Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1185
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Det har seg så at min kjære madam jobber på Showtime video-utleie. Man leier en DVD for en billig penge, ser dem hjemme og leverer inn neste dag.
Men det er en kunde der nede som har begynt å gå de litt på nervene.

Han kommer inn titt og ofte, tar med seg 5-7 filmer, tar de med hjem og kopierer de. Og dette er ikke noe han legger skjul på. Han har vist skrytt om det til både henne og sjefen hennes.

Problemet her er jo at de taper penger på han. Det fullstendige regnestykker sitter ikke jeg med, men det var vist en litt betydelig sum.

Spørsmålet jeg stiller til forumet er som følger: Har de nye pirat-lovene kommet til såpass kraft at man kunne anmelde denne DVD-kopiereren?
De har full rett til å nekte han å komme.
Hvordan taper de egentlig penger på dette? Selger han de videre?

Btw; Det er fullt lov å kopiere en video så lenge den bare er til eget bruk, jeg er også temmelig sikker på at han kan gi bort kopier til venner.
Sist endret av Defqon; 17. juni 2009 kl. 12:07.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvordan taper de egentlig penger på dette? Selger han de videre?

Btw; Det er fullt lov å kopiere en video så lenge den bare er til eget bruk, jeg er også temmelig sikker på at han kan gi bort kopier til venner.
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg også ganske sikker at det å kopiere for egen bruk forutsetter at man er rettmessig eier av produktet på forhånd.
Ja det var det jeg lurte på og gitt... om han leier filmene han kopierer, har han jo betalt?
Selv hvis han lastet opp dvdene blir det litt tynt å si at han alene sørger for at dere taper penger...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg føler meg også ganske sikker at det å kopiere for egen bruk forutsetter at man er rettmessig eier av produktet på forhånd.
Vis hele sitatet...
Tja.
Sitat av ÅVL
Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.
[...]

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum. [...]
Vis hele sitatet...
Å leige ein film er ikkje i strid med §2 AFAIK, og om det er DVD så seier vel lova sine forarbeid eksplisitt at det ikkje er eit verna teknisk beskyttelsessystem. Dessutan treng ein ikkje knekke CSS for å kopiere filmen - ein kan kopiere den med CSS ved hjelp av det 30 år gamle unix-verktøyet dd.
Hvordan taper de penger på han om han leier 5-7 filmer hver gang ?
Hvis han kommer inn og leier 5-7 filmer hver gang, tjener de vel strengt tatt mer enn de taper.. Om de hadde nektet han å leie, hadde de tapt på det.
Dem taper ingenting på denne fyren, han er jo en god kunde!
Jeg går utifra at de mener at de taper penger fordi kunden får andre kunder til å laste ned piratmateriale, eventuelt får filmer gratis/billigere av han. Det bør gå an å snakke med han om det, og true med utestengelse om det ikke går så bra. Om selv ikke det går bør de bare stenge han ute.
Problemet her er jo at de taper penger på han. Det fullstendige regnestykker sitter ikke jeg med, men det var vist en litt betydelig sum.
Vis hele sitatet...
Det regnestykket hadde vært interessant å tatt en kikk på.
Sitat av Antim0n Vis innlegg

Problemet her er jo at de taper penger på han. Det fullstendige regnestykker sitter ikke jeg med, men det var vist en litt betydelig sum.
Vis hele sitatet...
De taper ikke penger av han. heller motsatt, men i verste tilfellet går de glipp av en potensiell inntekt pga kopieringen. Å tape penger er noe helt annet enn å miste en potensiell inntekt
De taper ikke penger, de filmene han kopierer ligger nok allerede ute på alle torrent. sider. Han er bare en god kunde, han ødelegger ikke noe for omsettningen deres. Hvis du er så veldig ute etter han, spør hva han gjør med videoene han kopierer, spør om han distrubierer de vidre via torrent sider eller noe i den duren. På hvilket grunnlag kan du si at deres bedrift går i minus av han sin filmkopiering? Noen tall og hendvise til?
Sist endret av Vegardino; 17. juni 2009 kl. 22:06.
Slapp av.. Når en film først har kommet som leie-DVD til butikken deres har den vært som torrent i 3-4 måneder allerede.. Så det er ihvertfall ikke hans skyld om folk generelt sett velger å laste ned ulovlig på nettet, enn å bruke tid på å leie dyre dvder i butikken..

Hvis han leier 7 filmer av gangen er det en svært god kunde.. Samme om han kopierer dem for å se de igjen et par dager senere.. Høyst sannsynlig ville han aldri ha leid filmene gang nummer to uansett..

Hvis man sliter med innteker i butikken tror jeg heller det er ett generelt problem som har noe med at vi lever i 2009, folk ønsker tilgang til filmer via internett med en gang.. Slike tjeneser finnes ikke i Norge enda, så de velger å ty til sivil ulydlighet (piratkopiering). Vi er forbi stadiet hvor man bruker en time for å dra i video-butikken, betale 60kr for en film du kan ha i 24timer, før du må stresse ned i sjappa for å levere den dagen etter..
Jeg kopierer filmer jeg leier, hvis jeg syntes filmen var veldig bra og vill se den flere ganger senere.
Og når jeg leier en film, så dukker noe annet opp og rekker ikke å se den, før den må levers inn.

Men det er veldig sjelden jeg leier en film, da det tar ca 30 - 60 min å laste ned.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Jeg kopierer filmer jeg leier, hvis jeg syntes filmen var veldig bra og vill se den flere ganger senere.
Og når jeg leier en film, så dukker noe annet opp og rekker ikke å se den, før den må levers inn.

Men det er veldig sjelden jeg leier en film, da det tar ca 30 - 60 min å laste ned.
Vis hele sitatet...
Det er det som er hovedgrunnlaget for piratkopiering. Tilgjengelighet. Folk har rett og slett ikke tid og når det er enklere måter og få tak i media så velger de det.
Med mindre han gir filmene videre til folk som ellers ville ha leid film av dere, eller at han ville ha leid filmen på nytt hver gang han skulle se den, så har dere ikke tapt penger. Quit yer whining og sett pris på at noen gidder leie så mye film