Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 932
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Heisann. Jeg er blitt trukket ut til å ha avgangseksamen i fysikk som skal avholdes 5. juni. Nå har det seg slik at jeg har blitt syk og har vært hos legen. Legen har kommet med et tilbud om å skrive en legeerklæring slik at jeg slipper å stille til eksamen nå, men må møte til utsatt eksamen en gang til julen.

Sitter og leter frem informasjon angående utsatt eksamen, vitnemål og alle slike ting, men synes det er lite strukturert informasjon angående dette etter Kunnskapsløftet, som jeg uheldigvis er en del av.

Ein elev eller privatist som har dokumentert gyldig forfall ved ordinær eksamen, og ein elev som har gyldig forfall ved særskild eksamen eller ny eksamen, har rett til å framstille seg til første etterfølgjande eksamen. Eleven beheld da standpunktvurderinga i faget. Dersom eleven ikkje går opp til første etterfølgjande eksamen, må han eller ho ta faget som privatist, og eventuell standpunktvurdering i faget fell bort.
Vis hele sitatet...
Vil dette bety at jeg vil få utdelt vitnemål på lik linje med andre elever som utfører eksamen, bare med min standpunktkarakter i fysikk i stedet for eksamenskarakter? Vil jeg kunne søke skoler på normal måte? Jeg spør egentlig her om det vil ha noen negativ innvirkning på søking til høyere utdanning.

Dersom ein elev har rett til utsett eksamen i trekkfag, skal trekkinga av fag gjerast på ny.
Vis hele sitatet...
Fysikk var for meg et trekkfag. Mulighetene i trekk hos meg var samfunnsøkonomi, matematikk og fysikk. Jeg kom opp i matematikk (utført) og fysikk. Vil dette si at hvis jeg går opp til utsatt eksamen vil jeg trekkes igjen (altså mellom samf.øk og fysikk) eller vil jeg komme opp i fysikk? Igjen uklare regler.

Skal ta kontakt med skolens personale for nærmere informasjon senere, men håper på noen erfaringer herfra før den tid.
Jeg vil tro du får kompetansebevis -- kanskje til og med et midlertidig vitnemål.
Er du virkelig SÅ syk at du ikke klarer å møte opp den femte juni (altså om fire dager..???) for å bestå eksamen?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Husk at eksamen ikke bare er eksamensdagen men også lesing / forberedelse som jeg føler blir hemmet... Merk at jeg bare ser an mulighetene og mest sannsynlig skal stille.
Sist endret av ticks; 2. juni 2009 kl. 12:03.
drQ
Egendefinert
Jeg mener, basert på det som kan være gamle regler, at dette vil være det riktige:
Sitat av ticks Vis innlegg
Vil dette bety at jeg vil få utdelt vitnemål på lik linje med andre elever som utfører eksamen, bare med min standpunktkarakter i fysikk i stedet for eksamenskarakter? Vil jeg kunne søke skoler på normal måte? Jeg spør egentlig her om det vil ha noen negativ innvirkning på søking til høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Tatt i betraktning at alternativet er at èn dags sykdom vil kunne medføre ett års utsatt utdannelse, må det jo fungere på en slik måte.

Du bør jo selvsagt sjekke dette med noen, enten på skolen, eller ved å ringe fylkeskommunen. Det siste er sikkert det beste.

Jeg vet nemlig ingenting av hvilken betydning det har om det er fagkrav (f.eks. fysikk på flere realfag, som du pr. definisjon ikke har). Eller, ikke minst, hva konsekvensen blir om du har gått et halvt års høyere utdanning, og så skulle stryke.