Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 16127
I den siste episoden av "The Simpsons" blir Springfield nærmest innvadert av Norsk/amerikanere som tar med steriotypiske skikker og Norsk kultur inn i det Amerikanske samfunnet...
Øl blir byttet ut med akkevitt i MOE's bar, sjemaer på sykehuset står på norsk og Maggies første ord er på Norsk...ish...

http://i44.tinypic.com/9jhvv7.jpg

Dagbladet har en artikkel: Heller ikke Homer Simpson tåler norsk akevitt

Har selv sett denne episoden, og ble nesten flau over hvor idylliske nordmennene ble framstilt...
Sist endret av nso; 18. mai 2009 kl. 16:23. Grunn: warez
Tusen takk for informasjonen! Skal se den nå! Ha en fin dag:P
Sitter og skal se på den nå, ligger i HD-kvalitet på de fleste torrent-sider.
Hvis ikke kan man se stream herfra
Hva med og merke med spoiler alert ? :/
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Hva med og merke med spoiler alert ? :/
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte bare de samme tingene som dagbladet-artikkelen nevnte...
Men det er fortsatt mange morsomme ting i episoden.
De fikk ikke med så mye som var spesielt typisk norsk, og hadde de ikke sagt at de var norske hadde jeg trodd de var tyske eller noe.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
De fikk ikke med så mye som var spesielt typisk norsk, og hadde de ikke sagt at de var norske hadde jeg trodd de var tyske eller noe.
Vis hele sitatet...
Men så er jo dette også det synet fleste amerikanere har av Nordmenn?
Har flere ganger møtt på Amerikanere som spør om jeg er Tysk eller Nederlandsk...

Uansett, noen som ser hvordan denne episoden tar opp invadringsproblematikken mellom usa og mexico?
Neutral Good
Mith's Avatar
Det er stor forskjell på hvordan tyskere og norsk-amerikanerne blir framstilt i the simpsons. Link til tysker. De som har sett filmen Fargo vil åpenbart kjenne igjen dialekten norsk-amerikanerne bruker. Ja? Dessuten er så og si alle lyse i håret og har skjegg/bart. Fisk var jo også nevnt og navnene er jo typisk norske.
Sist endret av Mith; 18. mai 2009 kl. 17:07.
Digger hvor hjelpsomme og vennlige nordmenn blir fremstilt! Dessverre så er vi ikke lenger et folk med så stor gjestfrihet.
Noen som vet navnet, eller episode nummeret på episoden? Litt vanskelig å finne "siste episode av" simpsons om man ikke følger med på det liksom.

Er det siste episode som blir laget, eller bare den seineste som har kommet?

Red: Welcome to Homerica var navnet. Fant det ut nå.
Sist endret av gulunderstrek; 18. mai 2009 kl. 17:34.
Navn: Coming to Homerica.
Sesong: 20.
Episode: 21.

Edit: Synes episoden var morsom jeg!
Litt spesiell fremstilling av nordmenn, men likevel ganske så artig episode.

Maggie's første ord, og når de satt i baren og drakk "norsk øl" fikk meg i allefall til å le godt
Sist endret av s1gh; 18. mai 2009 kl. 17:36.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Digger hvor hjelpsomme og vennlige nordmenn blir fremstilt! Dessverre så er vi ikke lenger et folk med så stor gjestfrihet.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du legger i det utsagnet... ?
Turbolego: Trakk den samme parallellen selv når jeg nettopp så episoden. Vil for øvrig si at denne episoden generelt var en av de bedre Simpsons-episodene jeg har sett også.
Det virket som hele episoden var en hyllest til det norske folk.

Lille Norge må være det første landet som har fått sin egen dedikerte Simpsons episode, og sært nok føles det som om vi endelig har oppnådd noe her.
De ble jo nesten fremmstått som sveitser ish. Det var jo jodlemusikk de hørte på:P
Sitat av naxoz Vis innlegg
Det var jo jodlemusikk de hørte på:P
Vis hele sitatet...
Har du ikke hørt om Gitarkameratene, gutt? Er jo en norsk klassiker den der, Gammalosten av Øystein Sunde.

Forøvrig mye morsomt å observere når jeg så gjennom episoden for andre gang nå, mange snedige poeng!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
[...]Maggies første ord er på Norsk...ish...
Vis hele sitatet...
Det var en episode hvor Homer klagde på at Bart og Lisa alltid kalte han for Homer, ikke Dad eller Daddy, hvorpå vi i siste sekund før rulleteksten får se Maggie ligge i sengen, ta ut smukken og si Daddy!*


*Kan hende jeg husker feil og hun sa Dad men du skjønner poenget.

Litt off topic men.
Morsom episode. Føler egentlig ikke at måten vår norske, bekreftende partikkel ("ja?") blir fremstilt på en særlig "tysk" måte. Tenker man seg om, uttaler man jo slikt på den måten - i hvertfall nesten.

Hvorfor er egentlig nordmenn så mye med i Simpsons? Har aldri skjønt det der.
elemental og potetsaus, nå er jo Matt Groenning halvt norsk ellns da, og det var jo 17. mai igår

Jeg synnes det var en kul episode, synnes de virka veldig nederlandske ut, men når ejg var i usa, trodde alle at vi var fra nederland:P
Sist endret av Nikolai.n; 18. mai 2009 kl. 18:36.
Følte at de hadde mer tysk aksent en Norsk :P
Er det bare hos meg linken ikke funker?
Jeg syns faktisk aksenten deres hørtes veldig finsk ut, merkelig.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Spørs hva du legger i det utsagnet... ?
Vis hele sitatet...
Er du ikke enig at nordmenn generelt har mindre gjestfrihet enn mange andre folkeslag i verden.

Vi hadde det jo veldig før Da man sa hei til alle en møtte og man ba postmannen inn på kaffe. Dette kan jo skyldes mye, f. eks. økning i folketall som gjør at man kjenner mindre folk. Eller det kan være det at man føler at man har nok med seg selv. Uansett så syns jeg episoden satt nordmenn i et veldig godt lys!

Til dere som ikke får linken til å funke eller ikke giider å laste ned med torrents, så har www.surfthechannel.com en bra versjon ute.
morro at de lager en sånn episode, sett mye på simpson og sett at de har brukt norske navn og sånt før... ikke så mye som det er i den episoden det er snakk om her da..
Har lastet ned episoden i HD nå og skal se på den før jeg legger meg

Norge begynne jo å bli skjent i verden :P med tanke på mgp og simpson
master namer
elodin's Avatar
Sitat av potetsaus Vis innlegg
Hvorfor er egentlig nordmenn så mye med i Simpsons? Har aldri skjønt det der.
Vis hele sitatet...
Kan ha noe med at han er halvt norsk
http://www.nrk.no/nyheter/1.3033515

Var nok en liten 17.mai-hilsen fra sjefen selv dette ja.
http://aids.uegnet.net/365
http://en.wikipedia.org/wiki/Coming_to_Homerica

se nesten nederst i teksten, så skjønner du at det ikke var tilfeldig med datoen på episdoen.
Sist endret av åjavelja; 18. mai 2009 kl. 19:49.
på wikipedia va det skrevet at denne episoden er en av de minst sette episodene i The Simpsons
Sitat av grytn Vis innlegg
på wikipedia va det skrevet at denne episoden er en av de minst sette episodene i The Simpsons
Vis hele sitatet...
Ja, den er jo da 1 dag gammel og, så kanskje ikke så rart ?
Selv om det går flere dager etter at den ble først sendt så øker jo ikke seer tallet på den første sendingen. Det er det Grytn mener når han sier at den er blitt sett av så få. Kanskje alle amerikanerne var ute igår de også?
Sitat av pidget Vis innlegg
Ja, den er jo da 1 dag gammel og, så kanskje ikke så rart ?
Vis hele sitatet...
"5.86 million viewers tuned in to watch this episode, making it the third least watched episode in the history of The Simpsons."

Om vi går fire uker frem i tid, vil ikke seertallet øke for den dagen episoden ble sendt på TV i USA

Edit: Tross dårlig seertall i USA, synes jeg denne episoden var bra - som sagt tidligere i tråden.
Nydelig at Norge fikk sin 'egen' episode i Simpsons!
Sist endret av s1gh; 18. mai 2009 kl. 20:44.
Sitat av helk Vis innlegg
Kan ha noe med at han er halvt norsk
Var nok en liten 17.mai-hilsen fra sjefen selv dette ja.
http://aids.uegnet.net/365
Vis hele sitatet...
Hvor ser du en 17mai hilsen?
Ser veldig dårlig oversatt ut, så tror ikke det er en Norske som har skrevet det der akkurat. Feks "NBI", "Bruk keist kiistremerke", "Forsikring nummer", "Alderdomssvakhjet", "Forstoppalse" og mere.
Ikke vet jeg, bare litt barnehagelogikk fra min side. Dess eldre episoden er jo flere ganger er den sett Amerikanere flest var vel ikke ute å gikk tog igår, og litt rart at en sesongavslutning blir sett av så få. Uansett : Simpson blir aldri gammelt, regner med at de kjører repriser der borte og. At det reelle seertallet jevner seg ut over tid i forhold til de andre episodene.-
Kult at norge ble nevnt i stor grad gjennom episoden. Bare synd de nye episodene av Simpsons er så jævli dårlige.


Sitat fra Matt Groening :
"My background is Norwegian and German, two of the unfunniest ethnic groups in the history of the world"
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Etter å ha lest denne tråden lastet jeg en torrent, slengte filen inn på en minnepinne og pinnen inn i PS3en. Samlet familien rundt TVn med noen crapsticks og skrudde på. Alle lo som vi gråt, utrolig morsom episode. Kjekt med en liten 17. Mai gave fra amerika, den eneste dagen jeg tillater meg litt nasjonalisme.

Anbefaler alle å se episoden. Kan dessverre ikke linke til noen som helst fil, men det er snakk om Episode 20 fra Sesong 21.
PS: AVI filer har som regel ikke DRM beskyttelse (etter erfaring)
Artig forestilling om nordmenn, hehe, men episoden handler mer om meksikanere enn nordmenn egentlig
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Følte at de hadde mer tysk aksent en Norsk :P
Vis hele sitatet...
Haha, enig..

Men artig episode... :P
Sitat av Sio Vis innlegg
Etter å ha lest denne tråden lastet jeg en torrent, slengte filen inn på en minnepinne og pinnen inn i PS3en. Samlet familien rundt TVn med noen crapsticks og skrudde på. Alle lo som vi gråt, utrolig morsom episode. Kjekt med en liten 17. Mai gave fra amerika, den eneste dagen jeg tillater meg litt nasjonalisme.

Anbefaler alle å se episoden. Kan dessverre ikke linke til noen som helst fil, men det er snakk om Episode 20 fra Sesong 21.
PS: AVI filer har som regel ikke DRM beskyttelse (etter erfaring)
Vis hele sitatet...
Omvendt Episode 21 fra Sesong 20 sånn kan det gå
Lasta den ned igår sammen med sims3, (til dama), gleder meg til å se den idag !
Offtopic: Skjer med at de 2 siste famguy epsiodene har vert storytelling?:S
Funnycat does not approve !
gleder meg til å se den når jeg kommer hjem!
selvom jeg egentlig blir litt flau over åssen folk ute i verden ser på oss
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
It's all about the King Harolds!" Kudos Moe!
Noen som la merke til den rolige dystre musikken som blir spilt mens vi får et overblikk over Ogdenville etter at de har forgiftet Springfield ? Er vel bare ikke meg som assosierer den med Max-Manus filmen, eller ? Kjekt med detaljer og referanser, tror det er ca 1/3 del inn i episoden..
master namer
elodin's Avatar
pidget, hehe, ja, http://www.youtube.com/watch?v=cRFEf09JMig
Grieg!

Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvor ser du en 17mai hilsen?
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke svart på hvitt akkurat der da, men heller hele episoden.
Er vel temaet fra Griegs "Åses Død" fra Peer Gynt-suiten, tror jeg.
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
It's all about the King Harolds!" Kudos Moe!
Vis hele sitatet...


Hahaha, lo meg ihjæl av den :P
"its all about the king harolds now"
Sitat av Myhre Vis innlegg
Har du ikke hørt om Gitarkameratene, gutt? Er jo en norsk klassiker den der, Gammalosten av Øystein Sunde.

Forøvrig mye morsomt å observere når jeg så gjennom episoden for andre gang nå, mange snedige poeng!
Vis hele sitatet...
Joa, men egentlig er det en hardingfeleslått ifra Setesdal som kalles Hopparen. Her fremført av Chataeu Neuf Spelemannslag:P Stilig at de tok den med!
Sitat av potetsaus Vis innlegg
Morsom episode. Føler egentlig ikke at måten vår norske, bekreftende partikkel ("ja?") blir fremstilt på en særlig "tysk" måte. Tenker man seg om, uttaler man jo slikt på den måten - i hvertfall nesten.

Hvorfor er egentlig nordmenn så mye med i Simpsons? Har aldri skjønt det der.
Vis hele sitatet...
Matt Groening, skaperen av Simpsons har Norskt opphav. Litt i tvil om det er norske foreldre eller besteforeldre dog, men google litt så finner du vel ut av det
Sitat av watchman Vis innlegg
Matt Groening, skaperen av Simpsons har Norskt opphav. Litt i tvil om det er norske foreldre eller besteforeldre dog, men google litt så finner du vel ut av det
Vis hele sitatet...
Norsk mor (som heter Wiggum til etternavn) og tysk far (som heter Groenning til etternavn). Faren heter Homer også forresten!

Også er det noe med at Lisa og Maggie (Margrethe) er de ekte søskenene hans, og Bart er han selv, og et anagram for "Brat" som betyr noe alá drittunge.

Han har hentet MYE inspirasjon til navnene fra familien sin