Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 11054
Trenger ingen morral preken egt.

Bare lurer på kort om noen har erfaringer med å drikke sprit/brennvin-alkohol generelt mens man går på en Pencelin kur..
Er dette farlig? Eller går det greit? Snart helg, kuli med noen svar..

Kompiser av meg har ikke hatt store problemene utenom å bli fort full og agressive.
Sitat av unggutten
Trenger ingen morral preken egt.

Bare lurer på kort om noen har erfaringer med å drikke sprit/brennvin-alkohol generelt mens man går på en Pencelin kur..
Er dette farlig? Eller går det greit? Snart helg, kuli med noen svar..

Kompiser av meg har ikke hatt store problemene utenom å bli fort full og agressive.
Vis hele sitatet...
du kan risikere og ødelegge hele Pencelin kuren, og må begynne på nytt
unggutten's Avatar
Trådstarter
34 0
Det har alt min kjære mor sagt.
Noen andre som har erfaringer alà noe lignende!
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
ved overdrevet inntak, over lengre tid risikerer du t leveren tar alvorlige skader, men skal du bare på en helgefyll vil jeg ikke tro det er noe problem.

Har selv gjort dette flere ganger, og har ikke daua enda, ikke tror jeg leveren min er ødelagt heller!
Den største faren er nok den moren din har nevnt, å ødelegge kuren... men jeg sier kos deg med alkohyler!
unggutten's Avatar
Trådstarter
34 0
Takk. Jeg drikker 1/4l hjemmebrent, noen øl på Fredag og det samme på Lørdag.
Siden du ikke er død så håper jeg det samme!(..)
Er nesten frisk nå, har fortsatt igjen noen piller men ikke noe problem å bli ferdig med.
Håper på flere svar..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fikk høre at det med alkohol og pencelin er en gammel myte når jeg selv gikk på kur, et google søk fikk opp mange påstander om at det var farlig (poster fra åpne forum), men en medisinsk side sier her at det er en myte.
unggutten's Avatar
Trådstarter
34 0
Flott post. Så du har selv ikke hatt noe problemer med det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg fikk ikke problemer med det nei, tok noen søk til, og det eneste jeg kom over var at du _kan_ få litt irritert mage om du drikker mye.
modern er lege, og det hu sier er at du i verste fall ødelegger den aktuelle dagen av kuren din. Så drikk med god samvittighet :-)
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Har selv spurt legen min om dette, han sa jeg kunne drikke til jeg stupte uten at det ville ha store innvirkningen på kuren.
unggutten's Avatar
Trådstarter
34 0
Takk for svarene godtfolk. Jeg driter som regel i hva jeg stapper i meg, men når det kommer til noe jeg er helt blank på er det fint å få litt veiledning!
Det kommer litt ann på personen, men antibiotika + alkohol, kan føre til MYE spying. Vet ikke helt hva som må til, men har i alle fall hvert vitne til en som sto og spydde hele kvelden, etter at han tok seg noen øl da han var på antibiotika kur.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Problemet er vel heller det at man ikke bør drikke alkohol når man er syk. Dersom det ligger en mer alvorlig sykdom til grunn for antibiotikakuren er det selvfølgelig lurt å holde seg unna fyll. Om det er en mindre alvorlig tilstand som behandles med penicillin skal det ikke være problematisk å innta alkohol. I og med at du føler deg i stand til å kunne dra på fylla regner jeg med at du faller inn under sistnevnte kategori.

Penicillin virker ikke på leveren slik alkohol gjør, og faren for leverskader er omtrent den samme som om du skulle tatt alkohol alene.

edit: omformuleringer
Sist endret av Dekilaz; 31. august 2006 kl. 18:01.
unggutten's Avatar
Trådstarter
34 0
Sitat av Snerk
Det kommer litt ann på personen, men antibiotika + alkohol, kan føre til MYE spying. Vet ikke helt hva som må til, men har i alle fall hvert vitne til en som sto og spydde hele kvelden, etter at han tok seg noen øl da han var på antibiotika kur.
Vis hele sitatet...
Jeg spyr aldri i/etter fylla, men om jeg hadde gjort det ville jeg fulgt dit råd.. Takk!


Sitat av Dekilaz
Problemet er vel heller det at man ikke bør drikke alkohol når man er syk. Dersom det ligger en mer alvorlig sykdom til grunn for antibiotikakuren er det selvfølgelig lurt å holde seg unna fyll. Om det er en mindre alvorlig tilstand som behandles med penicillin skal det ikke være problematisk å innta alkohol. I og med at du føler deg i stand til å kunne dra på fylla regner jeg med at du faller inn under sistnevnte kategori.

Penicillin virker ikke på leveren slik alkohol gjør, og faren for leverskader er omtrent den samme som om du skulle tatt alkohol alene.

edit: omformuleringer
Vis hele sitatet...
Fine ord, men er på bedringensvei fra en mild bronkit/forkjølelse så er ikke store greiene nei. Takk!
spankingguru
Worner's Avatar
Leste på lommelegen en plass for lenge siden at det bare var farlig hvis man gikk på pencelin pga kyssesyka hvis jeg ikke tar veldig feil


Edit: http://lommelegen.no/sok.asp?q=antibiotika+alkohol&t=N
Sist endret av Worner; 31. august 2006 kl. 21:59.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Kyssesyke er forårsaket av virus, så antibiotika brukes ikke i behandlingen av denne sykdommen.
spankingguru
Worner's Avatar
Da var det nok en anna sykdom jeg tenkte på. Var en som satt ned funskjonen til levra mens man var syk
jeg har gått på penicillin 2 ganger de siste 2 månedene (6 dagers kurer)..

første gang var i danmark da jeg fikk det pga en betennelse ved en visdomsjeksel.. spurte tannlegen om det gikk greit å drikke alkohol mens jeg gikk på det.. joa, det skulle ikke være noe problem.. spurte så på apoteket når jeg heta pillene.. neida, null problem..

andre gang var 3 uker etter, da jeg fikk betennelse samme plass igjen. spurte så tannlegen (som nå var norsk), nope, det var null problem å drikke alkohol sammen med penicillin. spurte så apoteket i norge igjen, og samma svar..

så jeg kan ikke forstå at det skal være noe gale når 4 stk som burde vite slikt sier at det ikke er noe problem
Når jeg gikk på en Antibiotika kur(Om jeg ikke har fått helt feil info, så er pencelin det samme?) sa legen at et par enheter gikk greit. Altså, et par tre øl.
Jeg har hørt mye forskjellig om dette. Men når det gjelder min erfaring er det ikke særlig lurt å drikke når man går på en slik kur. Jeg hadde 2 eller 3 dager igjen av kuren, var på fest og drakk, så gikk hele kuren til helvete og jeg måtte på en enda sterkere penicillin kur for å bli frisk

Før den festen ringte jeg til 4 apotek og spurte, 3 sa at jeg ikke burde 1 sa at det ikke hadde noe å si. Så da gikk jeg for den ene. Dumme 16åringer:P
Jeg spurte legen min om dette. Tingen med det å gå på pencilingkur i kolmbinasjon med alkohol var at man fort glemte å ta tablettene, derfor ble det frarået å gjøre dette. For min del har jeg både røyka hasj og vært på fylla i kombinasjon med pencilinkur, og det har aldri vært noe problem.
En sending på P3 hadde dette på sendeplanen med en lege som gjest. Informasjonen legen ga var noe i denne duren:
Selve kuren blir ikke nødvendigvis ødelagt, men du blir ganske redusert av alkohol.
Ville ikke annbefalt å drikke store mengder nettop på grunn av at du blir mer redusert av større mengder alkohol. Jo mer redusert du blir jo større er faren for tilbakefall i forhold til sykdommen du har. Det er ikke farlig å drikke men det er heller ikke lurt.

Går ut i fra at han visste hva han snakket om, det er altså ingen direkte farer knyttet til kombinasjonen av antibiotika og alkohol. Det er heller sånn at du risikerer å bli sykere av at du utsetter kroppen for belastningen av alkohol. Myten blir brukt av leger til å få deg til å droppe fylla mens du er på bedringens vei, noe som absolutt ikke er dumt
Jeg drakk senest forige uke på penicilin kur, kan ikke se hvorfår det skal ødelegge kuren. Spørs kanskje hvilken type penicilin du går på, apocilin som er den mest brukte penicilinen for halsbetennelser og småting, står det ingen ting i pakkevedlegget at man ikke skal drikke alkohol, har aldrig hørt det fra legen heller, men jeg har bestandig tatt penicilin kuren for den dagen før jeg har dratt på fylla.

Mulig det er en tilfeldighet, men jeg tålte mindre øl den kvelden..
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg går på pencelinkur
å i stad tok jeg meg en pils, da je hadde drikki opp den fikk jeg en rar følelse i magen,,
har aldri kjent det før
kanskje fordi jeg var sulten og gikk på pencelin + alkohol
så bestemte meg for å lese litt på NFF og fant denna
takk for info'n
Hvis du går på penicilin som bearbeider en sykdom, og drikker.
Da fungerer ikke penicilinen så lenge alkoholen er i systemet, og du føler deg kanskje dårligere.
Hvis sykdommen svekker immunforsvaret ditt og ikke blir holdt i sjakk av penicilen så kan du bli enda verre.

Det er selvfølgelig forskjell på å få penicilin for litt forkjølelse og å få for å ha kyssesyken.
Husker jeg ikke var halveis ferdig med fylla jeg hadde planlagt når jeg gikk i dass mens jeg var på pencilin. Du tåler IKKE like mye som vanlig om du er blitt reseptlagt pencilin.
Har drukket under behandling av antibiotika flere ganger, eneste er bare at man tåler mindre, og kan bli dårligere om du da drikker like mye som du pleier.. Men ja, det kan faktisk "drepe" hele kuren.
Sitat av Dodecha
Fikk høre at det med alkohol og pencelin er en gammel myte når jeg selv gikk på kur, et google søk fikk opp mange påstander om at det var farlig (poster fra åpne forum), men en medisinsk side sier her at det er en myte.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kvass, men jeg bare lurte på hva du mener konklusjonen er i det innlegget?
Hei!

Det er mange som lurer på dette og det er mange misforståelser rundt dette emnet.

Det er IKKE farlig å drikke alkohol når man samtidig står på en penicillinkur, det gir ingen bivirkninger og det er ingen medisinske motforestillinger mot dette.

MEN:
du står ikke på en penicillinkur, du bruker Flagyl.
For å klargjøre:
Antibiotika er fellesbetegnelsen på bakteriedrepende medisiner. Penicillin er en type antibiotika og Flagyl en annen.

Flagyl må IKKE kombineres med alkohol. Dette fordi disse stoffene sammen gir en antabusliknende effekt og vil gi deg sterke bivirkninger i form av kvalme, uvelhet, magesmerter og dårlig allmenntilstand.

Vennlig hilsen Dr. Roar Pedersen, røntgenlege

(hentet fra lommelegen.no)
Sist endret av ErikH; 16. februar 2008 kl. 12:27.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Går på pencelin nå og hadde en underlig opplevelse for to dager siden da jeg fremdeles gikk på pencelin
Drakk tre drinker; en black russian, en GT og en margarita på under 45 min. uten å kjenne noe som helst?

Ellers infererer ikke alkohol(som er et løsemiddel) med pencilin som går på imunforsvaret
og visaversa

Når det er sagt så skal man ikke slite seg ut når man er syk med grøfte fyll etc.

Nå er jeg ganske "herdet", tåler mye alkohol og har ikke hvert syk på 1o år så
det kan forklare opplevelsen jeg hadde for et par dager siden
Ehh, gikk på penicillinkur for en tid tilbake. Skulle ta en pils til grillingen, noe som endte med et lite haraball. Ringte giftinformasjonssentralen når jeg kom til meg selv dagen etterpå.

Da kunne den snille damen fortelle meg at alkohol (+div) jeg hadde inntatt på ingen måte ødela kuren, men derimot senket immunforsvaret ytterligere, slik at kroppen, selvfølgelig, ikke fikk like stort utbytte av penicillinet. Men kuren blir ikke ødelagt, dog svekket..
Vet ikke om det er nevnt ovenfor, men gikk tidligere på Antibiotika kur i litt over ei uke og var ute og ranglet litt her ei natt. Merka absolutt ingenting denne kvelden, bortsett ifra alkoholen. Og pisset mitt lukta stadig vekk det samme som uka i forveien (lukt som kom av antibiotika stoffet, Apocilin var det forøvrig)

Er det noen kjent som kan hende med alkohol og antibiotika?
Skjønner ikke helt hva du mener frevev ? At pisset ditt lukter?
Spiser du et glass rødbeter får det en syk farge og !
Sist endret av pidget; 23. mars 2008 kl. 17:44.
derfor jeg ikke har blitt frist har hatt lunge bettenelse/ luftveisinnfeksjon i 1,5mnd nå hadde en ca 2 ukers pencilinkur uten virkning
Sitat av iste2008
derfor jeg ikke har blitt frist har hatt lunge bettenelse/ luftveisinnfeksjon i 1,5mnd nå hadde en ca 2 ukers pencilinkur uten virkning
Vis hele sitatet...
P.g.a. inntak av alkohol sammen med kuren, mener du? Kan være flere grunner til at en pencillinkur ikke funker da.

Bl.a. er det fullt mulig å være immun mot pencillin, uten at jeg sier at akkurat dette er tilfelle for deg. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320802
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av r0adkill
Bl.a. er det fullt mulig å være immun mot pencillin, uten at jeg sier at akkurat dette er tilfelle for deg. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320802
Vis hele sitatet...
Ei forutsetning for optimal virkning på pencilin er jo at du er immun mot pencillin. Ellers blir det kjedelig utfall, og er usikker på verdien av behandlinga.
▼ ... over et år senere ... ▼
I kroppen vår så vil samtidig inntak av penicillin og alkohol forsterke effekten av hverandre. Begge deler virker i leveren, og dette gjelder visse type antibiotika. Virkningen av antibiotika vil bli sterkere, og det vil også virkningen av alkohol. Samtidig så kan alkoholens økte vanndrivende effekt gjøre at man utskiller mer av antibiotikaen på kortere tid, slik at effekten avtar. Alt avhenger av type penicillin/antibiotika, og personen som tar stoffet.

Når det gjelder totalavholdenhet fra alkohol så er Flagyl/Metronidazole på toppen. Både leger og farmasøyter advarer mot alkohol mens man står på dette. Selv har jeg brukt alkohol både etter en dose på 2 gram -ca 8 timer etterpå og en en dose på 500 mg, ca 4 timer etterpå, uten å kjenne noen som helst symptomer. De sier at du skal få en disulfiram liknende effekt, men det holder ikke ord. Jeg har brukt antabus, og drukket på antabus flere ganger. Å drikke på antabus gir rødme, kvalme og i verste fall rytmeforstyrrelser i hertet, men å drikke på Flagyl har ikke gitt meg noen av disse symptomene. Legger også ved en nyttig side jeg fant fra utlandet:

http://onthepharm.net/2007/08/flagyl...-reaction.html


Det bevises det at det er gjort en rekke forsøk som beviser at alkohol + flagyl ikke har så skaedlig effekt. Kanskje 5-+20 % av befolkningen vil ha en reaksjon, og selv da er ikke reaksjonen farlig etter det jeg har lest. Jeg har også lest at det i perioden fra 1969 til 1982 var 8 tilfeller av pasienter som hadde en reaskjon på alkohol i tilknytning til Flagyl/Metronidazol. Av disse var fire alvorlige, og det var ett dødsfall. Hvis dere ser på den linken jeg gav så var dette dødsfallet høyst unormalt. (Mye annet som spilte inn)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det som skumpa sier om at alkohol og pencillin forsterker hverandre er jeg ikke helt sikker på. Men det at alkohol har en vanndrivende effekt noe som fører til at man oftere må på toalettet er helt rikitg. Dette kan føre til antibiotikaen fortere blir skilt ut i urin.

Grunnen til at alkohol har en vanndrivende effekt er fordi det forstyrrer ADH (anti-diuretic hormone) noe som fører til at reguleringen av urinutskillingen blir forstyrret. Så om dette har en stor effekt på antibiotikaets effekt kommer nok helt ann på mengden alkohol.

Når man tar antibiotika skal man jo ofte ta medisinen flere ganger daglig, et eksempel er Apocillin som tas 1+1+2 (1 morgen, 1 midt på dag og 2 kveld), er det doxylin du bruker er det jo en tablett daglig. Nå vet ikke jeg hvem type antibiotika du står på, men hvis jeg skulle drukket alkohol samtidig som jeg var på en pencillin-kur, ville jeg prøvd å unngå å ta antibiotikaen samtidig som man drikker. Feks hvis det er doxylin; Ta antibiotikaen på morgenen, og drukket senere på kvelden. Når det kommer til apocillin ville jeg heller vært litt forsiktig når det kommer til drikking med tanke på at man som oftest drikker på kvelden og det er da du skal ta 2 tabletter. Ikke fordi det nødvendigvis er farlig å kombinere dem, men fordi da kan store deler av antibiotikaen forsvinne ut i urinet, og kveldsdosen er jo faktisk den største dosen.

Men, i bunn og grunn så er det jo opp til deg selv.
Står ikke noe om det i pakkevedlegget. Jeg opplevde en forskjølese etter en helg, men det hadde noe med regnvær å gjøre tror jeg. Hvis noe er farlig sammen med et legemiddel står det som oftest i pakkevedlegget.