Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 8702
Hei

Jeg er en gutt på 16 år som er i en veldig komplisert situasjon. Situasjonen er at jeg ikke kan bo hjemme lenger og må/vil flytte ut, men har ikke råd. Jeg har fikset en hybel, men mangler penger. Det jeg trenger nå er bortebo stipend uten at jeg bor 50km fra huset der foreldrene mine bor. Jeg har snakket med rådgiveren på skolen min og han har fikset meg time hos barnevernet. Jeg vil ikke bli sendt til institusjon eller bo hos foster foreldre. Noen forslag på hva jeg burde gjøre/si for å få bortebo stipend?
Hva med å ta opp ett lån?
Er det virkelig 50km? jeg hadde venner som bodde på hybel i samme område som foreldrene sine når de var 16-17 år gammle og de fikk borteboerstipend...
Du må vel ha godkjennelse fra barnevern eller lignende for at du skal få borteboerstipend hvis du bor så nært.
jeg kjenner folk som bodde i B leiligheten og foreldrene bodde i A leiligheten og fikk borteboerstipend
Jeg trodde grensa var på 30 km...?
Hvis du har noen bekjente som bor et stykke unna, kan du skifte adressen din dit hvis de som bor der lar deg gjøre dette.. Så kan du flytte på den ønskelige hybelen.
Da får du borteboer stipend. Du kan selvfølgelig være så uheldig å bli busta, og da må du regne med å måtte betale tilbake pengene.
For å få bostipend er det noen krav som blir stilt

Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt:

* skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet
* reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur
* det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming



Jeg flytta ut og fikk stipend på det siste punktet. Psykologen min som fiksa det hele.
Trådstarter
9 0
MartinB, ja kunne kanskje tatt opp lån, men vet ikke hvordan det går. Når må jeg betale tilbake og hvor mye lån kan jeg få?

ztaale, ja det er 50km.

Starra, det er det jeg prøver, men de kommer sikkert til å sette meg i institusjon eller hos foster foreldre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er det å ta seg en liten deltidsjobb helt utelukket? mye som kan gjøres i helgene som betaler brukbart.
Kameraten min har ett lån på 80000, han er riktignok student, men du kan ta lån du og, dette vil du vel betale på gjennom hele livet, tror ikke du har noen frist. Men dette er jo ikke å anbefalle, lån i ung alder.
Sitat av NinjaSverre
* det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming

Jeg flytta ut og fikk stipend på det siste punktet. Psykologen min som fiksa det hele.
Vis hele sitatet...
Det hørtes ut som en fin ordning. Jeg har alltid lurt på dette, for de som har problemer med foreldrene.
Trådstarter
9 0
NinjaSverre, kunne du fortelle litt mer om det hvordan pyskologen din fiksa deg bortebo stipend?
Vel, morra mi gikk med på det for hun forstod at det ville hjelpe meg. Vi er jo enda pals osv, men jeg er skjeldent hjemme hos hun. Han sendte bare et brev til lånekassen om at burde få innvilget bortebostipend av psykologiske grunner, blablabla, slike ting blir alltid innvilget.
det er bare å si at "jeg kan ikke bo hjemme fordi at blablabla" og så fikser de det.

neida, barnevernet sender deg ikke i fosterhjem. ikke hvis du greier deg på hybel og det er det du vil.
Hmz, jeg bor heller ikke hjem. Jeg bor litt over 3.5 mil unna der foreldrene mine bor og jeg får borteboende stipend..
- Smått offtopic

Søknadsfristen for studielån går ut 15 mars, og alle som er under videregående opplæring (og oppover), kan søke om studielån. Ikke sant?
Riktig det NinjaSverre sier, man kan få innvilget søknaden om det gjelder spesielle forhold. Selv skal jeg prøve å få til dette til høsten. Jeg kjenner også folk som ikke har trengt å flytte 4mil fra foreldrehjemmet for å få stipend.. Merkelige saker, dette.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
jeg tipper kravene for hvor langt du må bo fra skolen/foreldre varierer fra sted til sted på grunn av hvor tettbodd strøket er. det er bare naturlig at det er forskjell fra ålesund til oslo lissom

du KAN få borteboer stipend samma hvor du bor. hindringen er at de KAN sjekke det, og da blir du "bannet" fra lånekassen for resten av livet tror jeg er ikke sikker, men det er en risk å ta
Vel, mitt problem er at jeg bor nesten fire mil fra skolen min. Da min søster var ung og reglene var annerledes, prøvde lånekassen å sjekke opp hvor foreldrehjemmet lå. De endte opp med konklusjonen at det stedet vi bor på, faktisk ikke eksisterer. Noe som er 100% bullshit, de skulle dessuten sett boforholdene her. Langt ute på landet med ca. fire busser om dagen. Så. Det er mange faktorer som spiller inn når man skal ha stipend, bare synd for meg at ikke adressen min eksisterer. :/
▼ ... over en uke senere ... ▼
hmm..litt offtopic men jeg spør alikavel;

Jeg bor i Oslo nå og har planer om å flytte til et annet fylke. Jeg skal bo på hybel for meg selv, og foreldrene mine skal fortsatt bo i Oslo.
Problemet nå er at hun dama jeg prata med fra den kommunen jeg skal flytte til sa at jeg ikke kommer til å bli regna som en ordentlig søker, siden jeg ikke hadde flytta før 1. mars eller noe slikt.

Eneste måten å bli regna som ordentlig søker er å flytte med/til foresatte, noe som jeg kan gjøre siden jeg har slekt der, men da blir jeg plutselig ikke regna som borteboer, siden det er for nærme skolen. Dvs, mine foresattes hjem blir regna som foreldrehjemmet...som igjen må være 40 km unna skolen osv osv.

Det jeg lurer på er om det finnes en løsning for dette? Jeg kan ikke bo i Oslo lenger, og har ikke råd til å betale husleie uten borteboerstipend, og kan heller ikke bo hos slektningene mine. Er det helt umulig for meg å få borteboerstipend ??
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg bor ca en mil fra arbeidsplassen. Oppfyller altså ikke kravet om 40km. MEN , leier hus på landet , så for og komme meg hjem med offentlig transport må jeg : Ta buss til togstasjon fra jobb , ta tog til nærmeste by , og sykkle / kjøre 5km hjem , altså d tar vel 1.5time totalt hver vei , da oppfyller jeg vel krava?

På skjemaet jeg fyller ut står det ikke noen punkter hvor man må fylle ut dersom man trenger så lang tid , kun det "jeg bor 40km eller mer borte" , må jeg legge ved brev og underskrift fra arbeidsplassen med stipendet elns.?

Takker for svar.
Det er en ting jeg lurer på angående dette også hehe.. Hvis man er rundt 21 - 22 år gammel og vil avslutte avbrutt videregående utdanning. Kan man da få borteboer stipend? Eller må man flytte hjem igjen til foreldrene?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er en ting jeg lurer på angående dette også hehe.. Hvis man er rundt 21 - 22 år gammel og vil avslutte avbrutt videregående utdanning. Kan man da få borteboer stipend? Eller må man flytte hjem igjen til foreldrene?
Vis hele sitatet...
Du MÅ ikke flytte hjem til foreldrene, det velger du jo selv.

Men noen kompiser av meg som får borteboerstipend sier at hvis de har *putt inn dager* mye fravær så mister de stipendet, så vil tro at du mister det om du slutter på skolen.
Ja, men sett at jeg begynner på skolen da. Da har jeg husleie og andre diverse utgifter som skal taes hånd om. Dette blir vanskelig om man samtidig skal ta opp igjen for mange tapte år. Derfor må jeg jo flytte hjem av økonomiske grunner.

Altså det jeg lurer på er om man fortsatt er under foreldrenes "beskyttelse" eller om man kan få borteboer stipend selv om foreldrene bor nærme skolen etter en viss alder?

Slutte på skolen? Jeg prater om å begynne på skolen jeg da :P
(Med avslutte, så mente jeg gå ferdig allerede påbegynt, men avbrutt skolegang. Type: Mangler tredje året.)
Sist endret av gulunderstrek; 21. januar 2009 kl. 17:45.
Du kan få bortebostipend dersom det er en særlig grunn til at du ikke kan bo hjemme. Be rådgiver/moren din/barnevernet sende et brev til lånekassen og opplys om at du ikke kan bo hjemme lenger på grunn av din situasjon. Grunnen til denne regelen er, vil jeg tro, at 16-åringer ikke skal få bortebostipend bare på grunn av at de vil ha egen hybel og kunne feste hele natten lang uten at de kjipe foreldrene maser. Jeg bor faktisk i samme hus som mine foreldre (generasjonsbolig), men får fortsatt bostipend fra lånekassen rett og slett fordi jeg er samboer og har en liten mini-me på 1,5 år. Da sier det seg selv at jeg ikke kan bo sammen med foreldrene mine, og de forsørger meg jo ikke. Jeg skrev et brev (e-post på "Mine sider" på lanekassen.no) hvor jeg forklarte situasjonen og det var ikke noe problem.

Lykke til, håper det ordner seg for deg! Og husk søknadsfristene (www.lanekassen.no) og at siden du er under 18 år må foreldre/verge skrive under på papirene pluss et evt. gjeldsbrev dersom du søker om lån i tillegg.
Du kan godt bo i garasjen og få borteboer stipend så lenge huset deres er over 40km eller 3 timer vekke fra skolen.
Du kan få bostipend dersom du må flytte for å gå på skolen eller hvis det er andre særlige grunner til at du ikke kan bo hjemme, fikk jeg forklart fra lånekassen.
Sitat av SM411 Vis innlegg
Du kan godt bo i garasjen og få borteboer stipend så lenge huset deres er over 40km eller 3 timer vekke fra skolen.
Vis hele sitatet...
Eller at det ikke er noen slags offentlig transport der du bor til tiden du skal på skolen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sanne87 Vis innlegg
Du kan få bortebostipend dersom det er en særlig grunn til at du ikke kan bo hjemme. Be rådgiver/moren din/barnevernet sende et brev til lånekassen og opplys om at du ikke kan bo hjemme lenger på grunn av din situasjon. Grunnen til denne regelen er, vil jeg tro, at 16-åringer ikke skal få bortebostipend bare på grunn av at de vil ha egen hybel og kunne feste hele natten lang uten at de kjipe foreldrene maser. Jeg bor faktisk i samme hus som mine foreldre (generasjonsbolig), men får fortsatt bostipend fra lånekassen rett og slett fordi jeg er samboer og har en liten mini-me på 1,5 år. Da sier det seg selv at jeg ikke kan bo sammen med foreldrene mine, og de forsørger meg jo ikke. Jeg skrev et brev (e-post på "Mine sider" på lanekassen.no) hvor jeg forklarte situasjonen og det var ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Så det er mulig å sende ett brev til lånekassen for å fortelle hvordan situasjon er. Så håpe på bortebo ? For tingen er at jeg bor hos min bror og ikke mine foreldre, og jeg trenger virkelig bortebostipend.
Sitat av SM411 Vis innlegg
Du kan godt bo i garasjen og få borteboer stipend så lenge huset deres er over 40km eller 3 timer vekke fra skolen.
Vis hele sitatet...
3 timer med buss til skolen tur/retur... altså ca. 1.5 timer begge veier
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er 20 år gammel, og har tenkt til å søke om bortebostipend. Har det noe å si hvor langt unna foreldrene mine bor skolen osv, eller er det andre regler som gjelder? En ting til, har foreldrene mine sin inntekt noe å si når jeg søker stipend generelt?

Jeg går 3. året påbygg og ikke høyskole hvis det har noe å si...
For meg gikk det slik at foreldrene mine bor i Trondheim, jeg flytta til dama mi i Verdal.
Det er litt over fire mil, og over 1.5 time å kjøre dit.

Hvis foreldrene dine bor 40 km fra skolen, eller 1.5 time fra skolen, har du rett på borteboer-stipend.

Og ja, foreldrene dine sin inntekt har noe å si, det har også i hvor mange søsken du har som er under 18.
Sist endret av VLK; 20. august 2009 kl. 09:23.
Takk for svar...
jeg skjønner ikke helt hvorfor foreldrene mine skal bli innblandet når jeg ikke har krav på støtte eller tak over hodet av dem. Tåplig system!
Sitat av Izor Vis innlegg
hmm..litt offtopic men jeg spør alikavel;

Jeg bor i Oslo nå og har planer om å flytte til et annet fylke. Jeg skal bo på hybel for meg selv, og foreldrene mine skal fortsatt bo i Oslo.
Problemet nå er at hun dama jeg prata med fra den kommunen jeg skal flytte til sa at jeg ikke kommer til å bli regna som en ordentlig søker, siden jeg ikke hadde flytta før 1. mars eller noe slikt.

Eneste måten å bli regna som ordentlig søker er å flytte med/til foresatte, noe som jeg kan gjøre siden jeg har slekt der, men da blir jeg plutselig ikke regna som borteboer, siden det er for nærme skolen. Dvs, mine foresattes hjem blir regna som foreldrehjemmet...som igjen må være 40 km unna skolen osv osv.

Det jeg lurer på er om det finnes en løsning for dette? Jeg kan ikke bo i Oslo lenger, og har ikke råd til å betale husleie uten borteboerstipend, og kan heller ikke bo hos slektningene mine. Er det helt umulig for meg å få borteboerstipend ??
Vis hele sitatet...
En kompis av meg har foreldre i Toten, han flytta til Tromsø til besteforeldrene, men har adresse nede i Toten, så han får et svært stipend, i tillegg til at bestemora å bestefaren hans skjemmer han bra bort..

Så tror det er mulig ja..

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Lurer på en ting selv også...
Vi har et ganske stort hus (er registrert som villa)
Og faren min kom ut for en trafikkulykke der han nesten mistet livet, og onkelen min omkom.

Iogmed at faren min etter den ulykken har vært å fortsatt er mye inne på sykehuset, har vi dårlig råd, han har jo ikke jobb heller.
Så det er bare moren min som forsørger familien økonomisk.

Derfor må vi flytte fra "villaen" vår, og i det nye huset så må jeg sove på samme soverom som lillebroren min (han er 12, jeg er 17).
Og jeg har ikke råd til hybel/leilighet med mindre jeg får bostipend.

Tilleg til det, har jeg også nettop vært alvorlig syk å masse ut og inn fra sykehuset, å er ikke god nok i kroppen enda til å gå ut i jobb, skole er akkurat hva jeg klarer.

Tror du det er gode grunner nok på dette punktet:
* det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming

Til å få bostipend?
Sist endret av Ondskap; 20. august 2009 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pvujic Vis innlegg
Hei

Jeg er en gutt på 16 år som er i en veldig komplisert situasjon. Situasjonen er at jeg ikke kan bo hjemme lenger og må/vil flytte ut, men har ikke råd. Jeg har fikset en hybel, men mangler penger. Det jeg trenger nå er bortebo stipend uten at jeg bor 50km fra huset der foreldrene mine bor. Jeg har snakket med rådgiveren på skolen min og han har fikset meg time hos barnevernet. Jeg vil ikke bli sendt til institusjon eller bo hos foster foreldre. Noen forslag på hva jeg burde gjøre/si for å få bortebo stipend?
Vis hele sitatet...

Jeg fikk bortebo stipend da jeg var på din alder, er nå 30. Det eneste du trenger er en attest på at du ikke bor hjemme, og at du må betale for å bo der.
Kun snakk om papirarbeid.
Sitat av lanekassen.no
Du er borteboer dersom du bor borte fra foreldrene dine. Som borteboer kan du få ekstra stipend.
Bostipend for elever i videregående opplæring

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend, dersom du oppfyller ett av disse vilkårene

* skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet
* du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag
* det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen

Er du gift eller har barn du forsørger, og du bor hjemme hos foreldrene dine, kan du også få bostipend. Får du stønader som er ment å dekke boutgifter, har du ikke rett til bostipend. Les mer om bostipend for elever i videregående opplæring.
Høyere og annen utdanning

Bor du borte fra foreldrene dine kan opptil 40 prosent av lånet bli gjort om til utdanningsstipend. Vilkåret er at du består eksamen og ikke har inntekt eller formue over de fastsatte grensene. Trygd har lavere fribeløp enn vanlig inntekt, les mer om trygd her.

Bor du hjemme, får du ikke lån gjort om til stipend. Men er du gift eller har barn du forsørger kan du få stipend, selv om du bor hjemme hos foreldrene dine. Les mer om lån og stipend for høyere og annen utdanning.

Har du flyttet for deg selv etter at du søkte om støtte for høsten 2009, men ennå ikke meldt fra til Lånekassen om hybeladressen? Send oss en e-post inne på Dine sider med flyttedato og ny adresse.
Vis hele sitatet...
Snippet direkte fra siden deres.
Sitat av Ondskap Vis innlegg

Tror du det er gode grunner nok på dette punktet:
* det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen, for eksempel sykdom eller funksjonshemming

Til å få bostipend?
Vis hele sitatet...
Her ser du noen av grunnene du kan få støtte under det punktet.

Uansett må det dokumenteres av f.eks følgende;

Bekreftelse fra en eller flere av følgende:
- PP-tjeneste
- sosialkontor
- familierådgivningskontor
- psykolog
* Bekreftelse fra skolen kan godtas dersom det går fram at vedkommende har særlig kjennskap til situasjonen.
Vis hele sitatet...
til orientering:
om man får borteboerstipend og i tillegg tar opp maksimum lån ifra lånekassa, og setter det inn på en sperret høyrentekonto. vil man tjene greie penger på å ikke gjøre en dritt. lånet er jo avdragsfritt så lenge man studerer og den dagen man starter sitt yrkesaktive liv, innfrir man lånet og sitter igjen med rente gevinsten. ikke rare anstrengelsene og papirarbeidet, ei krone her og ei krone der.
regn på det, og se selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av tunfisk2 Vis innlegg
til orientering:
om man får borteboerstipend og i tillegg tar opp maksimum lån ifra lånekassa, og setter det inn på en sperret høyrentekonto. vil man tjene greie penger på å ikke gjøre en dritt. lånet er jo avdragsfritt så lenge man studerer og den dagen man starter sitt yrkesaktive liv, innfrir man lånet og sitter igjen med rente gevinsten. ikke rare anstrengelsene og papirarbeidet, ei krone her og ei krone der.
regn på det, og se selv.
Vis hele sitatet...
Dette er en utrolig god idè så lenge man har råd til det. Tar man opp studielån og gjør slik tunfisk2 sier så må man jo fortsatt betale skolegang og andre evt. utgifter selv, så dette fungere ikke for folk med "dårlig råd". Er du heldig og har noen snille/rike foreldre er dette en prima måte å tjene litt ekstra penger etter avsluttet skolegang.