Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5264
Heisann!
Nå vet ikke jeg om det er så mange bilentusiaster her inn på freakforum, men jeg prøver meg alikevell...

Jeg vil først si at jeg kan ingenting om verken bil eller bilstereo etc. Så vær vennlig å svar så "noobete" som mulig

Nå har det seg slik at jeg fikk en 99 mod Renault laguna stasjonsvogn av min far i bursdagsgave.

Jeg er klar over at dette ikke akkurat er noen rånebil, og det er jeg heller ikke på jakt etter. Men, jeg kunne gjerne tenkt meg et anlegg i bilen som høres godt

Pr. dags dato er den vanlige cd-spilleren i bilen.

Jeg lurer foreløpig på dette:
- Hva er det jeg trenger for å få et komplett anlegg?
- Hvor mye penger må jeg regne med å bruke? (Finnes det brukbart komplett anlegg til under 2000,-?)

Hvis noen har lyst til å "sette sammen" et anlegg på nett til meg, evt linke meg til brukbare pakkeløsninger blir jeg svært takknemmelig.

Alle (seriøse) svar mottas med takk!
CD-spilleren som er i bilen regner jeg med er en original cd-spiller? Sannsynligvis er det ikke utgang til forsterker på den. På grunn av dette og et mulig ønske om flere lydkilder (aux, usb osv) bør du kanskje kjøpe en ny cd-spiller ihvertfall.
Hvor mye ønsker du å bruke?
Sjekk www.bilradiospes.no
Sjekk også http://www.freakforum.nu/forum/searc...archid=3123780
Sist endret av bita; 11. oktober 2009 kl. 20:35.
Ja, det er den orginale cd-spilleren som er i bilen.
Jeg vet ikke hvor mye det er mulig å ønske seg å bruke. Får jeg noe som helst for f.ek 2500,-?
Ett typisk komplett anlegg består vel av ledninger, forsterker, sub, fronthøyttalere og bakhøyttalere. Hvor mye penger du må regne med på å bruke er ganske relativt, ettersom hvor bra du vil ha det? Du kan jo gå på netthandelen og få noen høyttalere til 70kr, men da sier det jo seg selv at kvaliteten ikke er så god. Jo dyrere jo bedre.

Det du kan gjøre, siden du ikke har så mye peiling, er å kjøpe en sånn pakke. "Nybegynner"pakker koster rundt 3000,- for et helt ok anlegg. Denne kan være ganske bra, i hverfall om du kjøper en monoforsterker til suben. Foreksempel en soundmagus x-1502 (1500,-)
Å installere anlegget i bilen din får du helt sikkert hjelp til om du spør litt rundt!
Dette feks

Er en grei start pakke. Eneste du trenger er da en tur på biltema feks og kjøpe kabler.

Alt er relativt rett frem og montere.

Bare trekk opp en strømkabel fra batteriet bak til sub'en. Legg opp sikringer på den kursen og legg jordingen på karosseriet.

Dem selger komplette kabel pakker også så du får alt du trenger. Hadde relativt lite peiling selv første gangen jeg tok til med anlegg dog også ett jævla dyrt ett. Men endte opp med ett meget bra resultat.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Ett typisk komplett anlegg består vel av ledninger, forsterker, sub, fronthøyttalere og bakhøyttalere. Hvor mye penger du må regne med på å bruke er ganske relativt, ettersom hvor bra du vil ha det? Du kan jo gå på netthandelen og få noen høyttalere til 70kr, men da sier det jo seg selv at kvaliteten ikke er så god. Jo dyrere jo bedre.

Det du kan gjøre, siden du ikke har så mye peiling, er å kjøpe en sånn pakke. "Nybegynner"pakker koster rundt 3000,- for et helt ok anlegg. Denne kan være ganske bra, i hverfall om du kjøper en monoforsterker til suben. Foreksempel en soundmagus x-1502 (1500,-)
Å installere anlegget i bilen din får du helt sikkert hjelp til om du spør litt rundt!
Vis hele sitatet...

Er det slik at dette kan kobles på den orginale spilleren i bilen, eller må jeg også kjøpe en annen spiller med andre/flere innganger/utganger?
(Hvis du blir oppgitt over spørsmålene mine, så må du bare le litt via tastaturet, jeg er fornøyd så lenge jeg finner ut hva som må kjøpes)
Instalasjon av anlegget tror jeg nok at jeg skal skaffe meg hjelp til relativt enkelt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå er det himmelens mange år siden jeg satt i en renault laguna.

Men hvis jeg ikke husker feil har de spesialtilpasset cdspiller, mao ikke standard formfaktor, kan dette stemme ?
jeg har denne http://www.bilstereo.no/m/shop/?prod...436&id=&vn=736 i bilen:P funker bra men du må ha kasser til dem:P de kan være dyre
Sitat av southouse Vis innlegg
jeg har denne http://www.bilstereo.no/m/shop/?prod...436&id=&vn=736 i bilen:P funker bra men du må ha kasser til dem:P de kan være dyre
Vis hele sitatet...
Man kan lage kasser selv?
Jeg vil tro at det er en speialtilpasset CDspiller. Den er på en måte gjemt bak en luke.

Her ser du bilde av hvor cdspilleren befinner seg: http://www.finn.no/finn/viewimage?fi...1493100889.jpg

Den er gjemt bak luken i midten der
Sitat av andreas... Vis innlegg
Er det slik at dette kan kobles på den orginale spilleren i bilen, eller må jeg også kjøpe en annen spiller med andre/flere innganger/utganger?
(Hvis du blir oppgitt over spørsmålene mine, så må du bare le litt via tastaturet, jeg er fornøyd så lenge jeg finner ut hva som må kjøpes)
Instalasjon av anlegget tror jeg nok at jeg skal skaffe meg hjelp til relativt enkelt
Vis hele sitatet...
Blir ikke oppgitt! Dette er jo en plass for alle å ta opp alle spørsmål! Jeg vet ikke om cdspilleren din har utgang til forsterker, så det må du finne ut Cd-spillere er noe som ligger rundt over alt hos folk, i hvertfall på bygda, så det skaffer du sikkert for en billig penge! Ellers kan du jo kjøpe en ny og billig cd-spiller
Prioriter heller frontsett du. For 2500,- får du ikke allverden i og med at du må ha en brukende forsterker, kabler - (signal, strøm, jord) samt sub. Hattehøytallere er bortkastede penger uansett hvordan du vrir å vender på det. Du sitter vel ikke bak i bilen å kjører? Det er mye bedre å koste på frontsett enn å kjøpe en kjip sub, hattehøytaller og frontsett. Just my 2 cents.
CD-Spillere er igrunn en fin ting og bruke litt ekstra penger på.

Dem varer lenge og du forflytter dem bare til neste bil. 1500kr ++ er ikke og forakte
Hvis du er interessert Andreas, så har jeg et anlegg liggenes, en Proson sub, 800 watts forsterker og to 5" høyttalere på 100 watt. Det er nesten ikke brukt, fordi jeg monterte de i en bil, hvor motoren tok kvelden rett etterpå, siden har det bare ligget i kjelleren. Du skal få det billig, bilder kommer hvis ønskelig. Vet at jeg har en forsterker til på 800 eller 600 watt, og noen fler høyttalere også et sted, finner jeg det så skal du få det med på kjøpet
Sist endret av trauMa; 11. oktober 2009 kl. 21:31.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av xsiv Vis innlegg
CD-Spillere er igrunn en fin ting og bruke litt ekstra penger på.

Dem varer lenge og du forflytter dem bare til neste bil. 1500kr ++ er ikke og forakte
Vis hele sitatet...
Si ikke det, 80% av alle biler produsert etter 99\00 omtrent (minus jallabiler) har spesial-tilpassede spillere som ikke er bare bare å bytte, og som fungerer utmerket på en day to day basis.
Om man vil beholde orginalspilleren så finnes det også adaptere som gir deg phonoutganger osv.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Hvis du er interessert Andreas, så har jeg et anlegg liggenes, en Proson sub, 800 watts forsterker og to 5" høyttalere på 100 watt. Det er nesten ikke brukt, fordi jeg monterte de i en bil, hvor motoren tok kvelden rett etterpå, siden har det bare ligget i kjelleren. Du skal få det billig, bilder kommer hvis ønskelig. Vet at jeg har en forsterker til på 800 eller 600 watt, og noen fler høyttalere også et sted, finner jeg det så skal du få det med på kjøpet
Vis hele sitatet...
Det du skrev der sa meg egentlig 0..
Men ja, jeg er veldig gira på å ha ett anlegg.
Du må gjerne flashe opp noen bilder, så kan noen andre her inne si om det er noe å satse på. Eller, det klarer dere vel egentlig å si meg uten å se bildene (?)
I hvilken prisklasse befinner vi oss i?
Sitat av andreas... Vis innlegg
Det du skrev der sa meg egentlig 0..
Men ja, jeg er veldig gira på å ha ett anlegg.
Du må gjerne flashe opp noen bilder, så kan noen andre her inne si om det er noe å satse på. Eller, det klarer dere vel egentlig å si meg uten å se bildene (?)
I hvilken prisklasse befinner vi oss i?
Vis hele sitatet...
Kan sikkert ordne noen bilder i løpet av kvelden eller morgendagen. Når det gjelder pris så tenker jeg ca 1000 kronasjer. Kom gjerne med bud etter du har sett bildene, siden jeg er litt usikker selv ang pris.
Men uansett så tror jeg at anlegget går god for en høvding.
Rimeligste;

1. Du trenger CD-spiller med audio utgang. (Sånn rød og hvit)

2. En 3/4 kanals forsterker. Bør kunne brokobles hvis det er 4 kanals.

3. 1 sett med stereo høyttalere bak, helst i front også. Men må du prioritere velger du bak. og en sub.

4. Kjøp et Audio-kabel sett for bil. Det inkluderer allt du trenger.



Ta deg en tur på finn.no Der finner du ofte forsterere som selges sammen med sub.
Stereo høyttalerne bør du kjøpe nye hvis ikke du finner noe du har garanti for er lite brukt.


Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Si ikke det, 80% av alle biler produsert etter 99\00 omtrent (minus jallabiler) har spesial-tilpassede spillere som ikke er bare bare å bytte, og som fungerer utmerket på en day to day basis.
Vis hele sitatet...

De fleste kjører en størrelse som kalles Dobbel-DIN. Noe som ikke er spesialtilpasset.
Sist endret av skolms; 11. oktober 2009 kl. 21:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Rimeligste;

1. Du trenger CD-spiller med audio utgang. (Sånn rød og hvit)

2. En 3/4 kanals forsterker. Bør kunne brokobles hvis det er 4 kanals.

3. 1 sett med stereo høyttalere bak, helst i front også. Men må du prioritere velger du bak. og en sub.

4. Kjøp et Audio-kabel sett for bil. Det inkluderer allt du trenger.



Ta deg en tur på finn.no Der finner du ofte forsterere som selges sammen med sub.
Stereo høyttalerne bør du kjøpe nye hvis ikke du finner noe du har garanti for er lite brukt.





De fleste kjører noe som kalles Dobbel-DIN. Noe som ikke er spesialtilpasset.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke på tilkoblingen, men på passformen.
Sitat av skolms Vis innlegg
Rimeligste;

3. 1 sett med stereo høyttalere bak, helst i front også. Men må du prioritere velger du bak. og en sub.
Vis hele sitatet...
For å få et bra lydbilde er det mye bedre å legge penga i noen bra høytallere foran.

Men skal man ha noe billig, så får man jo ofte 6x9 høytallere til en god pris.
Sist endret av legalize_it; 11. oktober 2009 kl. 21:59.
Her er bildene av Suben og forsterkeren. Som du ser så er det en liten rift eller hva man skal kalle det i suben nede i høyre hjørne. Det er ikke særlig stort og ikke noe man merker så veldig.
Og her var bildene av div tilkoplinger på forsterkeren og bilder av høyttalerene.
Skal du ha anlegg som høres så må du regne med å bruke minst 10k. Og ikke gå for 6x9 høyttalere, kjør heller på med noen 5" mellomtoner med sånn diskant på siden.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Man kan lage kasser selv?
Vis hele sitatet...
ja du kan men det er litt jobb:P
du kan for eksempel legge de i hatthylla eller modde fester i døra:P
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg tenkte ikke på tilkoblingen, men på passformen.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tenkte heller ikke på noe tilkobling.

Her kan du se noen bilder av mange Dobbel-DIN spillere;

http://images.google.no/images?hl=no...-8&sa=N&tab=wi

De fleste biler blir levert med Dobbel-DIN spillere i dag. Det er bare monteringsrammen som er forskjellig. Den fåes hos din bilforhandler meget billig.
Det kan være greit å se på pakketilbud. Jeg kjøpte nettopp en pakke med sub og monoblock forsterker + kabler til 3000 kr. Så kom cd-spiller i tillegg til ca 2000, og hvis du vil ha høytalere ligger de på alt fra 500-1500. Skal du ha skikkelig anlegg i bilen blir det fort en del penger, og det er ikke vits å sikte mot 2500 kr, det er så og si håpløst.
Sub er en viktig ting "noob språk" Sub er en sån høytaler som gir mer grom bass en en vanelig bass.. ha helst over 500 oz magnet i en kassebil. Anbefaler rundt 1000w å 12", + noen diskanter på 70 w hver funker bra får bra lyd. Da må du ha en forsterker kjøp en på 750 rene W da driver du anlegge fint. God lyd når du råner rundt i den konge bilen din

så site innlegg var i 07 jaja nå vet dere andre om det jeg skrev xD
Sist endret av MrBling; 12. oktober 2009 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av MrBling Vis innlegg
Sub er en viktig ting "noob språk" Sub er en sån høytaler som gir mer grom bass en en vanelig bass.
Vis hele sitatet...
Hva er en vanlig bass? Sub er forresten en forkortelse for Subwoofer. Og siste innlegg er nok ikke fra 07. Har du postet i feil tråd?
Sist endret av kosepaa; 12. oktober 2009 kl. 23:03.
Forteller slik som jeg gjorde det med min første bil:

Kjøpte en ny cd-spiller av kvalitet, oppgraderte høyttalerene til høyttalere som spiller bra uten å dra inn forsterker i bildet. Senere kjøpte jeg en forsterker og sub i en pakke som ga greit nok med lyd og til en akseptabel pris. Dette kom på over 2500kroner, men om man vil ha en helt okei lyd i bilen må man ihvertfall ut med 5000 mener jeg.

Om ikke kortidshukommelsen min er helt på jordet, snakket trådstarter om at det var en STV. Da er hattehyllen utelukket. Det er enten en duk man trekker over, eller ingenting. Da er det enten høyttaleren i sidedørene bak, eller noen form for kasser over baksetene. I en stv er det vanskeligere å få en god lyd da bilen ikke er like kompakt som en vanlig sedan. Bruk heller penger på et godt komponentsett til å ha i dørene foran og en god cd spiller. Sub og forsterkere kan vente til senere.

Det finnes dog dedikerte forum for både bil og bilstereo som sikkert sitter inne med mer kompetanse og kan anbefale spesifike produkter til deg.
Jeg kan i det minste si hva jeg kjøpte av anlegg og hva det kostet så har du en liten pekepinne


http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Sub forsterkeren ble byttet til en som har litt mer effekt. rundt 350W mener jeg det var.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736 (mener det var denne modellen)

Utenom dette kom montering som et tillegg, da jeg ikke har peiling på montering av bil anlegg.

8000kr for høytaler pakken (jeg betalte litt mer for en noe større forsterker)
2500kr pioneer cd spiller (denne er bare helt topp!)
2500kr (noe dyr montering kostnad, men alt av høytaler kabler måtte trekkes, og på det punktet hadde jeg rotet det til)

13000Kr totalt sett viss du hadde gått for JBL powerpack2 og min cd spiller+ montering. (15-16, viss du hadde valgt alt likt som meg)

Dette er "grunnpakken" min. Det vil si at jeg starter med dette og har tenkt å oppgradere etter hvert som jeg får råd.

Ja det ble noe dyrt dette.. Men jeg må si jeg angrer ikke et sec, for lyden er helt magisk i mine øyrer, og bassen dunker godt kan du trygt si

Viss du er glad i god lyd i bilen din ville jeg heller spart opp en god sum å brukt litt penger på det, for å så flytte over hele greia til en ny bil viss det blir aktuelt en gang i fremtiden. Billig anlegg gir ikke allverdens lyd. Jeg tror det står mer på HVOR glad du er i musikk og lydopplevelse når det kommer til bil anlegg innkjøping. (økonomi har mye og si, men spar og du får råd)

(skal innstalere kondensator i morgen)

Kan gjerne legge til at nå som anlegge er installert i min bil, ser det veldig "clean" ut. Ingen kabler synlig, og det er enda god plass til bagasje. Ser ikke ut som noe råne bil, selv om lyden kunne tilsvare det . Jeg kjører en stasjonsvogn 99 modell
Sist endret av the_dj; 12. oktober 2009 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du skal bruke under 3000 kroner på et anlegg i bilen din, så bør du drite i bassen ihvertfall. Det du bør gjøre, er å kjøpe deg en skikkelig cd-spiller pluss et brukbart frontsett i første omgang. Vil anbefale deg Pioneer cd-spillere, de er som regel enklest å ha med å gjøre om du eventuelt skal installere mer lyd ved en senere anledning. Selv kjøpte jeg en Pioneer cd-spiller til 3000 kr og frontsett av merket Rockford Fosgate til under tusenlappen. Kjøper du for kraftige høytalere som krever mye strøm, så kommer du til å trenge forsterker uansett. Om du trenger forsterker, så anbefaler jeg å kjøpe en bra og solid en, sånn at du har muligheter til å oppgradere med f.eks sub senere på samme forsterker.

Selv har jeg følgende lydanlegg i bilen:

Pioneer cd-spiller: Ca 3300 kr
Frontsett Rockford Fosgate: ca 900 kr
Høytalere Rockford Fosgate til hattehylla (som jeg fortsatt ikke har satt inn, som forøvrig er til salgs): ca 1300 kr
Forsterker Rockford Fosgate til frontsett: ca 2000 kr
Forsterker Rockford Fosgate til sub: Ca 3300 kr
Sub 12" pioneer 2000 watt, 750 rms: 900 kr (kjøpte brukt)
Basskasse: 500 kr
Kondensator: Ca 1500 kr
Kabler og div småtteri: Ca 1000 kr

Om du skal ha skikkelig trøkk i bilen, så må du høyere i pris enn 3000 kr. Jeg angrer på at jeg kjøpte bakhøytalere. Har fortsatt ikke brukt de, for jeg fant ut at jeg rett og slett ikke har bruk for de.

Har forøvrig også en 1000 watt 10" subwoofer til salgs. Har ikke åpnet esken en gang, husker ikke om det følger med kasse.
Nå kan ikke jeg noe om lyd-anlegg i bil, men det kan vel hjelpe om du forteller om du skal ha et anlegg som gir god og fin lyd, eller den typen som høres en halv mil unna? Personlig ville jeg gått for det med god lyd, har ingen behov får å ødelegge hørselen min mer en jeg gjør på bandøvinger
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Nå kan ikke jeg noe om lyd-anlegg i bil, men det kan vel hjelpe om du forteller om du skal ha et anlegg som gir god og fin lyd, eller den typen som høres en halv mil unna? Personlig ville jeg gått for det med god lyd, har ingen behov får å ødelegge hørselen min mer en jeg gjør på bandøvinger
Vis hele sitatet...
Ja takk begge deler?
jaG
Produktutvikler
Skal du ha et system som pumper, må du nok ut med litt mer penger enn det du nevner.

Her og her har du noen helt ok frontsett, samt en fin spiller.
Her har du en sub som du klarer deg fint med, med tanke på budsjettet ditt og denne forsterkeren holder i massevis.

Hadde en 15" kicker og en 5000 watt Boshman monoblock med kabler til salgs for 2k for en mnd siden Da hadde du fått et anlegg som hadde fått lungene dine til å bytte plass.



Som de fleste andre her sier så ville jeg prioritert et godt frontsett og en god spiller.
hadde selv en 15"kicker samt en rockford fosgate t600 forsterker. Insane bass som kosta meg litt over 10laken. Men jeg var sparsommelig på speakerne mine. Så bassen overdøvte bak høytallerne. (fikk aldri satt inn de nye fronthøytallerne før jeg solgte kjerra) Så husk på at om du skal ha en veldig ok basser, så må du ha ok speakers og. Kjedlig å bare høre dunk dunk men ikke teksta:>
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av xsiv Vis innlegg
Dette feks

Er en grei start pakke. Eneste du trenger er da en tur på biltema feks og kjøpe kabler.

Alt er relativt rett frem og montere.

Bare trekk opp en strømkabel fra batteriet bak til sub'en. Legg opp sikringer på den kursen og legg jordingen på karosseriet.

Dem selger komplette kabel pakker også så du får alt du trenger. Hadde relativt lite peiling selv første gangen jeg tok til med anlegg dog også ett jævla dyrt ett. Men endte opp med ett meget bra resultat.
Vis hele sitatet...
vil ikke anbefale denne, da GTO504 forsterkeren ikke er stor nok til å drive subben. man vil få lyd, men man riskierer å sprenge subben ganske fort.
Sitat av LeiN Vis innlegg
vil ikke anbefale denne, da GTO504 forsterkeren ikke er stor nok til å drive subben. man vil få lyd, men man riskierer å sprenge subben ganske fort.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte en slik forsterker på slike subber som vist på bilde->

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

funker helt fint og jeg kunne spille høyt uten noe røyk, men jeg byttet til 1000RMS w MTX forsterker og brukte på de subbene.. da gikk alt til f... brant høytalerene opp :P (om det skyldes feil singal eller dårlig signal eller overkill er noe jeg bare kan gjette på, men antar det ble for mye W for de stakkers JBL subbene)

så nå kjører jeg JL slash 1000v2 og 2x MTX 15tommer"e og det er lyd det

Det er trist og si men når det kommer til bil annlegg så må man ofte veldig høyt opp i prisklasse for å få "the shit"... jeg har nå SUPER bass lyd osv.. men frontsettet er no piss i forhold til hva jeg har brukt på å dunkdunk"ene

Jeg sitter nå med en slik JBL mono blokk forsterker på 300w eller hva den var på å klør meg bak øyra å lurer på hvor jeg skal gjøre eller hva jeg skal gjøre med den :S den funker jo men jeg har byttet til mye større system

( ser det ikke er samme forsterker det er snakk om.. UPS... anyways den jeg har liggenes har spec:
Sub.-Forsterker GT5-A301

• Effekt RMS @ 4 Ohm 1 x 175 Watt
• Effekt RMS @ 2 Ohm 1 x 225 Watt
• Effekt RMS @ 1 Ohm 1 x 300 Watt
• Effekt (Maks) 1 x 450 Watt
• Delefilter LP 12dB/Okt., 32-320Hz; Sub
• Dimensjoner (BxDxH) 305 x 235 x 54 mm )

Det er noe mer enn den forsterkeren GTO-504.. my bad)..

Jeg ville aldri gått for -> http://www.bilstereo.no/m/shop/?prod...436&id=&vn=736

For billig for lav effekt..