Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1771
Etter å ha gransket forumkategoriene, landet jeg her. Håper ikke det var et bomskudd.

Jeg har drevet med digital fotografering i en årrekke på hobbybasis. Til nå har jeg ikke brukt bildebehandlingsprogrammer, ut over å fjerne røde øyne på noen bevaringsverdige 'point and shoot' bilder. Dette har vært gjort med diverse low-end programmer.

Etter som årene har gått ser jeg at jeg kunne ha hatt god nytte av et godt bilderedigeringsprogram, og ikke minst lært meg å bruke det. "Alle" redigerer jo bildene sine for tiden, og det begynner å bli vanskelig å være konservativ på dette feltet.

Jeg vet at Photoshop er en de facto standard for bilderedigering. Men samtidig ser jeg at prisen er svimlende høy til mitt bruk (CS4 ligger på drøye 8K i skrivende stund). Elements er vesentlig rimeligere, men dette fremstår veldig amputert i forhold til redigeringsmuligheter. Alle tutorials på nett som har imponert meg er laget med fullversjonen av PS.

Finnes det et seriøst og rimeligere alternativ til PS som kan anbefales til formålet?

Er PS Elements så amputert som jeg har inntrykk av?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Gimp er gratis og et verdig alternativ.

http://www.gimp.org/
http://www.gimp.no/?id=1
Sist endret av illuSiOn^; 18. august 2009 kl. 00:30. Grunn: Too late.
Freeware:
Paint.NET (sjekk Thehorror på nettby, han bruker bare det, pro0 "redigerer")
Gimp 2
Paint Shop Pro er en mulighet: http://www.jasc.com/ Koster riktignok penger, men er ikke avskrekkende dyrt.
Med lem
Trådstarter
Takk for rask og god respons folkens.

Gimp og Paint.NET står nå på listen over software jeg skal se nærmere på.

Jeg har en tidlig versjon av Paint Shop Pro (det fulgte med et Canon kamera jeg kjøpte for lenge siden). Det er hovedsaklig hva jeg har brukt til mine små redigeringsbehov til nå.

Ingen har kommentert Photoshop Elements så langt. Men nå som Gimp og Paint.NET er introdusert for meg, blir jeg jo ekstra nysgjerrig på hvordan PS Elements måler seg med disse to.
Sitat av capidog Vis innlegg
Takk for rask og god respons folkens.

Gimp og Paint.NET står nå på listen over software jeg skal se nærmere på.

Jeg har en tidlig versjon av Paint Shop Pro (det fulgte med et Canon kamera jeg kjøpte for lenge siden). Det er hovedsaklig hva jeg har brukt til mine små redigeringsbehov til nå.

Ingen har kommentert Photoshop Elements så langt. Men nå som Gimp og Paint.NET er introdusert for meg, blir jeg jo ekstra nysgjerrig på hvordan PS Elements måler seg med disse to.
Vis hele sitatet...
Siden Gimp er allerede linket til linker jeg til Paint.NET og dens "features" enkel å bruke

to bilder en kompis av meg har mekka/redigert med paint.NET
http://img7.nettby.no/users/t/h/e/thehorror/files/bloodcloak_2.jpg
http://fc03.deviantart.com/fs46/o/2009/197/2/e/2e438437b3536f17cc8dd15d65ecc096.jpg
Gimp og Paint.NET er jo ok alternativer, men jeg vil våge å påstå at Adobe Photoshop blir det beste av det beste, og har du tenkt til å bruke dette i profisjonell sammenheng hadde jeg vurdert innkjøp av dette. Dersom du bare har tenkt å "leke" litt med programvaren, ja da er både Gimp og Paint.NET stilige program.
Han jeg viser til bilder av... bynner på Bilder Nordic School of Photography, han bruker paint.net i pro sammenheng

For ikke å nevne at han er veldig for Industrials å macabre bilder:P
Sist endret av Ondskap; 18. august 2009 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Han jeg viser til bilder av... bynner på Bilder Nordic School of Photography, han bruker paint.net i pro sammenheng

For ikke å nevne at han er veldig for Industrials å macabre bilder:P
Vis hele sitatet...
Fordi han begynner på denne skolen, som hvem som helst kan, gjør han ikke noe bedre enn noen andre. At han IKKE bruker Photoshop til fotograferingen sin får han stå for selv, men alle de seriøse fotografene jeg NOENSINNE har hatt noe som helst med å gjøre sverger kun til et program, og det er Photoshop. That's it, end of story. Photoshop er det beste programmet. At han bruker paint.net, og SKAL begynne på en skole, gjør han ikke til en verdenskjent fotograf over natten.

Tror faktisk ikke jeg har møtt en fotograf som er seriøs i yrket sitt, som ikke mener at Photoshop er det beste programmet for deres type jobb.

Og om han har laget bildet du henviser til i paint.net, hva beviser det? Bildet er jo overhodet ikke spesielt på noen som helst måte. Du har vel ikke blitt lurt har du vel?
Med lem
Trådstarter
Sitat av tafsern Vis innlegg
...
Tror faktisk ikke jeg har møtt en fotograf som er seriøs i yrket sitt, som ikke mener at Photoshop er det beste programmet for deres type jobb.
...
Vis hele sitatet...
Det samme inntrykket har jeg. Og for en proff fotograf er en lisens til 8K ikke store utgiften. Men spørsmålet i denne tråden er om det finnes noe som ligger nært opp til Photoshop, men til en langt lavere pris.

Jeg har sett litt på Gimp og Paint.NET nå, og det ser ut som de har nok av features. Jeg skal snuse litt etter tutorials også, slik at jeg får et inntrykk av bruken og mulighetene.

Jeg tror mye av folks preferanser rundt software handler om å kunne bruke verktøyet optimalt. En god fotograf har en tendens til å ta gode bilder, uansett hvilket kamera som benyttes. På samme måte kan man anta at en som virkelig kan bildebehandling, vil kunne få gode resultater så lenge verktøyet oppfyller noen minimumskrav. Godt verktøy er halve jobben...

Igjen - takk for gode tips folkens. Litt interessant at ingen har kommentert PS Elements så langt. Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det - men er tilbørlig til å tenke at PS Elements er for elementært til "seriøs" bildebehandling...?
PS Elements er nok, som du sier, litt for elementært hvis du skal drive med skikkelig bildebehandling. En annen mulighet er å få tak i photoshop eller hele adobe pakka på andre vis da, men vet ikke om du er imot sånt eller ikke. Kan ihvertfall si at jeg som student ikke gidder å gå ut med over 8k for adobe pakka når jeg kan få tak i det på andre måter.

Rart ingen har nevnt bukta faktisk O.o selv om dette er litt offtopic i og med at du spurte om andre alternativer..men det er mitt forslag ihvertfall
Med lem
Trådstarter
Sitat av Asoke Vis innlegg
...
En annen mulighet er å få tak i photoshop eller hele adobe pakka på andre vis da, men vet ikke om du er imot sånt eller ikke.
...
Vis hele sitatet...
Jeg tar hintet. Men jeg kjøper programvaren jeg benytter, med mindre det er freeware eller open source. Som student har du vel muligheten til å kjøpe med kraftig rabatt? Uansett, det skal jeg ikke legge meg opp i.
Sier ikke det at Paint.NET er noe bedre enn PS...

Men har opplevd at selv om det er mange fotografer som bruker PS, så er noen av hans bilder mye bedre redigert og av større kvalitet.

Smak og behag... Men selvfølgelig, Photoshop er jo absolutt "The one".
Har selv skrevet en liten introduksjonsguide til GIMP her på forumet. Sjekk den gjerne ut for et inntrykk av hva GIMP kan gjøre for deg.
Med lem
Trådstarter
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
Har selv skrevet en liten introduksjonsguide til GIMP her på forumet. Sjekk den gjerne ut for et inntrykk av hva GIMP kan gjøre for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt noen timer på å lese litt, og se tutorials på YouTube. Jeg har øvet litt på det "obligatoriske", som å fargelegge s/h bilder, lage montasjer, flammer osv. GIMP (2.6) fungerer etter min mening veldig bra, men jeg blir litt forvirret av canvas size vs image scaling vs layer scaling. Jeg får teste Paint.NET før jeg blir for vant til måten å gjøre ting på i GIMP.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Paint.NET duger bra og er lett å lære seg.
Det er imidlertid svært begrenset ved mindre du benytter deg av plug-ins

De kan du finne mange av på Paint.NET-forumet:

http://paintdotnet.forumer.com/

Der finner du også tutorials og diverse.
▼ ... over en måned senere ... ▼
du kan også prøve http://www.sumopaint.com/home/
det er helt gratis og her en del kule ting, men er nok mest til tegning.
Titt på Corel.
lastet ned full grafisk pakke for 1500
gratis program, rett i nettleseren :

http://www.pixlr.com/editor/
Med lem
Trådstarter
Ser det stadig dukker opp nye forslag her i tråden. Det viser at det absolutt finnes alternativer til Photoshop. Til og med flere som ikke står tilbake i funksjonalitet.

Takker igjen for mange gode innspill. Jeg har også fått flere tilbud på PM om serienummer for å aktivisere Photoshop. Men litt av poenget med tråden var å finne alternativer til Photoshop.

Jeg har landet på GIMP som verktøy, med Paint.NET som en god nummer to. Anbefaler alle som trenger et bilderedigeringsprogram, og som ikke ønsker å betale for eller piratkopiere Photoshop, å se nærmere på disse.