Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3320
Hei

Jeg jobber med å lage en liten krets hvor en mikrokontroller (ATMEGA88) styrer tre vanlige 40W lyspærer. Kretsen baserer seg på triac'er, og optokobler for sikkerhets skyld:
http://hmmtheresanidea.blogspot.com/...switching.html

Jeg har forsøkt å utvide kretsen til tre individuelle kopier, som styrer hver sin lyspære. Merk at kontrolleren ikke er på dette kortet, men signalene (PD0 til PD2) kommer inn via pads CTR1 til CTR3. Denne andre kretsen med kontrolleren (ikke vist) har knapper, og skal styres for hånd... Må for all del ikke kunne få støt via CTR-ledningene og opp til knappene!

Dette er mitt første prosjekt med nettspenning, så jeg er rimeligvis engstelig for sikkerheten. Likevel, jeg har erfaring med å koble lysbrytere og lampeledninger, så jeg kjenner de grunnleggende safety precautions (plugge ut stikkontakten ved lodding, f.eks).
Den tredje, ubrukte kontakten på 3-pols kontakten oppe til høyre er for jord. Lyspære-soklene er jordet; holder det da å koble den gul/grønne ledningen rett i et jordet støpsel, eller bør jeg også la jord gå via kretsen min også, på noe vis?

Jeg håper noen vil ta en titt på kretsen, og vurdere opplegget.
http://www.ii.uib.no/~joakimk/temp/schem230VAC.png
Det ser ut som du har feil polaritet inn på optokobleren din. Du har koblet "AVRGND" til anoden, og kontrollinjene dine til katoden. Dobbeltsjekk med databladet. Noen ganger er pinner reversert på biblioteker i Eagle...

Forøvrig - ikke like gøy som å lage selv - men et halvlederrelé (SSR) kan kjøpes som ferdig komponent, med både optokobler og nullgjennomgangsdetektor. Fås billig på eBay og drives direkte av logikksignal.

Du kan imidlertid ikke bruke SSR hvis du skal switche med høy frekvens.

Hva skal dette bli til slutt?
Trådstarter
22 0
Hei og takk for svar!

[COLOR="Silver"]Du har rett -- jeg har byttet om pinnene...[/COLOR]
EDIT: har oppdatert kretstegningen i første post.

Dette skal bli driver for et lysorgel, skal du høre (hehe, øl-bildet heter "bergenser"?)

"Fjernkontrollen" i hånden min skal ha knapper for tempo, og programtype. Så har jeg lyspærer som flasher og scroller etter behov. Tenker bruke det til lyssetting for noe live-musikk Så det må gå fort, med andre ord. Derfor triac, heller enn relé.
Sist endret av joakimk; 19. mars 2009 kl. 10:41.
slik som tegningen din ser ut i skrivende stund, ser jeg ingenting som er åpenbart feil, så det skal virke dette
Sitat av joakimk Vis innlegg
...
[COLOR="Silver"]Du har rett -- jeg har byttet om pinnene...[/COLOR]
EDIT: har oppdatert kretstegningen i første post.
...
Så det må gå fort, med andre ord. Derfor triac, heller enn relé.
Vis hele sitatet...
Det ser fremdeles feil ut på skjemaet som ligger i den første posten. Men så lenge du har kontroll på dette, så går det nok meget bedre.

SSR bruker triac. Det er ikke noe mekanikk der, men hele enheten er ferdigbygget, testet og CE-merket. Pga nullgjennomgangsdetektor (switcher når nettspenningens sinuskurve passerer 0V) er det grenser for hvor fort du kan switche. 10-20 Hz er vanligvis ikke noe problem.

Jeg tenkte mer på om du skal dimme, slik at du må switche innenfor en halvperiode (100 Hz).
Trådstarter
22 0
Sitat av capidog Vis innlegg
Det ser fremdeles feil ut på skjemaet som ligger i den første posten. Men så lenge du har kontroll på dette, så går det nok meget bedre.
Vis hele sitatet...
Har du reloadet/refreshet siden?

Ellers, 90% av vitsen for meg er learning-by-doing her Jeg er bare litt usikker på om jeg har tatt alle nødvendige (og unødvendige) forhåndsregler for å unngå at jeg kan få støt... Jeg vil ha beskyttelsen av fusen i kretsen, samt jordfeilbryteren i sikringsskapet!

Btw, denne kretsen (lysorgelet) kommer kun til å brukes under oppsyn! Skal ikke stå på hele natten, liksom
Sitat av joakimk Vis innlegg
Har du reloadet/refreshet siden?
...
Jeg er bare litt usikker på om jeg har tatt alle nødvendige (og unødvendige) forhåndsregler for å unngå at jeg kan få støt... Jeg vil ha beskyttelsen av fusen i kretsen, samt jordfeilbryteren i sikringsskapet!
...
Vis hele sitatet...
Det hjalp med en liten refresh, ja. Klassisk cachefelle.

Hvis du orker å lese, kan du se på avsnittene om jordfeilbryter og elsikkerhet i Elfas faktasider. Det står også mye annet snacks der for elektronikkinteresserte.

Men kort fortalt. Så lenge du bruker optoisolator med tilstrekkelig høy isolasjonsspenning (din er 7,5 kV hvis jeg ikke husker feil), sørger for tilstrekkelig isolasjonsavstand mellom kobberbaner og andre komponenter, ledninger og ligende, og bruker en ikke-ledende kapsling - så burde du være temmelig trygg. Hensikten med jording er jo at vern skal løse ut hvis en fase kommer i kontakt med strømførende kapsling. Så det har ikke noe for seg å trekke jord inn på kretskortet ditt, hvis dette skal isoleres tilstrekkelig fra kapslingen.
Trådstarter
22 0
Sitat av capidog Vis innlegg
... og bruker en ikke-ledende kapsling - så burde du være temmelig trygg. Hensikten med jording er jo at vern skal løse ut hvis en fase kommer i kontakt med strømførende kapsling. Så det har ikke noe for seg å trekke jord inn på kretskortet ditt, hvis dette skal isoleres tilstrekkelig fra kapslingen.
Vis hele sitatet...
Men uansett om jeg kapsler inn kretskortet (f.eks i plast), så har jeg jo likevel ledninger opp til mikrokontrolleren... Der mener du at optokoblerene er dønn safe?

Her er forresten layouten for board'en Kjempenøgd med hånd-rutingen min!
Kom gjerne med innspill -- noe som ser feil/farlig ut? Håper dere forstår noiaen min for nettspenningen...
http://www.ii.uib.no/~joakimk/temp/brd230VAC.png

Hehe... Måtte flippe OK3 for å få til én-sidig ruting. Men da må den stå "dead-bug", på undersiden av kortet... Jaja
Sist endret av joakimk; 19. mars 2009 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av joakimk Vis innlegg
...
Der mener du at optokoblerene er dønn safe?
...
Vis hele sitatet...
Ja. Det er jo nettopp dette optokoblere er laget for. Brukes ofte i medisinsk utstyr som skal kobles til en pasient.

For at du skal få strøm i deg fra den siden av optokobleren må det enten være pga overslag mellom printbaner eller i optokobleren (høyspenning større enn isolasjonsspenningen), eller at en fase hopper ut av skrueklemmen sin og legger seg pent på en kontrollinje. Derfor må tilførselen sikres mekanisk med strekkavlastning, strips og slikt.

Om noe, så ville jeg ha laget bredere printbaner der det vil gå sterkstrøm (på lastsiden). Da får du mindre å etse vekk og du slipper problemer med varmgang. Kjenner ikke tykkelsen på kobberbelegget ditt, men du kan regne ut forsvarlig bredde ut fra så stor strøm du vil ha i kretsen din.

Husk at alle komponenter i kretsen din fører sterkstrøm (med unntak av den snille siden av optokobleren), og at du må behandle det deretter. Kjøleribber til triac'ene for eksempel - hvis det er en problemstilling (neppe på 40W, men sjekk databladet).
Trådstarter
22 0
Sitat av capidog Vis innlegg
...eller at en fase hopper ut av skrueklemmen sin og legger seg pent på en kontrollinje. Derfor må tilførselen sikres mekanisk med strekkavlastning, strips og slikt.
Vis hele sitatet...
Du mener fuse, sikring, sant? Den sitter jo i clips... Når du snakker strekkavlastning, tenker du da på selve strømledningen (230V til vegg) inn på kortet? At den ikke blir dradd og snublet i? For øvrig er det jo ingen bevegelige deler, og ei heller noen deler som kan settes i bevegelse (riste, oscillere, etc)?

- Forresten, dersom sikringen hopper ut, brytes jo hele kretsen Må vel bare passe på å lage større avstand mellom AC-inn og svakstrømsprint enn lengden på sikringen...

Skal legge bredere striper Forresten, kanskje jeg skulle legge svaksstrømssiden på undersiden av kortet? Da vil det jo være enda et fysisk skille (i tillegg til optokobler-skillet) mellom 230 og 5V Kan jo også lakke kortet etter at det er ferdig; da vil vel printbanene ikke kunne kortsluttes slik du beskriver...?

Ang. strøm, har jeg forstått man kan regne ca slik:

I = P/U = 3*40W / 230V =~ 0.5A (evt 0.8A, med 60W pærer). Derfor bruker jeg en 2.2A sikring.

Endring: la like godt mostanden R5 (på AVR GND) som SMD. I tillegg kan jeg bøye beina på optokoblerene, på 5V-siden, og lodde dem som SMD, dem også! Da har jeg plutselig ingen hull/loddinger mellom 230V og 5V laget i det hele tatt!

Da kan jeg trygt la sikringen stå på 230V siden. Spretter den ut, og kortslutter noe, så er det sikringsskapet (evt lyspærene) sitt problem -- ikke mitt hjerte
Sist endret av joakimk; 19. mars 2009 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan klare deg med en 1A sikring om du ikke skal plassere det i så alt for varme omgivelser.

Du behøver ikke å plassere lavvolt-delen av kretsen på undersiden for å oppnå høyere sikkerhet. Sunn fornuft og gode koblinger vil nok holde her.

For all del: Sørg for at tilførselskabelen blir strekkavlastet. Om tilkoblingene står i spenn eller er stramme er det stor fare for at de kan gå ut av tilkoblingsklemmen (de holder ikke så bra) en strips av ikke de alt for små dimensjonene samt litt slakk fra stripsen og frem til tilkoblingene er anbefalt.

Om du har skikkelig noia over at dette er sterkstrøm kan jo du flytte L1 og L2 lengre fra hverandre ved å enten bruke 2 kontaktsett eller 1 og 3 istedenfor 1 og 2 f.eks. evt jord i midten. Jord skal beskytte mot berøring av mennesker, dyr osv på lederene om det er feil på enheten. Om du isolerer kortet, setter dette i en boks som ikke er isolerende, så trenger du ikke å strekke frem jord.(Dobbelisolering)
Sitat av joakimk Vis innlegg
Du mener fuse, sikring, sant?
Vis hele sitatet...
Nei - i forholdet til det tenkte "hva-kan-gå-galt-scenarioet", så var det mest om sterkstrømsledningen ble revet løs fra der den er festet, og sniker seg bort til den snille siden av optokobleren. En strekkavlastning (i enkleste form strips) hindrer dette. Sikringen hopper ikke ut av klipset sitt, med mindre du har skaffet noen slappe varianter av disse sikringsholderne.

Personlig hadde jeg ikke tatt meg bryet med å lage dette tosidig. Du har nok separasjonsavstand som det er nå, og med den forholdsvis enkle rutingen så bør du få plass til alt på én side (skjønte ikke hvorfor du måtte flippe en komponent?).

Du kan gjerne lakke printplaten din. Men det blir vel mest for å hindre korrosjon over tid.

Du har en høy grad av bevissthet og og oppmerksomhet rundt den potensielle faren med sterkstrøm i prosjektet ditt, så jeg tror dette går veldig bra.

Sannsynligvis omgir du deg med kommersielle produkter i dag, som har lavere elsikkerhet enn summen av de tiltakene du har vært inne på i denne tråden.
Trådstarter
22 0
Sitat av capidog Vis innlegg
Personlig hadde jeg ikke tatt meg bryet med å lage dette tosidig. Du har nok separasjonsavstand som det er nå, og med den forholdsvis enkle rutingen så bør du få plass til alt på én side (skjønte ikke hvorfor du måtte flippe en komponent?).
Vis hele sitatet...
Flippet for å unngå at rutene på den nederste optokobleren (mellom OK2 og R3,T3) skulle krysses.

Sitat av capidog Vis innlegg
Du har en høy grad av bevissthet og og oppmerksomhet rundt den potensielle faren med sterkstrøm i prosjektet ditt, så jeg tror dette går veldig bra.
Vis hele sitatet...
Flott
Jeg la alt tilbake på én side, så blir det litt enklere. Takk for all giddingen, folkens! Som man sier i Bergen
men du, før du etser kretskortet ditt, vil jeg påpeke at det kanskje kan være lurt å sette inn 2 ekstra r2, på andre enden av snillsiden, altså en på hver optokobler, så går det lik strøm i hver optokoblerdiode uavhengig av hvor mange av dem som er på samtidig

altså istedenfor å ha en felles, har dem en hver
Sist endret av VivaLatrina; 19. mars 2009 kl. 22:37.
Trådstarter
22 0
Mener du slik? Se oppdatert krets (og board) overfor i tråden.
Sitat av joakimk Vis innlegg
Mener du slik? Se oppdatert krets (og board) overfor i tråden.
Vis hele sitatet...
Du spør VivaLatrina, men jeg tillater meg å svare med kvalifisert gjetting...

Ja - det var slik han mente.

Med bare én motstand, får du variasjon av spenning og strøm gjennom lysdioden i optokobleren avhengig av hvor mange du slår på.

Med en egen motstand pr lysdiode oppstår ikke dette problemet.
nei, du har fortsatt en feil, r2 og r6 skal kun kobles sammen der dem ligger nærmest hverandre, du har koblet sammen de to øverste optokoblerene
Trådstarter
22 0
Ja... det skal se slik ut, sant? Synes også det så feil ut
http://www.ii.uib.no/~joakimk/temp/brd_fix.png
nå ser det riktig ut ja
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
nei, du har fortsatt en feil, r2 og r6 skal kun kobles sammen der dem ligger nærmest hverandre, du har koblet sammen de to øverste optokoblerene
Vis hele sitatet...
Det var godt observert. Jeg så bare på skjemaet, og der så det riktig ut.
Trådstarter
22 0
Sitat av capidog Vis innlegg
Det var godt observert. Jeg så bare på skjemaet, og der så det riktig ut.
Vis hele sitatet...
Det er nok min hånd-ruting, hvor det gikk litt fort i svingene rett før jeg løp til etsing Har nå to stk kort ferdig, med hull og alt, så kan jeg teste dette i helgen!
etset du inn den tracken som var feil? isåfall er det jo ikke noe verre enn å skrape den vekk med et skrujern, eventuelt ta en råkjangs og maskere hele brettet, for så å etse igjen...
Trådstarter
22 0
Jepp Skrujern blir løsningen...