Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7432
Er det ihele tatt mulig å fylle en 300bars flaske med en 6bars kompressor?

Jeg har liten peiling på slikt, så derfor spør jeg dere
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har heller ikke den helt store peilingen, men ærlig talt, hvor mulig høres det ut?
Du får vel i hvert fall ikke fylt den mer enn til 6 bar, hvis så mye.
Nei , det er umulig,(trodde det var logisk)
du må ha en spesiel kompressor for å fylle en 300bars flaske
jaG
Produktutvikler
Utifra spørsmålet tror jeg ikke du burde ha en flaske med 300bar
Pass på at flasken er tom for trykk før du prøver å fylle den igjen.
Man vil få 6 bar i en flaske som tåler mer enn 6 bar med en 6 bar kompressor.
Enkel logikk!
Blir nok en pen "blowback" om flasken har over 6 bar med trykk, når man prøver å fylle mer på den, ved å bruke en 6bars kompressor :P
Man trenger vel slettes ikke noen spesiell kompressor for å fylle en flaske som skal kunne tåle 300 bar?


Så lenge man har en litt kraftig kompressor som klarer å mate kontinuerlig så er det jo bare å fylle tanken/flasken så lenge man har den rette overgangen.


En liten kompressor på 3 HP ( (2.2 kW) skal fint klare å tåle et arbeidstrykk på 330-345 Bar.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Skoms Vis innlegg
Er det ihele tatt mulig å fylle en 300bars flaske med en 6bars kompressor?

Jeg har liten peiling på slikt, så derfor spør jeg dere
Vis hele sitatet...
Nei, det skal ikke være mulig.

Off-topic:

Hva skal du med en flaske med 300 bar med luft/gass eller hva nå det måtte være? Jeg ville ikke ha tuklet med sånt. Synes det er skummelt nok a arbeide med dekk som "bare" har 2-5 bar i seg.
Sist endret av Mexxy; 19. juni 2009 kl. 21:04.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Nei, det skal ikke være mulig.


Hva skal du med en flaske med 300 bar med luft/gass eller hva nå det måtte være? Jeg ville ikke ha tuklet med sånt. Synes det er skummelt nok a arbeide med dekk som "bare" har 2-5 bar i seg.
Vis hele sitatet...
Hørt om paintball?
Bruke trykket til å skyte små kuler fyllt med maling ut av en paintball-markør? Eller?

Edit: ajj, too late :P
Sist endret av AntonSR; 19. juni 2009 kl. 21:07.
Det er bare å fylle tanke på nærmeste dykker butikk, eller paintball klubb.
Du må ha MYE mer en de vanlige kompressorene på 250 psi...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av AntonSR Vis innlegg
Bruke trykket til å skyte små kuler fyllt med maling ut av en paintball-markør? Eller?

Edit: ajj, too late :P
Vis hele sitatet...
Hadde ikke peiling at det var så stor trykk på paintball. 300 bar er jo ca. 4500 psi?
Sist endret av Mexxy; 19. juni 2009 kl. 21:37.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hadde ikke peiling at det var så stor trykk på paintball. 300 bar er jo ca. 4500 psi?
Vis hele sitatet...
http://www.paintballnorge.no/product...hn7nv777laj881

Det er bare tanken det er så høyt trykk på, og lufta går gjennom to regulatorer som senker det enda mer før lufta når stempelet. En regulator på tanken(750psi eller 450psi) og en i markøren, den i markøren skal sørge for at ballen(kula) ikke går fortere enn 300 fps.

Sitter faktisk med en 300 bars tank i hånda nå.
Forskjellig trykk på paintball-flaskene, mest normalt er vel 200bar. Luften skal jo holde en stund
Men det er jo en grunn til at "dykkerkompressorer" koster minimum 16k (ca.). Men som det også sies må du bare ha en kraftig nok kompressor, man kan lett fylle 300 bar med en "200bar-kompressor", men da må den sikkerhetsventilen byttes ut. Forvent også at den ikke klarer mange fyllingene før den ryker dersom du bruker en som ikke er beregnet på trykket.

Du skal jo også bygge opp til det samme trykket på kompressoren som på flasken før du åpner ventilene helt.
driver med paintball selv, og vi bruker 2 standar dykkerflasker som vi fyller med luft med en bensindrevet kompressor.
luftmengden kommer jo ikke helt på hvor mange bar det er, det kommer jo også ann på flaskestørrelsen.
en standar paintball flaske får man ikke mere enn 3 bar i uansett.( hvis ikke du virkeligt prøver)
men av en dykkerflaske får du fylt mange småflasker som brukes på markørene, pga. størrelsen på flaskene...

tror ikke du trenger mer enn 6 bar på den flasken skal jeg si deg.

var og så på min flaske og viser seg at 300 bar er tallet:P

så få deg en bedre kompressor
Sist endret av DaTexXx; 19. juni 2009 kl. 21:48.
Sitat av DaTexXx Vis innlegg
en standar paintball flaske får man ikke mere enn 3 bar i uansett.r
Vis hele sitatet...
Man får vel mer enn 3 bar på en paintball-flaske. Trykket er jo på 2-300 bar som oftest, men mengden luft er jo mye mindre. Dykkerflaske er vanligvis på rundt 300 bar og 10 liter (kommer mye an på). Paintballflasker har vanligvis rundt 0.8 til 1.1 liter luft.
Sitat av dico Vis innlegg
Man får vel mer enn 3 bar på en paintball-flaske. Trykket er jo på 2-300 bar som oftest, men mengden luft er jo mye mindre. Dykkerflaske er vanligvis på rundt 300 bar og 10 liter (kommer mye an på). Paintballflasker har vanligvis rundt 0.8 til 1.1 liter luft.
Vis hele sitatet...
min flaske er på 0,8 og er luftflaske så den er ikke liten.
Sitat av DaTexXx Vis innlegg
min flaske er på 0,8 og er luftflaske så den er ikke liten.
Vis hele sitatet...
Sikkert mengden luft den har kapasitet til å holde på.