Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 1882
Min mormor vil ha nytt tv-apparat, og jeg har selvsagt fått i oppgave å skaffe en. Hun har lagt av 9000 til dette kjøpet, men behøver ikke å være så dyr, så lenge kvaliteten ikke er så dårlig.

Tv'en kommer kun til å brukes til tv-titting.

Tv'en trenger en eller to scart innganger og en antenne inngang.

Tv signalet er passe bra Get kabel-tv.

Hodet hennes er ca 2m fra dagens tv, mens sofaen er 3m i fra tv'en.

Dagens tv er 28'', men hun ønsker seg større.


Forslag? Må være fra elkjøp, lefdal, siba, expert osv...
Sist endret av Dani87; 19. oktober 2009 kl. 19:22.
Sats på den første 37-42" tv'n du kommer over?
Tviler på at bildekvalitet er det største punktet så.
http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...g-42-plasma-tv eller http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...sung-40-lcd-tv. Plasma tv gir mest behagelig bilde til vanlige tv-sendinger, men samtidig må man passe seg for innbrenning.
Det som er viktig når man kjøper TV til mormødre er at fjernkontrollen er enkel og grei, og at TVen kommer med norsk meny. Ta deg en tur på butikken og snakk med forhandlerene. Siden hun sitter såpass langt fra TVen, og siden mormødre gjerne ikke ser så bra ville jeg ha gått for en 42". Du trenger ikke betale mer enn 6000.
Sitat av Isolasjon Vis innlegg
http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...g-42-plasma-tv eller http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...sung-40-lcd-tv. Plasma tv gir mest behagelig bilde til vanlige tv-sendinger, men samtidig må man passe seg for innbrenning.
Vis hele sitatet...
har den tv nr 2 du linket til der.. Den gir et kjempe bra bilde med get
Når det kun er tv-titting, er LCD å foretrekke. Hør på DonTomaso, gå og prøv brukervennligheten, og gå for den billigste 40"/42" LCD med god brukervennlighet du finner.
Samsung har store og gode knapper på sin fjernkontroll
OBS har en 42 tommer Panasonic plasma til 5900 nå. Kjøpte en til en kamerat i helga og vi ble meget positivt overrasket av bildekvaliteten, den har norsk meny, store tydelige knapper på fjernkontrollen, veldig bra bilde rett ut av esken og 2 scart.
Dani87's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for råd og tips
Ikke kjøp LCD, det kan være at hun får hodeverk fort da, men det kommer ann på fra person til person.
Dotten: Hva i all verden baserer du det på? :S
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dotten: Hva i all verden baserer du det på? :S
Vis hele sitatet...

Tanta mi kjøpte en 32" lcd, men de leverte den tilbake etter en uke, hun fikk hodepine nesten hele tiden.
Hun sa at det var for skarpt.
har selv plasma for tv titting, og det er et varmt fint bilde. en rimelig panasonic, men jeg er storfornøyd. liker lcd til spilingen
Gamlinger trenger god lyd og enkel fjernkontroll!


Tandberg har overlgen lyd, og forholdsvis grei fjernkontroll! Bør prøves (les: ta henne med i butikken)
Sitat av Isolasjon Vis innlegg
[url]h Plasma tv gir mest behagelig bilde til vanlige tv-sendinger, men samtidig må man passe seg for innbrenning.
Vis hele sitatet...
Innbrenning är vel inte ett problem på dagens plasma tv`r
Har själv en pioneer 50" plasma som används till tv titting,spilling och dataskjerm.Kan inte säga att jag kan antyda någon innbrenning
Kjøp tven fra internett. jeg skulle egentlig og kjøpe tven til min mormor på elkjip, der hadde de LG 42LH4000 til 12k. når jeg sa til hun at den koster 7k på internett gjorde vi heller det :-P
ta bare vare på kassen den kommer i, så kan du betale frakten selv til leverandør hvis det blir noe garantisak.
LGen ble også veldig godt likt med tanke på fjernkontroll, lyd, og bildekvalitet
Ser endel luringer her ser sitt snitt i å anbefale en Plasma TV i en fei.. Dette kan bli veldig FEIL. Samtlige plasmaskjermer har GLASS front, som fører til kraftig gjennskinn når vedkommende skal se tv på solfylte dager. (ikke la meg se at noen skriver "det er jo tross alt vinter snart)

IKKE gå for de aller billigste LCD, disse har slapp kontrast som gjør bildene uskarpe og mindre tydlige. Gå heller for en "medium" modell, som har bedre kontrast som åpner for skarpere tekst (enklere og lese). Man trenger ikke gå for høyt opp i pris for å få dette, dessuten har også disse modellene bedre lyd.

Min glede å se at noen her kom meg i forkjøpet og anbefalte Tandberg! Disse Tvene har fantastiske bilder og ikke minst en lydkvalitet som er langt over alt annet jeg har hørt tidligere, og med en fjernkontroll med livstidsgaranti kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale å gi disse tvene en titt! De leveres også med "norsk" garanti, dvs er det noe galt med tven byttes den og kunden får NY i butikk (nei ingen andre merker gjør dette.)

Håper det ga et lite intrykk
Mormoren din trenger selvsagt ikke det mest hi-tech som er på markedt, dvs led- tv, og det ville du heller ikke fått for denne prisen.
Mormoren din trenger heller ikke den dyreste, så gå for denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=97594.

2 Scart utaganger er det der, og 2 HDMI og litt ekstra stæsj, jeg sitter på den selv nå, og den funker utmerket, er også 3år garanti ifølge asken den kom i.
Gå for en tv til max 6k, så kan du heller bruke resten av pengene på hd-dekoder og blueray...
Sitat av spelley Vis innlegg
Gå for en tv til max 6k, så kan du heller bruke resten av pengene på hd-dekoder og blueray...
Vis hele sitatet...
Ja virkelig...

For hva skal en gammel dame med blu-ray på en middels tv uten noen former for ekstra lyd?
Når den eneste forskjellen mellom blu-ray og dvd, er bedre bildekvalitet og bedre lydspor...

HD-dekoder er også lite nyttig på en middels flatskjerm i liten størrelse.
No vet ikke jeg hvor gammel hannes mormor er, men farfaren min, som er 78år har både flat-tv, hd dekoder og blueray... Ikke undervurder eldre folk... Det jeg sier til trådstarter er at om han vil bruke opp pengene, kan han likegreit kjøpe en billig tv, og heller bruke resten på det som jeg nevnte tideligere. Folk kan godt være mot hva jeg sier, men det bryr meg egentlig fint lite.
Sist endret av Spelly; 19. oktober 2009 kl. 22:46.
Hodet hennes er ca 2m fra dagens tv, mens sofaen er 3m i fra tv'en.
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg spør, men hvordan ser egentlig mormoren din ut?

Uansett, regner med at mormoren din ikke er så opptatt av utseende? Da tror jeg http://www.elkjop.no/product/lyd-bil...sung-32-lcd-tv hadde passet utmerket. Med Samsung får du mye for pengene. Eneste jeg har å si på Samsung er at lyden ofter er så som så, men det skulle ikke ha så mye å si for et par utdaterte trommehinner..
Blu-ray og hd-dekoder.. Ekstra kontrollere og enda vanskeligere for mormor som ikke er vant til å sitte med flere fjernkontrollere og ekstra bokser i stua, istedet for å gi henne en ordentlig tv! Gull gutta! Dette blir jo bare bedre og bedre!

EDIT: Samsung er gode TV'er, men lyden er dårlig.. pass på hvilken modell du velger her.. Hun skal ha tven i noen år; og hørsla blir vel ikke bedre med åra ?
Sist endret av watchman; 19. oktober 2009 kl. 22:46.
Enig med Watchman, men det taler imot tandberg igjen. Kjøp TV som har støtte for CAM fra canal digital (forutsatt at hun har kabel) eller eventuelt riksTV. Skikkelig digital kvalitet uten ekstra bokser / fjernkontroller!
Sitat av spelley Vis innlegg
Gå for en tv til max 6k, så kan du heller bruke resten av pengene på hd-dekoder og blueray...
Vis hele sitatet...
Mener forslaget ditt er useriøst. Mener du han får resten av pengene for å lure mormoren sin? Hun vil neppe ha ekstra bokser og fjernkontrollere liggende som ofte kan bli "for vanskelig" for de som gjerne er litt eldre.
Sitat av watchman Vis innlegg
EDIT: Samsung er gode TV'er, men lyden er dårlig.. pass på hvilken modell du velger her.. Hun skal ha tven i noen år; og hørsla blir vel ikke bedre med åra ?
Vis hele sitatet...
Sant det, men har egentlig det så mye å si? Tenker at det i grunn ikke betyr så mye, ettersom hørselen hennes muligens er redusert fra før, og hun vil derfor ikke få nytte av den beste lyden, ettersom hun ikke hører på like bred frekvens som oss yngre.. Correct me if I´m wrong..
Sitat av watchman Vis innlegg
Mener forslaget ditt er useriøst. Mener du han får resten av pengene for å lure mormoren sin? Hun vil neppe ha ekstra bokser og fjernkontrollere liggende som ofte kan bli "for vanskelig" for de som gjerne er litt eldre.
Vis hele sitatet...
Hvorfor undervurderer folk eldre? I denne diskusjonen virker det som at fyren skal kjøpe TV til en unge. Latterlig.
Foreldrene mine er både mormor og farfar, de er snart 60 år, men de har begge øye for kvalitet på TV, men allikevel har de både HD - dekoder, blueray, hjemmekino og det som hører med. Faren min valgte å bruke 6k på en tv, han hadde satt av rundt 12k så resten brukte han på blueray spiller, hjemmekino og hd dekoder. Syntes du at det ahdde vært bedre at han hadde brukt 12k på TV?
Sist endret av Spelly; 19. oktober 2009 kl. 22:57.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor undervurderer folk eldre? I denne diskusjonen virker det som at fyren skal kjøpe TV til en unge. Latterlig.
Foreldrene mine er både mormor og farfar, de er snart 60 år, men de har begge øye for kvalitet på TV, men allikevel har de både HD - dekoder, blueray, hjemmekino og det som hører med. Faren min valgte å bruke 6k på en tv, han hadde satt av rundt 12k så resten brukte han på blueray spiller, hjemmekino og hd dekoder. Syntes du at det ahdde vært bedre at han hadde brukt 12k på TV?
Vis hele sitatet...
Fordi trådstarter blir bedt om å hjelpe mormoren med å finne en passende TV.. Dette hinter vel til at hun ikke er veldig teknisk av seg..
Sitat av nilsern Vis innlegg
Fordi trådstarter blir bedt om å hjelpe mormoren med å finne en passende TV.. Dette hinter vel til at hun ikke er veldig teknisk av seg..
Vis hele sitatet...
Og?derfor skal hun fortsatt bruke utdatert dvd og vanlig analog dekoder til å se på TVen,for hun er gammel? Skal de ikke få lov å få like bra kvalitet på bilde på TVen som vi andre, bare pga hun er gammel? selvom hun ikke er så teknisk av seg, så er hun sikkert ikke dement, hun klarer sikkert å håndtere en HD-dekoder kontroll, og kontroll til en eventuell blueray spiller...
i

Dessuten spørr faktisk trådstarter her om tips og råd til TV som han kan kjøpe, samme vil jeg gjøre når jeg skal ha ny TV,det vil ikke si at jeg ikke klarer å håndtere noen ekstra fjernkontroller...
Sist endret av Spelly; 19. oktober 2009 kl. 23:03.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor undervurderer folk eldre? I denne diskusjonen virker det som at fyren skal kjøpe TV til en unge. Latterlig.
Foreldrene mine er både mormor og farfar, de er snart 60 år, men de har begge øye for kvalitet på TV, men allikevel har de både HD - dekoder, blueray, hjemmekino og det som hører med. Faren min valgte å bruke 6k på en tv, han hadde satt av rundt 12k så resten brukte han på blueray spiller, hjemmekino og hd dekoder. Syntes du at det ahdde vært bedre at han hadde brukt 12k på TV?
Vis hele sitatet...
Du kan i allefall lære deg å skrive: Blu-ray

Da er dine besteforeldre ett unntak...
Her er det snakk om en person med 28" (CRT).. Da sier det nesten seg selv at lyd, film og kvalitet ikke er det viktigste..
Man vil også ha = 0 effekt av blu-ray på en 37-42" uten noen form for ekstra lyd. Og bildekvaliteten fungerer supert nok for en gammel person når det kommer til DVD. Ingen vits å betale dobbelt så mye for noe som vil oppleves som akkurat det samme.
Tviler uansett på at denne personen har en dvd-spiller, men unntak eksisterer som sagt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du kan i allefall lære deg å skrive: Blu-ray

Da er dine besteforeldre ett unntak...
Her er det snakk om en person med 28" (CRT).. Da sier det nesten seg selv at lyd, film og kvalitet ikke er det viktigste..
Man vil også ha = 0 effekt av blu-ray på en 37-42" uten noen form for ekstra lyd. Og bildekvaliteten fungerer supert nok for en gammel person når det kommer til DVD. Ingen vits å betale dobbelt så mye for noe som vil oppleves som akkurat det samme.
Tviler uansett på at denne personen har en dvd-spiller, men unntak eksisterer som sagt.
Vis hele sitatet...
Blackkoz, den måtte bare komme! ventet på at noen kom til å kommentere feilskrivingen min, beklager for at jeg skrev blueray, du hadde sikkert vanskeligheter for å se hva jeg ville frem til.

Dessuten har jeg aldrig sagt at trådstarter skal kjøpe en tv til 6k og bruke resten på blueray (hehe) og dekoder, jeg har sagt at han eventuelt kan gjøre det.
Like greit å oppdatere seg for fremtiden når en først kjøper nytt utstyr.


Sitat av nilsern Vis innlegg
Fært å vill i nickersen du plutselig ble da? Nei, de skal ikke få lov til det.. De er eldre, og burde i grunn ikke få lov til å ha egen TV i det hele tatt, for ikke å snakke om økonomi! Send dem med første buss til eldrehjemmet sier jeg bare..
Vis hele sitatet...
forstår bare ikke tankegangen til enkelte, kanskje pga deres besteforeldre er slik selv,og regler med at alle er slik..
Sist endret av Spelly; 19. oktober 2009 kl. 23:13.
Sitat av spelley Vis innlegg
Og?derfor skal hun fortsatt bruke utdatert dvd og vanlig analog dekoder til å se på TVen,for hun er gammel? Skal de ikke få lov å få like bra kvalitet på bilde på TVen som vi andre, bare pga hun er gammel? selvom hun ikke er så teknisk av seg, så er hun sikkert ikke dement, hun klarer sikkert å håndtere en HD-dekoder kontroll, og kontroll til en eventuell blueray spiller...
i

Dessuten spørr faktisk trådstarter her om tips og råd til TV som han kan kjøpe, samme vil jeg gjøre når jeg skal ha ny TV,det vil ikke si at jeg ikke klarer å håndtere noen ekstra fjernkontroller...
Vis hele sitatet...
Fært å vill i nickersen du plutselig ble da? Nei, de skal ikke få lov til det.. De er eldre, og burde i grunn ikke få lov til å ha egen TV i det hele tatt, for ikke å snakke om økonomi! Send dem med første buss til eldrehjemmet sier jeg bare..

Sitat av spelley Vis innlegg
forstår bare ikke tankegangen til enkelte, kanskje pga deres besteforeldre er slik selv,og regler med at alle er slik..
Vis hele sitatet...
Det samme kan sies om tankegangen din. Faktumet er fortsatt at det finnes en underliggende tone i tråden, som tilsier at forbrukeren ikke er helt på kunnskapsnivå med Cableguy.. Som eksempel kan jeg nevne at mormoren til en bekjent fikk en microbølgeovn og lurte på om det var "sånn der internett".
Sitat av watchman Vis innlegg
Ser endel luringer her ser sitt snitt i å anbefale en Plasma TV i en fei.. Dette kan bli veldig FEIL. Samtlige plasmaskjermer har GLASS front, som fører til kraftig gjennskinn når vedkommende skal se tv på solfylte dager. (ikke la meg se at noen skriver "det er jo tross alt vinter snart)

IKKE gå for de aller billigste LCD, disse har slapp kontrast som gjør bildene uskarpe og mindre tydlige. Gå heller for en "medium" modell, som har bedre kontrast som åpner for skarpere tekst (enklere og lese). Man trenger ikke gå for høyt opp i pris for å få dette, dessuten har også disse modellene bedre lyd.

Min glede å se at noen her kom meg i forkjøpet og anbefalte Tandberg! Disse Tvene har fantastiske bilder og ikke minst en lydkvalitet som er langt over alt annet jeg har hørt tidligere, og med en fjernkontroll med livstidsgaranti kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale å gi disse tvene en titt! De leveres også med "norsk" garanti, dvs er det noe galt med tven byttes den og kunden får NY i butikk (nei ingen andre merker gjør dette.)

Håper det ga et lite intrykk
Vis hele sitatet...
Og den gamle bilderørs tv'en er ikke av glass?? Det er ikke noe større problem på plasma enn de gamle tv'ene.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Som eksempel kan jeg nevne at mormoren til en bekjent fikk en microbølgeovn og lurte på om det var "sånn der internett".
Vis hele sitatet...
No finnes det besteforeldre som er alt fra under 40år til over 100 år, så dra alle under samme kam, blir det ikke litt feil?

uansett dette har svært lite hensikt, det er trådstarter som selv velger hva han skal kjøpe, om farmoren er oppegående, liker å se på film er det vel ikke noe i veien å kjøpe med en blueray og hd-dekoder, er det vel?

Når det gjelder plasma og innbrenning, er ikke dette et så stort problem lengre, nyere TVer har renseprogram innbygget i TVen, som skal kunne fjerne det meste av innbrenning.
Sist endret av Spelly; 20. oktober 2009 kl. 16:20.
Når trådstarer er 21 år, kan det fort være en dame på 75 år det er snakk om.