Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 6359
Hegepuppemassør: Jeg gikk på steinerskolen (som er noe dritt forøvrig). Hadde valget mellom skole i oppland eller i hedmark (bor i hedmark), og etter avslått søknad i 8.-klasse, 9.-klasse og 10.-klasse hadde jeg ikke mye valg.
Anbefales ikke

I klassen min går det folk fra både Smestad, Åretta og Hammartun, og alle bruker mye tid på lekser. Når var det du gikk der? Mulig det bare har vært sånn sjokk i starten for at vi skal komme i gang, men det er drøyt mye.

Etter det jeg har lest nå tror jeg at jeg skal roe litt ned med leksene og heller konsentrere meg om det som gir karakter og de avsluttende fagene.
Sitat av Tortia Vis innlegg
tenk på at du også får programfag da, og ikke bare fag som du ikke kan velge.(ikke ta økonomi eller markedsføring, don't do the mistake i did!)
Vis hele sitatet...
Sier meg halvveis uenig her, økonomi er et dritt fag rett og slett(så lenge du ikke har tenkt til å utdanne deg innen økonomi ville jeg holdt meg unna dette faget.). Men Markedsføring er det beste faget jeg har, lærer ufatterlig mye, litt variert og lett å bruke i virkeligheten. Første året med markedsføring var det en stor teori del med mye begreps pugging men fortsatt vært det. Og nå går jeg andre året med markedsføring og driver her med Ungdoms bedrift(noe som også er så nærme du kan komme kompetansemålene, så vi har det kjekt med å få bruke alt vi lærte det første året i praksis) en god del timer i uken.

Men som en liten konklusjon det har nok mye med hvem lærer du har så forhør deg med eldre elever og finn ut hvem lærere som er aktuelle i forskjellige fag. Bortsett fra det så burde du velge programfag ut fra hva du tror kan være greie fag og ikke nødvendigvis ikke ut etter hva hobbyer du har.
Jeg er mer realfagsperson, og liker matte, fysikk og kjemi best, utenom gym da selvfølgelig. Det er jo som en fritime.

Satser på å kvitte meg med mest mulig språkfag, da disse fagene inneholder veldig mye unødvendig og jeg snakker flytende engelsk og kan gjøre meg delvis forstått på tysk.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er også de her som helt tydelig har en superhjerne av et eller annet slag når de kan lære seg et helt pensum i løpet av en dag eller to. Dere er heldige for det er ikke altfor mange som er av den typen her i verden. Det er mitt inntrykk hvert fall. Men uansett, jeg vil gjerne høre om forslag til teknikker på hvordan man kan studere best, mest effektivt?
Vis hele sitatet...
Det er veldig forskjellig fra person til person hva man liker, men grunnprinsippet er at du må tvinge deg selv til å tenke igjennom stoffet. Du må få hjernen din ut av tv-titter-modus og inn i 'aktiv-tenking'-modus. Et god pekepinn på om du studerer riktig, etter min erfaring, er om du blir sliten før du blir lei. Aktiv tenkning tar nemlig endel energi og konsentrasjon. Ender du opp med å bli lei av det du gjør, så arbeider du kort og godt ikke intesivt nok.

Gule streker i boka, skrive notater/sammendrag, gjøre repetisjonsoppgaver, lage tankekart.. alle ting som innebærer at du gjør noe. Du må selv finne en metode som gjør at du fortsatt klarer å konsentrere deg om stoffet.

Selv skriver jeg ofte sammendrag, ikke for å lese det igjennom seinere, men fordi det tvinger meg til å hele tiden vurdere om det jeg leser nå er viktig, og om hvor i sammendraget jeg synes det passer best inn.

Andre bruker tankekart, men når jeg har prøvd det ender jeg altfor mye opp med å fokusere på nøyaktig hvor strekene skal gå, og hvordan det burde organiseres.. ikke så jævla effektivt.
Vel, angående UB, så har jeg UB for andre år på rad, og ja, det er ganske greit, man slipper mye teori, og har istedenfor "ub timer", men lærern er nazi, alle mine anmerkninger i år , og 3/4 av i fjor kom fra henne, mye for tull som "vanlige" lærere lar gå, så jeg tror nok det har noe med min dårlige erfaring med markedsføring å gjøre.
Men jeg angrer fortsatt på at jeg valgte det, og den eneste oppturer jeg har opplevd med UB, er da gruppa mi , med jeg som Daglig Leder() kom til finalen i Grúnder idol(slaktet av dommerne, short time of glory).
Med mindre man vil bli "businessman", så ser jeg ikke noe særlig nytte i faget, "businessman" var min plan før jeg valgte markedsføring og Økonomi, nå er den planen vekk...men jeg skal innrømme man lærer en del.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Onskap skal du begyne å definere hva andre mener nå da..?
Vis hele sitatet...
Nei, men les nå det han skrev da mann!

Det er jo akkurat det han sier.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Vel, angående UB, så har jeg UB for andre år på rad, og ja, det er ganske greit, man slipper mye teori, og har istedenfor "ub timer", men lærern er nazi, alle mine anmerkninger i år , og 3/4 av i fjor kom fra henne, mye for tull som "vanlige" lærere lar gå, så jeg tror nok det har noe med min dårlige erfaring med markedsføring å gjøre.
Men jeg angrer fortsatt på at jeg valgte det, og den eneste oppturer jeg har opplevd med UB, er da gruppa mi , med jeg som Daglig Leder() kom til finalen i Grúnder idol(slaktet av dommerne, short time of glory).
Med mindre man vil bli "businessman", så ser jeg ikke noe særlig nytte i faget, "businessman" var min plan før jeg valgte markedsføring og Økonomi, nå er den planen vekk...men jeg skal innrømme man lærer en del.
Vis hele sitatet...

Synd at du har en nazi lærer i Markedsføring, et fag hvor du virkelig kan lære noe nyttig. Men UB i to år høres fryktelig tungvindt ut da du ikke kan noen fagbegreper eller lignende første året du har markedsføring. Og jeg mener det at markedsføring er et fag som er greit å ha til de fleste utdannelsene da du får brukt den kreative delen av hjernen samtidig den analytiske på en annerledes måte en ellers.(igjen kommer nok mye an på hvordan lærer du har)

Men jeg gjentar noe jeg skrev over, hør med hvordan lærerne du kan få er i de forskjellige fagene før du tar et valg.
På vg1 nå så har vi prøve i gym vær uke. Hittil så har vi vell hadd en 4-5 innleveringer og rundt 4 prøver (ikke telt med gymmen). Som om det ikke det er nok så har vi lekse til vær dag i uken, og det innebærer helgelekse som man også øver til mandagsprøver på og gjør mandags innleveringene som skal være gjort. Jeg forsto virkelig ikke hva skolelei var før nå. For vær lekse som ikke er gjort så blir det annmerkning og da kan det lett samle seg opp. Man lever nesten i frykt på skolen for og ikke få det gule brevet hjem. Personlig så virker lærerne uengasjert, rett og slett daff. Da kan det være vanskelig og få opp lærelysten.
Sist endret av kengro; 13. oktober 2009 kl. 23:43.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er veldig mange her som sier at man bør finne seg en ordentlig studeringsteknikk. Jeg skulle gjerne ha hørt noen forslag til hvordan man lærer seg pensum på beste måte slik at det faktisk sitter. Jeg misliker sterkt å måtte brålese foran hver eneste prøve.

Det er også de her som helt tydelig har en superhjerne av et eller annet slag når de kan lære seg et helt pensum i løpet av en dag eller to. Dere er heldige for det er ikke altfor mange som er av den typen her i verden. Det er mitt inntrykk hvert fall. Men uansett, jeg vil gjerne høre om forslag til teknikker på hvordan man kan studere best, mest effektivt?
Vis hele sitatet...
Det som funket for meg gjennom hele videregående og ungomsskolen (dog ikke så bra nå lenger, da fysikk ikke kan pugges som 80% av VGS fagene) var å bruke sansene dine. I timene følg med, ta EGNE notater, ikke skriv av det læreren sier ordrett, bruk eget vokabular og tegninger. Med eget vokabular mener jeg dialekt, 1337 speak for ting etc. slik at om du skal gjengi det selv er det lettere å huske det om du har tenkt mens du skrev. Engasjer deg (men det er det jo bare nærdene og jente med dumme spørsmål som gjør:O ...eller ikke) kom med fornuftige innspill, da kan både du, andre elever og læreren få utrettet mer i løpet av timen.

lesing til prøver: Igjen bruk deg selv. Når jeg leste til "pugge" prøver så leste jeg mens jeg holdt en penn over ett papir, jeg kikka aldri i skriveboka men skrev det jeg leste i stikkordform med EGET vokabular, tegna på bildene i leseboka mens jeg leste bildeteksten etc. Gjerne si ting du bør huske høyt mens du leser det. Engasjer sansene dine og får det inn på så mange mulige vis som mulig. Når det gjelder "forståelse" fag (typ realfag etc) finn noe/en plass som roer deg ned om du blir stressa/ser deg blind på en oppgave e.l. For min del var dette å sitte på dass eller se i kjøleskapet :P (ja faktisk. Mine største frustrasjoner har gått over mens jeg satt på dass eller kikka tomg gjennom kjøleskapet :P)

enehways keywords: Bruke deg selv og sansene, engasjer deg om det du skal lære.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
På vg1 nå så har vi prøve i gym vær uke. Hittil så har vi vell hadd en 4-5 innleveringer og rundt 4 prøver (ikke telt med gymmen). Som om det ikke det er nok så har vi lekse til vær dag i uken, og det innebærer helgelekse som man også øver til mandagsprøver på og gjør mandags innleveringene som skal være gjort. Jeg forsto virkelig ikke hva skolelei var før nå. For vær lekse som ikke er gjort så blir det annmerkning og da kan det lett samle seg opp. Man lever nesten i frykt på skolen for og ikke få det gule brevet hjem. Personlig så virker lærerne uengasjert, rett og slett daff. Da kan det være vanskelig og få opp lærelysten.
Vis hele sitatet...
På VG1 så har vi prøve i gym hver uke. Hittil har vi hatt 4-5 innleveringer og rundt 4 prøver (utenom gymmen). Som om ikke dette var nok, så har vi lekser til hver dag i uken. Dette innebærer også helgelekser, fordi man øver til mandagsprøvene og innleveringene. Jeg forsto virkelig ikke hva skolelei var før nå. For hver lekse som ikke er gjort, så blir det annmerkning. Disse kan lett samle seg opp. På skolen lever man nesten i frykt for å få det gule brevet hjem. Personlig synes jeg lærerne virker uengasjerte og daffe. Da kan det være vanskelig å få opp lærelysten.
Vis hele sitatet...
Jobb med rettskrivning, flertallsendinger, og/å samt setningsoppbyggelse. Til angivelig å gjøre så mye lekser så er du særdeles dårlig til å skrive. Jeg veit norsklærerene nå er mye mer ettergivendes nå enn for 10 år siden, da jeg gikk gymnaset, men i min tid hadde du høyst fått karakteren 3 i norsk skriftlig.


Synes dette egentlig var rimelig beskrivendes for hva jeg føler om endel elever. Hvis dere angivelig jobber så mye, hva i all verden er det dere jobber med? Ser dere på tilbakemeldingene dere får? Forsøker dere å la vær å gjøre samme feilene på nytt?

Jeg vet jo at endel er rimelig tette, og at endel har forventinger hjemmefra om at de skal ta gymnaset.. og at det i Norge nå har vært tradisjon på at mye av rabbelet som ikke vet man skal gjøre tar gymnaset.. men gymnaset/studieforberedende er ment til å være ikke fullstendig simplistisk.

Har du norsk som innlegget ovenfor, og jobber aktivt med skole i store deler av fritiden din, så bør du stoppe opp og tenke på hva i all verden du holder på med. Har du lært noe? Hvorfor ikke? Studiene blir nemlig bare vanskeligere og vanskeligere, og VG1 kan være kjedelig, men du burde ikke synes det er altfor vanskelig.
Synes leksene burde blitt endret til: "Laer dette innen torsdag" istedetfor "Gjör denne, denne og denne oppgaven innen torsdag og les disse sidene". Og heller ha mer spörsmaal fra laererne i klasserommet og mindre send dette inn til meg paa Its.

Jeg skulle ogsaa heller ha vaert uten lekser. Naar jeg har valget: Lese i en time eller gaa til en kamerat og se CSI, da velger jeg gjerne kamerat. Det hadde vaert mye bedre med en time mer paa skolen vaer dag, tvungen, enn aa maatte slite med dette hjemme. Frihet og tvang vandrer haand i haand

Glemte aa si at databruken er ogsaa helt tullete. Jeg synes det skal vaere et speil bakert i klasserommet, av typen man ser i svinger paa veier(slik at man faar bedre oversikt). Slik kan laererne se om man "skriver notater" eller er paa facebook. Tror det ville faatt flere til aa fölge med.
Lyst til å bli med. Går selv idrett vg2. Og ofte spør folk hva slags idrett jeg driver med. Men jeg går der fordi jeg synes det virker lettest. Ikke fordi fagene der er lette, og lærerne gode. For fagene blir lett tunge og nesten alle lærerne er elendige... Men jeg er aktiv, jeg gymmer hele tiden. Noe som gjør at jeg har det lettere for å sitte og konse. Tross ikke min sterkeste side.

Anyways, for den eldre garde. De som er ferdig på videregående, så er det enkelt å si at denne generasjons ungdommer er alt for slappe. Mens vi yngste av de snart voksne klager på dårlige lærere, slik jeg akkurat gjorde.

Jeg tror begge har både rett og feil. For det er jævlig mange slappe ungdommer, OG det er jævlig mange dårlige lærere. Dette er kanskje de nye reformene som kommer og går. Uten fakta på bordet, mener jeg å ha hørt av en venn at undersøkelser viser at å endre reformer ofte gir dårligere læring. Tipper det er fordi lærere må tilpasse seg noe nytt og ikke får "øvd inn" den nye reformen skikkelig... Det er ingen tvil om at de eldre lærerene jeg har hatt (med unntak) generelt er mye bedre til å lære bort. Aldri vært noe flink i naturfag, men hadde en 65 år gammel rocker som lærer. Og lærte masse, fikk en stødig 4'er. Og som en gjennomsnittlig 4'er elev, synes jeg det er bra.

Jeg tror det trengs mer disiplin i den norske skole, og jeg tror man må åpne øynene. For når lærerne sier gjør oppgave 1,2,3,4,5 og 6(...) Så er jo det selvfølgelig for å lære saker og ting som er viktig i pensum, og ikke minst gir en større plattform for hjernen å belage seg på. Men det at noen skoler gir anmerkning for å ikke ha gjort leksene, selv om man kan det, er spesielt.

Mener det også er flott at vi har fått dataer på skolen, jeg selv er superelendig i å skrive, spesielt for hånd. På dataen kan jeg i hvert fall skrive tre, fire og kanskje fem ganger så fort.

Men internet blir litt for mye av det gode. Tror det hadde vært bedre hvis vi satt med et leksikon vedsiden av word, enn en tab med wikipedia, en med facebook og en med youtube. Selv om youtube er en flott internet-kilde, så betyr ikke det at det er det jeg bruker den til...

Beklager for et halvlangt og meget rotete innlegg. Men satser på at det ble ok nok.
Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Går på Elektro VGS1, og vi har mye mindre lekser en på ungdomskolen, men når vi først for en oppgave så er den jævla stor, og man skjønner ingen ting ( jeg er ikke den eneste som ikke skjønner dem).
Men til saken, velg elektro, mye bedre.
Vis hele sitatet...
Hmm, elektro VG1, vi har faktisk ein del lekser. Men, hadde det ikkje vore for at eg står opp klokka 06:00 og kjem heim 10 timar seinare (buss begge vegar) så trur ikkje eg at eg hadde hatt noko problem med det.

Stor opgåve ein ikkje forstår noko av? Automatisering? Har gått i fire veker med same leksa, og har ikkje forstått noko. I dag gjekk læraren igjennom det på tavla og alt går glatt. Få lærarane dykkar til å gå igjennom kapittelet før dykk byrjar med leksene, det gjer alt mykje enklare.
Steinerskolen er et godt alternativ hvis man er lei av det offentlige. Gjorde nesten ingen lekser og fikk 4 i snitt i førsteklasse. Går andre klasse nå og har ikke nesten ikke øvd til en prøve siden jeg startet der. De eneste prøvene jeg har øvd på er spansk-, matte- og musikkprøvene (går på musikklinje, Oslo By Steinerskole). Grunnen til at jeg nesten ikke øver til prøver er fordi vi bare har skolebøker i noen få fag, resten av fagene går i perioder på 2-3 uker hvor vi har gjennomgang på tavlen de 2 første timene om dagen. Man blir tvunget til å følge med og ta notater fordi man skal skrive om temaet i et hefte ut fra notatene. Man lærer alt uten å måtte pugge 40 sider kvelden før prøven.
Går selv på videregående skole og tar som regel en halv time på sofaen før jeg drar i gang med leksearbeid. Man lærer i timen og gjør lekser for å utvide kunnskapen og skal få det til å sitte.

Men når man får beskjed om å skrive og levere inn en oppgave om Rombeporfyrkonglomerat som skal leveres over helgen, eller for eksempel skal skrive en saga i ren vikingstil og båda Odin og Balder og alt som var for tusen år siden - ja da er det god grunn til å si piss meg i øret, syntes nå jeg.

Når man først skal hagle oss ned med såpass mye lekser, er det utrolig mye bedre hvis man kan tilegne seg kunnskap som man faktisk vil trenge i voksen alder - for det er det tydligvis mangel på fra før!
Her er det mange som ikke vet hva den allmennfaglige retningen dreier seg om.

Jeg har mange venner som har gått/og som går Allmennfag, og jeg får som regel kun tid til å tilbringe tid med dem i helgene. Grunnen er fordi i uka, så har de rett og slett ikke tid til annet enn skolearbeid. De må gjøre lekser, øve på prøve, forberede presentasjon eller skrive særemne. Skolen er ferdig rundt 14.30-15.00, og man kan si at man begynner med lekser rundt 17.00 fordi man er hjemme rundt 16.00 fra skolen (for de som pendler). Da sitter man som regel fra det tidspunktet og helt til 22-23.00 og hopper i sengs for å stå opp 06.00 neste dag for å komme seg på skolen.

Dette er etter min mening helt sykt, at en ung person må bli så sosialt innestengt for at man skal få helt ok karakterer. Dette går jo hardt utover motivasjon, psykisk helse, og den sosiale antennen. Sisteåret på VGS, så gikk jeg Allmennfaglig påbygging, og der opplevde vi ofte at vi fikk lekser vi måtte gjøre over helgen, eller prøver vi måtte øve på.

Jeg mener, at det må finnes andre metoder å kunne lære bort på. Å innestenge et ungt individ kan da umulig være den eneste løsningen. Stakkars barn sier jeg bare, som ikke får lov til å få litt variasjon i hverdagen sin.

Å gi anmerkning for å ikke gjøre leksene hjemme, er jo også helt på trynet. Hva så, om en elev ikke gidder, eller hadde tid til å gjøre leksene sine? Det er elevens tap dersom man ikke klarer å levere sitt beste på prøver. Å gi eleven dobbel straff (sin egen straff for dårlige resultat på tester, og anmerkning) er fra min side alt for strengt.

Å lage prøve i hvert fag annenhver uke er jo overdrive med klar margin. Prøvenes eksistens er på grunn av at lærerne skal ha en oversikt på hvordan elevene ligger an i fagene, man trenger da ikke ha prøvene hele jævla tiden. Det er jo en grunn til eksamen og tentamen finnes, for at elevene skal testes i de ulike fagene.

Og til slutt, man vil jo helst lære ting som skal være relevant til det man ønsker å bruke i fremtiden. Hvem faen kommer til å bruke norrøn mytologi, og alle herrens typer religioner i yrket sitt? For de som er interesserte, kan man heller ha det som valgfag. Dette er bortkastet tid for de fleste elevene, og bortkastet penger fra staten som jeg ikke skjønner godtart dette som pensum.

Mulig innholdet var rotete og dårlig organisert, men jeg håper dere skjønner budskapet mitt.
Sist endret av Neutralizer; 14. oktober 2009 kl. 22:15.
For å gå litt OT så vil jeg bare skrive litt om noe jeg har stussa litt over lenge: Folk som går på Steinerskolen har som regel litt "spesielle" navn, som Ask, Odin, Embla,Imer osv. Jeg kan ærlig si at jeg ikke har hørt eller møtt om noen som har gått på "vanlig" skole med sånne navn. En annen ting er at det er jo så jævlig mange Gotter ,punk,"emo" kids, som kjører litt sånn blitz stil. Eksempel er en chick som gikk i klassen min på ungdomsskolen, startet på steinern, begynte å følge en eller annen utrolig sær "religion", ga som gave til venninen noe som het "Blod og tårer", som ja, var hennes eget blod, og hennes egne tårer.

Skjønner at dette blir litt rotete og kanskje litt usaklig, men er som sagt noe jeg har stussa litt på lenge, og jeg vet jo ikke om dette er saken rundt om kring i landet, men i moss så er det slik.
Og nei, jeg prøver ikke å sette elever fra steinerskoler i dårlig lys, men dette er virkelig sånn min oppfatning er om mange som går på steinerskolen. Håper noen kan forklare meg dette, eller si at jeg tar totalt feil, og at dette er bare situasjonen der jeg bor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er rimelig påfallande at eg så langt aldri har opplevd å ha så lite fritid som no. Eg jobber fulltid, og er på jobb fra 8 til halv fem, med påfølgande middagslaging, slik at eg reelt sett har fri fra ~6 om eg velger å spise middag heime. Eg har større økonomisk frihet enn eg hadde som student, men eg har vesentlig mindre frihet på samtlige andre punkter.

Stop whining. VGS er ikkje så forbanna hardt, og å syte over pensumet der blir rimelig tullete etter mi meining.

Hon eg bur med studerer psykologi, og der er det ca. 100 sider i uka å lese. I tillegg til forelesninger og seminargrupper. Kom tilbake etter endte studier og snakk om fritid, men min påstand er at det er få grupper som disponerer så fullstendig over si eiga tid som studenter; eit mogeleg unntak er dei med årsinntekt på over 600k.
Som sagt tidligere slashdot, så er dette variabelt fra skole til skole. Det finnes tydeligvis store forskjeller siden noen er uenige, og andre ikke. Hvis du mener dette er den rette måten å gi en elev kunnskap på, så lagå. Å for å nevne hun som du bor sammen med, så antar jeg at hu studerer vel kanskje noe som går via interessene hennes?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Her er det mange som ikke vet hva den allmennfaglige retningen dreier seg om.

Jeg har mange venner som har gått/og som går Allmennfag, og jeg får som regel kun tid til å tilbringe tid med dem i helgene. Grunnen er fordi i uka, så har de rett og slett ikke tid til annet enn skolearbeid. De må gjøre lekser, øve på prøve, forberede presentasjon eller skrive særemne. Skolen er ferdig rundt 14.30-15.00, og man kan si at man begynner med lekser rundt 17.00 fordi man er hjemme rundt 16.00 fra skolen (for de som pendler). Da sitter man som regel fra det tidspunktet og helt til 22-23.00 og hopper i sengs for å stå opp 06.00 neste dag for å komme seg på skolen.

Dette er etter min mening helt sykt, at en ung person må bli så sosialt innestengt for at man skal få helt ok karakterer. Dette går jo hardt utover motivasjon, psykisk helse, og den sosiale antennen. Sisteåret på VGS, så gikk jeg Allmennfaglig påbygging, og der opplevde vi ofte at vi fikk lekser vi måtte gjøre over helgen, eller prøver vi måtte øve på.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke har evner, men likevel velger å satse skikkelig på skolen, så må man jobbe for det. De som har de beste karkaterene på skolen er som oftest ikke slik du forklarer. De bruker gjerne litt tid på skolearbeid i løpet av uken. I hovedsak går dette med til prosjektoppgaver og presentasjoner.

Jeg har gjennom hele mitt liv fra 1 klasse nå til 4 år på høgskolen observert at folk stort sett ikke jobber så mye med skolearbeid utover skoletiden.

Å lage prøve i hvert fag annenhver uke er jo overdrive med klar margin. Prøvenes eksistens er på grunn av at lærerne skal ha en oversikt på hvordan elevene ligger an i fagene, man trenger da ikke ha prøvene hele jævla tiden. Det er jo en grunn til eksamen og tentamen finnes, for at elevene skal testes i de ulike fagene.
Vis hele sitatet...
Her hevder du at tentamen og eksamen kommer i tillegg til prøver. Det er feil, og du argumenterer mot deg selv ved å si at det er en grunn til at eksamen og tentamen finnes. Hvis vi skal gå bort fra kapitelprøve-modellen, må vi erstatte den med store terminprøver. Fag som samfunnsfag, naturfag eller historie er fag som i dag baserer seg på prøver, og jeg tror de færreste ønsker å gå bort fra dette.

Å gi anmerkning for å ikke gjøre leksene hjemme, er jo også helt på trynet. Hva så, om en elev ikke gidder, eller hadde tid til å gjøre leksene sine? Det er elevens tap dersom man ikke klarer å levere sitt beste på prøver. Å gi eleven dobbel straff (sin egen straff for dårlige resultat på tester, og anmerkning) er fra min side alt for strengt.
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste poenget du skriver som jeg er helt enig i. Lærere skal praktisere ansvar for egen læring og ikke gi noen form for ordensanmerkning på hvor mye elevene er forberedt til timene.

Prinsippet om ansvar for egen læring er i dag ikke i grunnskolen, og man kan gjerne diskutere når en skal la elever ta det ansvaret og selv bestemme om lekser er en nødvendig del av undervisningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Som sagt tidligere slashdot, så er dette variabelt fra skole til skole. Det finnes tydeligvis store forskjeller siden noen er uenige, og andre ikke. Hvis du mener dette er den rette måten å gi en elev kunnskap på, så lagå. Å for å nevne hun som du bor sammen med, så antar jeg at hu studerer vel kanskje noe som går via interessene hennes?
Vis hele sitatet...
Variabelt frå skule til skule? Pensum er vel for faen definert felles for VGS sin del? Tar eg heilt feil om eg hevder det er ein læreplan som gjeld felles for landet? Korleis skulen legg opp dette er irrelevant, det er meir eller mindre samme pensumet ein skal gjennom.

Det handler ikkje bare om kunnskap, men vel så mykje om elever i VGS sine forventninger til livet viare. Det er ikkje ein dans på roser, og pensum er virkelig ikkje stort i heiletatt.

Og om ein har interesse for det eller ikkje er strengt tatt rimelig irrelevant, ein må gjennom det pensumet enten en vil eller ikkje.

Eg har ikkje spesielt lyst til å lese DNV-regler på jobb, men eg må, og eg gjer det. Det er på ingen måte morsomt, og eg skulle gjerne jobba gratis et par uker for å få skippe den biten, men en må gjennom det.

Min påstand er at i all vesentlighet er folk som jamrer over arbeidspress på vgs bortskjemte kjønnsorgan.
Sist endret av vidarlo; 14. oktober 2009 kl. 22:30.
Det er kanskje ikke så hardt som å gå høyere utdanning med jobb ved siden av.. Men for meg, og mange andre er det hardt nok. Dette sier jeg mtp. utrolig mye unødvendig pensum.
Vil heller vippe mot at det kanskje er nødvendig å kritisere pensum, da mange helt sikkert er villig til å gjøre en god innsats i skolearbeid hjemme, men heller blir satt tilbake når man tenker over hvor lite man vil få igjen for mye av det man jobber ræva av seg for, bare for å gjøre det brukbart på prøven..

Er ikke en drittunge som vil dumpe leksene i grøfta for å slakke gjennom skolen, men ville gjerne sett at enkelte deler i pensum hadde blitt byttet ut med noe av større betydning.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvis man ikke har evner, men likevel velger å satse skikkelig på skolen, så må man jobbe for det. De som har de beste karkaterene på skolen er som oftest ikke slik du forklarer. De bruker gjerne litt tid på skolearbeid i løpet av uken. I hovedsak går dette med til prosjektoppgaver og presentasjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg kan love deg, at den skolen som de går på, så er det uansett lagt opp til at om du har evnen til å lære fort, eller er den som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen, så må du likevel sitte timesvis med forberedelser til både det ene og det andre på skolen.

Her hevder du at tentamen og eksamen kommer i tillegg til prøver. Det er feil, og du argumenterer mot deg selv ved å si at det er en grunn til at eksamen og tentamen finnes. Hvis vi skal gå bort fra kapitelprøve-modellen, må vi erstatte den med store terminprøver. Fag som samfunnsfag, naturfag eller historie er fag som i dag baserer seg på prøver, og jeg tror de færreste ønsker å gå bort fra dette.
Vis hele sitatet...
Slik som vi hadde da, i både samfunnsfag og naturfag for eksempel, så hadde vi 2-3 bøker, og de inneholdt 12-15 kapittel hver. Da kan du selv regne ut hvor mange prøver vi måtte ha for hvert kapittel (eller noen ganger to eller tre kapittel samtidig). Også kan du legge til prøvene i norsk, matematikk, valgfag, historie etc.
Sitat av Tortia Vis innlegg
For å gå litt OT så vil jeg bare skrive litt om noe jeg har stussa litt over lenge: Folk som går på Steinerskolen har som regel litt "spesielle" navn, som Ask, Odin, Embla,Imer osv. Jeg kan ærlig si at jeg ikke har hørt eller møtt om noen som har gått på "vanlig" skole med sånne navn. En annen ting er at det er jo så jævlig mange Gotter ,punk,"emo" kids, som kjører litt sånn blitz stil. Eksempel er en chick som gikk i klassen min på ungdomsskolen, startet på steinern, begynte å følge en eller annen utrolig sær "religion", ga som gave til venninen noe som het "Blod og tårer", som ja, var hennes eget blod, og hennes egne tårer.

Skjønner at dette blir litt rotete og kanskje litt usaklig, men er som sagt noe jeg har stussa litt på lenge, og jeg vet jo ikke om dette er saken rundt om kring i landet, men i moss så er det slik.
Og nei, jeg prøver ikke å sette elever fra steinerskoler i dårlig lys, men dette er virkelig sånn min oppfatning er om mange som går på steinerskolen. Håper noen kan forklare meg dette, eller si at jeg tar totalt feil, og at dette er bare situasjonen der jeg bor.
Vis hele sitatet...
Er jo freaks som ser ut som de bor i middelalderen som går på steinerskolen, men er også en del "normale" mennesker. Er ganske bra miljø på skolen værtfall, og de som går der trives godt. Oslo By Steinerskole har blitt mer å mer populært så det ser ikke ut som en sekt som andre steinerskoler har blitt tatt som. Fin, alternativ måte å lære på hvertfall. Har f.eks ikke eksamen i noen andre fag en linjefaget sitt. Når jeg starter i 3 så får en musikkoppgave som går gjennom hele håret. Slipper å stresse med å komme opp i eksamen i matte.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Variabelt frå skule til skule? Pensum er vel for faen definert felles for VGS sin del? Tar eg heilt feil om eg hevder det er ein læreplan som gjeld felles for landet? Korleis skulen legg opp dette er irrelevant, det er meir eller mindre samme pensumet ein skal gjennom.
Vis hele sitatet...
Du burde jo forstå du også, at selv om pensumet er felles i alle skolene i Norge, så er jo kvaliteten fra skole til skole forskjellige. Lærere er forskjellige, og har egne meninger på hvilke teknikker de bruker å lære bort. Det står jo ikke i pensumet hvor mye lekser lærerne skal gi til elevene, det er opp til lærerne. Noen mener at mye lekser, hjelper som faen, andre mener at varierte og effektive metoder i undervisningstiden på skolen har en bedre funksjonalitet.
den beste utdannelsen du får, er den du får innenfra. Det funka for Henry Ford, men dette kan jo selvfølgelig slå begge veier Derfor jeg går automasjon. Der lærer jeg noe jeg kan gjøre på dagtid. Og jeg kan bruke hele ettermiddagen og kvelden på hva en jeg måtte føle.

Som vi alle vet handler rotteløpet om penger. Og det er strengt tatt ikke nødvendig med uttdannelse for å tjene penger, dersom du vet hvordan. Men dette vet jo ikke alle sammen. Derfor er skole og Lekser er en god ting!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Noen må forklare meg dette. Helt siden ungdomsskolen har folk gjort lekser i timesvis, hver eneste dag. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det finnes alltid 4-5 sånne individer per klasse. Det har alltid vært et mysterium for meg. Så jeg lurer på; hva er det egentlig dere gjør på? Hva i alle dager er det som tar så lang tid? Selv har jeg bare forberedt meg til prøver og gjort obligatoriske oppgaver. Men jeg bruker da ikke 3-4 timer per dag på det? Den workloaden jeg hadde hjemme tok meg ca ~3 timer per uke, og jeg endte opp med langt over gjennomsnittlig snitt (loal). Så, hva er det egentlig som foregår under dette flere timer lange skoleritualet?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Trådstarter: Hvorfor valgte du en skole og linje med så stor arbeidsmengde? Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse av videregående skole og utfra hva jeg ser min yngre søster bedrive etter skoletid, så har det ikke forandret seg stort.
Jeg synes heller ikke lekser er videre artig, men jeg ser det som ett nødvendig onde for å lære.
For jeg har insett at jeg ikke hadde fulgt med på skolen hvis jeg visste at det jeg lærte ikke hadde noen øyeblikkelig betydning uansett.

En ting jeg synes skulle være greit, er at man får foreks 10 oppgaver på skolen, og så får man beskjed om å gjøre dem der og da. Og da skal man ha god tid til å bli ferdig.
Men hvis man ikke blir ferdig, hvis man bare sitter der og suser, da kan man få resten av oppgavene i lekse.
Jeg gjør nok alt for lite arbeid for mitt eget beste. Og jeg vet det, men jeg tar det igjen med å lære om ting jeg interesserer meg for. Og hvis jeg ender opp med å studere en gang i fremtiden, så er det kun de ting jeg interesserer meg for.

Har hatt spesielt en, som satt hele dagen(dette var på ungdomskolen, men tviler på at hun gjør det annerledes nå) hun gjorde kun lekser, og skulle bli proff danser. En jente uten perspektiv. Hun satt som antakelig deg, og gjorde lekser uten spesiell profitt. Hun fikk nok aldri en 6'er, men tror ikke hun fikk noen 3'er heller.

Eneste riktige er nok å begynne skikkelig prioritering og ny arbeidsstrukur.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av thomasf Vis innlegg
Noen må forklare meg dette. Helt siden ungdomsskolen har folk gjort lekser i timesvis, hver eneste dag. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det finnes alltid 4-5 sånne individer per klasse. Det har alltid vært et mysterium for meg. Så jeg lurer på; hva er det egentlig dere gjør på? Hva i alle dager er det som tar så lang tid? Selv har jeg bare forberedt meg til prøver og gjort obligatoriske oppgaver. Men jeg bruker da ikke 3-4 timer per dag på det? Den workloaden jeg hadde hjemme tok meg ca ~3 timer per uke, og jeg endte opp med langt over gjennomsnittlig snitt (loal). Så, hva er det egentlig som foregår under dette flere timer lange skoleritualet?
Vis hele sitatet...
Høres ut som meg igrunn, eneste to fag jeg var interessert i var engelsk og musikk, resten av fagene brukte jeg maks 1-2 timer hver uke på hjemme, og dette var da kun for innleveringer som jeg faktisk skrev selv.

(nedlastbare innleveringer var akkurat blitt "hipt" når jeg gikk på ung. skolen og utvalget var såpass lite at mange ble jo busted for å ha like innleveringer, gang på gang.)
Kan ikke si jeg har gjort noe spesielt lekser på VGS. Gått 2 år og holder på med tredje nå, og må si det er utrolig slack. Sikkert hatt mer lekser i tiende enn iløpet av alle årene på VGS.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Stop whining. VGS er ikkje så forbanna hardt, og å syte over pensumet der blir rimelig tullete etter mi meining.
Vis hele sitatet...
Når har jeg nevnt pensum? Pensum er ikke noe problem, det er enkelt.
Det jeg er misfornøyd med er måten vi lærer det på, vi går gjennom litt på skolen og blir overlesset med lekser og innleveringer.
Sist endret av drittunge; 15. oktober 2009 kl. 19:38.