Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 3192
Greit, jeg regner med at siden jeg ikke ønsket en debatt om en så åpenbar sak i forrige tråd, ble den slettet. Ved nærmere ettertanke setter jeg såpass pris på ytringsfriheten at jeg inviterer til debatt om denne dokumentaren:

http://video.google.com/videoplay?do...60761490749816

Dere må gjerne SE den før dere snakker om den. Hva tenker folk om denne dokumentaren? Hvor mange slike radikale Imamer finnes det i Europa, og ikke minst i Norge, tror dere? Kveles vi av vår egen politiske korrekthet? Burde vi rakke ned på de som kritiserer Islam, eller burde vi rakke ned på de som truer folk med vold dersom Islam blir kritisert?

Hva er deres ståsted angående verdens mest hurtigvoksende versjon av Islam, den radikale?
Sist endret av rcW; 1. mars 2009 kl. 22:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er så ironisk er at eit av verdas mest religiøse ekstremistiske regimer, Saudi-Arabia, er ein av USA sine nære allierte i krigen mot terror.

Saudi-Arabia har også slavedrift i moderne form - gjestearbeidarar med svært få eller ingen sosiale rettar, elendig løn, og elendige levevilkår. Og når jobben er over ryker det rett ut av landet. Saudi-Arabia er også eitt av dei få landa som kan konkurere med Noreg i rikdom - bygd på olje og slavedrift. Det er eit land som er langt meir konservativt og ekstremistisk enn t.d. Iran, og har praksis for m.a. amputering av kroppsdeler på forbrytarar, offentleg pisking, og religionsfridom eksisterer ikkje. Det er forbode for anna enn muslimer å praktisere sin religion offentleg. Kvinner kan ikkje få førarkort, og er i det heile teke heldne utanfor store deler av samfunnet.

Så ironisk at eit slikt land er ein nær alliert av vår STORE FORSVARER AV YTRINGSFRIHET USA!

Nei, virkelig. Du finner ekstremister innanfor alle religioner. Måten å stoppe radikalisering på trur eg er å gå i dialog med dei moderate elementa, og sørge for at dei innpassar seg i samfunnet, og at samfunnet tek hensyn til dei. På den måten kan ein sinke og hindre rekruteringa til ekstremistiske grupperinger. Å gå til frontalangrep på alle muslimer slik du ser ut til å gjere er med på å framandgjere dei frå samfunnet, og eg er redd det vil føre til ei ytterlegare radikalisering og hat mot våre verdiar.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Ok, Ja men daaa skjønner jeg. Da er det jo helt greit at de oppfordrer til drap av alle vanntro. La dem holde på. Det er USA sin feil at Koranen tolkes som den gjør. Fordi USA stripper ulovlige innvandrere for rettigheter.

Jeg tror Saudi Arabia og USA bruker hverandre strategisk frem til den store dagen.
Sist endret av rcW; 1. mars 2009 kl. 23:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Ok, Ja men daaa skjønner jeg. Da er det jo helt greit at de oppfordrer til drap av alle vanntro. La dem holde på. Det er USA sin feil at Koranen tolkes som den gjør. Fordi USA stripper ulovlige innvandrere for rettigheter.
Vis hele sitatet...
Interessant. Kan du peike ut nøyaktig korleis eg sa at det var OK at dei oppfordra til drap på vantru? Eg gjorde aldri det. Eg påpeikte berre dei tiltaka eg meinte ville hjelpe MOT det. I tillegg var der to avsnitt som ironiserte over at eit slikt regime faktisk blir støtta av USA, som framstiller seg sjølv som forsvarar av fridomen. At USA strippar ulovlege innvandrarar for rettigheiter er ein heilt annan debatt som ikkje har noko her å gjere.
Sitat av rcW Vis innlegg
Jeg tror Saudi Arabia og USA bruker hverandre strategisk frem til den store dagen.
Vis hele sitatet...
Kva store dag...? Men ja - det er jo åpenbart at Saudi-Arabia er ute etter vestlig støtte, medan USA er ute etter olje og ein plass å ha militærbaser. Det er rimelig gjensidig...
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Interessant. Kan du peike ut nøyaktig korleis eg sa at det var OK at dei oppfordra til drap på vantru? Eg gjorde aldri det. Eg påpeikte berre dei tiltaka eg meinte ville hjelpe MOT det. I tillegg var der to avsnitt som ironiserte over at eit slikt regime faktisk blir støtta av USA, som framstiller seg sjølv som forsvarar av fridomen. At USA strippar ulovlege innvandrarar for rettigheiter er ein heilt annan debatt som ikkje har noko her å gjere.

Kva store dag...? Men ja - det er jo åpenbart at Saudi-Arabia er ute etter vestlig støtte, medan USA er ute etter olje og ein plass å ha militærbaser. Det er rimelig gjensidig...
Vis hele sitatet...
Historien viser at dialog er et uforståelig språk i den radikale muslimske verden. Vold er derimot universalt fra menneskets røtter, selv om noen ikke lenger tyr til vold i verken politiske eller religiøse spørsmål, så ser vi hva som skjer ved feks bare noen tegninger.

Det var DU som bragte USA og imigreringspolitikkpåstandene inn i bildet.

Den vil komme mange store dager dersom snillismen for dominere europeiske land. Vi vil sakte men sikkert miste verdiene vi er vokst opp med, og ola nordmann vil kjenne det på kroppen, med mindre han er godt nok tilpasset den såkalt fredelige og tolerante religionen som med hjelp fra loven lemlester mennesker ofte uten rettsak.

Det er viktig å bevare ting som nFF, der ytringsfriheten får florere. Det er også viktig å bekjempe de som truer slike viktige grunnleggende verdier. Vi har eksempler for individer som ønsker Sharialover i Norge, blandt annet på stortinget. Disse menneskene sees på av den norske befolkning som forrædere av friheten. Folket har talt. Det er Norge vi må bry oss om. Ikke USA. La oss håpe folk lærer av fortiden fremfor fremtiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Historien viser at dialog er et uforståelig språk i den radikale muslimske verden. Vold er derimot universalt fra menneskets røtter, selv om noen ikke lenger tyr til vold i verken politiske eller religiøse spørsmål, så ser vi hva som skjer ved feks bare noen tegninger.
Vis hele sitatet...
Kan eg få sitere meg sjølv? Du er jo åpenbart ikkje i stand til å lese det eg skriv... Eg la til eit par uthevingar:
Sitat av slashdot
Måten å stoppe radikalisering på trur eg er å gå i dialog med dei moderate elementa, og sørge for at dei innpassar seg i samfunnet, og at samfunnet tek hensyn til dei.
Vis hele sitatet...
Altså. Ikkje gå i dialog med ekstremistane nødvendigvis, for eg er einig i at det er liten nytte i ofte, i forhold til innsatsen. Men utan rekrutering tørkar ekstremistiske miljø ut. Difor må vi satse på å stoppe rekruteringa. Om vi ikkje greier det har vi tapt til slutt uansett.
Sitat av rcW Vis innlegg
Det var DU som bragte USA og imigreringspolitikkpåstandene inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Det gjorde eg på ingen måte, det er du som ikkje las kva eg skreiv. Eg skreiv om gjestearbeidarar i Saudi-Arabia, og ikkje innvandrarar eller andre i USA.
Sitat av rcW Vis innlegg
Den vil komme mange store dager dersom snillismen for dominere europeiske land. Vi vil sakte men sikkert miste verdiene vi er vokst opp med, og ola nordmann vil kjenne det på kroppen, med mindre han er godt nok tilpasset den såkalt fredelige og tolerante religionen som med hjelp fra loven lemlester mennesker ofte uten rettsak.
Vis hele sitatet...
Dei aller aller fleste muslimer er ikkje ekstremister. Dei aller aller fleste religiøse er ikkje ekstremister. Difor må vi samarbeide med dei moderate for å hindre rekrutering til dei ekstremistiske miljø - overalt!

Den totale fronten du argumenterer for er eg overtydd om at vil skape meir splid, og ikkje mindre.
Sitat av rcW Vis innlegg
Det er viktig å bevare ting som nFF, der ytringsfriheten får florere. Det er også viktig å bekjempe de som truer slike viktige grunnleggende verdier. Vi har eksempler for individer som ønsker Sharialover i Norge, blandt annet på stortinget. Disse menneskene sees på av den norske befolkning som forrædere av friheten. Folket har talt. Det er Norge vi må bry oss om. Ikke USA. La oss håpe folk lærer av fortiden fremfor fremtiden.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått ytringsfridom om du trur nFF handlar om ytringsfridom. Det gjer det på ingen måte.

Forøvrig er ytringsfridom veldig viktig ja - og difor må vi faktisk forsvare ekstremistar sin rett til å sei ting vi ikkje likar. Om vi ikkje forsvarer ekstremistar sin rett til å sei si meining så har vi tapt ytringsfridomen vår. Om nokon skal lytte til det dei har å sei er ei heilt anna sak. Eg meiner nei, men vi kan ikkje nekte dei å ytre seg fordi vi misliker budskapet og ikkje vil lytte!

Og når det gjeld individ som ynskjer seg sharialovgjeving så bekymrer ikkje det meg. Det finst individer som meiner at norge burde vere ein totalitær stat, og det finst individer som ynskjer anarki. Det er faktisk del av ytringsfridomen at individer kan uttrykke - og meine - det dei vil uten at staten forfølger det.

Dessuten er eg ekstremt overtydd om at INGEN som sit på stortinget har tatt til orde for sharialovgjeving i Noreg. Og om dei hadde gjort det så er det på tide å tenkje gjennom kven som stemmer inn representanter til stortinget, og på kva grunnlag. Partiprogramma er i svært stor grad bindande, utover politikarane sitt personlege synspunkt, og det er ikkje så fordømt uvanleg at stortingsgruppene vert bundne i ei avstemming...

Og din påstand om at den norske befolkninga ser på dei som forædarar kjenner eg meg ikkje igjen i. Du prøver å legitimere dine synspunkt ved å vise til at folket er med deg. Det er ein påstand du har dradd ut av ræva.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Poenget er at ekstreme Islamister som rekrutterer selvmordsbombere og diverse umenneskelige midler og trussler må stoppes. De kan ikke få gro radikale røtter i Norge. Så lenge vi i Norge er enige om det, så er det alt jeg ønsker. Håper ikke det er for mye å ønske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Poenget er at ekstreme Islamister som rekrutterer selvmordsbombere og diverse umenneskelige midler og trussler må stoppes. De kan ikke få gro radikale røtter i Norge. Så lenge vi i Norge er enige om det, så er det alt jeg ønsker. Håper ikke det er for mye å ønske.
Vis hele sitatet...
Det er jo eit totalt ufarlig argument - du finn ikkje spesielt mange som er imot det. Spørsmålet er korleis ein skal stoppe det, og du ser ut til å kritisere ein religion for handlingane til eit fåtal ekstremister - og den haldninga har eg ikkje tru på at er hjelp i. Tvert i mot trur eg det fører til ytterlegare radikalisering.

Så då sit ein igjen med spørsmålet om korleis du vil hindre desse miljøa i å vekse? Forby dei miljøa å uttale seg til offentligheta? Fengsle dei som argumenterer for ekstremisme?
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Og der kommer politikerne inn. Noe må ihvertfall gjøres.
Sitat av rcW Vis innlegg
Og der kommer politikerne inn. Noe må ihvertfall gjøres.
Vis hele sitatet...
Og alle som har tenkt å drepe noen må også stoppes. Selvfølgelig. Det er ikke det å bli enige om det som er det vanskelige, men det å komme opp med et virkemiddel...

Og det er her problemet ligger. Veldig mange ønsker kjappe løsninger:
- Kast ut alle innvandrere som begår kriminell handling.
- Assimilasjon. Vi gjør alle som kommer til Norge om til speilbilder av oss selv. Alle skal mene det samme som oss og ha de samme verdiene som vi har.
- Få de til å holde kjeft. Som slashdot har vært inne på. Undertrykke ytringene deres.

Eller man kan ta den måten som jeg personlig tror vil virke best:
Integrering. Det er ikke lett. Det er ikke gjort over natten. Man inngår kompromier over en lav sko. Man fjerner grisen på sykehuset sammtidig som man gir tilbud / krever norskkurs for hjemmeværende mødre. Man hører på hva de sier og arbeider knallhardt, gjennom de riktige kanalene, for å hindre ekstremistene fra å vinne fotfeste.

Jeg vil igjen trekke frem gruppen med vietnamesere som eksempel i en slik debatt. Da de begynte å komme til landet vårt for en 30-40ish år siden fulgte det med masse utfordringer. Man hadde gjenger, arbeidsløshet og kriminalitet akkurat som man i dag ser fra enkelte andre minoritetsgruppper. Men... Gjennom målrettet arbeid er vietnamesere i dag den minoritetsgruppen som annses som best integrert i det norsk samfunn. De deltar på lik linje som andre i arbeidslivet. De er ikke synlige i politikken, men det betyr bare at man ikke er helt i mål med prosjektet. En solskinnshistorie rett og slett.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at ekstremister i noen som helst innpakning, enten den er kristen, muslimsk eller whatnot, skal få være premissleverandører i samfunnet vårt, men hvordan metodene enkelte her inne og ellers ønsker å ta i bruk for å hindre dette, er etter min mening idiotiske. Og på sikt tror jeg lettvinne løsninger, som å "hive ut pakket", ikke gjør verden til en bedre plass å leve. Det vil bare bidra til segregeringen og marginalisere muslimer enda mer, og videre gi grobunn for eksteme tanker.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Ja, altså hva som helst for å ikke gjøre Norge til et nytt Malmø eller Nederland.
Integreringspolitikken funker ikke slik den føres idag. Se.
Det viktige er at folket stemmer på partiene som ser problemene ved dagens integreringspolitikk. Ikke de som fører den.
Sist endret av rcW; 2. mars 2009 kl. 00:45.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Mener du partiene som kobler invandring med terrorisme, vold og organisert kriminalitet? Ja, det er ett spesiellt jeg har i tankene.
Sist endret av CaptainP; 2. mars 2009 kl. 04:55. Grunn: Manglet en T
Sitat av rcW Vis innlegg
Ja, altså hva som helst for å ikke gjøre Norge til et nytt Malmø eller Nederland.
Integreringspolitikken funker ikke slik den føres idag. Se.
Det viktige er at folket stemmer på partiene som ser problemene ved dagens integreringspolitikk. Ikke de som fører den.
Vis hele sitatet...
Den funker ikke? Hvordan skal man da forklare f.ex. eksempelet med vietnameserne som halalgeir nevnte over? Hvordan skal man forklare at ungdom fra innvandrerfamilier (dvs 2.generasjons innvandrere) nesten har tatt igjen gapet opp til "ikke-innvandrere" mht utdanning? Hvordan skal man forklare undersøkelsen som for litt siden viste at innvandrerergrupper som hadde vært i norge noen år, raskt begynte å ta igjen lønnsgapet (mens grupper som er relativt nye, med somaliere som klassens sorte får, fremdeles sliter) opp til "innfødte"?
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
slashdot: Grunnen til at USA og England er venner med visse arabiske land fordi disse landene tillater dem å sende mennesker de "ikke liker" til dere land og torturere dem lovlig. På denne måten gjør de ikke "noe galt". Saudi Arabia er kjent som et eksklusivt Islamsk land. Ikke noe religionsfrihet på dem, nei. Det er faktisk imot loven å praktisere kristendom i Saudi Arabia, og straffen for det er døden. Dette fordi de har Sharialover, som er designet til å sette guds frykt i mannen og mannens frykt i kvinnen (virker det som).

Bortsett fra at flesteparten av 9/11-terroristene var Saudi-arabere og noen prominente Saudi-arabere ble transportert ut av USA før FBI rakk å spørre hvorfor de angrep, er de fremdeles venner med Saudi-arabia fordi Saudi-arabia har massevis av massevis av olje. Det er faktisk ikke lett komme på et mer oljete land.

Men hvorfor være venner med disse folkene, spør du? De steiner jo voldtatte kvinner og kapper av lemmer på småkriminelle, henger homofile, ser på kvinner som eiendom, samt torturerer med loven på sin side osv. De er jo obviously scumbags, hvorfor kan ikke USA og England bare gå inn TA oljen som de pleier? Jo, fordi hvis de gjør det, så vil ikke Saudia-arabia kjøpe mer våpen fra USA/ENG, og hele vestlige økonomien vil gå dukken. Se foreksempel i England, der Saudi-arabia for ikke så lenge siden truet med å kanslere en våpenhandel hvis det britiske politiet fortsatte etterforskningen av medlemmer av den Saudi-arabiske kongefamilien for mistanke om bestikkelser. Selvfølgelig kjørte den britiske sosialistiske regjeringen halen mellom beina og lot seg true, fordi de vil tydeligvis, som den sittende norske regjeringen, vil slikke middelalderske, menneskerettighetsmotstandere i stumpen, hvilket i mine øyne gjør oss like skumle som Bush-familien.

Det er ingenting ved Saudi-arabia som ikke kan kureres ved sivilisasjon, men jeg kan ikke uttale meg om landet. Jeg har aldri vært det og fått den store gleden av å se en offentlig henrettelse. Å se noen få hodet fjernet med et sverd, hva er så usivilisert ved det? Bortsett fra at jeg ikke kan ta meg en kald øl mens jeg ser på, er det veldig usivilisert, heh. Jeg har ikke fått vært der å sett når redningsarbeidere og politi nekter å hjelpe kvinner ut av brennende bygninger fordi de ikke har på seg det rette hodeplagget. Nei, jeg var ikke der når de 15 unge kvinnene brant ihjel for absolutt INGENTING, så jeg kan ikke kommentere om akkurat det. Og ikke ville jeg drømme om å gjøre det heller, fordi vært respektløst, rasistisk eller fremmedfiendtlig.
Og bare fordi Saudi-arabia er ansvarlig for i den giftige Wahhabi-merket av fundamentalistisk Islam, som har herjet denne planeten som et AIDS-virus i de siste tiår, og finansierer terroristorganisasjoner i blandt annet Pakistan, der London-bomberne lærte sin radikale, umenneskelige ideologi, så betyr ikke det at jeg har noe imot Saudi-arabia eller dets ledere. Langt ifra! Vel, kanskje ikke SÅ langt ifra.

Problemet er at folk blander USA for mye inn i denne saken. Radikale Islam bygger på den tro at alle som ikke tror på Koranen er "Kuffars". Og ingen liker kuffars ifølge Wahhabi-tekstene, hvilket er den mest hurtigvoksende versjonen av Islam. Du og jeg (Ola Nordmann) kan drepes lovlig på de værste måtene i rene Islamistiske regimer. Jeg vet det er vanskelig å tro, men det er fakta. Europa sliter i disse dager veldig med, ikke bare radikale islamister, men også de som indirekte støtter dem ved å stemme på feil parti og dra frem rasismekortet dersom noen kritiserer denne grufulle praktiseringen av Islam. Hvordan kan Norske folk, født og oppvokst i våre verdier, som mange tydeligvis tar forgitt, stå og demonstrere FOR undertrykkende regimer og religioner? Jo. Ren og skjær naivitet og feighet.
Sist endret av rcW; 4. mars 2009 kl. 00:42.
Jeg har et spørsmål, til generelt alle. Fant det for godt å legge det inn her. Det er så mye snakk om alle disse skumle ekstremistene som - etter hva man skulle trodd på folks reaksjon - driver å planlegger et statskupp, eller noe sånt her i landet.

Hvor mange ekstremister kjenner du faktisk, eller vet om? Jeg kjenner endel innvandrere, og aldri har jeg møtt noen som i det hele tatt har ekstreme holdninger. Er de utrolig flinke til å gå undercover, er jeg blind, eller er det ikke så ille som vi skal ha det til?
Saudi-Arabia har også slavedrift i moderne form - gjestearbeidarar med svært få eller ingen sosiale rettar, elendig løn, og elendige levevilkår. Og når jobben er over ryker det rett ut av landet
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men møtte folk i Nepal som sa at de hadde jobba der og følt seg som slaver. De hadde dritlange kontrakter og de kunne bare glemme å forlate landet før de hadde jobba ut kontrakten. Han ene jeg snakka med sa at han følte at han hadde mista 5 år av livet sitt.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
gulunderstrek: Det er viktig å skjønne at når noe vokser fort, blir det stort. Og stort har det blitt. Målet til de radikale islamistene er å, ikke bare skremme moderate muslimer til taushet, men også sørge for at tusenvis demonstrerer på voldelig vis mot ytringsfriheten (som bevist). I Nederland er det blitt kriminelt å være kritisk til både Islam og Sharia (les om Geert Wilders).

Hvis du hadde sett dokumentaren denne tråden handler om, så hadde du hørt hvordan respekterte imamer snakker om en politisk overtagelse av Europa, og deretter resten av verden for å lage en global islamsk stat med sharia, og utryddelsen av alle vanntro, jøder, buddhister, kristne, osv. Alle som ikke er muslimer må, tro det eller ei, dø. Jeg vet du er vokst opp i et land der ingen kunne tenke slike tanker. Jeg mener, vi har jo modernisert både lovverk og religion. Men faktisk så er dette realiteten. Hvis du av prinsipp støtter Gaza fordi det norske media dessverre viser krigens realiteter, så må du våkne opp snart. Det er ikke lurt å systematisk og patologisk sende raketter (uansett kaliber og treff) mot verdens fjerde største militærmakt (som faktisk nyter av ytringsfrihet og demokrati).

Om du kjenner noen innvandrere, så er jo det kjempefint. Jeg har ikke noe imot innvandrere, og det er MEGET viktig at folk skjønner, ellers graver vi oss ned i samme grav. Problemet er at HVIS noen av innvandrerne du kjenner støtter og praktiserer Wahhabi-tekstene, så er det deres plikt å være våre venner, for å på sikt komme inn i og få flertall i det politiske bildet, for dermed å innføre en Islamsk stat (ja, med sharia). Altså, når hundretusenvis av mennesker roper på jihad og skandinavisk blod i gatene i våre egne land, så er det vel nok til å gi folk en tankevekker? Eller kanskje ikke? Kanskje det må mer til? Isåfall kan det være for sent.

De er ikke flinke til å gå undercover. Hadde de vært det, hadde vi ikke visst om agendaen deres. Men det er klart man blir blind dersom man av prinsipp lar være å se flere sider av en sak.

Let's prepare for the worst and hope for the best.
Altså, når hundretusenvis av mennesker roper på jihad og skandinavisk blod i gatene i våre egne land, så er det vel nok til å gi folk en tankevekker
Vis hele sitatet...
Hva i HEITESTE er det du babler om nå?
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet Vis innlegg
Hva i HEITESTE er det du babler om nå?
Vis hele sitatet...
Ja, hva i all verden er det jeg babler om? Se her:

Først av alt: http://www.youtube.com/watch?v=NjJ_d04aUiE

http://www.youtube.com/watch?v=_jksJXJ08i8

http://www.youtube.com/watch?v=97hyDRjdXCE

http://www.youtube.com/watch?v=WeJyHosS0bM

http://www.youtube.com/watch?v=UufTB...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=jM8bQA6FYW0

http://www.youtube.com/watch?v=qUZ5-...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yjNDeZ5kWbE



Selv om du ikke kommer til å se filmene på grunn av ditt politiske ståsted, vil jeg bare si at jeg er imot religion, men mener ikke dermed at kun EN religion skal få viljen sin i alle krav... Jeg er også relativt nøytral når det kommer til Gaza og Israel-konflikten. Med tanke på profilbildet ditt, håper jeg du støtter selve befolkningen i Palestina, siden ledelsen i landet er en terroristorganisasjon som hjernevasker barn og oppfordrer til massemord av jøder, på lik linje med Hitler... Og du, Mikke Mus kan brukes til mye.
Jeg har nok litt vansker med for å forstå alvoret av at det finnes en veldig liten minoritet ekstreme imamer. Nettopp fordi jeg bare kjenner oppegående og fornuftige muslimer, de mest ekstreme menneskene jeg har møtt er smithianere. Jeg har bare ikke store troen på at dette har stor oppslutning.

Vi tar det med te-skje: Jeg forstår at noen muslimer kan ha slike tanker og mål som du sier, men jeg tror ikke de er i et flertall eller har noe potensial til å overkjøre resten av verden.

Videone fra youtube du linket til var Israel demonstranter i aksjon. Jeg var med i en slik demonstrasjon, er jeg en maktsyk muslim av den grunn?
Sist endret av gulunderstrek; 6. mars 2009 kl. 11:10.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg har nok litt vansker med for å forstå alvoret av at det finnes en veldig liten minoritet ekstreme imamer. Nettopp fordi jeg bare kjenner oppegående og fornuftige muslimer, de mest ekstreme menneskene jeg har møtt er smithianere. Jeg har bare ikke store troen på at dette har stor oppslutning.
Vis hele sitatet...
Vel de HAR en relativt stor oppslutning, og de vokser fort.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Vi tar det med te-skje: Jeg forstår at noen muslimer kan ha slike tanker og mål som du sier, men jeg tror ikke de er i et flertall eller har noe potensial til å overkjøre resten av verden.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke ennå, men hvis vi tillater diverse særkrav for styrking av segregeringen, kan det fort bli ulovlig å kritisere Islam. Slik som i Nederland. Nederland er ødelagt.


Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Videone fra youtube du linket til var Israel demonstranter i aksjon. Jeg var med i en slik demonstrasjon, er jeg en maktsyk muslim av den grunn?
Vis hele sitatet...
Nei, men du støtter de maktsyke muslimene indirekte, uten av du selv er klar over det. Vi har nok problemer med voldelige radikale islamister. I tillegg sliter vi med naive nordmenn som støtter dem i slike demonstrasjoner. Så lenge vi ikke fordømmer voldelige demonstrasjoner, støtter vi det.
Sitat av rcW Vis innlegg
Vel de HAR en relativt stor oppslutning, og de vokser fort.

Kanskje ikke ennå, men hvis vi tillater diverse særkrav for styrking av segregeringen, kan det fort bli ulovlig å kritisere Islam. Slik som i Nederland. Nederland er ødelagt.
Vis hele sitatet...
Jasså? Er Nederland ødelagt, knakk i to eller? Jeg tror du kunne hatt godt av å puste dypt inn og ut ett par ganger, lene deg tilbake og tenke litt igjennom hva det er som faktisk skjer.

Nei, men du støtter de maktsyke muslimene indirekte, uten av du selv er klar over det. Vi har nok problemer med voldelige radikale islamister. I tillegg sliter vi med naive nordmenn som støtter dem i slike demonstrasjoner. Så lenge vi ikke fordømmer voldelige demonstrasjoner, støtter vi det.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Hvis mennesker - som av resultat etter flere generasjoners undertrykking og spesielt de siste 60 årene fra Israel har fått veldig vridde syn på hvordan man skal takle en okkupering fra en makt som Israel - er maktsyke muslimer, da støtter jeg maktsyke muslimer med alt jeg har. Men slik er det ikke, du babler og forstår ikke hva du prater om. Israel - Palestina konflikten har lite og gjøre med islamiseringen av Europa. Den har sine røtter langt dypere i jorden.

Om du har fulgt med på følgende av den voldelige demonstrasjonen, så hadde du visst at de fleste har sett tilbake på hva de gjorde og forstått at det var feil. De lot impulsene ta over.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jasså? Er Nederland ødelagt, knakk i to eller? Jeg tror du kunne hatt godt av å puste dypt inn og ut ett par ganger, lene deg tilbake og tenke litt igjennom hva det er som faktisk skjer.
Vis hele sitatet...
Hvilken del av "Det er ulovlig å kritisere Islam i Nederland" er det du ikke skjønner? Og, ja, da knekker landet i to, naturligvis.



Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hvordan? Hvis mennesker - som av resultat etter flere generasjoners undertrykking og spesielt de siste 60 årene fra Israel har fått veldig vridde syn på hvordan man skal takle en okkupering fra en makt som Israel - er maktsyke muslimer, da støtter jeg maktsyke muslimer med alt jeg har. Men slik er det ikke, du babler og forstår ikke hva du prater om. Israel - Palestina konflikten har lite og gjøre med islamiseringen av Europa. Den har sine røtter langt dypere i jorden.

Om du har fulgt med på følgende av den voldelige demonstrasjonen, så hadde du visst at de fleste har sett tilbake på hva de gjorde og forstått at det var feil. De lot impulsene ta over.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at du støtter maktsyke muslimer med alt du har, som du selv sier. Dermed bør jeg egentlig slutte å diskutere med deg, for du vil ikke skifta syn selv om Hamas Du støtter vel Hamas også da, tenker jeg. Har du ikke skjønt at det er Hamas som systematisk angriper Israel? Er dette en måte å føre dialog på? Problemet er at Hamas vil krige, mens Israel helst ønsker en dialog, hvilket ikke nytter pga religionsforskjellene. Israel er dritt lei av antisemittismen fra alle kanter, og må forsvare seg med alle midler, og flott er det, med tanke på hjernevasking via barne-tv osv. Takk Hamas for krigen, desverre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Jeg vet at du støtter maktsyke muslimer med alt du har, som du selv sier. Dermed bør jeg egentlig slutte å diskutere med deg, for du vil ikke skifta syn selv om Hamas Du støtter vel Hamas også da, tenker jeg. Har du ikke skjønt at det er Hamas som systematisk angriper Israel?
Vis hele sitatet...
Det er skittent knep å legge orda i munnen på andre i ein debatt. Eg kan ikkje hugse å ha sett nokon her inne ta til orde for støtte til ekstremistiske muslimske miljø - men derimot å støtte politiske mål. Og det går an å støtte enkeltdeler av det organisasjoner står for, og handlinger dei gjer, utan å måtte svare for heile charteret til organisasjonen.
Sitat av rcW Vis innlegg
Er dette en måte å føre dialog på? Problemet er at Hamas vil krige, mens Israel helst ønsker en dialog, hvilket ikke nytter pga religionsforskjellene. Israel er dritt lei av antisemittismen fra alle kanter, og må forsvare seg med alle midler, og flott er det, med tanke på hjernevasking via barne-tv osv. Takk Hamas for krigen, desverre.
Vis hele sitatet...
No er det strengt tatt off topic her - men Israel har vel avfeid rimelig mange forhandlingsforsøk, og har gjennom stadig okkupasjon umuliggjort ei slik løsning. Når situasjonen blir desperat, slik den er i Gaza skaper det svært god grobunn for en ekstrem organisasjon som Hamas, men som også har ein stor humanitær organisasjon.

Faktum er at Israel okkuperer store deler av det landet FN har sagt GANG PÅ GANG at ikkje er Israelsk land. Eit okkupert folk kan heilt legitimt forsvare seg mot okkupasjonen. Det er sjølvsagt ikkje bra å drepe sivile, og det gjeld for begge partar, men eg har samtidig ein viss forståelse for at Hamas gjer det, sidan det er einaste dei KAN gjere. Det er einaste forma for motstand som er mogeleg. Gi Hamas F16 og eg antar dei ville slutte med smådrap på sivile - rett og slett fordi det er ein ineffektiv taktikk om ein har tilgang på betre våpen...

Eg trur ikkje på at meir okkupasjon og valdsbruk frå Israelsk side er måten å få vekk ekstremistiske miljø på - tvert imot er eg rimeleg overtydd om at det vil gje meir valdsbruk på begge sider, og meir ekstremisme i Hamas. Om du er 15-16 år, bur i eit land okkupert av ei framand makt, og livet ditt består i å skaffe det du treng for å overleve, og levealderen er 30-40 år så er brått ikkje det å ofre livet for frigjere landet så vanskeleg avgjer trur eg.

Difor er det viktig å legge press på Israel til å stoppe den ulovlege okkupasjonen av palestinsk land, og støtte gjenoppbygginga av samfunnsstrukturer. Eg finn det også påfallande at vesten insisterer på demokrati, men når folket har talt gjennom avrøystinger så snur vesten ryggen til dei, fordi dei stemte på feil organisasjon. Eg ser også ironien i at du talar så hardt for å kneble dei gruppene som trugar ytringsfridomen vår...
Sist endret av vidarlo; 6. mars 2009 kl. 18:37.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
slashdot, innlegget var ment til gulunderstrek, men men.

Saken er at krig ikke vil hjelpe hverken Palestinerne eller Israel. Derfor er det viktig at Hamas nå stopper å bruke Mikke Mus som martyr og oppfordre til Jihad. Israel avfeier forhandlingforsøk fordi de, på lik linje med mange andre land, ikke samarbeider med organisasjoner som ønsker deres utslettelse. Fair enough.

Dette er en kompleks konflikt. Det er forståelig at Palestinerne er forbannet på grunn av okkupasjonen. Spesielt med tanke på alt hatet de får servert på sølvfat av sin egen regjering. Mener du Hamas har brukt en smart metode ved å sende tusenvis av raketter mot Israel fra bla. skolegårder i flere år, slik at når Israel tar igjen, skaper de mange martyrer i form av barn, slik at Israel, igjennom media blir fremstilt som den store stygge ulven? Mener du også at denne generasjonen Palestinere fortjener å grave sin egen grav ved å hjernevaskes til å gå til krig mot en såpass stor militærmakt?

Israel er ikke bare i strid med Gaza, men hele den arabiske/muslimske verden. Synes du denne generasjonen Israelitter fortjener å gi opp sine hjem for noe som skjedde for over 60 år siden? Satt på spissen: Synes du også at de hvite idag bør straffes på grunn av slavehandelen som pågikk før i tiden?
Jeg synest faktisk ikke israel - palestina konflikten handler om hvem som har mest rett til å drepe mer.
Samtidig støtter jeg Hamas. Det er ganske logisk for meg å støtte de, ettersom jeg er for demokratiet og et en velfungerende infrastruktur, med tanke på situasjonen de har vært i.
Etterhvert har konflikten begynt å handle om hvem som faktisk er de undertrykte og okkuperte. Nettop Palestina.
De er folket som i grunn og bunn bare prøver å vinne tilbake noe som rett var dems.
Israel har og i dag den fjerde største militærmakta i verden, med god hjelp fra vestligeland. Som td. USA.

Bare naive og godtroende kan støtte Israel. Den rette terroristen.


Beklager for litt offtopic, men trengte å få sagt min mening.
Du har en helt feil oppfatning av konflikten, her har Israel ekspandert sitt territorium på bekostning av Palestina de siste 60 årene, og Hamas har blitt folkevalgt nå nylig.
Jeg vil gjerne vise til Palestina/Israel tråden her på samfunn, politikk og etikk forumet hvis du er lysten på å debattere ang dette emnet, for hvis du ikke er det, så ikke gå såpass dypt inn i det i en tråd som omhandler Moskeer og Islam.

Som nevnt utallige ganger i Gaza-tråden så er det ikke en konflikt om religioner men om politikk og terrirorium.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Skambank: Sant nok :-) Denne tråden handler om noe annet.
Sitat av rcW Vis innlegg
Ja, hva i all verden er det jeg babler om? Se her:

Først av alt: http://www.youtube.com/watch?v=NjJ_d04aUiE

http://www.youtube.com/watch?v=_jksJXJ08i8

http://www.youtube.com/watch?v=97hyDRjdXCE

http://www.youtube.com/watch?v=WeJyHosS0bM

http://www.youtube.com/watch?v=UufTB...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=jM8bQA6FYW0

http://www.youtube.com/watch?v=qUZ5-...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yjNDeZ5kWbE



Selv om du ikke kommer til å se filmene på grunn av ditt politiske ståsted, vil jeg bare si at jeg er imot religion, men mener ikke dermed at kun EN religion skal få viljen sin i alle krav... Jeg er også relativt nøytral når det kommer til Gaza og Israel-konflikten. Med tanke på profilbildet ditt, håper jeg du støtter selve befolkningen i Palestina, siden ledelsen i landet er en terroristorganisasjon som hjernevasker barn og oppfordrer til massemord av jøder, på lik linje med Hitler... Og du, Mikke Mus kan brukes til mye.
Vis hele sitatet...
Jeg har fremdeles ikke sett hundretusenvis rope på blod i gatene her, men det er naturligvis mulig at jeg bare gikk glipp av det. Etter en kjapp titt så det ihvertfall ut som at videoene fra norge var tatt i forbindelse med gaza-demonstrasjonene, og der var det såvidt jeg husker ikke noen som helst som ropte på norsk blod. Selv om det kan virke skummelt sånn som det er filma, når noen går og roper "allahu akbar", så stemmer det ikke overhodet med det du påstod.

Resten av våset ditt (palestina/israel) har vi allerede vært gjennom i andre diskusjoner.
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg har fremdeles ikke sett hundretusenvis rope på blod i gatene her
Vis hele sitatet...
Fortsett din politiske agenda, så får du snart oppfylt ønsket.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Fortsett din politiske agenda, så får du snart oppfylt ønsket.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje et argument - det er ein påstand. Ein påstand eg er overtydd om at veldig mange er ueinige med deg i.

Forøvrig så er eg sikker på at det er ein situasjon atomet ikkje har ønske om å sjå - for det vil i så fall tyde at integreringa har slått totalt feil. Så her tillegger du han ei meining eg er overtydd om at han aldri har hatt og aldri vil ha.

Det må vel gå an å godta at andre meiner andre virkemiddel er betre enn dei du står for, og faktisk debatere det, istaden for å gå på personen slik du gjer gang på gang?
rcW
rcW's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er klar over at mange mennesker dessverre kun tar lærdom av fremtiden. Slik som bla. Svenskene, Engelskmennene og Nederlenderne.
Vanskelig å ta lærdom av fremtiden hvis du ikke er synsk!

Må da være enklere å ta lærdom fra fortiden, og der kan du se hvordan for eksempel Hitlers fremmedfrykt smittet over på en massiv del av et lands befolkning, og skapte det som i fremtiden har blitt stemplet som jødeutryddelse. Med slike minner printet i historiebøkene; kan det være mulig svenskene, engelskmenn og nederlendere har tatt lærdom i fortiden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Ja, jeg er klar over at mange mennesker dessverre kun tar lærdom av fremtiden. Slik som bla. Svenskene, Engelskmennene og Nederlenderne.
Vis hele sitatet...
Takk for at du kan opplyse oss om at vi tar feil. Hadde det vore mogeleg å få vite kvifor vi tar feil, og kva grunnlag du har for å sei dette? Debattstilen din er mildt sagt nedlatande, og det trass i at du ikkje kjem med argument.

Eg trur ikkje at det bråket ein har sett frå muslimske grupper i Europa, t.d. opprøret i frankrike som var for eit par år tilbake, i hovedsak er utslag av religion, men av sosial status. Det var dei fattige, arbeidsledige, som brende bilar i gatene. Det var det som var fellesnemnaren, ikkje religion.
rcW: Jeg tror jeg heller vil si at DU tydeligvis er den som kun vil ta lærdom av fremtiden.
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg synest faktisk ikke israel - palestina konflikten handler om hvem som har mest rett til å drepe mer.
Samtidig støtter jeg Hamas. Det er ganske logisk for meg å støtte de, ettersom jeg er for demokratiet og et en velfungerende infrastruktur, med tanke på situasjonen de har vært i.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at du støtter hamas fordi du er for demokrati. når hamas vil inføre sharia lover like di dem har i foreksempel iran der kvinner er halvparten så mye værdt som menn.
http://arkiv.na24.no/Nyhet/136746/Vi...ria-lover.html

hvordan sharia lover fungerer i iran
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=551022

Hvordan kan du si at du støtter hamas for du er for en velfungerende infrastruktur når hamas sine menn løper rundt på sykehusene i palestina å dreper mennesker di tror står i ledtog med enten israel eller andre muslimske grupperinger i palestina.
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2535437.ece

Mener du sharia lover står for demokrati å en velfungerende infrastruktur??
Han mener han støtter Hamas fordi de er folkevalgt, det er kriteriet for et demokrati, uavhengig av agendaen til det politiske partiet innvalgt.

Dette er ikke en palestina/israel debatt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av rcW Vis innlegg
Masse greier om Saudi Arabia
Vis hele sitatet...
Hei

Jeg har pratet med folk fra Saudi Arabia, og mange av de verdiene de har der nede er etterlevninger fra tiden som stammesamfunn og generell kultur. Islam har egentlig ikke så mye med saken å gjøre.
rcW, du har så rett alle Islamister i Norge er for islamisering og terror. Den eneste grunden til at folk ikke altid forstår dette er fordi de driver med snik islamisering .


Sitat av rcW Vis innlegg
Ja, altså hva som helst for å ikke gjøre Norge til et nytt Malmø eller Nederland.
Integreringspolitikken funker ikke slik den føres idag. Se.
Det viktige er at folket stemmer på partiene som ser problemene ved dagens integreringspolitikk. Ikke de som fører den.
Vis hele sitatet...
Du mener ikke tilfeldig vis FRP, du kan vel bare si det høyt.
til rcW: din frykt mot islamisering er ikke til å unngå å legge merke til. ekstrimistene i denne dokumentaren dyrker HAT mot alle som ikke er som dem. og din fremmedfrykt er, tro det eller ei. Et biprodukt av hatet som dyrkes i disse radikale miljøene. din frykt er også drivstoffet til alt hatet som flyr igjennom diverse moskeer der disse radikale imamene får praktisert.

jo mer piss du skriver her på forumet jo mer fornøyd blir folk som vil gjennomføre hellig krig mot alt som ikke er islam.

det du nettopp har skrevet, var akkuratt det de ville at du skulle skrive. ser du hvordan dette henger sammen nå?

hvis alle folk hadde gått rundt å tenkt som deg. har imamene gjørt en forbanna god jobb spør du meg.

invitasjonen til etterpåklokskapens venner har du allerede fått, så jeg håper at du skjønner tegninga, fordi jeg vil ikke bo i et landt der folk "drar alle under 1 kam" eller ser alt igennom kikkert fra sofakroken hjemme. det må da være veldig trist å ha et så trangt syn? eller?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg har nok litt vansker med for å forstå alvoret av at det finnes en veldig liten minoritet ekstreme imamer. Nettopp fordi jeg bare kjenner oppegående og fornuftige muslimer, de mest ekstreme menneskene jeg har møtt er smithianere. Jeg har bare ikke store troen på at dette har stor oppslutning.
Vis hele sitatet...
Jeg er også bekjent med mange muslimer. Og så og si alle muslimene jeg kjenner er inne i et kriminelt miljø. Jeg har aldri møtt en oppegående og fornuftig muslim. Mens jøder derimot, som venstresiden kritiserer så voldsomt nå for tiden, der kjenner jeg mange som bare er hyggelig og grei. Jeg har ikke møtt én jøde som noengang har gjort noe kriminelt. I motsetning til alle muslimene i landet vårt... Så jeg har vanskelig for å skjønne kritikken mot jødene.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Vi tar det med te-skje: Jeg forstår at noen muslimer kan ha slike tanker og mål som du sier, men jeg tror ikke de er i et flertall eller har noe potensial til å overkjøre resten av verden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller ikke at flertallet av muslimene har slike ekstreme tanker og meninger, men veldig mange har det. Man må jo klare å se det faktum at muslimer er de mest ekstreme i verden, når det gjelder terrorisering og selvmordsbombing etc. Jeg bryr meg ikke om flertallet av muslimer som ikke er ekstreme, de får leve sitt liv i ro og mak, men de som er ekstreme må slås hardt ned på. Man kan aldri vite hvem som er ekstrem og ikke ekstrem.

Slik som Hamas, som faktisk er en ekstrem terroristorganisasjon ala Al Qaida e.l. Jeg tror ikke Palestinas befolkning helt visste at de valgte terrorister til å styre landet sitt... Hamas bryr seg fint lite om hva som angår sin egen befolkning, alt de vil og tenker på er å utslette jødene i Israel. Om resten av Palestinas befolkning ønsker det er en annen sak.

Det er egoisme i lange baner. Israel har forsøkt å kommunisere og forhandle seg frem til en fred med Hamas og Palestina, men de vil ikke ha fred, de vil bare ha det hellige landet Israel for seg selv. Det med undertrykking av muslimer i Israel er heller ikke noe faktum. Det har vært slik nå under krigen av naturlige grunner, men ikke i fredstid.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hvordan? Hvis mennesker - som av resultat etter flere generasjoners undertrykking og spesielt de siste 60 årene fra Israel har fått veldig vridde syn på hvordan man skal takle en okkupering fra en makt som Israel - er maktsyke muslimer, da støtter jeg maktsyke muslimer med alt jeg har. Men slik er det ikke, du babler og forstår ikke hva du prater om. Israel - Palestina konflikten har lite og gjøre med islamiseringen av Europa. Den har sine røtter langt dypere i jorden.

Om du har fulgt med på følgende av den voldelige demonstrasjonen, så hadde du visst at de fleste har sett tilbake på hva de gjorde og forstått at det var feil. De lot impulsene ta over.
Vis hele sitatet...
Jødene er da det folket i denne store verden som er blitt undertrykt mest av alle opp gjennom århundrene. Muslimer har bare hatt det jævlig de siste årene grunnet ekstreme personer i sin egen befolkning. Det er terrorister e.l som har ødelagt livskvaliteten til den generelle muslim. Når jødene endelig fikk sitt eget land etter 2. verdenskrig, som bare var en liten del av Palestina, klarte ikke muslimene å godta dette og begynte å angripe. Jødene fikk heldigvis hjelp av USA og ble derfor ikke utslettet fra jordens overflate. Som sagt tidligere. Muslimene er bare egoistiske og sinte fordi jødene fikk litt av "deres" land, som heller ikke var muslimene sitt. Det var England som eide Palestina før, ikke muslimene. At jødene fikk en liten del av det var bare fornuftig ettersom det var mye antisemittisme igjen i Europa etter 2. verdenskrig.

Den voldelige demonstrasjonen mot Israel beviser forøvrig at muslimer her til lands ikke har særlig mye folkeskikk, for å si det pent. De impulsene viser muslimene hver eneste jævla dag. Eneste forskjellen er at på demonstrasjondagen var de samlet... Og ikke forstå meg feil, jeg legger ikke alle under en kam, men jeg har ingen medlidenhet for de som ødelegger for andre, være det muslimer eller kristne.

Sitat av slashdot Vis innlegg
No er det strengt tatt off topic her - men Israel har vel avfeid rimelig mange forhandlingsforsøk, og har gjennom stadig okkupasjon umuliggjort ei slik løsning. Når situasjonen blir desperat, slik den er i Gaza skaper det svært god grobunn for en ekstrem organisasjon som Hamas, men som også har ein stor humanitær organisasjon.

Faktum er at Israel okkuperer store deler av det landet FN har sagt GANG PÅ GANG at ikkje er Israelsk land. Eit okkupert folk kan heilt legitimt forsvare seg mot okkupasjonen. Det er sjølvsagt ikkje bra å drepe sivile, og det gjeld for begge partar, men eg har samtidig ein viss forståelse for at Hamas gjer det, sidan det er einaste dei KAN gjere. Det er einaste forma for motstand som er mogeleg. Gi Hamas F16 og eg antar dei ville slutte med smådrap på sivile - rett og slett fordi det er ein ineffektiv taktikk om ein har tilgang på betre våpen...

Eg trur ikkje på at meir okkupasjon og valdsbruk frå Israelsk side er måten å få vekk ekstremistiske miljø på - tvert imot er eg rimeleg overtydd om at det vil gje meir valdsbruk på begge sider, og meir ekstremisme i Hamas. Om du er 15-16 år, bur i eit land okkupert av ei framand makt, og livet ditt består i å skaffe det du treng for å overleve, og levealderen er 30-40 år så er brått ikkje det å ofre livet for frigjere landet så vanskeleg avgjer trur eg.

Difor er det viktig å legge press på Israel til å stoppe den ulovlege okkupasjonen av palestinsk land, og støtte gjenoppbygginga av samfunnsstrukturer. Eg finn det også påfallande at vesten insisterer på demokrati, men når folket har talt gjennom avrøystinger så snur vesten ryggen til dei, fordi dei stemte på feil organisasjon. Eg ser også ironien i at du talar så hardt for å kneble dei gruppene som trugar ytringsfridomen vår...
Vis hele sitatet...
Forhandlingsforsøkene Hamas har kommet med er ikke forhandlingsforsøk. Alt Hamas vil er å få tilbake Israel og utslette jødene. Det kalles ikke forhandlinsforsøk, det er nærmere utpressing. Israel derimot spør om våpenhvile titt og ofte, og får som regel svar i form av en rakett.

At Israel okkuperer noen av landområdene til Palestina er fordi Palestina angriper mer og mer. Det blir vanskelig for å Israel og bare stå og holde posisjonen. Det blir lettere i en krig og gå lengre inn for å presse sin motstander tilbake istedenfor å stå og vente på angrep. Hamas kan underskrive og godta en fredsavtale, som Israel faktisk har tilbudt, og da vil de etter hvert få tilbake landområdene sine også. Israel vil for all del ikke motsette seg FN, ettersom de trenger støtten siden det er få land i verdens som støtter dem nå. Men det er ikke bare Hamas som er under press her. Begge landene er i krig, og gjør det som er det best egnet i en krig.



Til slutt vil jeg beklage for at mitt ekstremt lange innlegg som i tillegg er offtopic. Jeg bare så så mange meninger og uttalelser jeg selv ville svare på.
Hvis mods ikke vil ha dette i denne tråden, ber jeg om å heller flytte innlegget til Gaza-tråden. Takk.
Jeg må dessverre ut nå, så jeg rekker ikke noe langt svar, og egentlig burde det jo tas i en annen tråd samme hva, men du bør VIRKELIG lese bittelitt fakta om israel/palestina hvis du tror det du har skrevet nå stemmer, boo-boo. Du er TOTALT på bærtur, og viser egentlig bare hvor utrolig lite du vet om denne konflikten, men hvis du faktisk tror at det du har fortalt over her, er fakta, så kan det jo godt forklare mye av holdningene dine.
Vær snill å forklar meg da, atomet. Det jeg skrev var og er det jeg mener er fakta i denne saken. Hvis du har en annen "vinkling" enn det jeg har, så forklar meg istedenfor å bare si at jeg har feil; det hjelper ingen.
Boo-boo: Hvis jeg skulle forklare deg alt av faktafeil og feilaktige/idiotiske påstander du kommer med i den posten der, så hadde jeg blitt sittende og skrive hele dagen. Det har jeg ikke tid til. Som gulunderstrek sier - noen ganger må du bare lese deg fram til ting. Les gjennom de linkene gulunderstrek la ut, og linker og tekst jeg har lagt ut i postene mine i gaza-tråden, så burde det begynne å hjelpe. Jeg regner ikke med at du skifter standpunkt, men du kommer ihvertfall til å ha drastisk mye mer innsikt i denne konflikten, og ikke minst - bakgrunnen for den.
Sist endret av atomet; 28. mars 2009 kl. 17:05.
Det er ikke noe krig mot terror. Terror er bare det di bruker for å gå til krig. Hvormange dør hvær dag i terror og samenlign det med andre døds årsaker... Bilkrasj for eksempel...

Jeg ambefale disse dokumentarene: Zeitgeist

Men selv om jeg tror at USA har en skjult agenda, så er jeg skeptisk til muslimene sin agenda. Og det FRP sier om snik islamisering av Norge, skremmer meg.
Etter å ha lest linkene til Gulunderstrek ser jeg fortsatt ingen feil med noe av det jeg skrev om Palestinakonflikten. Gaza-tråden var jeg aktiv medlem i selv, så jeg vet hva som står der.

Min mening er at bakgrunnen for krigen har ganske lite å si. Britene fikk kontroll over Palestina i 1922(?) etter første verdenskrig, og deretter valgte de i 1948 å gi deler av landområdet til jødene. Palestina hadde ingenting de skulle sagt. Det var ikke deres land etter første verdenskrig. Det er akkurat det samme som å si at Danmark skulle hatt rett til å ta Norge tilbake; verden ble forandret etter verdenskrigene, det var ikke bare midtøsten de krigene gikk utover.
Jo, de hadde all rett på landet. Hvorfor? Fordi de var menneskene som bodde der. Se det på denne måten:

Vi befinner oss på 1700-tallet. Norge eksisterer ikke, Danmark har valgt å annektere landet fullstendig. Noen år seinere erklærer Mecklenburg krig mot Danmark. De knuser danskene og forlanger området som før utgjorde Norge. Det går enda noen år også gir de landet til menneskene som bor i Normandie i Frankrike. Fordi disse var etterkommere etter vikinger som hadde emigrert ditt under vikingtiden. Disse reiser da til Norge og slår seg ned sammen med en minoritet som også hevder de er etterkommere av vikingene. De befinner seg langs kystlinja. Menneskene som bor på Østlandet - eller innlandet om du vil - kommer dårligst ut av situasjoen siden de ikke har tilgang på handel eller støtte fra kongedømmer som Frankrike og Mecklenburg. Disse "vikingene" undertrykker de som ikke hevder å være etterkommere av vikinger og begynner å sende horder av mennesker innover mot øst for å bosette seg og skvise ut de som bor der fra før. Dette fører til mange opprør fra nordmennene. Men mange sier: De har ingen rett til å gjøre opprør, de har ingen rett på landet. Danmark mistet landet til Mecklenburg og Mecklenburg ga landet til "vikingene" i Normandie. (Vi kan vell si at de ga landet til alle etterkommere av vikinger rundt om i Europa for å gjøre det mer likt)

Vil du si at Nordmenn i dette tilfellet ikke har rett på Norge?
Ok, jeg tok feil, det var ikke bare kunnskapen din som var mangelfull, det var også evnen din til medfølelse, og menneskeligheten.

Jeg skal ta et par kjappe punkt der du tar direkte feil på harde fakta:

1: Sionistene fikk ikke "en liten del" av palestina, de fikk litt over halvparten, selv om de som gruppe kun utgjorde drøye 30 % eller så i palestina som helhet, og av disse hadde vel 90% eller deromkring flyttet til landet i løpet av de siste 40 (eller så) årene. På slutten av 1800-tallet var det kun noen titalls tusen jøder (lurer på om jeg har sett at de utgjorde 3% eller så) i palestina. Resten flyttet dit etter at den politiske bevegelsen "sionisme" oppstod.

2: "Israel derimot spør om våpenhvile titt og ofte, og får som regel svar i form av en rakett": Jeg har faktisk en mistanke om at du vil få problemer med å finne ett eneste slikt tilfelle. Ikke fordi Hamas ikke har sendt raketter, men fordi jeg ikke tror du vil finne et eneste tilfelle der Israel faktisk har bedt om våpenhvile, siden Israel helt konsekvent har nektet å forhandle med Hamas. Derimot har begge sider ofte erklært en ensidig våpenhvile, som riktignok begge sider har vært svært flinke til å bryte - ja, Israel også, og ikke bare som "svar", men faktisk enda oftere først. PLO nektet de også i veldig mange år å forhandle med, og når de til slutt hadde en leder som tok til vettet, så ble han drept av en jødisk ekstremist som mente han forrådte Israel. Deretter var det tilbake til uforsonelig-linja, der alt skulle foregå på israels premisser, og dermed er vi der vi er i dag.

Forøvrig trenger jeg ikke å gå lenger enn til etasjen under her for å finne muslimer som er like lovlydige som alle andre.

Å si at bakgrunnen for krigen ikke har noe å si, er også ganske idiotisk. Bakgrunnen for krigen har ALT å si.

Allerede FØR israel ble opprettet, hadde sionistisk gerilja (blant annet de samme styrkene som senere ble direkte omdøpt til IDF) jaget flere hundre tusen palestinere på flukt, med voldtekt, drap, og andre koselige ting. Så, selv om vi hadde godtatt at Storbritannia hadde legitim rett til å gi bort andres land, brøt Israel allerede ved opprettelsen en av de viktigste betingelsene i Balfour-erklæringen, nemlig at opprettelsen av Israel ikke skulle gå utover andre beboergruppers rettigheter. Å jage folk fra hus og hjem bryter noget med dette, og dermed kan man faktisk på sett og vis si at opprettelsen av Israel ikke var legitim.

Videre tar du OGSÅ feil i at det var USA som kom Israel til unnsetning allerede den gangen - det var ikke før senere at USA og Israel ble bestevenner. Våpnene IDF hadde i første omgang var faktisk "privat anskaffet" - dvs smuglet inn, og det første som skjedde mellom USA og Israel, var faktisk at Israel bombet et amerikansk skip.

Les spesielt denne delen her http://no.wikipedia.org/wiki/Midtøst...ing_i_perioden , og se så om du syns palestinerne har blitt behandlet rettferdig.

Det er ikke vanskelig å fortsette å plukke posten og "argumentene" (som knapt fortjener å kalles argumenter) dine i fillebiter, men nå skal jeg ut.
Sist endret av atomet; 28. mars 2009 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.