Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1325
Hei!
Jeg har litt problemer med å koble til to harddisker til min gamle slitne PC. Jeg gjorde slik at den harddisken som stod i fra før ble til "slave" og den som harddisken som stod i en annen PC gjorde jeg om til "master".

Dette skjer når jeg slår på PC-en:
http://i41.tinypic.com/fo0msy.jpg

Så må jeg vente i rundt 3-5 min, så kommer dette opp:
http://i39.tinypic.com/xmj4hu.jpg

Når jeg venter da i ca. 2 ny minutter kommer dette:
http://i41.tinypic.com/29nb9n8.jpg

Så får jeg en feilmelding (som står under "Verifying DMI Pool Data ......" som ser slik ut:

"Verifying DMI Pool Data ..................
Boot from CD :
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Annen info:
Om jeg kobler ut den harddisken som stod i tidligere kjører PC-en som normalt.

Om jeg kobler ut den harddisken som stod i tidligere og kobler til den "nye", så kjører den normalt til windows-merke er "loadet", da får jeg blåskjerm.

Om jeg kobler til begge sjer det jeg viste til med bildefremvisningen.


EDIT: Bildene blir ikke vist, skal prøve å laste de opp på et annet sted
Sist endret av RampLest; 3. mai 2009 kl. 15:56.
har du prøvd å endre diskene? så den gamle blir master og den nye slave? vet ikke om det har noe å si...

Kanskje den nye disken sin boot-sektor er ødelagt, og pcen prøver å boote fra den harddisken? - prøv å endre boot rekkefølge til å boote fra din gamle harddisk.

eller: formater begge diskene og innstaler windows/linux/OSX/whatever på nytt.
Sist endret av olli408; 3. mai 2009 kl. 16:03.
RampLest's Avatar
Trådstarter
Har prøvd, formatere den gamle harddisken er egentlig uaktuelt (masse viktige dokumenter), å formatere den "nye" er aktuelt
Sitat av RampLest Vis innlegg
Har prøvd, formatere den gamle harddisken er egentlig uaktuelt (masse viktige dokumenter), å formatere den "nye" er aktuelt
Vis hele sitatet...
da kan du jo starte med det, å formatere den nye, enten ved å putte den inn i en ny pc og formatere gjennom windows, eller med windows innstallasjons cd/en annen OS cd
RampLest's Avatar
Trådstarter
Jeg tenkte jeg skulle kjøre XP, men har ikke tilgang akkurat her til noen XP-CD, så da lurte jeg på om det var mulig å formatere ved hjelp av en ubuntu live-cd? (uten å innstalere ubuntu)...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du har to IDE-kanaler på maskinen din. IDE0 og IDE1.

Disken som står som master på IDE0, er den maskinen vil prøve å boote fra. Hvis du endrer på dette, starter ikke maskinen lengre. Dvs denne disken må stå slik som den opprinnelige gjorde, og den andre disken du skal sette inn må være slave.

På IDE1 er det ikke så nøye hva som er hva, så lenge begge enten står på cable select, eller den ene master og den andre slave.
RampLest's Avatar
Trådstarter
Det vil si at begge da bli "slave"?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av RampLest Vis innlegg
Det vil si at begge da bli "slave"?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil si at den gamle disken din som maskina skal starte fra må være master. Den nye skal være slave.
Skaff en ny kabel, står jo klart at du bruker feil, "ide channel 1 no 80 conductor cable installed".

atlef.
RampLest's Avatar
Trådstarter
Jeg har èn 80-conductor-kabel og èn 40-conductor-kabel... Må jeg ha 80 til begge harddiskene?
40-kabel går til CD-rom, right?
RampLest's Avatar
Trådstarter
EDIT: Fikk det til; takk for hjelpen
Sist endret av RampLest; 6. mai 2009 kl. 22:26.