Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1941
Hei, sitter å lurer på hva som kommer til å lønne seg for meg å velge i skole senere. Jeg er interesert i data og teknologi, og ligger på rundt 4 i snitt, har Realfags matte og Fysikk, altså fag som kvalifiserer for ingeniør / sivilingeniør stuider.

Noe av det første jeg tenke på var å ta sivil ingeniør studier på NTNU, men de eneste motivasjonene jeg har for dette er vel en bra betalt jobb, så jeg tenkte mer kansje på noe IKT relaterte studier, NTNU tilbyr
Ingeniørvitenskap og IKT

http://www.ntnu.no/studier/ingeniorvitenskap-ikt

noe som også virket interessant, de har også Data teknikk, noe som også kansje er en mulighet. Jeg er veldig interesert i data, så dette er noe som vil være motivendre.

Jeg har ogstå sett på
Forsvarets ingeniørhøgskole, stuider i militæret hadde kansje vært smart da man har vel kost og losj fra militæret, men hva er ulemper og fordeler med alle disse valgene?

Er det kansje flere muligheter for sivil ingeniør stuider andre plasser som er "ganske sentralt", der jeg får sivil studie kompetanse?

Kan ville trodd at det lønner seg og gå NTNU, men gjør det virkelig det? Hadde vært kjekt med litt hjelp her :=)
Sist endret av blueshift; 27. mars 2009 kl. 09:58.
det du må tenke på er at hvis du tar sivil ingeniør studie så er det hardere enn du tror... jeg går selv siving i kjemi og bioteknologi på ntnu, har aldri trodd det skulle være så mye matte og andre drit fag... men jeg traff spikeren angående studie.... men en annen side er jo at hvis man har studert på ntnu så er det jo mye mer atraktivt i arbeidsmarkedet enn fra høgskule... på høgskule får du jo bare en ingeniør og ikke en siving/master of technologi tittel men du kan bygge på med 2 år til på ntnu etter endt høgskule og utvide til mastergrad...
Sist endret av SPI; 27. mars 2009 kl. 10:10.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
SPI: du får det til å høres ut som om ikke høgskoler eller universitet tilbyr mastergrader / siv.ing studier, og dette er ikke tilfelle. En siv.ing utdannelse er ekvivalent med en mastergrad, noe som tilbys veldig mange steder. Det som er spesielt med ntnu er at de har gått imot strømmen siden kvalitetsreformen ble innført i den forstand at de tilbyr elevene sine å velge hva det skal stå på vitnemålet - master i teknologi, master i teknologi - siv.ing, eller bare siv.ing.
Jeg stusser selv over hvilke rettning jeg skal velge, og min situasjon når det kommer til karakterer og interesser samsvarer ganske godt med dine. Har selv lest endel om NTNU, men studiet virker overraskende hardt. Har også lest litt rundt programmeringslinja på NITH, noe som også virker ganske interessant. Her vil man også, hvis jeg har forstått det riktig, slippe unna med endel typiske "filofiske" fag; og det virkes ut som de er noe mer yrkesretta fra starten av. det er i all hovedsak batchlor-grad her, så kan man bygge på det senere etter ønske, + at det er veldig godt lagt opp mot å ta en master utenlands.

Vet ikke hvor mye dette hjalp, ettersom jeg har samme problemet selv.
Sitat av Tias Vis innlegg
SPI: du får det til å høres ut som om ikke høgskoler eller universitet tilbyr mastergrader / siv.ing studier, og dette er ikke tilfelle. En siv.ing utdannelse er ekvivalent med en mastergrad, noe som tilbys veldig mange steder. Det som er spesielt med ntnu er at de har gått imot strømmen siden kvalitetsreformen ble innført i den forstand at de tilbyr elevene sine å velge hva det skal stå på vitnemålet - master i teknologi, master i teknologi - siv.ing, eller bare siv.ing.
Vis hele sitatet...

sorry for veldig dårlig formulering... litt trøtt og stått opp med feil bein i dag...

men det med master og technologi OG siving, har da hørt snakk om siving tittelen er på vei ut...
Sist endret av SPI; 27. mars 2009 kl. 12:43.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg stusser selv over hvilke rettning jeg skal velge, og min situasjon når det kommer til karakterer og interesser samsvarer ganske godt med dine. Har selv lest endel om NTNU, men studiet virker overraskende hardt. Har også lest litt rundt programmeringslinja på NITH, noe som også virker ganske interessant. Her vil man også, hvis jeg har forstått det riktig, slippe unna med endel typiske "filofiske" fag; og det virkes ut som de er noe mer yrkesretta fra starten av. det er i all hovedsak batchlor-grad her, så kan man bygge på det senere etter ønske, + at det er veldig godt lagt opp mot å ta en master utenlands.

Vet ikke hvor mye dette hjalp, ettersom jeg har samme problemet selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt om NITH jeg også, og er riemlig hypp på pc, så dette er fullstendig mulig, om det stemmer det med at du slipper noen av de der anker fagene som drar ned karaktere og har praktisk talt 0 relavans hadde det jo bare vært bedre, men liksom hvilken jobb mulighet forskjeller og løns klasse forskjeller ser jeg på om jeg sammenlikner en NTNU utdannet person, en NITH utdannet person, og en som har tatt ingeniør studiet i militæret? Jeg er forresten rimelig sikker på at jeg skal gå millitæret først, for å liksom få de ekstra poengene, + etablere meg litt selv, men vi får se, jeg har da fortsatt rett over et år før jeg virkelig må handle.

Liksom, i job markedet er det ikke system ansvarlig på en skole jeg har i kikkerten på første tanke, men kansje hakket mer avansert. Hva ligger lønns nivået på som en "data" utdannet person?

Jeg har forstått at folk som jobber i butikker tjener alt fra 100-200k, selv mener jeg at jeg er et par hakk høyere opp en en u-utdannet butikk slarv, men liksom hvor stor er lønns forskjellene?
er ikke sikker på hva en nyutdannet data-ingeniør tjener. men for min del som blir siving i organisk kjemi så har jeg blitt fortalt av div bedrifter at det ligger litt i overkant av 400k... det er lønningen ute i industrien... hvis man skal fortsette med PhD (doktorgrad) så blir man lønna av skolen på de 4 årene man tar PhD, eller man kan gjøre avtale med bedrift slik at man tar PhD samt mottar lønn fra bedriften, med forutsetning at man forsker og skriver artikler for bedriften...
Sitat av blueshift Vis innlegg
Hei, sitter å lurer på hva som kommer til å lønne seg for meg å velge i skole senere. Jeg er interesert i data og teknologi, og ligger på rundt 4 i snitt, har Realfags matte og Fysikk, altså fag som kvalifiserer for ingeniør / sivilingeniør stuider.

Noe av det første jeg tenke på var å ta sivil ingeniør studier på NTNU, men de eneste motivasjonene jeg har for dette er vel en bra betalt jobb, så jeg tenkte mer kansje på noe IKT relaterte studier, NTNU tilbyr
Ingeniørvitenskap og IKT

http://www.ntnu.no/studier/ingeniorvitenskap-ikt

noe som også virket interessant, de har også Data teknikk, noe som også kansje er en mulighet. Jeg er veldig interesert i data, så dette er noe som vil være motivendre.

Jeg har ogstå sett på
Forsvarets ingeniørhøgskole, stuider i militæret hadde kansje vært smart da man har vel kost og losj fra militæret, men hva er ulemper og fordeler med alle disse valgene?

Er det kansje flere muligheter for sivil ingeniør stuider andre plasser som er "ganske sentralt", der jeg får sivil studie kompetanse?

Kan ville trodd at det lønner seg og gå NTNU, men gjør det virkelig det? Hadde vært kjekt med litt hjelp her :=)
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke inn på NTNU med 4 i snitt, med mindre du har veldig mange tilleggspoeng.
Sitat av minno Vis innlegg
Du kommer ikke inn på NTNU med 4 i snitt, med mindre du har veldig mange tilleggspoeng.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder til å backe opp dette? Jeg snakket selv med en som går tredje året ved NTNU igår, og han forteller meg at det som oftest er flere ledige plasser hvert år, og at klassene han går i er relativt liten. Han retter seg nå mot IT-konsulent, om det har noen betydning.
Altså, går 2. året og ligger rundt 4, regner med å forbedre en del på sisteåret da alt er avsluttende.
Men nekter å tro at de er sykt strenge på kravene om det er slikt som Restyle skriver her, at klassene ikke blir fylt opp, får vel håpe på det beste, se an muligheten litt etc.

Btw fins det mulighet for å kjøre IKT 3 årig ingeniør studie i forsvaret, for deretter å fullføre med 2 år på ntnu, slik at jeg får siv.ing tittel?
Snittet på ntnu siv. ing studiene gikk vel betraktelig opp i år. Ville ikke regnet med å komme inn hvis du har under 50 poeng da de fleste opptaksgrensene ligger på 55++. Dette gjelder før de fjernet fordypningspoengene(?) så er litt usikker på hvordan det blir nå.

Restyle: Har ikke hørt om noen tomme klasser, avhenger selvfølgelig veldig av linjene men du skal ikke regne med det er for lett å komme inn. Prøver selv å søke bytte innad NTNU og får stadig vekk beskjed om at linja jeg vil bytte til er full. Vet ikke helt hvilket studie han har valgt, men har han en relativt liten klasse er det vel et av de mindre studiene, er litt usikker på hvordan det er med plasser der.

blueshift: Det er ikke enkle krav og de er der for en grunn. Sånn jeg har skjønt det er IKT temmelig populært, tror ikke du kommer inn uten 50 poeng +. Lønner seg å ta militæret og sanke så mye poeng som mulig da opptaksgrensa ofte er lavere på ordinær(Karakterer + poeng).
Ja, er rimelig instilt på førstegangstjeneste før skolen, men jeg så over alternativ som studier i millitæret, da ingeniør skolen der, har det altså ikke vært en mulighet å ta 3 års studie her, og fullført det på ntnu?
Gjennomsnittslønnen til dataingeniører og -teknikere ligger på 37 000 (i 2008). Altså rundt 400 000 i året.

Kilde: http://statbank.ssb.no/statistikkban...selections.asp

Btw. Skjekk ut www.utdanning.no for yrker og lønn + utanning som trengs
Drit i lønna den er uviktig, Velg det du liker og tror du kan trives best med i jobb sammenheng. Ikke dumt å ha i bakhodet hvor lett det er å få jobb som det du vil også.

Å jobbe med hobbyen kan være mitt i blinken men det kan og gjøre at du går lei.

Ops: Ligg unna studier på FiG eller HiG. Dritt skoler begge to.
Skal selv begynne å studere til høsten, men mangler realfagskompetanse (2MX) for å komme inn på Informatikk. Er det noen gode IT-studier som ikke krever mer en GS?
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Gjennomsnittslønnen til dataingeniører og -teknikere ligger på 37 000 (i 2008). Altså rundt 400 000 i året.

Kilde: http://statbank.ssb.no/statistikkban...selections.asp

Btw. Skjekk ut www.utdanning.no for yrker og lønn + utanning som trengs
Vis hele sitatet...
Utdanning.no browsing sier at den ligger på 500k i året, men tall kan vel variere, kommer an på kilder.

Så aktuelle skoler for data ingeniør / siv.ing studier jeg vet om nå er altså NTNU, NITH, og forsvaret, skal sjekke litt mer rundt utdanning.no, nydelig nettside

Noen som kan anbefale andre skoler?
Sitat av Jehes Vis innlegg
Skal selv begynne å studere til høsten, men mangler realfagskompetanse (2MX) for å komme inn på Informatikk. Er det noen gode IT-studier som ikke krever mer en GS?
Vis hele sitatet...

Jeg har satt "It-støttet bedriftsutvikling" HiST på toppen av søknaden og regner med jeg kommer inn der. Studiet er en blanding av informatikk og bedriftsøkonomi hvis dette er noe du kunne tenke deg? Kan toppe det hele med en Master i ledelse av teknologi, hvis du tar et par matematikkfag i tredjeklasse.

Sjekk: http://hist.no/content.ap?thisId=505


Noen som har erfaringer fra It-støttet bedriftsutvikling så er jeg ganske interessert i å høre om det