Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: For eller imot bevaring av rovdyr? (Ulv/bjørn/etc)
For - Er bonde/bor i faresone 83 15,84%
For - Ikke bonde/bor IKKE i faresone 363 69,27%
Imot - Er bonde/bor i faresone 18 3,44%
Imot - Er ikke bonde/bor ikke i faresone 60 11,45%
Stemmegivere: 524. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  249 29943
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Siden når var det vi eide skogen, naturen og moder jord for den saks skyld? Skal ikke dyrene som har trasket rundt her i mange flere tusener av år, ha minst like mye rett som vi til å være i naturen?

Nei, er du eller dine barn redd for rovdyr i ditt nærmiljø - så flytt til større boligfelter/byer.
Lei av at så mange ser på mennesket som det guddommelige og ukrenkelige som skal kunne herje med hva vi vil i naturen.
Vis hele sitatet...
Okei Mr.

Jo, dyr skal ha rett til å leve her de også.
Jeg prøver gang på gang å påpeke at det ikke er snakk om noen form for utryddelse her, men en regulering.
Les REGULERING.

Har du ikke noen flere argumenter enn at jeg må flytte hvis jeg ikke liker rovdyr i nærområdet, tror jeg jaggu jeg blir boende en stund til!
Sitat av olebull Vis innlegg
Mener du virkelig at folk skal flytte pga frykt for rovdyr i nærområdet?
Jeg skjønner selvfølgelig at det er veldig sjeldent at en farlig situasjon mellom et rovdyr og et menneske skjer.
Men jo mere rovdyr, jo større er sjansen for at det nettopp kan forekomme en farlig situasjon.
Skal ikke folk kunne leve uten å måtte tenke på dette hvis de vil til fjells å plukke litt bær, la barna være ute å leke i nærområdet, eller bare skal gå seg en tur etter veien?
Det syns jeg er det minste en skal kunne forvente, selv for bygdefolk!

Takk for at du også opplyser om at rovdyr lever i skogen, en særdeles sylskarp observasjon!

Det er også en annen ting jeg tenker på angående dette:
Hvorfor er det så viktig med rovdyr i norsk fauna for dere som faktisk aldri har/eller kommer til å leve i samme område som rovdyr holder til i?
Dette skjønner jeg faktisk ikke. ( Nå sikter jeg ikke spesielt til deg, Atomet. For jeg vet ikke hva slags forhold du har til å bo i områder med rovdyr)
Jeg tror ikke dere skjønner at det ikke er snakk om å utrydde noen form for art her, men å regulere rovdyrbestanden til et litt lavere nivå i områder med mye rovdyr.
Vis hele sitatet...
Det eneste han prøver å si, er at det er deres valg! Bor man på landet, har man fordeler som lite naboer tett på, billige priser på boliger, oppi nord får man skattefordeler, osv osv. Ulemper = lite busser og tog, rovydyr og en del annet.

Bor man i byen har man fordeler som, kollektivtransport, ingen rovdyr, kort vei til nærmeste døgnåpne butikk, ting som blir avhold i storbyer som vm/em i div sporter ++. Der har man også ulemper som høye boligpriser, mye trafikk, mye støy enkelte steder, mye kriminalitet, kanskje noen løse pitbuller ++. Bor man midt i byen, ved siden av en tett trafikkert vei, kan man heller ikke sleppe ungene ut for å leke ved siden av veien.

Dette er ulemper/fordeler der man bor, og når man skal flytte et sted må man ta ett valg i forhold til disse tinga.

Og hvor får du det fra at ikke byfolk liker naturen? Selv så mener jeg vi trenger rovdyr da jeg for det første ikke er intresert i å risikere å fronte med en elg for hver km jeg kjører på landevein, jeg er heller ikke intresert i å se en helt oppspist skog når jeg er ute i den. Ei heller er jeg intresert i å gå ute i skauen å møte på en masse hjortedyr og liknende med diverse genfeil, da Darwins lov ikke lenger gjelder i naturen pga utrydding av rovdyr.

Og når vi snakker om utrydding av en art, er det netopp det vi holder på å gjøre med ulven å bjørnen. 50-100 ulver holder ikke til å holde en bestand oppe uten massiv innavl. Det samme gjelder bjørnen. Når vi har en tidobla bestand rovdyr, da kan vi begynne å snakke om regulering.

Og ja, det er synd om barna dine eller du skulle bli drept av ett rovdyr, men ikke noe mer synd enn hvis dere skulle bli overkjørt, bli truffet av lyn, få et tre i hode, dette ned en fjellskrent. Det meste vi gjør her i livet er basert på kalkulert risiko, og du må selv gjøre deg opp en mening om du mener det er verdt det å gå ut i skogen.
Jeg tenker umiddelbart at det er menneskene som bosetter seg i byer som ødelegger for rovdyrene, der kan de jo ikke lenger vandre fritt!
Vi som bor i grendene lar jo dyra vandre rundt husveggene vi, ihvertfall en gang. I mine øyne er det en selvfølge at dyr som begynner å oppholde seg i nærheten av mennesker, og dermed utgjør en fare for f.eks. barn, bør avlives. Det er slettes ikke naturlig for en ulv å oppholde seg i nærheten av menneskene som de vanligvis skyr som pesten, når det finnes store friområder uten mennesker. Da tenker jeg at det er for mange av dem, og at de svakeste blir presset ned fra fjellet/ut fra skogen.
Enkel teori, mennesket er øverst i matkjeden og beskytter sin familie. Total utrydding burde da slettes ikke være nødvendig med litt mer profesjonelt utført beskattning av bestanden!
Sitat av Jessica Vis innlegg
Jeg tenker umiddelbart at det er menneskene som bosetter seg i byer som ødelegger for rovdyrene, der kan de jo ikke lenger vandre fritt!
Vi som bor i grendene lar jo dyra vandre rundt husveggene vi, ihvertfall en gang. I mine øyne er det en selvfølge at dyr som begynner å oppholde seg i nærheten av mennesker, og dermed utgjør en fare for f.eks. barn, bør avlives. Det er slettes ikke naturlig for en ulv å oppholde seg i nærheten av menneskene som de vanligvis skyr som pesten, når det finnes store friområder uten mennesker. Da tenker jeg at det er for mange av dem, og at de svakeste blir presset ned fra fjellet/ut fra skogen.
Enkel teori, mennesket er øverst i matkjeden og beskytter sin familie. Total utrydding burde da slettes ikke være nødvendig med litt mer profesjonelt utført beskattning av bestanden!
Vis hele sitatet...
Er uenig, synes det er folk som bosetter seg og bygger hus i skog og mark er de som ødelegger mest for dyrene. Når det bygges i urbane strøk blir også friområder til dyr tatt hensyn til, vel ikke så mye som enkelte kunne ønske kanskje, men er en av faktorene ved utbygging av friluftsområder. Selvom det er natur er det ikke alle områder dyr/rovdyr benytter seg av.

Som du selv sier burde ikke farlige dyr som utgjør en fare og en ulv ikke bør oppholde seg i nærheten av mennesker. Vel en sulten ulv er farlig, både for mennesker og de fleste andre dyr akkurat som menneskene selv.

Tror heller ikke det er for mange ulver i norge, men som du sier er menneskene høyest i matkjeden, og det er klart når menneskene bor i skog og mark er det naturlig å trekke mot der man vet det finnes mat.

Jeg som bor i et urbant strøk har aldri vært plaget med ulv, og jeg tror ikke jeg har plaget ulven noe særlig heller.

Velkommen til forum forresten
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det eneste han prøver å si, er at det er deres valg! Bor man på landet, har man fordeler som lite naboer tett på, billige priser på boliger, oppi nord får man skattefordeler, osv osv. Ulemper = lite busser og tog, rovydyr og en del annet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva han prøver å si.
Men skjønner ikke hva som gir dere rett til å si at vi skal flytte på oss?
Jeg bryr meg uansett ikke så mye om hva utenforstående sier, for det er jo faktisk det mange av dere som skriver i denne tråden er, utenforstående!

Bor man i byen har man fordeler som, kollektivtransport, ingen rovdyr, kort vei til nærmeste døgnåpne butikk, ting som blir avhold i storbyer som vm/em i div sporter ++. Der har man også ulemper som høye boligpriser, mye trafikk, mye støy enkelte steder, mye kriminalitet, kanskje noen løse pitbuller ++. Bor man midt i byen, ved siden av en tett trafikkert vei, kan man heller ikke sleppe ungene ut for å leke ved siden av veien.
Vis hele sitatet...
Kjempeflott sammenligning, det blir jo nesten det samme!

Eller ikke. Kriminalitet er jo noe som jobbes hardt for å bryte ned?
Altså, det er tiltak for å forhindre sånt.
Nei, kanskje så kan ikke barna leke utenfor huset i byene heller.
Men dere har jo parker, lekeplasser regner jeg med.

Boligprisene får vi diskutere i en annen tråd tror jeg.

Og hvor får du det fra at ikke byfolk liker naturen?
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra at jeg har sagt at byfolk ikke liker naturen?
Dette er noe du finner på selv.

Selv så mener jeg vi trenger rovdyr da jeg for det første ikke er intresert i å risikere å fronte med en elg for hver km jeg kjører på landevein, jeg er heller ikke intresert i å se en helt oppspist skog når jeg er ute i den. Ei heller er jeg intresert i å gå ute i skauen å møte på en masse hjortedyr og liknende med diverse genfeil, da Darwins lov ikke lenger gjelder i naturen pga utrydding av rovdyr.
Vis hele sitatet...
Nei, det du sier er helt klart riktig.
Det er alt for mye elg og hjortedyr mange steder.
Men der har du igjen noe som heter elgjakt, en aktivitet som skjer på høsten, der mennesker drar ut på jakt for så å skyte et betydelig antall elg.

Hva en oppspist skog er, vet ikke jeg.
Men antar du mener at elg spiser knopper og bark fra diverse trær?
Og ikke minst gress.
Hva slags tap du lider av det hvis det ikke er din eiendom skjønner jeg i alle fall ikke!


Og når vi snakker om utrydding av en art, er det netopp det vi holder på å gjøre med ulven å bjørnen. 50-100 ulver holder ikke til å holde en bestand oppe uten massiv innavl. Det samme gjelder bjørnen. Når vi har en tidobla bestand rovdyr, da kan vi begynne å snakke om regulering.

Og ja, det er synd om barna dine eller du skulle bli drept av ett rovdyr, men ikke noe mer synd enn hvis dere skulle bli overkjørt, bli truffet av lyn, få et tre i hode, dette ned en fjellskrent. Det meste vi gjør her i livet er basert på kalkulert risiko, og du må selv gjøre deg opp en mening om du mener det er verdt det å gå ut i skogen.
Vis hele sitatet...
Hehe, interessant.
Vet ikke helt hva jeg skal si, bortsett fra at jeg syns det der var en meget spesiell tankegang.. ( Ikke nødvendigvis positivt ment)
Sitat av olebull Vis innlegg
Men skjønner ikke hva som gir dere rett til å si at vi skal flytte på oss?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som sier det. Vi sier det er deres _valg_ å bo der.

Hehe, interessant.
Vet ikke helt hva jeg skal si, bortsett fra at jeg syns det der var en meget spesiell tankegang.. ( Ikke nødvendigvis positivt ment)
Vis hele sitatet...
Men det er da helt sant. _Alt_ er jo potensielt farlig. Går du under en bygning er det en viss sjanse for at du får en murstein i hodet, kjører du bil kan du krasje, spiser du mat kan du sette det i halsen, går du i skogen kan du bli tatt av ulv osv.

Kommer det en ulv inn på tomten din mens barna dine er ute å leker, så ser jeg helt klart nødvendigheten i å dra fram rifla. Å gå inn aktivt for å minimere ulvebestanden synes jeg derimot er uetisk.

Du flytter ikke til Australia om du er redd for kenguruer.
Sist endret av Gamgee; 7. oktober 2009 kl. 10:24.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det er ingen som sier det. Vi sier det er deres _valg_ å bo der.

Men det er da helt sant. _Alt_ er jo potensielt farlig. Går du under en bygning er det en viss sjanse for at du får en murstein i hodet, kjører du bil kan du krasje, spiser du mat kan du sette det i halsen, går du i skogen kan du bli tatt av ulv osv.

Kommer det en ulv inn på tomten din mens barna dine er ute å leker, så ser jeg helt klart nødvendigheten i å dra fram rifla. Å gå inn aktivt for å minimere ulvebestanden synes jeg derimot er uetisk.

Du flytter ikke til Australia om du er redd for kenguruer.
Vis hele sitatet...
"Vi sier det er deres valg"
Kan ikke huske at du har bidratt med noe her fra før?
Men uansett, jeg liker å bo på landet. Du trenger ikke si at jeg kan velge å flytte, det tror jeg de aller fleste er klar over.

Personlig syns jeg det er ganske drøyt at folk som ikke trenger å leve sammen med rovdyra skal uttale seg om saken i det hele tatt!
Hadde isåfall vært greit om de som gjør det, hadde brukt minst 3 kalorier på å prøve å sette seg i den andre partens posisjon.

Det derre med at alt er farlig gidder jeg ikke kommentere en gang, jeg syns det er et forsøk på å lure seg unna saklig argumentering.

Og flott sammenligning der på slutten, Kenguru og rovdyr.
Blir jo stort sett det samme
Sitat av olebull Vis innlegg
Jeg skjønner hva han prøver å si.
Men skjønner ikke hva som gir dere rett til å si at vi skal flytte på oss?
Jeg bryr meg uansett ikke så mye om hva utenforstående sier, for det er jo faktisk det mange av dere som skriver i denne tråden er, utenforstående!
Vis hele sitatet...
Ingen tvinger dere til å flytte! Vi sier bare at det er deres valg!! Tåler du ikke landet og alt som følger med, så er det ingen som tvinger deg til å bli.


Kjempeflott sammenligning, det blir jo nesten det samme!

Eller ikke. Kriminalitet er jo noe som jobbes hardt for å bryte ned?
Altså, det er tiltak for å forhindre sånt.
Nei, kanskje så kan ikke barna leke utenfor huset i byene heller.
Men dere har jo parker, lekeplasser regner jeg med.
Vis hele sitatet...
Ja vi jobber for å bekjempe kriminaliteten, men ikke med alle slags midler...
Ja det er tiltak for å forhindre kriminalitet uten å sperre hele befolkninga inne, slik som det er tiltak for å forhindre at rovdyr angriper mennesker og buskap, uten å utrydde dyra så vi sitter igjen med en bitteliten stamme.

Ja vi har parker, men hva forhindrer dere på lande å sette opp noen parker? Kan du ikke gjerde inn tomta di med et høyt gjerde, å sette opp noen husker å liknende da? Ja jeg skjønner at blir kostbart, da du sikkert heller ikke har så mange naboer i nærheten du kan spleise med, men det er en av ulempene med å bo på landet.

Boligprisene får vi diskutere i en annen tråd tror jeg.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg er bare litt lei av alle slags bygdefolk som syter over rovdyra, at de ikke får et EM stadion, og OL ved siden av huset dems.


Hvor får du det fra at jeg har sagt at byfolk ikke liker naturen?
Dette er noe du finner på selv.
Vis hele sitatet...
Du babler om at "hvorfor skal folk som ikke bor i nærheten av rovdyra, ha noe og si osv" Hva med oss byfolk som kanskje har en hytte i skogen, eller liker å gå turer osv der?

Nei, det du sier er helt klart riktig.
Det er alt for mye elg og hjortedyr mange steder.
Men der har du igjen noe som heter elgjakt, en aktivitet som skjer på høsten, der mennesker drar ut på jakt for så å skyte et betydelig antall elg.
Hva en oppspist skog er, vet ikke jeg.
Men antar du mener at elg spiser knopper og bark fra diverse trær?
Og ikke minst gress.
Hva slags tap du lider av det hvis det ikke er din eiendom skjønner jeg i alle fall ikke!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har hørt om elgjakt osv. Men jegere klarer ikke og ta ut svake dyr på samme måte som ett rovdyr.
Noen steder er det så ille med elg og hjortedyr at småtrær blir oppspist og dør før de er en meter høye..
Hva slags tap jeg lider av det hvis det ikke er min eiendom? Jeg antar du ikke ville hatt noe imot det om staten fant ut at det skulle bygge en rundtkjøring rundt huset og eiendommen din? Skogen er til for alle!

Hehe, interessant.
Vet ikke helt hva jeg skal si, bortsett fra at jeg syns det der var en meget spesiell tankegang.. ( Ikke nødvendigvis positivt ment)
Vis hele sitatet...
Som andre her har sagt i tråden, tåler du ikke at det er en risiko for å bli skada/drept i skogen så går du ikke i skogen, tåler du ikke at det er en risiko for å bli skada/drept i en flystyrt, så tar du ikke flyet. Er du redd for å bli truffet av lynet, så går du ikke ut når det lyner. Det er ditt valg....

Sitat av olebull Vis innlegg
"Vi sier det er deres valg"
Kan ikke huske at du har bidratt med noe her fra før?
Men uansett, jeg liker å bo på landet. Du trenger ikke si at jeg kan velge å flytte, det tror jeg de aller fleste er klar over.
Vis hele sitatet...
Du liker å bo på landet? Så lenge naturen der, og alt mulig tilpasses dine ønsker? Selv så liker jeg å bo i byen, bare jeg får fjerne naboene, får en svært tomt til en billig penge, slipper å høre biler overalt...


Personlig syns jeg det er ganske drøyt at folk som ikke trenger å leve sammen med rovdyra skal uttale seg om saken i det hele tatt!
Hadde isåfall vært greit om de som gjør det, hadde brukt minst 3 kalorier på å prøve å sette seg i den andre partens posisjon.

Det derre med at alt er farlig gidder jeg ikke kommentere en gang, jeg syns det er et forsøk på å lure seg unna saklig argumentering.

Og flott sammenligning der på slutten, Kenguru og rovdyr.
Blir jo stort sett det samme [/quote]
Sist endret av legalize_it; 7. oktober 2009 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ingen tvinger dere til å flytte! Vi sier bare at det er deres valg!! Tåler du ikke landet og alt som følger med, så er det ingen som tvinger deg til å bli.
Vis hele sitatet...
Nå er dette skrevet mange gange allerde, har du virkelig ikke noe nytt å skrive?


Ja vi jobber for å bekjempe kriminaliteten, men ikke med alle slags midler...
Ja det er tiltak for å forhindre kriminalitet uten å sperre hele befolkninga inne, slik som det er tiltak for å forhindre at rovdyr angriper mennesker og buskap, uten å utrydde dyra så vi sitter igjen med en bitteliten stamme.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg har litt problem med å forstå denne delen, men det er nok bare meg.
Og hva mener du med en bitteliten stamme?
Hva vet du om rovdyrstammen i deler av Norge? Bortsett fra tall, som nødvendigvis ikke stemmer på grunn av at det nærmest er umulig å finne ut det eksakte antallet.
Hva slags tiltak gjøres for å finne ut hvor mye rovdyr det er i Norge?
Dette vet faktisk ikke jeg, men det antar jeg at du gjør ettersom stammen er så bitteliten.
(Mulig dette ble en smule feil, da jeg somsagt ikke skjønte formuleringen din 100%)

Ja vi har parker, men hva forhindrer dere på lande å sette opp noen parker? Kan du ikke gjerde inn tomta di med et høyt gjerde, å sette opp noen husker å liknende da? Ja jeg skjønner at blir kostbart, da du sikkert heller ikke har så mange naboer i nærheten du kan spleise med, men det er en av ulempene med å bo på landet.
Vis hele sitatet...
Nei, du har helt rett i det. Både prismessig og i den praktiske delen ved at folk bor langt unna hverandre noen steder i distriktene.
Du kaller det ulempe, jeg kaller det delvis ulempe.
Selvfølgelig er det litt kjipt å bo langt unna folk,butikker og diverse andre tilbud som dere i byen har.
Men samtidig er det godt å ha et eget lite sted, hvor man kan gjøre litt som man vil.

Beklager, men jeg er bare litt lei av alle slags bygdefolk som syter over rovdyra, at de ikke får et EM stadion, og OL ved siden av huset dems.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner deg godt jeg! Mange sutrer mye.
Jeg virker også litt sutrete kanskje, men det er fordi at jeg blir en smule oppgitt over at folk ikke engang ser ut til å prøve å sette seg inn i situasjonen til oss i kjerneområder for rovdyr.
Jeg har verken snakket om EM stadion eller OL , så skjønner at det ikke er meg du sikter til sånn sett.
Men tar jeg feil om du kanskje har en slags fordom mot folk i bygdene?
At du egentlig allerede har fått deg et bilde av det gjennomsnittlige bygdefolket som sutrekopper som alltid vil ha viljen sin?

Dette er ikke noe jeg beskylder deg for, men er litt nyskjerrig.=)
For jeg tror nemlig at mange gjør nettopp det.

Du babler om at "hvorfor skal folk som ikke bor i nærheten av rovdyra, ha noe og si osv" Hva med oss byfolk som kanskje har en hytte i skogen, eller liker å gå turer osv der?
Vis hele sitatet...
Ja, men da missforstår du. Mulig jeg har uttrykt meg feil der også.

Har du en hytte, feriehus eller noe sånt i et område med mye rovdyr, er jeg selvfølgelig interessert i å høre hvorfor rovdyr skal få fortsette å reprodusere seg fritt i det området!

Ja, jeg har hørt om elgjakt osv. Men jegere klarer ikke og ta ut svake dyr på samme måte som ett rovdyr.
Noen steder er det så ille med elg og hjortedyr at småtrær blir oppspist og dør før de er en meter høye..
Hva slags tap jeg lider av det hvis det ikke er min eiendom? Jeg antar du ikke ville hatt noe imot det om staten fant ut at det skulle bygge en rundtkjøring rundt huset og eiendommen din? Skogen er til for alle!
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jegere tar somregel ut dyr vet et enkelt skudd i hjerte/lungeregionen. Da vil dyret dø så godt som uten lidelse iløpet av sekunder/minutter. Men det tviler jeg på at et rovdyr klarer på et så stort dyr som elg.Det er ingen selvfølge at rovdyr tar bare svake individer. Men det er nok sansynligvis de som bøter med livet først, ja.

Her kan du se hvor brutalt det kan gå for seg når bjørn dreper en elg.
Bjørn spiser levende elg

Hva slags småtrær snakker du om da?
Jeg vet ikke hvilken landsdel du snakker om, men i kommunen i trøndelag jeg bor, spiser elg for det meste rogn og selje.
De har den egenskapen at det vokser ut enda flere knopper etter at de har blitt kappet av/spist.

Det med rundkjøringa. Nei jeg hadde ikke blitt happy for det.
Men sjansen for en rundkjøring på landet er vel ikke skyhøy uansett.

Ja, skogen er for alle.

Som andre her har sagt i tråden, tåler du ikke at det er en risiko for å bli skada/drept i skogen så går du ikke i skogen, tåler du ikke at det er en risiko for å bli skada/drept i en flystyrt, så tar du ikke flyet. Er du redd for å bli truffet av lynet, så går du ikke ut når det lyner. Det er ditt valg....
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om det.
La oss si du bor i et farlig område i byen. Du bor der for at foreldra dine driver en butikk i nærområdet et sted. Og dere har ikke anledning til å flytte et annet sted pga det.
Hver gang du går ut, er du redd for at noen skal komme å grisebanke deg eller drepe deg eller noe lignende.
Hadde ikke du også støttet tiltak som da gjør den bydelen sikrere å bo i?
Selvfølgelig klarer ikke politiet å ta alle bad-guys'a, men alikevel føler du deg tryggere når du vet at noen passer på at det ikke blir for mange badguys i området.

Det der var en dårlig sammenligning kanskje? Men det eneste jeg kom på i farta.


Du liker å bo på landet? Så lenge naturen der, og alt mulig tilpasses dine ønsker? Selv så liker jeg å bo i byen, bare jeg får fjerne naboene, får en svært tomt til en billig penge, slipper å høre biler overalt...
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke sagt. Du får meg til å virke som en egoistisk gammel grinebiter syns jeg :P
Men jeg ser helt klart poenget ditt. De eksemplene du kommer med, er noe som ikke kan endres noe særlig tho. Mens rovdyrstammen faktisk kan det.

=)
legalize_it Ser du har en God erfaring med Naturen som har en Hytte! Du opplever kanskje ikke rovdyrene Når du drar bort til din hytte i et stort hyttefelt i Bymarka. Ser at ca alle her som kommer fra Bygda og ikke fra Byen har et mye enklere og greit syn på Rovdyr politikken og hvordan den skal reguleres.
Kjenner jeg selv må gjenta meg selv flere ganger det skrives gang på gang at vi vill utrydde dette er ikke fakta. vi vill leve med dyrene slik vi er vant til og leve med de igjenn om flere hundre år! At vi skal begynne og gjerde inn plasser vi kan la barna våre leke på må jeg si er noe av det mest tåpelige jeg har hørt! Skal vi virkelig ha en så tett rovdyr bestand bare for at dere har sett grizzly man og ut i naturen?
Sist endret av mårnings; 7. oktober 2009 kl. 23:41.
@ olebull

Det stemmer vel forsåvidt det du sier med at det er umulig å anslå det eksakte antall bjørn det fins i bestanden i forvaltningsområdene til enhver tid, men med litt bakgrunnskunnskap om bjørnen er det mulig å komme fram til et nogenlunde presis estimat av bestanddelen. Man kan med dette fastslå visse ting:

- I parringstid befinner det seg neppe mer enn 1 hannbjørn per binne

- Ungene til binna blir værende hos henne i minst ett år, ofte referert til som et årskull. Et årskull skal vel variere anslagsvis mellom 2-4 unger per binne, optimalt sett (tror jeg). Anslagsvis mener jeg det er to-tre år ungene blir værende med moren (husker ikke det eksakte anslaget for hvor lenge ungene blir værende hos moren).

- Ekskrementer er viktig materiale for å nærme seg det presise estimatet på bestanddelen som finner sted i Norge. Ekskrementer er en viktig kilde til DNA, som brukes til å separere nykomlinger og allerede registrert tilfeller.

Problemet med ekskrementer er at den ikke sier noe om hvilke nasjonalitet bjørnen tilhører! Derfor kan det tenkes at antallet i bestanden som er registrert ved NINA i forhold til ekskrementer kan stamme fra bjørner som er på vandring fra Sverige, som du påpeker. I så fall er anslaget i bestanden litt høyere enn det reelle forholdet til den norske bestanden, men fellingstillatelsen er beregnet på bakgrunn av estimatet, og ikke etter det eksakte forholdet.

Det eksakte forholdet er meget sannsynlig mindre enn det estimerte forholdet basert på ekskrementer, og derfor kan en si at fellingstillatelsen på bjørn antageligvis ligger litt høyere enn bestanden.

- Radiomerking er et av de viktigste forskningsverktøy for å regne ut det mest presise anslaget på bestanddel som til enhver tid befinner seg i Norge (se i lenken for NINA, og til høyre er det oppgitt en lenke for radiomerking av rovdyr under "Mer fra NINA". Det var egentlig den siden jeg forsøkte å oppgi som lenke over, men det er vel en sånn ASP-side da, så adressen peker kun til forsiden - eller no).

Binna, hunnkjønnet til bjørnen, vandrer til den finner seg et sted den kan slå seg ned på og blir værende der for resten av livet. Binna vandrer altså ikke så mye som hannbjørnen gjør pågrunn av at den ikke søker etter nye territorier med hannbjørn den skal parre seg med, slik som hannbjørnen gjør med binna, men er mer opptatt av et territorium med mye mat til både seg selv og ungene. Bjørnen er altså alteter, og lever stort sett på åtsel eller de svake dyrene i en flokk.

Hannen er med andre ord litt lik byfolk, de liker å vandre rundt i større regioner, mens binna er litt lik bygdefolk - når de har funnet en plass de liker, slår de seg ned og blir værende til ro der for all evighet (eller til byfolka kommer og plager dem?). I Norge er det ingen bjørn i 2008/09 som har blitt radiomerket, men det er 6-12 voksne binner som er merket som befinner seg på norsk jord.

I tillegg kommer det andre forskningsmetoder som ikke jeg har tatt opp her, som er godkjent vitenskapelig for estimering av et "eksakt" anslag i bestanden av respektive myndighet, som forskerne benytter seg av i ulike forskningsprosjekt. Det er under disse prosjektene det blir fastsatt en estimat. Det er unødvendig å forske 24/7/52/12 (hele året døgnet rundt) for å finne et nogenlunde korrekt estimat.

Bjørnen får anslagsvis 2-4 unger (tror jeg) per år, og ikke per uke eller måned, for eksempel. Dette vil allikevel, som du sier, ikke kunne gjengi det eksakte antallet på hvor mange det er i bestanden til enhver tid, men det vil kunne gjengi det nogenlunde korrekte antallet på hvor mange det er i bestanden til enhver tid. En eller flere vandrende bjørn fra Sverige tilhører ikke en bestand forvaltet i Norge, per definisjon.

Det er altså ut i fra slike opplysninger disse metodene gir oss (allerede eksisterende kunnskap + teknologisk kunnskap) og DNA som forteller forskerne at det anslagsvis for 2009 finnes omlag 80 hannbjørn og 40 binner i hele Norge, dvs. 120 bjørner totalt - unger, binne og hannbjørn inkludert. I Norge skal det årlig være 15 ynglinger (avkom) av bjørner. Tallene for de resterende rovdyr er henholdsvis 65 ynglinger av gaupe, 39 ynglinger av jerv, og 3 årlige ynglinger av ulv, innenfor forvaltningsområdet for ynglende ulv.

Utgangspunktet for beslutninger som kan påvirke naturmangfoldet er at beslutningsgrunnlaget skal være best mulig, jf. naturmangfoldloven § 8. Direktoratet vil i den forbindelse vise til beskrivelsen av bestandssituasjonen for bjørn i Norge og Skandinavia under, samt til beskrivelsen av det Nasjonale overvåkingsprogrammet for rovvilt i kommentarene til rovviltforskriften § 3. Føre-var-prinsippet kommer til anvendelse i situasjoner hvor man ikke har slik tilstrekkelig kunnskap, jf. naturmangfoldloven § 9.
Vis hele sitatet...
Kilde

Kort fortalt forteller utdraget jeg siterte over oss dette, at der kunnskapen er mangelfull vedrørende bestandsituasjonen for - ihvertfall - bjørn, gjelder føre-var-prinsippet (... enn etter snar, er resten av regla). Det betyr at det i prinsippet skal kunne gis fellingstillatelse for bjørn i områder som anses å være kjerneområder hvis dyrenes atferd avviker stort i fra allerede estimert grunnlag, sånn cirka.

Med det menes at hvis andelen sau eller lam skadet av rovdyr, i dette tilfellet bjørn, er unormalt høy i forhold til dyrets anslåtte bestand, gis det fellingstillatelse også på kjerneområder - men helst ikke på binner, og ihvertfall ikke på binner med unger! Alle andre metoder skal dog ha vært forsøkt før en slik fellingstillatelse tillates. Det enkle er med andre ord i dette tilfellet her ikke det beste, som vi byfolk er litt nærere til å forstå enn bygdefolket er villig til.

Eksempelvis kan en se at rovviltnemda har anbefalt DN at et maksimalt av 9 bjørner, inkludert skadefelling og lisensfelling, er blitt gitt for Region 5, på bakgrunn av at det stort sett er de samme skadeområdene fra år til år. Med tanke på at en vet hvor langt hannbjørnen vandrer, og at de ikke nødvendigvis oppholder seg på samme plass til enhver tid, men mest sannsynligvis innenfor samme region, så er det et forholsvis høyt anslag med tanke på at - i hele Norge - skal det være 15 ynglinger årlig.

I region 6 er det, til tross for at det ikke ble funnet noen ynglinger i forgående år, blitt gitt lisensjakt på en kvote av totalt 5 bjørner. Egentlig er det snakk om en kvote på 4 bjørner, men Rovviltnemda benytter seg av føre-var-prinsippet, og tillegner region 6, der blant annet Lierne kommune tilhører har jeg forstått, en ekstra kvotetillegg. Dette kan være på grunn av vandrende bjørn fra Sverige vil jeg anta.

I region 7 er det en kvote på fattige 1 bjørn, mens det i region 8 er gitt en kvote på lisensfelling av bjørn på totalt 6 bjørner. Samlet gir dette en sum for kvote totalt på 19 bjørner, kontra målet på en ynglingbestand på totalt 15 bjørner, altså 4 bjørner mer enn det ønskede ynglingebestanden. Ut fra DNA-analyser gitt til NINA for undersøkelse 2009 av ynglingbestanden, oppfylte ikke bjørnebestanden på 120 dyr den ønskede kvoten for ynglinger. Likevel gis det lisensjakt på bjørn i bjørneregionene i Norge, hvorav forvaltningsområdene forståelig nok er utenfor lisensjakten.

Dette gjelder kun lisensjakt, øvrige fellingstillatelse vil komme i tillegg, men må søkes eksklusivt hos DN for å bli vurdert som akseptabelt ut i fra grunnlaget. Med den kvoten satt opp for lisensjakt er det trygt å anslå at bøndenes krav blir respektert og akseptert av DN og myndighetene generelt, ut i fra reguleringsbehovet av bestanden bjørn som eksisterer til enhver tid i Norge, registrert hos NINA. Husk å fortsette å levere ekskrementer til NINA, det kan være alfa og omega om dere i bygdene får lov til å felle en bjørn mer eller ikke.

Ekskrementene forteller som sagt ikke nasjonalitet på bjørnene, så hvis svenske bjørner kommer i hopetall på 30 stk som du sier, betyr dette at de svenske bjørnene drar opp kvoten for lisensjakt på det gjeldende området. Derfor må dere fortsette å sende inn ekskrementer på ekskrementer, for dette gir DNA - og DNA forteller oss hvor stor bestanden er til enhver tid! Alle bjørner må bæsje, spesielt de som har spist seg god og mett på sau og lam!

Det er for eksempel i region 6, med Lierne kommune som eksempel, allerede blitt felt 1 bjørn utenom lisensjakten, men som fellingstillatelse grunnet rovdyrskade på beitende sau eller lam. I tillegg kommer lisensjakta for 2009.

Når det gjelder Dagbladets artikkel fra 2008 om bjørnen som forsyner seg av en levende elg er dette som forutsagt av forskernes bakgrunnskunnskap vedrørende bjørn og dets atferd. Elgen var troligvis allerede skadet, kanskje via påkjørsel, noe som også filmmakeren først trudde, og bjørnen som det åtselsdyret den er lar ikke godbitene ligge uforsynt. Hadde ikke den tatt det ville et annet rovdyr forsynt seg av det. At elgen fortsatt levde er heller ikke unormalt for påkjørt elg. Den kan leve lenge etter at den er blitt påkjørt, stor og robust som elgen er, og at bjørnen ikke dreper elgen umiddelbart er heller ikke så rart med tanke på han dusten som forstyrrer - i dette tilfellet stresser - bjørnens naturlige atferd.

a) En levende elg har horn og kan skade en bjørn. Å slå til elgen i hodet er mest sannsynlig ikke bjørnens mest effektive trekk når den skal drepe. Mennesker, med de tynne nakkevirvlene vi har, er mest sannsynlig død eller døende på et labbedask fra bamsen, mens en elg ville sannsynligvis bare bli alvorlig fornærmet.

b) Bjørnen ville, hvis han fotokåte dusten hadde fortsatt å kjøre istedet for å sitte inne i bilen og bivåne attraksjonen, ventet til elgen hadde vært nogenlunde dau før den begynte å spise. Fordi den nå var forstyrret og sannsynligvis også sulten, gjaldt det å få jafset i seg mest mulig før eventuelt åtselet ble overtatt av et farligere rovdyr enn den selv - mennesket (eller bil, hva vet vel bjørner om det?).

Dessuten ville den elgen, på lik linje med han 61-årige jegeren i Sverige, vært gravlagt av bjørnen når den ble mett i dens naturlige atferd heller enn å plutselig forlate elgen midt i et måltid. Men det er også blant forskernes bakgrunnskunnskaper om bjørnen at den stort sett forlater et halvspist byttedyr når den blir forstyrret. Når den forlot elgen etter 15 minutter viser dette med tydelige tegn på at den ble forstyrret.

At bjørnen setter seg oppå elgen er heller ikke rart - noe må den gjøre for at det tunge beistet skal holdes nede. Og det faktum at det sjeldent blir oppdaget bjørner som spiser i offentlighet som nevnt i artikkelen, er også et tegn på at bjørnen sjelden opptrer i offentligheten. Skulle gjerne skrivd mer av hva jeg fikk ut av den artiklen, men mener dette burde holde. Jeg innrømmer gjerne at forskere ikke er i stand til å finne det eksakte antallet på en bjørnebestand som befinner seg i Norge til enhver tid, men jeg poengterer at det er de ikke nødt til heller. De har et estimert anslag for bjørnen i Skandinavia, og et estimert anslag for bjørnen i Norge, og et estimert anslag for bjørnen i regionene og nærliggende områder - det holder, siden bjørnen formerer (yngler) seg kun en gang i året!
Dere snakker om radiomerking av rovdyr som noe positivt... Vet dere hvordan det foregår? Er dere klar over hvor mye lidelser det påfører dyrene å jage dem og dope dem? Vet dere hvordan et dyr ser ut etter at det har hatt radiobånd/klave på seg en stund samtidig som det har utviklet ny muskelatur og nytt fettvev? Klaven/båndet gror inn i huden, etterlater kjøttsår (decubitus/gnagsår) og naken hud som blir forfryst. Vet dere hvordan jerven blir radiomerket? Den får innoperert enn plastkapsel under mageskinnet, hadde du likt å gå med en halvlitersflaske under ditt mageskinn? Er dette virkelig naturlig i manges øyne? Ser forskningsverdien, men er det verdt dyrenes lidelser? Er ikke våre forfedres ideer om å leve i pakt med naturen og om å avlive de individene som plager menneskene bedre enn å plage rovdyrene våre både fysisk og psykisk?

I tillegg vil jeg bare informere om at det i mange tilfeller kan være lurt å ha et halvt øre og ett helt sinn åpent for oss "bygdejævler" også, vi lever med dyrene og ser sannheten! Den kommer ikke frem på TV og hos de forskjellige forskningsinstansene!

Vi bor ca fjorten mennesker i en liten grend, vi har sju ulver i vårt nærområde. Det vil altså si at det er en halv ulv pr person. Kom ikke å fortell meg at det bare er fem ulver i norge da!
Hei jeg heter mennesker, jeg bestemmer over hvilke dyr som skal få leve i skogen og ikke for jeg er best i hele verden..
Slutt a. Selvfølgelig er det ikke rovdyr som er problemet, de er jo ment å være der. Bonden skal tilrettelegge seg problemene rundt seg! Heller tiltak fra bøndenes side om bedre sikkerhet av sauer, enn å drepe dyra som har et naturlig innstinkt om å spise det de kommer over.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Der har man også ulemper som høye boligpriser, mye trafikk, mye støy enkelte steder, mye kriminalitet, kanskje noen løse pitbuller ++. Bor man midt i byen, ved siden av en tett trafikkert vei, kan man heller ikke sleppe ungene ut for å leke ved siden av veien.
Vis hele sitatet...
De høye boligprisene kan du se på som betaling for å være trygg fra rovdyr. Trafikkerte veier som er farlige for barn, kan du se på som straff som følge av fortettningspolitikken vår.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Kan de som har stemt for og ikke bor i faresone eller er bonde gi en begrunnelse?
Vis hele sitatet...
Jepps!
1. Fordi jeg er positiv til å bevare artsmangfoldet.
2. Fordi jeg synes rovdyr, spesielt bjørn, er kule
3. Fordi jeg er negativ til å drepe dyr, når det ikke er "nødvendig" (dvs. at jeg støtter dyreforsøk i tilfeller hvor det kan være til stor hjelp for menneskeheten og jeg synes det er greit å ta livet av dyr for å bruke dem til mat, men er negtiv til å drepe av andre grunner).
Sitat av NML Vis innlegg
Heller tiltak fra bøndenes side om bedre sikkerhet av sauer, enn å drepe dyra som har et naturlig innstinkt om å spise det de kommer over.
Vis hele sitatet...
Kanskje har mennesket et naturlig instinkt på å beskytte ting de eier?
(Her: Sauer) =)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jepps!
1. Fordi jeg er positiv til å bevare artsmangfoldet.
2. Fordi jeg synes rovdyr, spesielt bjørn, er kule
3. Fordi jeg er negativ til å drepe dyr, når det ikke er "nødvendig" (dvs. at jeg støtter dyreforsøk i tilfeller hvor det kan være til stor hjelp for menneskeheten og jeg synes det er greit å ta livet av dyr for å bruke dem til mat, men er negtiv til å drepe av andre grunner).
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg.
Det var egentlig det motsatte jeg mente; jeg ville at de som var imot bevaring av rovdyr og som ikke var bønder skulle gi en begrunnelse.
Åja, da misforstod jeg!
jeg er en av de, men det er ikke utryddelse jeg er for.. blir litt feil og kan si at man er for eller imot, noen vill bare ha få forandringer og
Sitat av blåhval Vis innlegg
legalize_it Ser du har en God erfaring med Naturen som har en Hytte! Du opplever kanskje ikke rovdyrene Når du drar bort til din hytte i et stort hyttefelt i Bymarka. Ser at ca alle her som kommer fra Bygda og ikke fra Byen har et mye enklere og greit syn på Rovdyr politikken og hvordan den skal reguleres.
Kjenner jeg selv må gjenta meg selv flere ganger det skrives gang på gang at vi vill utrydde dette er ikke fakta. vi vill leve med dyrene slik vi er vant til og leve med de igjenn om flere hundre år! At vi skal begynne og gjerde inn plasser vi kan la barna våre leke på må jeg si er noe av det mest tåpelige jeg har hørt! Skal vi virkelig ha en så tett rovdyr bestand bare for at dere har sett grizzly man og ut i naturen?
Vis hele sitatet...
Atm så har jeg ingen nytte, nei. Er dog mye ute i skogen fordet.. Det er heller ikke skjeldent jeg er der det er rovdyr heller.

Om du kaller det "regulering" og ha et par tittals ulver og noen fler bjørner her i landet, så vil jeg påstå at du ikke vet så veldig mye. Har du noen gang hørt om innavl?

"Leve med dyrene slik dere er vant til"? Hva betyr det? At du skal få skyte alle rovdyr som nærmer seg einendommen din?

Om du vil gjerde inn et sted der barna dine skal leke får du bestemme selv! Du kan enten gjøre det, eller ta den lille risken det er for at ungene dine blir drept av rovdyr. Eller så kan du flytte til en by uten rovdyr. Det er ditt valg!

Hvis du ikke skjønner at vi har mer nytte av rovdyra enn for syns skyld, så synes jeg du skal sette deg inn i hvordan naturen fungerer!

Sitat av møkk Vis innlegg
De høye boligprisene kan du se på som betaling for å være trygg fra rovdyr. Trafikkerte veier som er farlige for barn, kan du se på som straff som følge av fortettningspolitikken vår.
Vis hele sitatet...
Ja, det er netopp fordeler og ulemper med å bo i byen og på landet. Var jo netopp det jeg skrev...

Nytter ikke å skulle ha i pose og sekk som enkelte folk her. Bo på landet, få billig bolig, slippe og se noen ville dyr som kan være farlige osv.
Sist endret av legalize_it; 8. oktober 2009 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er litt off topic her nå men du tror vi har det så mye billigere på Bygda?
Man ser jo det på boligprisene.. Men som sagt, dere har igjen andre ulemper som veier opp for det. Bl annet rovdyr..
TROR at det er billigere på bygda?

Hm, vent litt, la meg se... Noen venner av meg (to søstre med hver sin kjæreste) kjøpte nettopp en gård med to hus på tilsammen 280m2, diger låve, stabbur og 12 mål tomt (ca 50/50 skog/dyrket) "nederst" på nesodden (det vil vel si i frogn), ikke driftsplikt. For hver av dem koster dette ca det samme som min leilighet på ca 60m2 i Oslo sentrum. Dette er da tilogmed bare en halvtimes tid fra Oslo.

Såååå... noe billigere må man vel kunne si at det er ja.

Syns holdninga di er ganske typisk for flere andre jeg har møtt som bor på landet, klager over at vi har det så mye bedre i byen osv, men tenker ikke på at dere faktisk har fordeler selv også. Enten du bor i byen eller på landet, så er det både fordeler og ulemper. I byen har vi flere tilbud nærmere, mens på landet har man mye lavere kostnader (som igjen gjør at man har råd til en høyere standard på bolig++ enn man ville hatt i byen) og bedre miljø++.
Sist endret av atomet; 8. oktober 2009 kl. 19:49.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Om du kaller det "regulering" og ha et par tittals ulver og noen fler bjørner her i landet, så vil jeg påstå at du ikke vet så veldig mye. Har du noen gang hørt om innavl?
Vis hele sitatet...
Vel, du snakker jo om at vi mennesker ska la dyra være i fred.
Hvorfor har ikke da ulvebestanden tatt seg opp av seg selv når den ble fredet i skandinavia allerede i 1970?
Hvis vi da skal hjelpe ulven med å overleve, blir jo det like dumt som å regulere stammen, ettersom vi bryter inn i "naturens gang" uansett.

Da vil jeg påstå at du heller ikke vet så veldig mye.
Vis hele sitatet...
Du har ikke akkurat slengt så mye fakta på bordet selv.
Det er for det meste dine egne meninger du også kommer med!

"Leve med dyrene slik dere er vant til"? Hva betyr det? At du skal få skyte alle rovdyr som nærmer seg einendommen din?
Vis hele sitatet...
Nei? Hvordan du trollet frem det av den setningen syns jeg er merkelig!
Istede for å komme sånne utspill, kan du istede spørre blåhval om hva han mente med det.
Desuten er det vel bare småvilt, fugler etc. du får skyte på eiendommen din. Uten spesiell tilatelse.( Vertfall her jeg bor) I jakttider selvfølgelig.

Om du vil gjerde inn et sted der barna dine skal leke får du bestemme selv! Du kan enten gjøre det, eller ta den lille risken det er for at ungene dine blir drept av rovdyr. Eller så kan du flytte til en by uten rovdyr. Det er ditt valg!
Vis hele sitatet...
Takk for at DU var her og ga OSS valget =)
Setter pris på litt vennlighet for en gangs skyld !


Hvis du ikke skjønner at vi har mer nytte av rovdyra enn for syns skyld, så synes jeg du skal sette deg inn i hvordan naturen fungerer!
Vis hele sitatet...
Kan ikke du fortelle hvordan det fungerer da? Som tydeligvis har satt deg inn i emnet!

Nytter ikke å skulle ha i pose og sekk som enkelte folk her. Bo på landet, få billig bolig, slippe og se noen ville dyr som kan være farlige osv.
Vis hele sitatet...
Slipper man å se noen ville dyr som kan være farlige hvis man bor på landet sier du?
Vel, da angerer jeg ikke på at jeg valgte å ikke flytte!
En liten rettelse - det koster ikke ca det samme for hver av dem som for min leilighet, totalen er godt over en halv mill mindre enn 2x min leilighet.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Dyra var her først, skal vi utrydde en rase fordi de truer en næring som i praksis ikke betyr noe for landet vårt?

nei.

Bor ikke i faresonen men oppholder meg mye der.
Vis hele sitatet...

Jo, det skal vi. De dyra ødelegger så mye for oss og snur økosystemet opp ned og kaster det rundt. eks. Bagn i valdres har hatt bjørn på den ene siden av dalen, der finnes det ikke elg igjen, så nå er bjørnene på vei over mot den andre siden. (hvor vi har jakt)

Jeg er verken bonde eller bor i faresonen så det er sakt!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Jo, det skal vi. De dyra ødelegger så mye for oss og snur økosystemet opp ned og kaster det rundt. eks. Bagn i valdres har hatt bjørn på den ene siden av dalen, der finnes det ikke elg igjen, så nå er bjørnene på vei over mot den andre siden. (hvor vi har jakt)

Jeg er verken bonde eller bor i faresonen så det er sakt!
Vis hele sitatet...
Snur økosystemet og kaster det rundt? De er da en naturlig del av økosystemet.
Ikke sånn det har blitt nå nei. Det har ikke vært dokumentert en fast stamme der før, det er det nå. Pluss at den har utryddet elgen i enkelte områder.!
Sitat av olebull Vis innlegg
Kanskje har mennesket et naturlig instinkt på å beskytte ting de eier?
(Her: Sauer) =)
Vis hele sitatet...
Så beskytt sauene da, med en fredlig non-violent hippie stil, i stedet for å go killing spree på noen rovdyr som er sultne. Fuck, hadde jeg vært ulv/bjørn hadde jeg lett gått for husdyra våre når vi er dumme nok til å gjerde dem inn på et lite området som det.

Det er jo spis så mye du vil buffet, og som vi alle vet, der tar du ikke mest av salaten. Der tar du mest av roastbeefen.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Ikke sånn det har blitt nå nei. Det har ikke vært dokumentert en fast stamme der før, det er det nå. Pluss at den har utryddet elgen i enkelte områder.!
Vis hele sitatet...
Og du mener at du med rifla di hører noe mer hjemme der? Rovdyr beveger gjerne litt på seg vettu. Og den er nødt til å spise den å. Det at den har utrydda en elgstamme tror jeg heller ikke noe på. Isåfall må det ha vært en veldig liten stamme.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det at den har utrydda en elgstamme tror jeg heller ikke noe på. Isåfall må det ha vært en veldig liten stamme.
Vis hele sitatet...
Sitat av NINA
Ulven er det rovdyret som påfører elgbestanden mest skade.
En ulveflokk på 6-8 individer spiser ca. en elg per uke. Det er i en naturlig elgbestand som også inneholder syke og svake dyr.
På grunn av jakt er det få syke og svake individer i Norge.

Ulvens positive virkning for å rense opp i elgbestandene blir derfor borte. Ulven tar elgkalver i større grad enn den ellers villa ha gjort.
En ulv tar ca. 1,5 elgkalver i uka
Vis hele sitatet...
Hva dette skrivet egentlig er for noe vet jeg ikke, men regner med det ikke er kødd ettersom det er hentet fra NINA. ( ikke jenta Nina.)

Du ser jo selv at det dreier seg om et enormt antall elg iløpet av et år!
Men som du påpeker, ulven er jo ikke i samme området hele tida.
Så det er jo ikke den samme elgestammen som vil rammes et helt år.

Men tallet blir jo alikevel høyt. Det kan vel til og med du si deg enig i?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og du mener at du med rifla di hører noe mer hjemme der? Rovdyr beveger gjerne litt på seg vettu. Og den er nødt til å spise den å. Det at den har utrydda en elgstamme tror jeg heller ikke noe på. Isåfall må det ha vært en veldig liten stamme.
Vis hele sitatet...

Ettersom Bjørnen begynner og flytte på seg har han skremt bort/drept store deler av stammen som var der før det sier seg selv, og Når det begynner og bli slike store menger at den må forflytte seg sakte men sikkert dit det ikke har vært sett bjørn før synes jeg dette er ganske oppsikts vekkende.
Mange av de lokale Jaktlagene her skyter nå bare 1/4 av elgene de har lov til og skyte fordi Bjørnen har kommet og skremmet/drept masse av disse dyrene.
dette er fakta dere ser bort fra.

Tror ikke dere har vært i en skog hvor det er mye rovdyr der er det ikke store økosystemet! Blir det for mye rovdyr "rømmer" resten.

Dere sier at Bjørnen tar mye svake dyr? skjønner ikke helt va dere mener med det? i et jaktlag som jakter elg blir det tildelt kalver, fjordårs dyr, Okser og hun dyr og vi skyter vell ikke den største kalven for troffe vet jeg? Dere må ikke glemme at vi også er i Økosystemet kanskje likt med Enkelte rovdyr Kanskje over mener jeg.

La oss nevne noen mindre rovdyr som f.eks Rød reven. Vis dere har fulgt litt med er nå rype bestanden på det laveste på lenge og store deler av Sverige har fredet Rypene, Dette kan også skyldes de litt mindre rovdyrene som ikke blir nevnt så mye her. Vi har begynnt og ha så mye rød rev at den holder på og utrydde fjell reven som er fredet.


La oss nevne noen mindre rovdyr som f.eks Rød reven. Vis dere har fulgt litt med er nå rype bestanden på det laveste på lenge og store deler av Sverige har fredet Rypene, Dette kan også skyldes de litt mindre rovdyrene som ikke blir nevnt så mye her. Vi har begynnt og ha så mye rød rev at den holder på og utrydde fjell reven som er fredet. Dette er pågrunn at det blir ikke lagt inn noen grunn til og skyte disse dyrene nå for tiden en det ble gjort før i tiden da noen levde av det de kunne høste i naturen.

Vi må huske at det er ikke bare rovdyrene vi skal passe på og regulere vi har også andre sorter som sliter mye!
Sist endret av mårnings; 8. oktober 2009 kl. 22:36.
Sitat av blåhval Vis innlegg
La oss nevne noen mindre rovdyr som f.eks Rød reven. Vis dere har fulgt litt med er nå rype bestanden på det laveste på lenge og store deler av Sverige har fredet Rypene, Dette kan også skyldes de litt mindre rovdyrene som ikke blir nevnt så mye her. Vi har begynnt og ha så mye rød rev at den holder på og utrydde fjell reven som er fredet. Dette er pågrunn at det blir ikke lagt inn noen grunn til og skyte disse dyrene nå for tiden en det ble gjort før i tiden da noen levde av det de kunne høste i naturen.

Vi må huske at det er ikke bare rovdyrene vi skal passe på og regulere vi har også andre sorter som sliter mye!
Vis hele sitatet...
Et aar er det mange ryper, aaret etter kommer det mange rev som fölge av rypene, neste aar er det mange rev, men faa ryper. Mange av revene dör som fölger av lite mat. Aaret etter blir det mange ryper igjen, som fölge av faa rev.

Det skjer kanskje ikke et aar av gangen men det er slik mange rovdyr/byttedyr-forhold endres hele tiden. Et aar er det mye av det ene, et annet aar er det mye av det andre.

Hvordan er det rödreven utrydder fjellreven? Skjönte ikke hva du mente
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hvordan er det rödreven utrydder fjellreven? Skjönte ikke hva du mente
Vis hele sitatet...
Rødreven spiser vel det samme som fjellreven. Mulig at rødreven spiser fjellrev også. For fjellreven er relativt liten. Men uansett; Rødreven spiser vel opp maten til fjellreven vil jeg tro!
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Et aar er det mange ryper, aaret etter kommer det mange rev som fölge av rypene, neste aar er det mange rev, men faa ryper. Mange av revene dör som fölger av lite mat. Aaret etter blir det mange ryper igjen, som fölge av faa rev.

Det skjer kanskje ikke et aar av gangen men det er slik mange rovdyr/byttedyr-forhold endres hele tiden. Et aar er det mye av det ene, et annet aar er det mye av det andre.

Hvordan er det rödreven utrydder fjellreven? Skjönte ikke hva du mente
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/magasin/natur/1.6466341 et søk på google så ser du flere saker om dette.

Så du mener vi har like mye rød rev som før selv om den holder på og utrydde en nær slektning av seg. Rart dette...
Sitat av blåhval Vis innlegg
http://www.nrk.no/magasin/natur/1.6466341 et søk på google så ser du flere saker om dette.

Så du mener vi har like mye rød rev som før selv om den holder på og utrydde en nær slektning av seg. Rart dette...
Vis hele sitatet...
Godt eksempel paa hvorfor vi ikke burde drepe rovdyr synes jeg, da fjellrevbestanden sank paa grunn av at mennesker drepte dem.

Og nei, jeg mente ikke det, hvor har du det fra? Jeg mente at forholdet mellom rovdyr/byttedyr varierer hele tiden, og da snakket jeg om rev/rype
Sist endret av Alfonzor; 8. oktober 2009 kl. 23:02.
Ja, du kan jo si at var pga folks uvitenskap at det har gått som det har gått.
Hvorfor de valgte å innføre jakt på den kan du jo spørre om. Men som det står, var det mye av den før, og da var det vel naturlig at de jaktet på den.
Og, hallo, du kunne få en årslønn for et bra skinn i en tid hvor folk ikke var rike.
Ikke rart folk jaktet på den for disse prisene.
@ olebull

Det er ikke kødd, bare tatt ut av sammenheng. Utdraget ditt er fra "Biologisk forskning og virkningen på verdien av elgjakt". Hvis vi tar med den manglende biten foran ditt utdrag får vi:

Her vil vi se på den sammenhengen vi forventer det er mellom utleiepriser og jaktarealet. Vi nytter elgjakt som eksempel. Bestandsskogbruket er en stor del av årsaken til den store tettheten av elg vi har fått i Norge etter krigen. På snauflatene er det godt med elgmat. Men elgtettheten varierer sterkt. Det har vist seg å være korrellasjon mellom dyr per arealenhet og mattilgang. Det vil si områder med dårlig tilgang på mat har en lavere tetthet av elg. Men i enkelte tilfeller kan ulven ha et revir som er uavhengig av mattilgang. [obs]En ulveflokk kan holde seg på et område uavhengig om det er mye eller lite elg.[/obs!]

Dette vil medføre ulike konsekvenser, alt etter om elgstammen er stor eller liten. Der hvor elgstammen er stor, vil man merke lite til de kalvene som blir tatt ut. Er elgstammen liten, vil ulven ta ut en stor andel av kalvene for å skaffe nok mat. I områder med relativt lite elg, vil skader av ulv i jaktterrenget bli betydelig større enn der hvor elgbestandet er tett.
Vis hele sitatet...
Kilde

Kort fortalt er dette en rapport NINA har lagd for å utarbeide en rovvilt-kompensasjon til de bygdefolkene som tradisjonelt tjener penger på jakt. Akkurat som de også lager rapporter som utarbeider seg på rovvilt-kompensasjon for de bygdefolkene som tradisjonelt tjener penger på sau og lam.

Men rapporten inkluderer altså ikke tap av inntekter for annet enn hjortedyr som rådyr, rein og elg. Det er for eksempel kjent at ulvens kosthold også består av gnagere, harer, småvilt og fugler, men hjortedyr er hovedkostholdet dens, mest elgkalver eller gamle elg. En fullvoksen elg har den derimot store problemer med, blant annet - men i flokk kan de klare å ta disse også, når visse forhold er oppfylt.

Det står mer om det i kilden, men blir litt misvisende å henvise til NINA uten å opplyse hva kilden omtaler i dette tilfellet - prisen på elgjakt og tap av inntekter på jakt, som myndighetene er villig til å kompensere, på lik linje med kompensasjon for sau og lam for bøndene som driver med det. Hvis bonden driver med begge delene får han kompensasjon for begge inntektstapene, som beregnet av NINA i dette tilfellet.

Men kilden fokuserer seg utelukkende på hjortedyr, der man via en korrelasjonsstudie i Canada eller Alaska hadde finni en viss korrelasjon mellom nedsatt elgbestand og økende antall rovdyr. Derfor synes NINA at bøndene eller byfolket bør få en kompensasjon regnet i kilopris elgkjøtt på beskatningen. Synes ikke du skal være så ilter på NINA for det, tross alt så har jo forskning gjort det slik at bøndene av regjeringen får en kompensasjon som de vanskelig ville fått uten forskningen, på lik linje med sau og lam for øvrig.

Jeg syns det er snilt gjort, for denne kompensasjonen får man vel om jegeren skulle jakte og skutt noen elg som han eller hun kan selge for 185 kr/kg, for eksempel, allikevel - vil jeg tro? Jeg vet de beregnet det til 110 kr/kg i rapporten, men det var i henhold til beskatningen. Bøndene eller jegerene eller hvem søren som driver med slikt beregner ikke elgkjøttet sitt etter beskatning, men etter hvor mye tilsvarende koster på Rema 1000, Rimi, Kiwi, Obs, Spar og eventuelt Coop (kilopris).

Tar jeg ikke helt feil ville det ikke vært vanskelig for en jeger å selge elgkjøttet for 175-185 kr/kg, og hvis du vil ha det ferdig oppskåret, er det bare å plusse på et par-tre-fire tusen kroner til, avhengig av x-antall kg kjøtt du kjøper, og kanskje noe i fraktpris også - spørs på avstand. Tipper byfolk kan spare noen tusen på å kjøre til bonden eller jegeren og skjære opp kjøttet selv! På 80 kg elgkjøtt blir dette "bare" 14800 kr (185kr/kg) ikke usannsynlig skattfritt til bonden eller jegeren. Og i tillegg kompensasjon som NINA anbefaler myndighetene å gi, og som de er villig til å kompensere med. Jeg er usikker på om ikke jegeren er litt malplassert her, siden jeg tror det er de som eier landområdene der jakta foregår, som får mest kompensasjon. Jeg kjenner ikke til det jakt-systemet, så det lar jeg stå åpen for andre å diskutere.
Sist endret av paranoy; 8. oktober 2009 kl. 23:45.
Til dere rovdyrforkjempere!

Alle mennesker som er for profesjonell beskatning av rovdyrbestanden er for det første ikke bønder, og alle ønsker slettes ikke total utryddning. Vær litt mer åpne for andres livssituasjon, kom med korte og konkrete argumenter og spørsmål, så skal dere se at både dere og vi som ønsker beskattning skjønner litt mer av hverandres synspunkter!

I tillegg; de fleste som bor på bygda bor der pga muligheter til aktiv fritid i naturen, og/eller muligheter til gårdsdrift. Boligpriser variere vel voldsomt uansett om det er by eller bygd, så det er vel ikke noe særlig å diskutere i den sammenhengen.
Jessica:

Alle mennesker som er mot nedslakting av rovdyrbestanden er for det første ikke uvitende byboere, og alle ønsker slettes ikke at rovdyrbestanden skal få løpe løpsk. Vær litt åpne for andres livssituasjon, kom med meningsfylte argumenter og spørsmål, så skal dere se at både dere og vi som ønsker en livskraftig rovdyrbestand skjønner litt mer av hverandres synspunkter.

I tillegg: De fleste som bor i byen bor der fordi vi er født og vokst opp der, og skulle gjerne også hatt mulighet til aktiv fritid i naturen, derfor ønsker vi at ikke triggerhappy bønder skal slakte ned alt som ikke passer dem i naturen. Boligpriser varierer, men i mye større grad mellom by/land, enn mellom by/by eller land/land, og hvis du ikke veit såpass, så bør du rett og slett holde kjeft til du har skaffa deg litt mer innsikt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og du mener at du med rifla di hører noe mer hjemme der? Rovdyr beveger gjerne litt på seg vettu. Og den er nødt til å spise den å. Det at den har utrydda en elgstamme tror jeg heller ikke noe på. Isåfall må det ha vært en veldig liten stamme.
Vis hele sitatet...
Tro hva du vil. Før hadde ett lite lag en kvote på 12-14 dyr der, nå har de 2 dyr som de ikke får felt!

-------
Dere oslo-gutter som sitter i stuen og tror dere hvet hva dere snakker om kan egentlig bare glemme dette temaet! De utgjør mye mer skade enn dere kan fårestille dere, (offtopic, villsven som noen "naturforvaltere" eller sånne som dere vil ha inn i landet har gjort så mye skade i skåne i sverige at det ikke går ann å kjøre på enkelte jorder som før var helt flate! Jeg har sett det med mine egene øyne, de ødelegger ALT de kommer over. Dette vil dere ha inn i landet! )

Beklager skriveleif.. Får ikke redigert og har dårlig tid
Sist endret av Cal.12; 9. oktober 2009 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Atomet:

Synd du ber meg holde kjeft! Men forøvrig, et gårdsbruk med middels produksjon i mitt område koster mellom 3-5 millioner, og jeg trodde vel det gikk an å få tak over hodet for det i en by også. Boligpriser er vel ikke grunnlaget for diskusjonen om rovdyr heller, uansett.

Jeg mener at det er mye usaklige argumenter fra begge sider, og tenker at det er lettere å forstå hverandres synspunkter hvis alle åpner sinnene sine litt mer. Jeg har selv vært rovdyrforkjemper og imot all jakt på rovdyr, men innsikt og personlige erfaringer har gjort at jeg har lagt meg midt i mellom. Ikke minst etter å ha sett hvordan norske forskningsinnstanser påfører dyrene lidelser under merking og telling som jeg tidligere har nevnt i forumet. Dette er min personlige mening, og den har både du og jeg lov til å fremføre i et forum!

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du sier noe der, og hvor farlig er de Norske rovdyra egentlig for mennesker?
Måtte le litt da jeg for en stund siden så at innbygerne i en bygd var så redde for ulven at de måtte sende ungene med taxi til skolen. Hvor mange har blitt drept av bilen de siste åra, og hvor mange har blitt drept av rovdyr her i landet. Hmmm
Vis hele sitatet...
Leste denne nå, og kan svare deg; det blir flere og flere ulver i Norge igjen, og da jakter de effektivt i flokk. I dette tilfellet som var i Rendalen, var det fem ulver (de er nå sju) som jakter i flokk og nedlegger store friske elgokser. Ulven posterer og jakter omtrent som vi mennesker jakter elg, litt enkelt forklart. Foreldrene til disse barna hadde obervert at to av disse ulvene stadig vekk kom frem på jordet ved huset deres og lekte seg, og dette skjedde like etter at en ni år gammel gutt ble revet i filler og drept av en ensom hannulv i utkanten av en by i Russland.. Synes ikke frykten deres er så uberettiget i dette tilfellet.
Sist endret av Jessica; 9. oktober 2009 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@ Paranoy

Var ikke meningen å ta den greia ut av sammenheng, for det eneste jeg ville oppnå var å fortelle hvor mye en ulveflokk spiser på en uke.
Jeg hadde ikke planlagt å føre diskusjonen videre på den rapport-greia.
Men, ettersom jeg brukte den som "kilde" forstår jeg det virker sånn :P

Men du, ikke for å virke fjærn, men hadde du kunnet gjort meg en tjeneste? :P
Kan du skrive det du evt vil jeg skal svare på litt mer konkret.
Du har så lange tekster og sånn, så jeg får litt problemer med å finne ut hva jeg skal svare på =)
Det er selvfølgelig ikke din feil, men min.
Og føler at jeg kanskje får til å svare deg bedre på den måten, om du hadde vært så grei og gjort det.

Tar jeg ikke helt feil ville det ikke vært vanskelig for en jeger å selge elgkjøttet for 175-185 kr/kg, og hvis du vil ha det ferdig oppskåret, er det bare å plusse på et par-tre-fire tusen kroner til, avhengig av x-antall kg kjøtt du kjøper, og kanskje noe i fraktpris også - spørs på avstand. Tipper byfolk kan spare noen tusen på å kjøre til bonden eller jegeren og skjære opp kjøttet selv! På 80 kg elgkjøtt blir dette "bare" 14800 kr (185kr/kg) ikke usannsynlig skattfritt til bonden eller jegeren.
Vis hele sitatet...
Oj, det var høy kg-pris.
Når jaktlaget jeg er med i selger elg, får vi 64 kr pr. kg for dyr over 90 kg.! og 57 kr for dyr under 90 kg.
Da selger vi det til et slakteri i nærheten.

Men dette kan jo avhenge av at jeg bor i et fylke hvor det florerer av elgkjøtt på høsten.

Den kiloprisen du nevner er helt sikkert ikke urealistisk, men da er jo kjøperen avhengig av å få kjøpe "svart".
For skal dette foregå på lovlig vis må kjøttet innom et slakteri for å sjekkes for sykdommer og godkjennes.
Dette koster ganske mye, tror vi snakker om flere tusen, uten at jeg skal si meg alt for sikker på det!.
Og da blir det jo relativt dyrt.
Ja, et gårdsbruk koster selvsagt noen kroner, og du kan helt sikkert få deg tak over hodet i byen også for kjøpesummen, men det er å sammenlikne epler og appelsiner.

Hvis du i stedet ser på hvor mye to relativt like (standard, størrelse, et.c.) leiligheter, hus, e.l. koster, der den ene er f.ex. på grunerløkka, og den andre er i indre gokkebygd, så er det lettere å se hva jeg mener. Prisforskjellen er STOR. Å påstå noe annet er IDIOTI.

Boligpriser er ikke grunnlaget for rovdyrdiskusjonen nei, men bor man på landet/i skogen, så ER det større sjanse for at det finnes rovdyr i nærheten, og det må man finne seg i hvis man vil bo i slike områder.

Selvsagt kan det være et problem hvis dyr (ikke bare store rovdyr) blir alt for trygge på mennesker, men når f.ex. ulvebestanden i norge og sverige til sammen utgjør rundt 100 (80-120) dyr, så er det GALSKAP å skyte dem for å spare noen sauer. Når jeg og dama etterhvert får unger, så vil (spesielt hun) heller ikke bo midt i byen, pga farer & problemer der. Vi tilpasser oss realitetene, vi krever ikke at alt av trafikk skal bli stansa i hele oslo sentrum, selv om det er mye større fare for å bli overkjørt enn for å bli drept av ulv, eller at alle som selger dop skal bli skutt, selv om det også er mye større fare for at barna dine skal bli narkomane og dø av overdose eller bli drept som tilfeldig forbipasserende i enten blind vold eller gjengoppgjør, enn å bli spist av en bjørn.

Det er farer på landet, og det er farer i byen. Vil man bo et av stedene, så bør man lære seg å tilpasse seg virkeligheten, istedetfor å kreve at virkeligheten skal tilpasse seg deg.
@ olebull

Jeg kan gjøre det kort også. Jeg spurte deg ikke om noe spesielt, men poengterte for deg at utdraget ditt var misvisende. Derfor er det greit med en kildehenvisning på utdrag siden en med litt kildekritisk sans ikke utelukkende aksepterer utsagnet i et utdrag hvis ikke selve kilden er oppgitt. Et sted kommer utdraget fra og det er det som er interessant!

Sist, men ikke minst, så nevnte jeg hvordan jeg så på dette groteske eksemplet hvor en brunbjørn sliter i stykker en elg. I mine øyne var det helt naturlig og langt fra grotesk brutalt, som påstått. Og alt hendte i henhold til hva forskningen har referert til.

For øvrig har jeg et spørsmål til Jessica, og det er: Hvor mange rovdyr, så som ulv eller bjørn totalt, er radiomerket i Norge, og på hvilken måte er det blitt gjort siden det er så inhumant å radiomerke disse dyrene? Det er også interessant å vite før slike uttalelser skal tas for god fisk! Jeg leste et eksempel av deg tidligere, men klarte ikke helt å svelge den som god fisk..
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Tro hva du vil. Før hadde ett lite lag en kvote på 12-14 dyr der, nå har de 2 dyr som de ikke får felt!

-------
Dere oslo-gutter som sitter i stuen og tror dere hvet hva dere snakker om kan egentlig bare glemme dette temaet! De utgjør mye mer skade enn dere kan fårestille dere, (offtopic, villsven som noen "naturforvaltere" eller sånne som dere vil ha inn i landet har gjort så mye skade i skåne i sverige at det ikke går ann å kjøre på enkelte jorder som før var helt flate! Jeg har sett det med mine egene øyne, de ødelegger ALT de kommer over. Dette vil dere ha inn i landet! )

Beklager skriveleif.. Får ikke redigert og har dårlig tid
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på ulven som har vært her så og si hele tiden, og villsvin som har vært utrydda i over 1000 år. Nei jeg er ingen forkjemper for at vi skal gjenninnføre villsvin som ikke har vel en naturlig del av faunaen på så lenge. Dog så vet fremdeles ikke dyr hva grenser er,
Og hvorfor skal vi som bor i byen glemme dette temaet? Tror du du vet så mye mer selv?

Sitat av Jessica Vis innlegg
Leste denne nå, og kan svare deg; det blir flere og flere ulver i Norge igjen, og da jakter de effektivt i flokk. I dette tilfellet som var i Rendalen, var det fem ulver (de er nå sju) som jakter i flokk og nedlegger store friske elgokser. Ulven posterer og jakter omtrent som vi mennesker jakter elg, litt enkelt forklart. Foreldrene til disse barna hadde obervert at to av disse ulvene stadig vekk kom frem på jordet ved huset deres og lekte seg, og dette skjedde like etter at en ni år gammel gutt ble revet i filler og drept av en ensom hannulv i utkanten av en by i Russland.. Synes ikke frykten deres er så uberettiget i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Fremdeles så er det ikke dokumentert over 50 ulver i landet. Hadde vi snakka om 1000talls så kunne vi vært redde. Faktumet er at ulver ofte er sky for mennesker, men når vi har en såpass liten ulvestamme som idag, uten mye "friskt blod" så skjer det ofte at noen ulver begynner å bli mindre sky for mennesker, og fører dette videre til avkommet sitt. Hadde vi derimot latt være å skyte en del av ulvene som vandrer fra avsidesliggende steder i Russland feks, så hadde vi kanskje fått litt bukt med dette problemet.

Ang disse folka i Rendalen, så må jeg nesten le litt av noen av dem. Så feks at de hadde begynt å kjøre ungene til skolen med taxi. Hvor mange dør av trafikkulykker i året, og hvor mange blir drept av ulv? Greit nok at det er synd på denne gutten fra Russland, men hvor mange ulver finnes det ikke der? Vil tro det er større sjangse for å bli drept av streifeskudd, hoggorm, trær som detter ned, ++ en å bli drept av rovdyr for å si det sånn.

Synes folk som bor i Norge er passe egoistiske når de mener vi skal "regulere" rovdyrbestanden ned til et latterlig lite tall, når vi her må være noen av de heldigste menneskene på denne kloden når det gjelder farer i naturen. Tenkt på Afrika, Usa, Asia osv. Men herregud, de kan jo bare skyte alle rovdyra der nede å? Hadde jo vært fint om vi hadde hatt 100 slanger, 100 løver, og 100 haier her i verden.
Sist endret av legalize_it; 10. oktober 2009 kl. 04:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vanskelig å forklare hva en mener om rovdyr til mennesker som ikke opplever det, Jeg understreker bare at jeg

Oki, jeg skjønner jeg ikke når fram her... Takker for meg med å spørre om dere tror blindt på DN og NINA? I såfall må dere våkne! Hilsen fra en som ser...!
Sist endret av Jessica; 12. oktober 2009 kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er helt enig med deg Jessica dette går virkelig ikke og å diskutere med folk som leser og hører om dette på nyhetene, og leser Raporter fra folk som sitter på et kontor og bestemmer hvordan vi har det i Naturen i Norge.
Sitat av Jessica Vis innlegg
Leste denne nå, og kan svare deg; det blir flere og flere ulver i Norge igjen, og da jakter de effektivt i flokk. I dette tilfellet som var i Rendalen, var det fem ulver (de er nå sju) som jakter i flokk og nedlegger store friske elgokser. Ulven posterer og jakter omtrent som vi mennesker jakter elg, litt enkelt forklart. Foreldrene til disse barna hadde obervert at to av disse ulvene stadig vekk kom frem på jordet ved huset deres og lekte seg, og dette skjedde like etter at en ni år gammel gutt ble revet i filler og drept av en ensom hannulv i utkanten av en by i Russland.. Synes ikke frykten deres er så uberettiget i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...


Så det fakta at ulv i et ENKLETTILFELLE har tatt livet av en unge i russland skal være grunn nok til å skape panikk i hele resten av verden?
Såvidt meg bekjent var vel det siste tilfellet der ulv tok livet av folk i Norge i 1799 eller noe sånt?

Til sammenligning tar foreksempel kyr, flått og hveps liv hvert år. Hva med å gå for total utryddelse av disse artene?
Sitat av nubbe Vis innlegg
Så det fakta at ulv i et ENKLETTILFELLE har tatt livet av en unge i russland skal være grunn nok til å skape panikk i hele resten av verden?
Såvidt meg bekjent var vel det siste tilfellet der ulv tok livet av folk i Norge i 1799 eller noe sånt?

Til sammenligning tar foreksempel kyr, flått og hveps liv hvert år. Hva med å gå for total utryddelse av disse artene?
Vis hele sitatet...
Nok en gang må det påpekes at et fåtall ønsker å utrydde artene. Det vi snakker om er en fornuftig bestand der mennesker og rovdyr kan leve sammen.

Om ikke flere har blitt drept en den i Russland så finnes det gode eksempler på tilfeller der mennesker har følt seg truet av ulven. Et raskt søk på google ga meg disse:

http://www.ostlendingen.no/article/2...ER14/128968634

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle392709.ece

http://pub.tv2.no/nettavisen/utenriks/article124540.ece

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece
Sist endret av vann; 13. oktober 2009 kl. 10:16.