Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5588
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...l-2876234.html
det står ikke artikkelen, men det er denne saken det dreier seg om

Denne mannen skal visstnokk har begått ett trippeldrap under hasj rus? Ihvertfall ifølge tv 2 nyhetene kl 19.45. 26 august
Noen tanker rundt dette? Jeg er sikker på at det snart blir en "anti hasj" propaganda.
kansje vi får en ny Harry Anslinger anti marijuana propaganda?

If you smoke it, you will kill people
Sist endret av babbabou; 26. august 2009 kl. 20:01.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
har alltid hørt i oppveksten fra foreldra at det var en som hadde røyka hasj hjemme og ungene hans hadde kommet inn og da hadde han drept de pga han hadde halliser og trodde de var ulver.

røyka hasj noen ganger å ender alltid opp emd og sovne da men

kan vel hende at mannen hadde flere stoffer innabors?
står det narkotikum er det ett, står det narkotika er det flere
Det er jo bare bullshit som de i retten er skråsikre på, uten å komme med noe mer en det å si. Vi snakker sikkert om gamle mennesker som har blitt foret med propaganda siden de kunne prate, og dermed har fordommer mot hasj, og rusmidler generelt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Artikkelen er jo tabloidisert av to-tre ulike instanser før den kjøem på trykk i vg, så eg greier ikkje akkurat å ta dette alvorleg som eit utgangspunkt for debatt om hasj sine skadeverknader. Hadde ein hatt ein fullstendig dom så kanskje. Men slik det står no? Neh.

Kva med tidegare psykiske problem hjå personen? Det er jo langt fra utenkeleg at hasj kan fungere som utløysande faktor - den berømte dråpen som får begeret til å renne over.

Så istaden for å sjå verda så svart-kvitt som dei fleste her gjer er det kanskje verdt å nyansere biletet litt? For å stå på barrikadane og kaste brannbomber er feil måte å få støtte i folket på for legalisering.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Det er jo bare bullshit som de i retten er skråsikre på, uten å komme med noe mer en det å si. Vi snakker sikkert om gamle mennesker som har blitt foret med propaganda siden de kunne prate, og dermed har fordommer mot hasj, og rusmidler generelt.
Vis hele sitatet...
Hva er bullshit? At han begikk et drap mens han var i hasjrus, eller at hasjrusen var medvirkende/årsak til drapet? Jeg kan foreløpig ikke se det er nevnt at noen har lagt skylden til hasj på dette, så hvorfor skattlegge jegeren før bjørnen er skutt?
Sist endret av Kinseek; 26. august 2009 kl. 20:11.
Fra VG: "Statsadvokaten mener derimot å kunne bevise at psykosen var utløst av hasjrøyking, og at han derfor er strafferettslig tilregnelig."

JEG kan ihvertfall se at statsadvokaten legger skylden på hasj.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tortia Vis innlegg
Fra VG: "Statsadvokaten mener derimot å kunne bevise at psykosen var utløst av hasjrøyking, og at han derfor er strafferettslig tilregnelig."

JEG kan ihvertfall se at statsadvokaten legger skylden på hasj.
Vis hele sitatet...
Nei, statsadvokaten legg skulda på ein psykose. Som den kjære aktoren hevder er utløyst av hasj. Det er ein viss forskjell mellom det og mellom å hevde at hasj er årsaka til drapa.

Forøvrig er det vel ein del forskning som tyder på at hasj til ein viss grad kan føre til psykoser hos enkelte, så kvifor stiller du deg så avvisande til det?
Jeg har selv vært fengslet med en som fikk en slik psykose som han selv mener var utløst av hasj.
Det som skjedde da han var psykotisk var at han dæljet skallen til mora (Som forøvrig var over 80 år) med ei steikepanne.
Ettepå satt han der som et nek og skjønte ingenting av det som hadde skjedd og opplevde det hele som om han hadde vært i transe.
Men noen anti hasj-kampanje som trådstarter nevner ser jeg absolutt ingen grunn til å starte.

Hvor mye faenskap har vi ikke her i landet hver eneste helg pga. alkoholkonsumering?
Det er greit nok at statlige instanser overdramatiserer litt når det kommer til skadevirkninger av narkotiske stoffer men jeg synes enkelte her inne drar ufarliggjøringen hakket for langt.

Ingen her inne kjenner til siktedes psykiske tilstand, og om hasjen er en medvirkende årsak til psykosene eller ikke er det ingen her inne som kan bestemme.
Mannen var jo gal fra før av da, eneste hasjen kunne ha gjort måtte ha vært å gjort det verre. Jeg ser dog ingenting om hasj i artikkelen, og har ikke hørt noe om det.
Trådstarter
fra vg.no

- Jeg har hatt en langvarig psykisk sykdom over mange år, som ikke er utløst av rus, sa han i retten.
Statsadvokaten mener derimot å kunne bevise at psykosen var utløst av hasjrøyking, og at han derfor er strafferettslig tilregnelig.


virker som han selv ikke mener det var utløst av hasj, mens statsadvokaten mener motsatt.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=566720
Sist endret av babbabou; 26. august 2009 kl. 20:28.
Vel, nå blir fattern å ringe meg å si "Her er en som har begått drap pga hasj", og alle mine argumenter er bare tull fordi "det står jo i selveste vg"...

Takk skal dere faenmeg ha VG.

Nei tror ikke det blir noen Anticannabis proppaganda, men slike saker som dette, fungerer UTROLIG bra når det kommer til å fucke opp hodet til fattern, regner med det ikke bare gjelder min familie..
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har selv vært fengslet med en som fikk en slik psykose som han selv mener var utløst av hasj.
Det som skjedde da han var psykotisk var at han dæljet skallen til mora (Som forøvrig var over 80 år) med ei steikepanne.
Ettepå satt han der som et nek og skjønte ingenting av det som hadde skjedd og opplevde det hele som om han hadde vært i transe.
Men noen anti hasj-kampanje som trådstarter nevner ser jeg absolutt ingen grunn til å starte.

Hvor mye faenskap har vi ikke her i landet hver eneste helg pga. alkoholkonsumering?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke å starte en anti hasj kampanje, jeg mener at det snart vil komme en pga denne saken.
Sitat av babbabou Vis innlegg
Jeg mener ikke å starte en anti hasj kampanje, jeg mener at det snart vil komme en pga denne saken.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner meget godt hva du mente. Det var ikke min intensjon å "angripe deg", men snarere de som muligens vil starte en slik aksjon.

Mulig jeg formulerte meg litt uheldig!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, statsadvokaten legg skulda på ein psykose. Som den kjære aktoren hevder er utløyst av hasj. Det er ein viss forskjell mellom det og mellom å hevde at hasj er årsaka til drapa.

Forøvrig er det vel ein del forskning som tyder på at hasj til ein viss grad kan føre til psykoser hos enkelte, så kvifor stiller du deg så avvisande til det?
Vis hele sitatet...

Jeg stiller meg på ingen måte avvisende til det. Jeg er klar over at hasj kan utløse psykoser hos enkelte, men han sier jo selv at rus ikke er årsaken til dette. Om man skal tro det han sier er sant eller ikke, det er en annen sak.

Og Statsadvokaten mener jo indirekte at hasj er årsaken til drapet, da han sier at det var det som utløste psykosen. Han mener jo til og med at han kan bevise dette.
Sist endret av Tortia; 26. august 2009 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han kan ha vært en person som er psykisk syk, og som tilfeldigvis liker å røyke hasj.. Jeg ser ikke overskriftene om at akohol fører til drap, selv om veldig mange drap er begått under påvirkning av alkohol.

Ingen kan bevise om hasj var den utløsende faktor, det er det vel bare gjerningsmannen selv som kan vite. Allikevel er det ikke usannsynlig at det kan ha vært det, så en rettssak og psykisk hjelp må til. Om det virkelig var en utløsende faktor er noe man som hasjrøyker absolutt burde være interessert i å få svar på...
Sist endret av fetter; 26. august 2009 kl. 20:58.
Sitat av babbabou Vis innlegg
fra vg.no

- Jeg har hatt en langvarig psykisk sykdom over mange år, som ikke er utløst av rus, sa han i retten.
Statsadvokaten mener derimot å kunne bevise at psykosen var utløst av hasjrøyking, og at han derfor er strafferettslig tilregnelig.


virker som han selv ikke mener det var utløst av hasj, mens statsadvokaten mener motsatt.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=566720
Vis hele sitatet...

Grunnen til at han mener at det ikke var utløst av hasj, er vel kanskje fordi han vil ha redusert straff / psykiatrisk sykehus?'

Vel, nå blir fattern å ringe meg å si "Her er en som har begått drap pga hasj", og alle mine argumenter er bare tull fordi "det står jo i selveste vg"...

Takk skal dere faenmeg ha VG.

Nei tror ikke det blir noen Anticannabis proppaganda, men slike saker som dette, fungerer UTROLIG bra når det kommer til å fucke opp hodet til fattern, regner med det ikke bare gjelder min familie..
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si det motsatte? Hvordan kan du være så sikker på at det var hasjen som utløste det? Jeg mener, de unge nå for dagen ser ingen beskymring i noe, og tror ingenting er farlig fordi folk på nFF sier det er greit og OK....
Sist endret av MikeHunt; 26. august 2009 kl. 21:24.
Sånne drap som det der kan vel skje under de fleste rus? Folk begår jo drap når de er påvirket av alkohol også. Skjønner ikke helt poenget med saken engang..
Det kunne godt ha stått "Drap under kaffe-rus"
Hasj påvirker ikke dømmekraft og virkelighetssyn på den måten
Sist endret av SveinKB; 26. august 2009 kl. 22:09.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Det kunne godt ha stått "Drap under kaffe-rus"
Hasj påvirker ikke dømmekraft og virkelighetssyn på den måten
Vis hele sitatet...
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...z&artid=539839
Conclusion Cannabis use moderately increases the risk of psychotic symptoms in young people but has a much stronger effect in those with evidence of predisposition for psychosis.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kinseek; 26. august 2009 kl. 22:39.
Sitat av babbabou Vis innlegg
fra vg.no

- Jeg har hatt en langvarig psykisk sykdom over mange år, som ikke er utløst av rus, sa han i retten.
Statsadvokaten mener derimot å kunne bevise at psykosen var utløst av hasjrøyking, og at han derfor er strafferettslig tilregnelig.


virker som han selv ikke mener det var utløst av hasj, mens statsadvokaten mener motsatt.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=566720
Vis hele sitatet...
At ein person i ein stillings som statsadvokat kan væra så lite belært/kunnskapsrik ang rus og rusmiddlar er jo heilt pinlig.!

Detta e jo tross alt folkene så ska legga fram forslag til straff i rettsaker og ikkje minst så er jo detta samme folk så bestemme strafferammene på ting...
Sist endret av CrashTestDummie; 26. august 2009 kl. 22:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CrashTestDummie Vis innlegg
At ein person i ein stillings som statsadvokat kan væra så lite belært/kunnskapsrik ang rus og rusmiddlar er jo heilt pinlig.!

Detta e jo tross alt folkene så ska legga fram forslag til straff i rettsaker og ikkje minst så er jo detta samme folk så bestemme strafferammene på ting...
Vis hele sitatet...
At ein person som uttaler seg så bombastisk om ting kan vere så lite kunnskapsrik om rus og lover er jo heilt pinleg!

Statsadvokater bestemmer ikkje strafferammer. Det er det stortinget som gjer. Statsadvokater har ansvar for å reise tiltale ved mistanke om lovbrot, og skal dokumentere både skuld og uskuld hos mistenkte. Stilling til skuldspørsmålet tar ein domstol.

Aktor prosederer her på at det er hasjindusert psykose. Grunnen er opplagt: er du psykotisk er du ikkje strafferettsleg tilregneleg. Er det derimot grunna sjølvpåført rus er du brått strafferettsleg tilregneleg. Det aktor hevder er mao. at psykosen er resultat av sjølvpåført rus, og at det ergo ikkje skal telje.

Og at cannabis kan føre til psykoser er det jo ein del forsking som tyder på, sjølv om det sikkert er for tidleg til å trekkje eintydige konklusjoner rundt dette.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Tror strengt talt mannen var splitter pine gal og hadde drept de samma om han var nykter, full, på speed eller LSD.

Og for hans del, tror jeg ikke det at han drepte i såkalt "hasj-rus" skal ha noe særlig effekt på dommen hans?
den mannen må ha fått i seg noen annent en bare hasj.
Schizofrene har en tendens til å oppleve lidelsene sine kraftigere/sterkere under og etter cannabisrus (og diverse andre rusmidler). Om personen ble sinnsyk før eller etter at han røyket weed kan være ekstremt vanskelig å bevise. Her får aktor en vanskelig sak, håper jeg. Personlig syntes jeg det er feil at en sinnsyk person skal få strengere straff dersom han har drevet med rusmidler, spessielt ved hasjbruk, ettersom det er veldig vanskelig å bevise at det var cannabis som gjorde han sinnsyk. Om han har gått til psykolog og åpnet seg, og dette kan brukes som bevis i retten, vil det være mulig å rette fingeren mot velferdsnorge for at de ikke har tatt ordentlig tak i den siktede, noe som muligens kunne ha forhindret drapene.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det hadde vært svært forutsigbart og lite gjennomtenkt å gjennomføre en anticannabiskampanje rett etter denne saken.

Hele grunnroten i en slik kampanje ville vært bygget på påstanden om at hasj definitivt utløste den påståtte sinnslidelsen som førte til trippeldrapet. Jeg lurer bare på; hvor stor er sjansen for at de finner ut med 100% sannsynlighet at cannabis utløste psykosen? Og om noen skulle bevise det, hvordan går man frem for å gjøre det? Uten håndfaste bevis på nevnte, hviler en kampanje på svært usikker grunn, og har svært liten sjanse for å nå frem til publikum.

Jeg velger å tro at rettsmedisinerne rett og slett var klar over at hasj kan utløse sinnslidelser hos disponerte individer, og siden de fant ut at cannabis var inne i bilde, dro de en forhastet konklusjon og pekte en finger på ulovlige rusmidler. Jeg er lite villig til å tro at cannabis hadde en sentral rolle i denne tragedien.

Jeg er ikke særlig aktiv innen cannabisdebatten og bryr meg ikke nevneverdig om rusmiddelpolitikk, men mine rasjonelle evner tvinger meg til å tro at mannen var en tikkende bombe som til slutt hadde gått av, uavhengig av ulovlige rusmidler.
Det eneste jeg lurer på i denne saken, er hvordan statsadvokaten kan "bevise" at psykosen var utløst av cannabisbruk? Hvordan i all verden skal det gå til?
Sitat av nilsern Vis innlegg
Schizofrene har en tendens til å oppleve lidelsene sine kraftigere/sterkere under og etter cannabisrus (og diverse andre rusmidler). Om personen ble sinnsyk før eller etter at han røyket weed kan være ekstremt vanskelig å bevise. Her får aktor en vanskelig sak, håper jeg. Personlig syntes jeg det er feil at en sinnsyk person skal få strengere straff dersom han har drevet med rusmidler, spessielt ved hasjbruk, ettersom det er veldig vanskelig å bevise at det var cannabis som gjorde han sinnsyk. Om han har gått til psykolog og åpnet seg, og dette kan brukes som bevis i retten, vil det være mulig å rette fingeren mot velferdsnorge for at de ikke har tatt ordentlig tak i den siktede, noe som muligens kunne ha forhindret drapene.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo også slik at mange mennesker rundt oss burde vært "tatt tak i" tidlig, oppdaget, lagt inn, medisinert..hva som helst, men å hindre noe slikt før det skjer, hvordan skal det gå til? Hvordan oppdager man mennesker med et slikt potensiale?

Hvor mange land ligger før andre på slike saker? Noen oppdages, men for å stoppe slike ting å skje må man overvåke mennesker dag ut, og dag inn.

Synes ikke fingeren burde rettes mot velferdsnorge på noen måte.



Det er jo en utrolig trist sak, og at noen ser sitt snitt i å bruke dette mot cannabis tviler jeg ikke på.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Hvordan kan du si det motsatte? Hvordan kan du være så sikker på at det var hasjen som utløste det? Jeg mener, de unge nå for dagen ser ingen beskymring i noe, og tror ingenting er farlig fordi folk på nFF sier det er greit og OK....
Vis hele sitatet...
Hæ?
Jeg er ikke sikker på at det er hasj som utløste psykosen?
Men for all del, jeg vet at det kan skje?

Jeg begynte heller ikke å røyke pga NFF, jeg røkte lenge før jeg oppdaget NFF?

Poenget mitt med det hele, er at min far nå tror at cannabis høyst sannsynlig vil gi meg psykose. Der man skulle tro at, med tanke på brukere, å persjoner som får psykose, så er det like stor kjangse for å vinne i lotto som å få utløst en psykose.
Sist endret av Themosthigh; 27. august 2009 kl. 11:22.
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Vel, nå blir fattern å ringe meg å si "Her er en som har begått drap pga hasj", og alle mine argumenter er bare tull fordi "det står jo i selveste vg"...

Takk skal dere faenmeg ha VG.

Nei tror ikke det blir noen Anticannabis proppaganda, men slike saker som dette, fungerer UTROLIG bra når det kommer til å fucke opp hodet til fattern, regner med det ikke bare gjelder min familie..
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle sagt det selv, kommer til å få høre denne ei lang stund framover, hehe
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Hæ?
Jeg er ikke sikker på at det er hasj som utløste psykosen?
Men for all del, jeg vet at det kan skje?

Jeg begynte heller ikke å røyke pga NFF, jeg røkte lenge før jeg oppdaget NFF?

Poenget mitt med det hele, er at min far nå tror at cannabis høyst sannsynlig vil gi meg psykose. Der man skulle tro at, med tanke på brukere, å persjoner som får psykose, så er det like stor kjangse for å vinne i lotto som å få utløst en psykose.
Vis hele sitatet...
De psykiatriske sykehusene er fulle av folke med hasjutløste psykoser. Hva som kom først av høna eller egget diskusjonen, er helt overflødig i denne sammenheng. Utvilsomt er tilførsel av kunstige stoffer som påvirker hjernen uheldig uansett.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Utvilsomt er tilførsel av kunstige stoffer som påvirker hjernen uheldig uansett.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en vesentlig del av behandlingen alle disse "hasj-psykose"-rammede menneskene får.

Jeg tror nok det er en litt for "enkel" konklusjon, Kaunda. Det er ikke all black and white. Overdreven bruk av psykoaktive stoffer fører sjelden noe godt med seg, det er så, men det er ikke dermed sagt at det alltid, uten unntak, er uheldig å påvirke hjernen/sinnet med psykoaktiver.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Utvilsomt er tilførsel av kunstige stoffer som påvirker hjernen uheldig uansett.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hva som er så ille med kunstige stoffer da? Det skal ikke være noe problem for deg å gjøre det, siden du hevder at det er uheldig uansett..
Sist endret av exocytose; 2. september 2009 kl. 11:06.
Off-topic, men.. Det sier seg selv at kunstige stoffer i mange tilfeller langt kan overgå "naturlige" substanser i behandling av tunge psykiske lidelser. De stoffene vi har fra naturen er stoffer som tilfeldigvis har blitt til i en vekst, og som vi tilfeldigvis har oppdaget at har en gitt egenskap. Moderne antipsykotika, angstdempende osv. er spesialiserte substanser fremstilt for å oppnå spesifikke resultater, basert på tiår med forskning.
hvis han hadde drukket tre kanner kaffe først, ville det da stått "Begikk drap i koffeinrus" ?
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
hvis han hadde drukket tre kanner kaffe først, ville det da stått "Begikk drap i koffeinrus" ?
Vis hele sitatet...
Hehe, ser det for meg ;-)
Om noen dreper noen med alkohol i blodet så blir det knapt nevnt... men med en gang det er andre ting på gang er det plutselig aktuelt å lage sak ut av det. Latterlig, rett og slett.

Hvorvidt hasj har vært en medvirkende årsak til det som har skjedd blir veldig vanskelig å synse over for oss her, men å hause det opp som en mer eller mindre direkte årsak er bare tåpelig.

Nå hverken røyker jeg hasj eller drikker alkohol, men jeg anser det som mer sannsynlig at alkohol lager drapsmenn og kvinner ut av folk enn at hasj gjør det.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Nå hverken røyker jeg hasj eller drikker alkohol, men jeg anser det som mer sannsynlig at alkohol lager drapsmenn og kvinner ut av folk enn at hasj gjør det.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg ikke på, men så er ikke det poenget. Greia er at det er mye større sjanse for at hasj utløser latente psykoser enn alkohol.
Sist endret av exocytose; 2. september 2009 kl. 17:30.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det tviler jeg ikke på, men så er ikke det poenget. Greia er at det er mye større sjanse for at hasj utløser latente psykoser enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Har du sammenliknet statistikken her?

Uansett vil jeg tro det er svært vanskelig å fastslå om en psykose er trigget av alkohol, da så å si alle drikker i ny og ne. En alkoholindusert psykose som oppstår som følge av tungt alkoholmisbruk er en sak, men alle relativt "vanlige" folk som utvikler psykoser, drikker alkohol. Jeg tror det vil være vanskelig å påvise en korrelasjonen, men dette betyr ikke nødvendigvis at alkoholen er uskyldig.
Jeg tror at hvis mange flere som drikker hadde drukket slik de fleste (edit: mange, altså tett hverdagsbruk) som røyker røyker, hadde vi sett mange flere alkoholrelaterte psykoser.
Sist endret av xtapolapocetl; 3. september 2009 kl. 15:46.
Det var egentlig en ganske tåpelig konklusjon fra min side. Som du sier, felix_poker, så er det vanskelig å kunne sammenligne dette på grunn av manglende og isåfall vanskelig statistikk.
Jeg så først for sent igår at det jeg hadde skrevet ikke var så gjennomtenkt, så jeg leste på forskjellige sider om dette. Svarene var blandede, og jeg vet ikke sikkert hvilken jeg skal stole på, men mange av sidene viste at faktisk alkohol har en større sjanse for å utløse psykoser.
Bra at dere følger med og er kritiske.
Sist endret av exocytose; 3. september 2009 kl. 16:15.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg tror at hvis mange flere som drikker hadde drukket slik de fleste (edit: mange, altså tett hverdagsbruk) som røyker røyker, hadde vi sett mange flere alkoholrelaterte psykoser.
Vis hele sitatet...
Vi ser det hver dag. De kalles alkoholikere og sliter med angst, paranoia, vrangforestillinger og andre psykoser.
Selv om det tom var Mary Jane som satt på skuldern hans og ba han om drepe disser personene så ser jeg enda ikke hvorfor det er et argument for at stoffet forsatt skal være ulovlig. Forbudet stoppa da ikke denne personen som tydligvis sleit med psyken fra før av i å bruke det, så hvorfor skulle det stoppe noen andre? Kanskje forbudet tom bidro til at han måtte sitte inne alene å gjemme seg, for å røyke... Sikker sundt det. Vi ser i undersøkelser fra feks Nederland, at forbruket ikke har steget nevneverdig etter stoffet ble legalisert.

Sitat av Kaunda Vis innlegg
De psykiatriske sykehusene er fulle av folke med hasjutløste psykoser. Hva som kom først av høna eller egget diskusjonen, er helt overflødig i denne sammenheng. Utvilsomt er tilførsel av kunstige stoffer som påvirker hjernen uheldig uansett.
Vis hele sitatet...
Hva med å komme med noen kilder på alt som kommer ut av kjeften din Kaunda? De psykriatiske sykehusene er også fulle av folk som påstår de vet/hører helt idiotiske ting. Er du en av de som så bastant vet at Elvis lever også?

Hva som kom først av høna eller egget er selvfølgelig viktig. Blir litt tåpelig om vi skal behandle folk mot "hasjavhengighet" når sannheten er at de har slitt psykisk siden de var 10.
Sist endret av legalize_it; 3. september 2009 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Selv om det tom var Mary Jane som satt på skuldern hans og ba han om drepe disser personene så ser jeg enda ikke hvorfor det er et argument for at stoffet forsatt skal være ulovlig. Forbudet stoppa da ikke denne personen som tydligvis sleit med psyken fra før av i å bruke det, så hvorfor skulle det stoppe noen andre? Kanskje forbudet tom bidro til at han måtte sitte inne alene å gjemme seg, for å røyke... Sikker sundt det. Vi ser i undersøkelser fra feks Nederland, at forbruket ikke har steget nevneverdig etter stoffet ble legalisert.



Hva med å komme med noen kilder på alt som kommer ut av kjeften din Kaunda? De psykriatiske sykehusene er også fulle av folk som påstår de vet/hører helt idiotiske ting. Er du en av de som så bastant vet at Elvis lever også?

Hva som kom først av høna eller egget er selvfølgelig viktig. Blir litt tåpelig om vi skal behandle folk mot "hasjavhengighet" når sannheten er at de har slitt psykisk siden de var 10.
Vis hele sitatet...
Hvis høna eller egget diskusjonen er viktig for deg for du først avklare hva som kom først av høna eller egget. Ellers kan du akseptere at høna og egget diskusjoner i seg selv er en umulighet. Dette blir for dumt...

Tror ikke du har satt deg så mye inn i forskningens verden. Det er bred enighet i forskermiljøet om at det er en sammenheng mellom bruk av rusmidler og psykisk sykdom.

Enklere for deg å spørre noen som jobber på psykatrisk sykehus. Her har du noen artikler du kan prøve deg på så lenge...

http://www.forskning.no/Artikler/200...artikkel_print
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1124642
http://skole.forebygging.no/side.asp?sideid=385
http://www.lancet.com/search/results...Stanley+Zammit
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Hvis høna eller egget diskusjonen er viktig for deg for du først avklare hva som kom først av høna eller egget. Ellers kan du akseptere at høna og egget diskusjoner i seg selv er en umulighet. Dette blir for dumt...

Tror ikke du har satt deg så mye inn i forskningens verden. Det er bred enighet i forskermiljøet om at det er en sammenheng mellom bruk av rusmidler og psykisk sykdom.

http://www.forskning.no/Artikler/200...artikkel_print
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1124642
http://skole.forebygging.no/side.asp?sideid=385
http://www.lancet.com/search/results...Stanley+Zammit
Vis hele sitatet...
- For personer som er disponerte for å utvikle psykoser og andre lidelser, har hyppig hasjbruk vist seg å være en utløsende faktor som kan føre til langvarig psykisk sykdom, sier han.
Vis hele sitatet...
Quote fra forskning dott no sin artikkel. Samme går igjen. Det er en viss link, men det er ikkje en så sterk korrelasjon heller: det er ein viss overrepresentasjon sikkert nok, men det er ikkje slik at cannabis automatisk fører til psykiske problemer.

Viare så er det eit dårleg argument; alkohol har også usedvanlig veldokumenterte skadevirkninger, spesielt om en ser på ting som vodka. Like fullt er det lovlig rusmiddel.

Og når du begynner å dra inn ting som høna og egget så blir du ein parodi på deg sjølv, og faller i kategorien troll i mine auge: du har ikkje argumenter; du tyr til personangrep.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Quote fra forskning dott no sin artikkel. Samme går igjen. Det er en viss link, men det er ikkje en så sterk korrelasjon heller: det er ein viss overrepresentasjon sikkert nok, men det er ikkje slik at cannabis automatisk fører til psykiske problemer.

Viare så er det eit dårleg argument; alkohol har også usedvanlig veldokumenterte skadevirkninger, spesielt om en ser på ting som vodka. Like fullt er det lovlig rusmiddel.

Og når du begynner å dra inn ting som høna og egget så blir du ein parodi på deg sjølv, og faller i kategorien troll i mine auge: du har ikkje argumenter; du tyr til personangrep.
Vis hele sitatet...
Helt off-topic og irrelevant om vodka også også fører til psykisk sykdom.

Det kan aldri være personangrep å påpeke forsøk på å avspore en debatt om narkotika kan føre til psykisk sykdom med at det er psykisk sykdom som fører til narkotika. Det er opplagt at begge deler er riktig, men det er bare en av delene som er interessant å diskutere fordi det er mulig å gjøre noe med det; for å hindre sykdom og dårlig livskvalitet.

Jeg tenker selvfølgelig på at ved å avstå fra bruk av narkotika er det mulig å forebygge psykisk sykdom. Selv om enkeltpersoner har vært heldige og brukt narkotika uten at det har medført psykisk sykdom gir det personen ingen rett til å oppmuntre andre til at det sikkert vil gå bra for dem også.

Misbruk av rusmidler og psykisk sykdom er så totalt ødeleggende ikke bare for enkeltindividet som blir rammet, men for familien rundt, omgivelsene og samfunnet at feilinformasjon straks må påtales.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Helt off-topic og irrelevant om vodka også også fører til psykisk sykdom.
Vis hele sitatet...
Er det? I mine auge er det eit rimelig relevant argument, om enn svakt.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Det kan aldri være personangrep å påpeke forsøk på å avspore en debatt om narkotika kan føre til psykisk sykdom med at det er psykisk sykdom som fører til narkotika. Det er opplagt at begge deler er riktig, men det er bare en av delene som er interessant å diskutere fordi det er mulig å gjøre noe med det; for å hindre sykdom og dårlig livskvalitet.
Vis hele sitatet...
Det er personangrep når du framstiller det i tabloide termer, sammenligner det med høna-og-egget-debatter, for å deretter konstantere at det er fullstendig opplagt at begge deler er riktig. Å komme med absolutte termer uten å kunne underbygge dei er ikkje noko som er spesielt god debatt-teknikk.

Det er ikkje ein klar samanheng mellom hasjbruk og dårlig livskvalitet og sjukdom - eg kjenner fleire svært oppegåande personer som bruker det som rekreasjon, og har et reflektert forhold til det. Eg kjenner også folk som ikkje er i stand til å tenke ut elementære ting, trass i at dei ikkje rører rusmidler. Så den 1:1-samanlikninga du prøver å framstille eksisterer ikkje. Det er ein faktor ja, men er det ein så stor faktor at det er rett å totalforby det? Nei, etter mi meining. Og mange andre si.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Jeg tenker selvfølgelig på at ved å avstå fra bruk av narkotika er det mulig å forebygge psykisk sykdom. Selv om enkeltpersoner har vært heldige og brukt narkotika uten at det har medført psykisk sykdom gir det personen ingen rett til å oppmuntre andre til at det sikkert vil gå bra for dem også.
Vis hele sitatet...
Fleirtalet får jo ikkje problemer med psykisk sjukdom av hasjbruk, og det er ting som tyder på at cannabis i hovedsak utløser ting, og ikkje skaper psykiske problemer utav tomme lufta.

Det er vel heller slik at det er enkeltpersoner i den store samanhengen som får problemer på grunn av cannabis, på linje med at det er enkeltpersoner som får problemer med alkohol; for majoriteten går det greit.

Eg er forøvrig einig i at det å oppmuntre til rusbruk sjeldan er spesielt positivt, men å ikkje oppmuntre til er da vitterlig ikkje det samme som å totalforby?
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Misbruk av rusmidler og psykisk sykdom er så totalt ødeleggende ikke bare for enkeltindividet som blir rammet, men for familien rundt, omgivelsene og samfunnet at feilinformasjon straks må påtales.
Vis hele sitatet...
Kven gir deg rett til å sei at du har fasiten? Forskinga er LANGT ifra så forbanna svart-kvitt som du framstiller det som.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er personangrep når du framstiller det i tabloide termer, sammenligner det med høna-og-egget-debatter, for å deretter konstantere at det er fullstendig opplagt at begge deler er riktig. Å komme med absolutte termer uten å kunne underbygge dei er ikkje noko som er spesielt god debatt-teknikk.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du mener med at jeg fremstiller i tabloide termer. Hele dette forumet er jo en stor tabloid term i seg selv. Og med det mener jeg at debattene har et underholdningspreg som er lett tilgjengelige.
Sitat av slashdot Vis innlegg

Det er ikkje ein klar samanheng mellom hasjbruk og dårlig livskvalitet og sjukdom - eg kjenner fleire svært oppegåande personer som bruker det som rekreasjon, og har et reflektert forhold til det. Eg kjenner også folk som ikkje er i stand til å tenke ut elementære ting, trass i at dei ikkje rører rusmidler. Så den 1:1-samanlikninga du prøver å framstille eksisterer ikkje. Det er ein faktor ja, men er det ein så stor faktor at det er rett å totalforby det? Nei, etter mi meining. Og mange andre si.
Vis hele sitatet...
Du har jo akkurat erkjent at det er korrelasjon mellom bruk av hasj og psykisk sykdom i ditt forrige innlegg. Hva mener du nå? At det ikke er sammenheng mellom psykisk sykdom og dårlig livskvalitet?

Uansett er det en helt talentløs debatteknikk å underbygge dine meninger med at "du kjenner folk som". Det må kunne forventes en mindre tabloid argumentasjonteknikk enn dette. Dine erfaringer på området kan være verdifulle for deg, men kan ikke brukes for å underbygge påstander i en debatt fordi det er helt tilfeldige opplevelser med alt for store feilmarginer. Et representativt utvalg tilsier at en bruker minst 1000 respondenter for å komme ned på et akseptabelt signifikansnivå.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Tror ikke du har satt deg så mye inn i forskningens verden. Det er bred enighet i forskermiljøet om at det er en sammenheng mellom bruk av rusmidler og psykisk sykdom.

Enklere for deg å spørre noen som jobber på psykatrisk sykehus. Her har du noen artikler du kan prøve deg på så lenge...

http://www.forskning.no/Artikler/200...artikkel_print
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1124642
http://skole.forebygging.no/side.asp?sideid=385
http://www.lancet.com/search/results...Stanley+Zammit
Vis hele sitatet...
Som Slashdot sier, går det ikke ann å tolke ikke konklusiv forskning så svart-hvitt som du gjør. Ja vi ser linker mellom mellom psykriatiske pasienter og rusmidler, men her kommer høna og egget spørsmålet inn.

Disse folka som røyka når dem var 15, og ble totalt ødelagt psykisk når dem var 20. Var det hasjen som ødela dem, eller de som trakk til hasjen for å "medisinere" seg selv?


Sitat av professor Jørg Mørland ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.;
Noen sier om hasj: "stein i en time, sløv i en måned". Dette kommer av at hasj er fettløselig, og derfor finnes i systemet i lengre tid (tre til seks uker). Dette er grunnen til at man bør holde opp så lenge som en måned hvis man er i tvil.
Vis hele sitatet...
http://www.forskning.no/Artikler/200...artikkel_print

Jeg finner det også morsomt hvordan en professor ved folkehelseinstituttet klarer å komme opp med noe slikt piss. Er han så uvitende at ikke har satt seg inn i hvordan THC fungerer, eller har han en agenda?

Kanskje man ikke bør stole blindt på alle slike "professorer" heller?
Sist endret av legalize_it; 3. september 2009 kl. 23:25.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Som Slashdot sier, går det ikke ann å tolke ikke konklusiv forskning så svart-hvitt som du gjør. Ja vi ser linker mellom mellom psykriatiske pasienter og rusmidler, men her kommer høna og egget spørsmålet inn.

Disse folka som røyka når dem var 15, og ble totalt ødelagt psykisk når dem var 20. Var det hasjen som ødela dem, eller de som trakk til hasjen for å "medisinere" seg selv?


http://www.forskning.no/Artikler/200...artikkel_print

Jeg finner det også morsomt hvordan en professor ved folkehelseinstituttet klarer å komme opp med noe slikt piss. Er han så uvitende at ikke har satt seg inn i hvordan THC fungerer, eller har han en agenda?

Kanskje man ikke bør stole blindt på alle slike "professorer" heller?
Vis hele sitatet...
Tja, når det er målbart i urinen i så lang tid etterpå er det vel ikke urimelig at det også påvirker organismen i den samme perioden.
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Tja, når det er målbart i urinen i så lang tid etterpå er det vel ikke urimelig at det også påvirker organismen i den samme perioden.
Vis hele sitatet...
Du kunne vell selv tatt deg ett trekk for og se om du opplever negative nedsløvende effekter en måned etter. lol
Sist endret av Quetzalcoatl; 3. september 2009 kl. 23:50.