Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 840
Er nå blitt 18, å må vel over i voksenpsykiatrien?
Har en psykiater nå, men hun bor på andre siden av landet, og jobber i ungdomspsykatrien.

Først og fremst så bor jeg alene, og er ganske "alene" når det gjelder det meste. Jeg har ingen voksene personer og støtte meg på, som kan guide meg og hjelpe meg med slike ting som dette, så da spør jeg like greit her så kanskje man kommer fram til noe fornuftig.

Jeg har fått diverse diagnoser, og vet at jeg trenger hjelp i hverdagen (medisinsk sett, men har ikke funnet medisiner som kan hjelpe enda) delvis fordi jeg foretrekker å IKKE bruke medisiner, og delvis fordi teamet mitt er på andre siden av landet fra her jeg bor, og får sjelden vært der.

Hvordan i allverden går jeg fram for å komme inn i voksenpsykiatrien her jeg bor? Jeg jobber fulltid, har ikke bil og fastlegen min er en idiot som ikke tror meg, selvom han har snakket med psykiatern min opptil flere ganger.
Jeg har derfor fint liten tid til å dra hit og dit for å ordne ditt og datt, da jeg er nødt til å ha penger, og må derfor også være på jobb hver dag.

Akkurat føles nå det meste umulig, vet liksom ikke hvordan jeg skal få til noe som helst akkurat nå. Psykolog er jo en fin mulighet, men har ikke råd til det. Og må også da finne en som tar inn pasienter på kveldstid. Finnes det?

Har søkt litt rundt på google, men vet jo ikke hva jeg skal lete etter heller.
Kan jeg f.eks ringe psykiateren også kan hun overføre meg til noen her? Eller må jeg igjennom en lang prossess igjen for å få saken opp og godkjent eller hvordan slikt fungerer?

Kan virkelig ikke si det er morsomt å være så "ung" men alikevel må være så forbanna voksen og ordne alt selv.

Virkelig ikke meningen å virke sytete, bare veldig rådløs akkurat nå
Jeg vet ikke om dette vil hjelpe deg, men vil allikevel komme med noen forslag.
Du har rett til å bytte fastlege, dette kan du gjøre her. her.

helsedirektoratet sine sider om psykisk helse finner du informasjon om tilbud og rettigheter, samt ulike telefonummer du kan ringe for å få råd.
Eksempelvis hjelpetelefonen til Mental Helse (810 30 030 ) som er et døgnåpent lavterskeltilbud.

Sitat av Mental Helse
Hjelpetelefonen er åpen hele døgnet, og er et lavterskeltilbud til alle som trenger noen å snakke med. Telefontjenesten skal bidra til å forhindre at problemer utvikler seg til alvorlige situasjoner og psykiske kriser. Tjenesten gir også opplysninger om offentlige og frivillige tilbud.
Vis hele sitatet...
Mental Helse

Synes forøvrig at innlegget ditt er langt fra sytete og håper at du får det tilbudet du har behov for.
Lykke til!
Sist endret av skjerpings; 16. september 2009 kl. 05:08.
For det første, ville jeg ihvertfall byttet fastelege, gjør det under lenken skjerpings postet. Verste som er fasteleger som ikke tror og forstår deg.

Når du har byttet, bestill time til den nye fastlegen, forklar problemet. Om det er noen som kjenner deg veldig godt, vet hva du evn. sliter med, spør om de kan bli med deg. Hvorfor? Fordi om du har med deg noen, virker det mer troverdig og seriøst. Var ihvertfall sånn i mitt tilfelle. Legen kan da skrive en henvisning videre til en psykiater, evn kontakte Psykiatrisk hjelpepleier.

Du bør belage deg på at det tar litt tid, sånne ting gjør gjerne det, (synd men sant; Om det ikke er fare for liv, blir du nedprioritert innenfor psykiatrisk helsevesen) Når du evn. får en henvisning er fristen de setter at du skal få hjelp innen 3 måneder.

Ang. kveldstid, er det mye lettere for en Psykiatrisk hjelpepleier og få til sånt, da de har noe mer fleksibel arbeidstid, og kommer gjerne hjem til deg, eller at dere møtes en avtalt plass.


Til slutt, dette er bare mine egne erfaringer, trenger ikke nødvendigvis og være sånn overalt.
Edit: Psykiatrisk hjelpepleier går somregel også fortere å få, enn en evn. psykolog. Igjen, min erfaring, ikke noe regel om dette.
Sist endret av Volch0k; 16. september 2009 kl. 05:25.
Jeg vil også råde deg til å bytte fastlege, få time, forklare problemet (evt ta med en venn/fam. medlem.). Da får du muligens henvisning til psykolog, men dette kan ta tid. Det du også kan spørre legen om er psykiatrisk sykepleir. Det skal være psykisk helsetjeneste i alle kommuner, og disse har psykiatriske sykepleiere. Jobben deres er å hjelpe til med praktiske ting som kan være vanskelig i hverdagen (være sosial, handle, passe på medisiner osv) og å snakke med brukeren. Det siste er vel den aller viktigste delen av jobben deres; støtte samtaler. Om det som er vanskelig, hvordan ting går osv. De er gjerne mer fleksible når det kommer til tid også.

Dette er utifra mine erfaringer ihvertfall!

De fleste (alle?) kommuner har nettsider, der du kan søke på tilbud kommunen har innen psykisk helse!

Sier meg også enig i att Mental Helse er en god støttespiller når det kommer til , ja, mental helse
Sist endret av Fancy; 16. september 2009 kl. 17:00. Grunn: skrive feil
har snakket med min psykiater i dag, og hun skal overføre meg over hit så fort som mulig. Men ventetiden kunne være opp til et halvt år:S

Får ikke byttet fastlege mer i år, da jeg allerede har byttet to ganger pga flytting. Men man kan kanskje søke unntak av regelen?
Sitat av Micr0o Vis innlegg
har snakket med min psykiater i dag, og hun skal overføre meg over hit så fort som mulig. Men ventetiden kunne være opp til et halvt år:S

Får ikke byttet fastlege mer i år, da jeg allerede har byttet to ganger pga flytting. Men man kan kanskje søke unntak av regelen?
Vis hele sitatet...
Flytting skal ikke telle på antallet du kan skifte pr år...
ikke? Jeg har dog ikke byttet folkeregistrert adresse da, kun post. Kan det ha noe med saken å gjøre?
når jeg skulle byttes over til voksenpsykiatri så gikk det ganske fort, tror det tok omtrent 1-2 mnd, eneste jeg gjorde var vel egnetlig å takke ja til det (psykologen min skulle slutte) men at det skal ta et halvt år ser jeg ingen grunn til at det skal ta. Som de over har sagt, så bytt fastlege, eller du kan true ham du allerede har med å bytte om du ikke får byttet (pleier å skjerpe seg når de vet de vil tjene mindre penger) ta deg en tur til poliklinisk voksenpsykiatri avdelingen i ditt området og forklar hvor "desperat" du er, de vil nok prøve å få en time så fort som mulig, etter in erfaring kan det ta 2-3 uker å få en time hos en psykolog ettersom hvor travle de er. ønsker deg lykke til!
da satser jeg på at det går litt fortere enn et halvt år. Ikke det at jeg er "desperat", men er inne i en periode jeg er klar for å ta tak i problemet, og de periodene kommer gjerne med flere års mellomrom.

Tusen takk for hjelp
Jeg forstår problemet ditt veldig godt. Jeg var i samme situasjon da jeg var på din alder. Det jeg gjorde var å fokusere på skolen, uansett hva venner mente jeg skulle gjøre. Det funket for meg. Hvis ikke det funker for deg så fins det barnevernsvakter du kan henvende deg til i hvert fylke. Jeg visste ikke om dette tilbudet da jeg var ung, så jeg vandret mer eller mindre rundt alene. Men du har mulighet for å få hjelp. Og vil du ikke snakke med barnevernet kan du snakke med meg. Send meg en PM

Sitat av Micr0o Vis innlegg
Er nå blitt 18, å må vel over i voksenpsykiatrien?
Har en psykiater nå, men hun bor på andre siden av landet, og jobber i ungdomspsykatrien.

Først og fremst så bor jeg alene, og er ganske "alene" når det gjelder det meste. Jeg har ingen voksene personer og støtte meg på, som kan guide meg og hjelpe meg med slike ting som dette, så da spør jeg like greit her så kanskje man kommer fram til noe fornuftig.

Jeg har fått diverse diagnoser, og vet at jeg trenger hjelp i hverdagen (medisinsk sett, men har ikke funnet medisiner som kan hjelpe enda) delvis fordi jeg foretrekker å IKKE bruke medisiner, og delvis fordi teamet mitt er på andre siden av landet fra her jeg bor, og får sjelden vært der.

Hvordan i allverden går jeg fram for å komme inn i voksenpsykiatrien her jeg bor? Jeg jobber fulltid, har ikke bil og fastlegen min er en idiot som ikke tror meg, selvom han har snakket med psykiatern min opptil flere ganger.
Jeg har derfor fint liten tid til å dra hit og dit for å ordne ditt og datt, da jeg er nødt til å ha penger, og må derfor også være på jobb hver dag.

Akkurat føles nå det meste umulig, vet liksom ikke hvordan jeg skal få til noe som helst akkurat nå. Psykolog er jo en fin mulighet, men har ikke råd til det. Og må også da finne en som tar inn pasienter på kveldstid. Finnes det?

Har søkt litt rundt på google, men vet jo ikke hva jeg skal lete etter heller.
Kan jeg f.eks ringe psykiateren også kan hun overføre meg til noen her? Eller må jeg igjennom en lang prossess igjen for å få saken opp og godkjent eller hvordan slikt fungerer?

Kan virkelig ikke si det er morsomt å være så "ung" men alikevel må være så forbanna voksen og ordne alt selv.

Virkelig ikke meningen å virke sytete, bare veldig rådløs akkurat nå
Vis hele sitatet...
Sist endret av JaneDoe; 17. september 2009 kl. 02:26.
Barneværnet er jeg ferdig med, og har avslutta saken der for lenge siden. Er det noen jeg ikke vil ha hjelp fra så er det dem, de som ødela fra starten av.

Skole klarer jeg ikke å gå på, fungerer et halvt år så går det ikke mer. Slik er det hvert år jeg prøver. Men trives med å jobbe nå, og driver å ser etter lærlingplass så.