Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 12682
Jeg lurer på om det på noen måte er lov å eie en tanks for sivile i norge
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Bare av ren nysgjerrighet; hvorfor lurer du på dette? Hvis dette er lov må nok stridsvognen ombygges slik at den ikke er kampdyktig (ganske selvforklarende) eller kjørbar. Det har kanskje litt og si hva slags stridsvogn det er snakk om og til hvilken bruk den er tiltenkt.
Har da vært fristende med en tanks i bakhagen om naboen begynner og syte:P
folk samler jo på frimerker, så da kan jeg da kansje begynne å samle på gamle sovjetiske stridsvogner
En på jessheim har en tanks i hagen sin, den er kjørbar den, men ikke stridsdyktig. så regner med at det er lov, men det er vel forskjell fra en abrhams til en som han har
Sikkerhetsklarert
Stemmer dette, han har hele gårdsplassen full av militært kjøretøy. Er usikker, men tror ikke det kreves noe annet enn at man plomberer evt våpen på den.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Stemmer dette, han har hele gårdsplassen full av militært kjøretøy. Er usikker, men tror ikke det kreves noe annet enn at man plomberer evt våpen på den.
Vis hele sitatet...
Tenke akt. det samme. Tror også det må inn en søknad til det norske militæret.
Høres logisk ut. takker for svar
Du har lov å eie og alt det der, så lenge den ikke er stritsdyktig (Da du må ha div. andre ting for å kunne ha lov til det)
Eneste som er, er at du ikke har lov til å kjøre på veien med den i Norge.
Drar du til england f.eks, så kan du lett få den registrert og kjørbar på veiene der
Å ha en tank i hagen... tenk så FANTASTISK det hadde vært! Herregud. "Vil du være med hjem og se på tanksene mine, eller?"

Lett jeg hadde blitt med.
pris på tanks er vell, hvertfall ikke billig :P

tenk en hellcat i hagen som kunne kjøre
Tull, tiger er veien å gå!
Regner med at dette ikke selges til hvem som helst?

Hvis den ikke er stridsdyktig, men KJØRBAR så er jo dette mer en nok til å lage krigstilstander i norge, for ikke å si hvor lett det er å rane en bank.
Sitat av Source Vis innlegg
Regner med at dette ikke selges til hvem som helst?

Hvis den ikke er stridsdyktig, men KJØRBAR så er jo dette mer en nok til å lage krigstilstander i norge, for ikke å si hvor lett det er å rane en bank.
Vis hele sitatet...
Og dette kan man ikke klare med en bulldozer som alle kan kjøpe?
Killdozer er vel et bra eksempel på dette. Det er en fullpansret bulldozer.

Selve tanksen er nok halvveis dyr. Men tenk på all dieselen som går med for å forflytte kjøretøyet! Ta en god titt i lommeboka før du finner på å kjøpe noe slikt.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Selve tanksen er nok halvveis dyr. Men tenk på all dieselen som går med for å forflytte kjøretøyet! Ta en god titt i lommeboka før du finner på å kjøpe noe slikt.
Vis hele sitatet...
Det skal godt gjøres å finne ett mer irrelevant argument. Du trenger da for pokker ikke å være i stand til å kjøre tanksen!! Tenk noe så tøft som å kunne si at du faktisk har en tanks stående hjemme i hagen! Det er spenstig!

Kjøp, kjøp, kjøp!
Sist endret av Faggot; 30. juni 2009 kl. 22:22.
Sitat av Faggot Vis innlegg
Det skal godt gjøres å finne ett mer irrelevant argument. Du trenger da for pokker ikke å være i stand til å kjøre tanksen!! Tenk noe så tøft som å kunne si at du faktisk har en tanks stående hjemme i hagen! Det er spenstig!

Kjøp, kjøp, kjøp!
Vis hele sitatet...
Hvorfor er argumentet irrelevant? Trådstarter har ikke sagt at tanksen IKKE skal kunne forflytte seg.

Jeg synes det ikke er et dugg tøft å ha en metallgjenstand man ikke ha bruke til noe som helst stående i hagen. Derimot om den kan forflytte seg, så er den litt mer interessant enn en statue.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Og dette kan man ikke klare med en bulldozer som alle kan kjøpe?
Killdozer er vel et bra eksempel på dette. Det er en fullpansret bulldozer.

Selve tanksen er nok halvveis dyr. Men tenk på all dieselen som går med for å forflytte kjøretøyet! Ta en god titt i lommeboka før du finner på å kjøpe noe slikt.
Vis hele sitatet...
vil nesten er ha en sånnen jeg

men fett med tanks i bakgården ja!!!

er en i england med nokkav tanks fra WW2 send han en mld xP
dem solgte massevis av beltevogner for par år siden.. riktignok er ikke bv tanks, men vet om en som har en M-113, og han kjører på egenbygd gokjent bane i skogen..
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hvorfor er argumentet irrelevant? Trådstarter har ikke sagt at tanksen IKKE skal kunne forflytte seg.

Jeg synes det ikke er et dugg tøft å ha en metallgjenstand man ikke ha bruke til noe som helst stående i hagen. Derimot om den kan forflytte seg, så er den litt mer interessant enn en statue.
Vis hele sitatet...
Jeg var nok ikke helt på den seriøse sida når jeg kom med det utsagnet. Greia var at å ha en tanks er respekt uansett hvor langt den klarer å forflytte seg, etter min mening. Og litt av poenget var også at du trenger ikke å legge ut i bøtter og spann for diesel til faenskapen. Du trenger ikke å flytte på den, så lenge du, og alle andre, vet at du kan!
Sist endret av Faggot; 1. juli 2009 kl. 00:23.
Sitat av SPI Vis innlegg
dem solgte massevis av beltevogner for par år siden.. riktignok er ikke bv tanks, men vet om en som har en M-113, og han kjører på egenbygd gokjent bane i skogen..
Vis hele sitatet...
hmmm... tanks kappløp i terreng... det var en tanke å starte med
ell å ha en tanks til jakt, åpne bakluka å vinsja inn dyret;p
Bruke og registrere som traktor hadde vært noe! :P
Hei!
Som de andre sier, tror jeg at du må gjøre tanksen stridsudyktig, selv om den ikke skal kjøres
Tror ikke det skal være noe problem å bare plassere tanksen i hagen, og vente på om noen eventuelt kommer til deg og spør om du har lov og slikt, myndighetene vil nok være fleksibel med tanke på at du ikke vet om det er lov eller ikke.

Så jeg sier altså: Bare la tanksen stå i hagen du.
Sitat av Dofty Vis innlegg
Bruke og registrere som traktor hadde vært noe! :P
Vis hele sitatet...
Da kan du kjøre til skolen som 16 åring, hvor fett hadde ikke det hvert
Sitat av Nightkin19n Vis innlegg
Jeg lurer på om det på noen måte er lov å eie en tanks for sivile i norge
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig svært få ting det ikke er lov til å eie i dette landet. Ser ingen grunn til at en stridsvogn (uten våpen, eller med plomberte våpen) ikke kan eies av alle som vil det. Uansett, ta kontakt med disse gutta:

http://www.armydays.no/

De har en privateid Leopard stridsvogn. De kan sikkert fortelle deg hvordan man må gå frem. Og så skal du ikke se bort fra at de kan ha dannet presedens i forhold til eventuelle søknader som må godkjennes.

Jeg har også hørt om en skikkelig entusiast som har samlet deler i inn- og utland, belteledd for belteledd, til en sjelden tysk stridsvogn (Panzerkampfwagen III). Denne ble komplett restaurert. Dette var i privat regi og eie. Finner ikke historien nå, men tror det endte med at stridsvognen ble solgt tilbake til Tyskland.
Vis jeg da kjøper en stridsdyktig tanks, med ammunisjon. er det da mulighet for å teste denne skjønnheten?
selv tviler jeg sterkt, men det kan da hende en eller annen galmann har tilrettelagt et testområde for slike ting?
Det er vel bare å dra til nærmeste skytebane det!
Tviler sterkt på at du får kjøpt en stridsdyktig stridsvogn og ammo, uten å oppsøke litt (ekstremt) tvilsomme miljøer.

Sitat av SPI Vis innlegg
dem solgte massevis av beltevogner for par år siden.. riktignok er ikke bv tanks, men vet om en som har en M-113, og han kjører på egenbygd gokjent bane i skogen..
Vis hele sitatet...
Hm, hvor kjøpte han m-113 vogna? og hva måtte han gi?
Tenk å skaffe seg til russebuss , kome komme rødrussene. Da er det ikke så stas å gå løs på en liten gjeng svartruss
Sist endret av NotToSmart; 1. juli 2009 kl. 17:06.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Selve tanksen er nok halvveis dyr. Men tenk på all dieselen som går med for å forflytte kjøretøyet! Ta en god titt i lommeboka før du finner på å kjøpe noe slikt.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om veiavgiften staten kommer til å kreve, hva
Sitat av Nightkin19n Vis innlegg
Vis jeg da kjøper en stridsdyktig tanks, med ammunisjon. er det da mulighet for å teste denne skjønnheten?
selv tviler jeg sterkt, men det kan da hende en eller annen galmann har tilrettelagt et testområde for slike ting?
Vis hele sitatet...
Å kjøpe en stridsdyktig tank, med ammunisjon kan du faktisk helt garantert bare glemme. En tank med plomberte våpen er sikkert ikke noe problem, men selv ammunisjonen er helt garantert totalt ulovlig for sivile å ha. Automatvåpen er på generelt basis ikke lovlig for sivile, og selv uten å sjekke kan jeg love deg at en fullt fungerende 76mm kanon ikke er noe mer lovlig.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Enda ett utkast til "om jeg blir rik" drømmene mine.
Kjøre som russ rundtomkring i en tank som skyter melk, egg og mel.
Aaah, skulle raidet hvert storefri.
Sitat av atomet Vis innlegg
Å kjøpe en stridsdyktig tank, med ammunisjon kan du faktisk helt garantert bare glemme. En tank med plomberte våpen er sikkert ikke noe problem, men selv ammunisjonen er helt garantert totalt ulovlig for sivile å ha. Automatvåpen er på generelt basis ikke lovlig for sivile, og selv uten å sjekke kan jeg love deg at en fullt fungerende 76mm kanon ikke er noe mer lovlig.
Vis hele sitatet...
Er jo lov og drømme
Auksjoner på overskudds materiell som biler, lastebiler, beltevogner, anleggsmaskiner, båter, reservedeler blir lagt ut på: auksjon.no/Forsvaret . Vet ikke hvordan det er med tanks i da, men du kan jo kontakte de folka å høre om de vet hvoran du kan få tak i det du ønsker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
fikk skikkelig lyst på en M-113.. jeg har jo både M-113 og leo serfikat.. tror faktisk skal ta en tlf til min ex.kaptein og spør han hva som skal til (utenom penger) for å få en M-113 selveid=)

dårlig nyheter for tanksfrelst. i norge så hugger dem opp all tanks som ikke skal videre i drift, så man får ikke kjøpt dem. noen har nevnt armydays.no.. den m113 dem har ble funnet i en privat låve i frankrike og ble kjøpt opp av han som driver eventfirmaet for par år siden.. så skal man få oppdrive en slik doning må man utenlands desverre..
Sist endret av SPI; 14. juli 2009 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.