Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4747
Hei!
Vi har fått beskjed fra min VGS nå at lærerene kan overvåke det vi holder på med på pc'en.
Det kan være personlige ting på pc'en som jeg helst ikke vil at andre skal se.
Det står heller ikke noe i kontrakten vi fikk fra skolen om at de skal få lov til og overvåke pc'en.
Derfor lurer jeg på om noen har en link til regelverket angående dette?
Etter det jeg har fortstått så har de ikke lov til dette og at kontrakten blir ugyldig hvis de gjør dette?
De har ikke lov til å overvåke privat pc`en din. Enten du har kjøpt den fra skolen eller det er din egen.
De overvåker bare skole pc`ene og dette har de lov til.
Sist endret av Mollefonkent; 19. oktober 2009 kl. 14:38.
Sitat av Mollefonkent Vis innlegg
De har ikke lov til å overvåke privat pc`en din. Enten du har kjøpt den fra skolen eller det er din egen.
De overvåker bare skole pc`ene og dette har de lov til.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke de har lov å overvåke skole PCene hvis det ikke står noe om det i kontrakten man signer. Det høres ikke logisk og riktig ut.
Trådstarter
8 0
det er snakk om skole pc'er.
Det står ikke noe i kontrakten om at de har lov til det, jeg har ikke godtatt det på noe som helst plan.
Jeg har hørt om andre steder i landet hvor det står i kontrakten at de har lov med det gjør det altså ikke på den jeg har.
En kontrakt skal være bindende skal den ikke og de skal holde seg innenfor det som står der?
Sist endret av Essence; 19. oktober 2009 kl. 23:47.
Skole pc`ene er jo tross alt skolen sine ... de bruker dette bare på de stasjonære og det er ikke lov å overvåke nei, men læreren har lov til å hjelpe deg eller vise ting på din maskin fra sin egen. Og dette er lov, det står i skole reglamanget. Men er mange lærere som overvåker alikavel...
Er vell heller trafikken du genererer som overvåkes og ikke det du gjør på pc'n. (De ser altså ikke skjermen din, men hvilke sider du velger å besøke på nettet)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er vell heller trafikken du genererer som overvåkes og ikke det du gjør på pc'n. (De ser altså ikke skjermen din, men hvilke sider du velger å besøke på nettet)
Vis hele sitatet...
Har de lov til det da?
Sitat av Mollefonkent Vis innlegg
Skole pc`ene er jo tross alt skolen sine ... de bruker dette bare på de stasjonære og det er ikke lov å overvåke nei, men læreren har lov til å hjelpe deg eller vise ting på din maskin fra sin egen. Og dette er lov, det står i skole reglamanget. Men er mange lærere som overvåker alikavel...
Vis hele sitatet...
Den er jo din, du betaler for den.

Er jo det samme som om du tar en pc fra Thorn på nedbetaling.
Og siden den er deres til nedbetalingen er ferdig, så kan jo dem overvåke den? Nei!

Vist det ikke står i kontrakten, så har de ikke lov.

Jeg fjernet admin sperra, å skaffet meg rettigheter på pcn, og det var å bryte kontrakten. Jeg ble også fratatt pcn i 3 mnd, som også var ganske hull i huet.
For da kunne jo ikke jeg jobbe med det skolearbeidet andre jobber med, som f.eks programmer som CNC Simulator osv.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er vell heller trafikken du genererer som overvåkes og ikke det du gjør på pc'n. (De ser altså ikke skjermen din, men hvilke sider du velger å besøke på nettet)
Vis hele sitatet...
Hmmm...

De siste månedene jeg gikk på skolen, så kunne de det.
De kunne sitte på sin pc framme med tavla, å se nøyaktig hva vi gjorde.

Vet ikke om de så live eller om det var streaming av bilder fra desktop liksom.
Men jeg satt å spilte et spill som er offline, ikke noe over nettet og gjøre.
Mer eksakt kabal ol.

Og han roper " Du! Ta å dropp den kabalen din o gbegynn å jobb!"
Vet ikke om de bare har oversikt over prosesser eller kan se hva som skjer.
Må være en prosess oversikt da...

De har generelt ikke lov å overvåke pc'n direkte så. (Tror datatilsynet hadde reagert stort om noe sånt kom fram at ble gjort)
Sitat av Ondskap Vis innlegg
De siste månedene jeg gikk på skolen, så kunne de det.
De kunne sitte på sin pc framme med tavla, å se nøyaktig hva vi gjorde.

Vet ikke om de så live eller om det var streaming av bilder fra desktop liksom.
Men jeg satt å spilte et spill som er offline, ikke noe over nettet og gjøre.
Mer eksakt kabal ol.

Og han roper " Du! Ta å dropp den kabalen din o gbegynn å jobb!"
Vet ikke om de bare har oversikt over prosesser eller kan se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Det der er vel hva man kan kalle direkte desktop overvåkning, og det er ikke lov så lenge det ikke står noe sted i kontrakten.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Må være en prosess oversikt da...

De har generelt ikke lov å overvåke pc'n direkte så. (Tror datatilsynet hadde reagert stort om noe sånt kom fram at ble gjort)
Vis hele sitatet...
Lærere gjør ganske mye de ikke har lov til. Det blir bare ikke rapportert.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Lærere gjør ganske mye de ikke har lov til. Det blir bare ikke rapportert.
Vis hele sitatet...
Er vell gjerne ikke direkte lærerene sin feil, men IT ansvarlig som gjør noe slikt mulig.
Lærere gjør bare det de får beskjed om, uten å stille så mange spørsmål rundt det.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Den er jo din, du betaler for den.

Er jo det samme som om du tar en pc fra Thorn på nedbetaling.
Og siden den er deres til nedbetalingen er ferdig, så kan jo dem overvåke den? Nei!

Vist det ikke står i kontrakten, så har de ikke lov.
Vis hele sitatet...
Var snakk om de stasjonære ... L2R
Og når det gjelder de bærbare så betaler du så-så mye i året, og da er pc`en DIN det året. Du har alle rettigheter og kan gjøre hva du vil med den.



[/quote]
Hmmm...

De siste månedene jeg gikk på skolen, så kunne de det.
De kunne sitte på sin pc framme med tavla, å se nøyaktig hva vi gjorde.

Vet ikke om de så live eller om det var streaming av bilder fra desktop liksom.
Men jeg satt å spilte et spill som er offline, ikke noe over nettet og gjøre.
Mer eksakt kabal ol.

Og han roper " Du! Ta å dropp den kabalen din o gbegynn å jobb!"
Vet ikke om de bare har oversikt over prosesser eller kan se hva som skjer.
[/quote]
Jo, de kan se det du ser på skjermen din.
Sist endret av Mollefonkent; 20. oktober 2009 kl. 11:57.
Sitat av Mollefonkent Vis innlegg
Var snakk om de stasjonære ... L2R
Og når det gjelder de bærbare så betaler du så-så mye i året, og da er pc`en DIN det året. Du har alle rettigheter og kan gjøre hva du vil med den.

Jo, de kan se det du ser på skjermen din.
Vis hele sitatet...
Våre lærere hadde en bærbar hver.
Altså en skole pc de satt å geeka på i timene.

Samt overvåket hva vi styrte med.
Og siden vi ikke hadde tilgang til annet enn lokalt nett mens vi satt å jobba, brukte jeg likegodt å koble meg av det lokale nettet, så kunne jeg styre med hva faen jeg ville.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Våre lærere hadde en bærbar hver.
Altså en skole pc de satt å geeka på i timene.

Samt overvåket hva vi styrte med.
Og siden vi ikke hadde tilgang til annet enn lokalt nett mens vi satt å jobba, brukte jeg likegodt å koble meg av det lokale nettet, så kunne jeg styre med hva faen jeg ville.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov nei :P
Men går ann å skru av prosessen så de ikke kan komme inn på din maskin
Til trådstarter: Ut ifra det jeg vet om personvern osv, (gikk IKT-Servicefag ifjor så hadde en del om personvern) Så er ikke overvåkning noe mer lov på maskiner enn resten av skolen, det må settes opp advarsler om at du blir filmet på skoleområdet. Så hvis det ikke står noe om dette i kontrakten du skrev under på synes jeg du burde ta dette til ledelsen.
Slå av nettverkskortet på PC'en når du vil være i fred. De har all rett til å overvåke det du bruker skolenettet til.
Kan de bare overvåke oss når vi er koblet på skolens nett, eller hele tiden?
Hvordan kan jeg skru av dette?
Sitat av Faenskap Vis innlegg
Kan de bare overvåke oss når vi er koblet på skolens nett, eller hele tiden?
Hvordan kan jeg skru av dette?
Vis hele sitatet...
De kan bare overvåke deg hvis du er på skolens nett, de har ikke noe med eller lov til å gjøre det hvis du er på ett annet nett f.eks når du er hjemme.
Sitat av Mikkn Vis innlegg
De kan bare overvåke deg hvis du er på skolens nett, de har ikke noe med eller lov til å gjøre det hvis du er på ett annet nett f.eks når du er hjemme.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men har du kilder til dette?
Sitat av Faenskap Vis innlegg
Takk for svar, men har du kilder til dette?
Vis hele sitatet...
Husker å ha lest en sak om det ikke var på dette forumet eller et annet om en sak, husker ikke detaljene, men mener å huske at de kom fram til at de ikke har lov til slikt når du er hjemme.

Men de har uansett ikke noe med hva du gjør på internett når du ikke er på skolen.
Sitat av Faenskap Vis innlegg
Kan de bare overvåke oss når vi er koblet på skolens nett, eller hele tiden?
Hvordan kan jeg skru av dette?
Vis hele sitatet...
De kan bare overvåke deg når du er koblet på nettverket. De har kanskje keylogger på pcen din, men det spiller ingen rolle, du tenker uansett på desktop monitoring.

Hvordan du slår av?
Deaktiver det trådløse nettkortet. Blå lys over tastaturet, klikk. (HP 6715b)
Sitat av Verdaling Vis innlegg
De kan bare overvåke deg når du er koblet på nettverket. De har kanskje keylogger på pcen din, men det spiller ingen rolle, du tenker uansett på desktop monitoring.

Hvordan du slår av?
Deaktiver det trådløse nettkortet. Blå lys over tastaturet, klikk. (HP 6715b)
Vis hele sitatet...

Keylogging er vel strengt ulovlig, så tviler jeg på. Men regner med at de bruker et program til denne "desktop monitor"-greiene de holder på med? Så det må vel da gå ann å slå av hvis man finner programmet? Slik at man slipper å deaktivere det trådløse nettkortet og i tillegg mister internett...?
Eller er jeg helt på bærtur?

Ser det ligger å skjører et program til høyre på oppgavelinja som heter MSSQLServer, hva er dette?
Sist endret av Faenskap; 20. oktober 2009 kl. 20:36.
På skolen overvåker de bare nettet. F.eks på våres skole så overvåker de alt, og vi måtte binde mac-adresse med navnet våres sånt at de lettere kan finne ut om vi laster ned ulovelig, eller holder på med noe vi ikke skal gjøre. Ellers så burde du egentlig ikke være redd for noe. Keylogging er absurd lol. Innstaler windows på nytt hvis du har så noia. Du skal vel ikke snakke om å bombe norge heller da ? :P
Hei

Mye tåpelige svar her.

1. Mange skoler som gir elever PC'ene bruker leasing-avtaler. Dette er avtaler hvor du betaler ned over flere år, så PC'en er fortsatt skolens, men du har tilgang til å kjøpe den ut ved leiekontraktens avslutning. I disse tilfellene har du kun rettighetene som blir gitt til deg av leiekontrakten du har skrevet ved skolen. Selv om PC'en føles privat, og du har anledning til å ta den med hjem, så er det altså skolens eiendom.

2. Private PC'er på skolen har man i utgangspunktet ikke lov til å overvåke. I praksis setter man dette enten skolens regelverk, eller i en separat IT-avtale, som gir skolen hva enn rettigheter de trenger. Det er fullstendig lov for skolen å bruke keyloggere, desktop-overvåkere etc så lenge det enten er tillatelse, eller det er satt som et krav for å få lov til å benytte PC på skolens eiendom.

3. Uansett har skolen alle rettigheter alltid til å overvåke internett/nettverks-trafikken.

Det alt egentlig bunner ut i er LES AVTALENE DU SIGNERER. De relevante dokumentene her er nok it-regelverket og skolens regelverk.
Sitat av Grix Vis innlegg
Slå av nettverkskortet på PC'en når du vil være i fred. De har all rett til å overvåke det du bruker skolenettet til.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke skru av nettverkskortet engang, bare finn prosessen den bruker å skru den av. Da har du nett + at de ikke kan overvåke
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hei

Mye tåpelige svar her.

1. Mange skoler som gir elever PC'ene bruker leasing-avtaler. Dette er avtaler hvor du betaler ned over flere år, så PC'en er fortsatt skolens, men du har tilgang til å kjøpe den ut ved leiekontraktens avslutning. I disse tilfellene har du kun rettighetene som blir gitt til deg av leiekontrakten du har skrevet ved skolen. Selv om PC'en føles privat, og du har anledning til å ta den med hjem, så er det altså skolens eiendom.

2. Private PC'er på skolen har man i utgangspunktet ikke lov til å overvåke. I praksis setter man dette enten skolens regelverk, eller i en separat IT-avtale, som gir skolen hva enn rettigheter de trenger. Det er fullstendig lov for skolen å bruke keyloggere, desktop-overvåkere etc så lenge det enten er tillatelse, eller det er satt som et krav for å få lov til å benytte PC på skolens eiendom.

3. Uansett har skolen alle rettigheter alltid til å overvåke internett/nettverks-trafikken.

Det alt egentlig bunner ut i er LES AVTALENE DU SIGNERER. De relevante dokumentene her er nok it-regelverket og skolens regelverk.
Vis hele sitatet...
Correctomundo!!
Godt å se at noen har hodet plassert rett...
Trådstarter
8 0
Tror du ikke jeg har lest avtalen eller?
Er jo derfor jeg er forbanna, det står ingen steder at de har lov til det...
Sitat av Essence Vis innlegg
Tror du ikke jeg har lest avtalen eller?
Er jo derfor jeg er forbanna, det står ingen steder at de har lov til det...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har lest posten min, som du faktisk siterte, iallefall. I en tidligere post sier du at det er skole-PC'er det er snakk om. Det betyr at etter all sannsynlighet, så lenge det er snakk om nedbetaling over flere år, så er det LEASING av pc'er det dreier seg om.

Det betyr at legalt sett er pc'en skolens eiendom, og de har i utgangspunktet absolutt alle rettigheter til å gjøre hva som helst med dem. Du skal dermed ikke saumfare kontrakten etter hvilke rettigheter skolen har fått, men hvilke rettigheter du har fått.

Utgangspunktet er altså diametralt motsatt. Bevisbyrden er på deg for å finne punkter i kontrakten skoler bryter, ikke punkter i kontrakten som gir skolen lov til dette. Det er tross alt skolens eiendom du betaler for å låne.
Vet at en del skoler bruker et program som heter Netopschool. Det er et slags overvåknings program lærerene har og bruker. Foreløpig holder de på å installere det på trinnet mitt. Siden vi går IKT så har vi sett litt hvordan programmet funker og liker det ikke
De kan låse pcen din så du ikke får gjort noe, teite på skjermen din, se hva du driver med og lignende. Her hos oss bruker de det bare til prøver so far. Var noe snakk om at de skal vise PP-presentasjoner via Netopschool og til skjermene våres.

Skulle vært en slik side hvor man kunne se alle lover og regler for skoler på en enkel og systematisk måte. Er så utrolig mange skoler som gjør akkurat som de vil uten av vi kan gjøre stort med det, urettferdig.