig peiling på dette.. Hvilke drivere må legges inn? Hva har den fra før?
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg dårlig erfaring med Windows' egne "godkjente drivere" og anbefaler deg å legge inn drivere fra produsenten.

Mao, last ned og installer chipset \ skjermkort \ lydkort \ kontrollere \ nettverkskort \ evt andre kort selv.

Hva du eventuelt har kan du finne i enhetsbehandling.