Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3693
hei, jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å gå opp som privatist?

jeg har tenkt å ta opp noen fag til høsten som privatsit men jeg vet ikke hvordan man skal tre frem. hvis det er noen som har noe erfaring på dette feltet så vær så snill å del den,.

takk på forhånd
Samme lurer jeg på. Men tror igrunn det beste er å dra på din tidligere VGS og spørre der.
Hvilke fag skal du ta opp da?
Meld deg opp hos din lokale videregående skole. Koster 650 kroner per eksamen.
Sitat av peter_parker Vis innlegg
Samme lurer jeg på. Men tror igrunn det beste er å dra på din tidligere VGS og spørre der.
Hvilke fag skal du ta opp da?
Vis hele sitatet...
skal ta opp fire fag.:
sosilogi
fysikk
matte
naturfag/kjemi


hva med deg ?
Iallfall Naturfag. Samfunnsfag og mener jeg. Målet er iallfall å komme inn på allmennlærerutdannelsen, så skal iallfall komme til det snittet.
Sitat av peter_parker Vis innlegg
Iallfall Naturfag. Samfunnsfag og mener jeg. Målet er iallfall å komme inn på allmennlærerutdannelsen, så skal iallfall komme til det snittet.
Vis hele sitatet...
hvilken utdannelse har du hitil da?
Allmennfag. Begynner å bli lenge siden jeg gikk ut. Er 26 nå, så stiller vel sterkere pga alder?
he he, jeg vet sannelig ikke. privatsit er vell utenom skolen så alder har vell ingenting å si egentlig.
men du har jo samfunsfag og naturfag på allmenfag? eller trenger du bedre karakterer, eller skal du ta fagene på et høyer nivå?
Sist endret av Uncle_Sylvert; 9. juli 2009 kl. 01:32.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av MartinB Vis innlegg
Meld deg opp hos din lokale videregående skole. Koster 650 kroner per eksamen.
Vis hele sitatet...
Det koster ca 600 kr hvis du går opp i et fag som du allerede har karakter i - mao. du vil forbedre karakteren din.
Hvis du vil gå opp i eksamen i et fag du ikke har hatt, koster det rundt 300 kr.
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
he he, jeg vet sannelig ikke. privatsit er vell utenom skolen så alder har vell ingenting å si egentlig.
men du har jo samfunsfag og naturfag på allmenfag? eller trenger du bedre karakterer, eller skal du ta fagene på et høyer nivå?
Vis hele sitatet...
Jeg trenger bare bedre karakterer, strøk i naturfag.
Jeg tenkte på opptaket, om man stiller sterkere pga alderspoeng og slikt.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det koster ca 600 kr hvis du går opp i et fag som du allerede har karakter i - mao. du vil forbedre karakteren din.
Hvis du vil gå opp i eksamen i et fag du ikke har hatt, koster det rundt 300 kr.
Vis hele sitatet...
men de karakterene du får på de fagen du har tatt opp kommer på vitnemålet? jeg mener kan jeg bruke dem når jeg søker vg3?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Når du går opp til eksamen som privatist kan du velge om du vil ha karakteren stående på vitnemålet eller ikke.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det koster ca 600 kr hvis du går opp i et fag som du allerede har karakter i - mao. du vil forbedre karakteren din.
Hvis du vil gå opp i eksamen i et fag du ikke har hatt, koster det rundt 300 kr.
Vis hele sitatet...
Ah, sånn det fungerer ja. Selv strøk jeg i matte og ville forbedre norsken, betalte derfor 650 per eksamen.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Når du går opp til eksamen som privatist kan du velge om du vil ha karakteren stående på vitnemålet eller ikke.
Vis hele sitatet...
ty man. er fremdeles litt usikker på hvordan man hvordan man "registrer" seg.
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
ty man. er fremdeles litt usikker på hvordan man hvordan man "registrer" seg.
Vis hele sitatet...
Du ringer en VGS i kommunen din og sier du vil melde deg opp som privatist. Deretter får du tilsendt brev i posten der du får vite når du skal møte opp og pris osv. Det er ikke noe vanskelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva med norskkarakteren?
Hvordan virket dette? Man har jo i dag 5 karakterer i norsk:
- Bokmål
- Nynorsk
- Muntlig
- Eksamen bokmål
- Eksamen nynorsk

Hvor mange eksamener kan man ta på nytt igjen, og hvordan kan man ta opp igjen standpunktskarakterene OG eksamenskarakterene?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva med norskkarakteren?
Hvordan virket dette? Man har jo i dag 5 karakterer i norsk:
- Bokmål
- Nynorsk
- Muntlig
- Eksamen bokmål
- Eksamen nynorsk

Hvor mange eksamener kan man ta på nytt igjen, og hvordan kan man ta opp igjen standpunktskarakterene OG eksamenskarakterene?
Vis hele sitatet...
Du har én karakter i nynorsk og én karakter i bokmål, pluss eksamen i bokmål som du MÅ opp i, og eksamen i nynorsk som du KAN komme opp i.

Hvis du fikk en toer i bokmål, så tar du en eksamen på nytt. Etter du får svar så bestemmer du om du vil la den stå på vitnemålet eller om du vil "kaste den"/ikke tellende.

De andre karakterene vil da fremdeles stå på vitnemålet ditt, og du har bare byttet ut bokmål-karakteren.
Hvordan kan man forbedre karakterene i Norsk da? Det du sa var ikke noe svar på det jeg spurte om i det hele tatt. Dessuten glemmer du at vi også får en muntlig karakter i norsk. Eksamen i nynorsk MÅ man avlegge.

Det store spørsmålet er: Siden man både har EKSAMEN og STANDPUNKT i norsk bokmål, hvordan forbedrer man begge disse når det bare går an å ta opp igjen en eksamen som privatist?
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
jeg har tenkt å ta opp noen fag til høsten som privatsit men jeg vet ikke hvordan man skal tre frem.
Vis hele sitatet...
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
he he, jeg vet sannelig ikke. privatsit er vell utenom skolen så alder har vell ingenting å si egentlig.
Vis hele sitatet...
Først klare og stave ordet? :P

Men nei seriøst, du melder deg opp via privatistweben. Får så tilsendt papirer på hvilken skole du skal møte opp på, det står også om evt. hjelpemidler. Det kan lønne seg og snakke med den aktuelle skolen ang. leselister. Du leser forøvrig selvfølgelig på din egen tid, du er bare på skolen på eksamensdatoen.

Alder har ingenting og si foruten om hvilken læreplan du skal gå etter, skolen din vet sikkert også dette.

Lykke til
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva med norskkarakteren?
Hvordan virket dette? Man har jo i dag 5 karakterer i norsk:
- Bokmål
- Nynorsk
- Muntlig
- Eksamen bokmål
- Eksamen nynorsk

Hvor mange eksamener kan man ta på nytt igjen, og hvordan kan man ta opp igjen standpunktskarakterene OG eksamenskarakterene?
Vis hele sitatet...
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvordan kan man forbedre karakterene i Norsk da? Det du sa var ikke noe svar på det jeg spurte om i det hele tatt. Dessuten glemmer du at vi også får en muntlig karakter i norsk. Eksamen i nynorsk MÅ man avlegge.

Det store spørsmålet er: Siden man både har EKSAMEN og STANDPUNKT i norsk bokmål, hvordan forbedrer man begge disse når det bare går an å ta opp igjen en eksamen som privatist?
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke én karakter som heter NORSK. På vitnemålet kommer det bokmål, nynorsk, muntlig og bokmål eksamen. Alle disse påvirker snittet ditt!
Eksamen i nynorsk MÅ du ikke opp i, men du KAN bli trekt opp.

Når du tar opp igjen eksamen, så tror jeg at du kan velge bort det som er dårligst. Hvis du da får en femmer når du tar den opp igjen, og du har fått 4 i standpunkt og på eksamen, så skal du kunne velge bort begge de til den femmeren du har fått.
murloc.. seriøst. Jeg bumper denne tråden pga JEG har noe å spørre om.. Hvorfor gidder du flame førsteposteren som allerede har fått sine svar?

Er det ingen som vet dette med å ta opp eksamen i norsk?

Sitat av MrVictor Vis innlegg
Det finnes ikke én karakter som heter NORSK. På vitnemålet kommer det bokmål, nynorsk, muntlig og bokmål eksamen. Alle disse påvirker snittet ditt!
Eksamen i nynorsk MÅ du ikke opp i, men du KAN bli trekt opp.

Når du tar opp igjen eksamen, så tror jeg at du kan velge bort det som er dårligst. Hvis du da får en femmer når du tar den opp igjen, og du har fått 4 i standpunkt og på eksamen, så skal du kunne velge bort begge de til den femmeren du har fått.
Vis hele sitatet...
HVA I SVARTE?! Du vet INGENTING og har klart å misforstå hele mitt spørsmål.. Listet ikke jeg opp ALLE 5 karakterene i norskfaget også?
Sist endret av Matthiesen; 30. juli 2009 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
har du lest på udir.no bare scroll helt ned så finner du felles fag eller noe sånt.

udir.no/læreplan i norsk
Beklager mine raseriutbrudd. Kanskje jeg ikke har klart å formulere spørsmålet mitt riktig, ellers så er jeg den eneste som ikke skjønner systemet.

Hvis man vil forbedre snittet sitt, og ønsker å ta opp eksamener i faget NORSK. Så er det på vitnemålet fra reform 94 disse karakterene:
Bokmål
Nynorsk
Muntlig norsk
Eksamen bokmål
Eksamen nynorsk

Hvilke av disse karakterene kan man ta om igjen? Kan man på noen måte slette/forbedre standpunktskarakteren i Bokmål og nynorsk når man allerede har en eksamenskarakter å forbedre?

Jeg forstår godt hvordan det er med f.eks Naturfag. Man tar det opp igjen, og karakteren blir til en "eksamenskarakter" mens standpunkt blir slettet.

Men hvordan er det når man både har en eksamen og en standpunktskarakter?

(beklager alt maset, kanskje jeg bare ringer til en skole eller noe)

Sitat av Reguslol Vis innlegg
har du lest på udir.no bare scroll helt ned så finner du felles fag eller noe sånt.

udir.no/læreplan i norsk
Vis hele sitatet...
Dette var en litt vel ambisiøs linkdumping..
Sist endret av Matthiesen; 30. juli 2009 kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, beklager.
Jeg forstår godt hvordan det er med f.eks Naturfag. Man tar det opp igjen, og karakteren blir til en "eksamenskarakter" mens standpunkt blir slettet.

Men hvordan er det når man både har en eksamen og en standpunktskarakter?

(beklager alt maset, kanskje jeg bare ringer til en skole eller noe)
Vis hele sitatet...
Som jeg forstår det så vil begge de gamle karakterene bli slettet og din nye karakter vil ta over, eller noe sånt. Men ring en skole, er nok det lureste.
I såfall er jo dette helt utrolig fantastisk. Jeg ringer Sonans i morgen og forhører meg.
Btw.. hvis dere er på godfot med en eller annen lærer i det faget dere skal opp i så er sjansen stor for at dere kan følge undervisning til faget sammen med en klasse.. det er gratis og du slipper mange timer med hodekløe fordi du ikke trenger å lære deg alt på egenhånd.

fikk lov til å følge matte og engelsk hvis jeg ville siden rektor syns det var så dumt at jeg strøyk (jeg som var så snill og grei)..


Har du en standpunkkarakter og tar eksamen i faget vil karakteren på eksamen være den som kommer på vitnemålet... har du feks en treer i norsk, og kommer opp i faget og får en femmer så har du da en femmer på vitnemålet.
det samme gjelder fag man tar opp.

tips: ring inn til privatistkontoret et par uker før eksamen og få bekrefta dato (da jeg ringte inn og spurte om noe greier til min eksamen som skulle være en uke senere fikk jeg beskjed om at tida var blitt endra og jeg skulle ha eksamen samme dagen som jeg ringte inn.. litt noia da kan du si)
Sist endret av Twilight Prince; 31. juli 2009 kl. 02:10.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
murloc.. seriøst. Jeg bumper denne tråden pga JEG har noe å spørre om.. Hvorfor gidder du flame førsteposteren som allerede har fått sine svar?
Vis hele sitatet...
Jeg flama vel mer som en spøk tenker jeg, indikert av ":P". Og jeg svarte til hovedposter fordi jeg har tatt 7 privatisteksamener det siste året, og vet hva jeg snakker om. Ellers får du bare unnskylde min eksistens så meget.