Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1354
Ja, jeg lurer på om det finnes noe register som sier hvilke land jeg har vært innom? Eventuellt hvem har rettigheter på å få vite disse landene?
Har du brukt visakort og sånt i disse landene? Langt igjen andre elektroniske spor?
Det spørs jo hvilke landt og hvilket samarbeid de har med Norge og hvorfor de skulle ville spore deg.
Det er ikke et sentral register i norge som oppfører hvem som har besøkt hvilke land.
Flyr man med SAS, så vil jo SAS ha et register som sier hvordan hvor,når,hvorhen du har reist. Samme gjelder de fleste "reise-tilbydere".

Som med de aller fleste register i Norge (mtp personvern loven) :
- må man søke/spørre om få innsikt om seg selv.
- For å få innsikt om andre er dette kun forbehold myndighetene (oftest kun politi/e.l myndighet). Myndighetene må ha en "gyldig grunn" for å spørre om innsikten. f.eks er personen det spørres om mistenkt i straffbart forhold. For mer lesing om de aktuelle lovene se datatilsynet

Et eksempel på at datatilsynet håndhever loven streng er at gamle NAV hadde problemer med å få innsikt i førerkort-registeret for å søke opp de som mottok støtte fordi de var blind.

_Ole_
La oss si at Ola Nordmann kjenner en mann i statene som lager lovlige førerkort på en ulovlig måte. Vil det da være mulig at Ola kjøper et førerkort av han, og kommer til norsk trafikkstasjon og gjør dette om til norskt førerkort uten at trafikkstasjonen har rettigheter til å se om Ola faktisk har vært i Usa og tatt lappen?
Hvis trafikkstasjonen her i norge kontakter amerikanske myndigheter for å sjekke det, så selvsagt. Hvis ikke - tvilsomt.
De har vel mye å grave i da. om jeg ikke tar helt feil, så om du eks er Norsk statsborger, må du søke om å kunne kjøre bil i USA. eller så må du gjøre slik at du får amerikansk. I norge må du vel ta en liten prøve så kan Ola få sitt førerkort registrert til norsk.
Det er riktig det mo3 sier, når du kommer til norge med et f.eks amerikansk førerkort må du ta en ny prøve, vet ikke om denne er like stor som førstegangs prøven da.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis trafikkstasjonen her i norge kontakter amerikanske myndigheter for å sjekke det, så selvsagt. Hvis ikke - tvilsomt.
Vis hele sitatet...
Ja, men her snakker jeg real deal. Dvs. at førerkortet blir oppført i Amrikansk register. Dvs kjenningen er en som jobber som kjørelærer og krysser bare av at Ola har gjort alt av kjøretimer og bestått kjøretimene.


Og prøven jeg må ta om igjen er kun oppkjøring, noe jeg synes er fornuftig for at Ola skal kunne vise at han kjører bra.


Så konklusjonen her er at myndighetene ikke orker å stresse med å researche om Ola faktisk har vært i Usa den tiden førerkortet ble tatt?
Sist endret av trancemaniac; 5. mars 2009 kl. 19:12.
Det er vel bevis i seg selv at Ola viser sitt førerkort tatt i USA. Men fraråder sterkt at Ola skal gjøre dette. Dette er alovrlig svindel som jeg er svært sikkert på at om man blir tatt, mister man førerretten for livet.
Sitat av trancemaniac Vis innlegg
La oss si at Ola Nordmann kjenner en mann i statene som lager lovlige førerkort på en ulovlig måte.
Vis hele sitatet...
Det går ikke an å lage lovlige førerkort på en ulovlig måte.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det går ikke an å lage lovlige førerkort på en ulovlig måte.
Vis hele sitatet...
Det vil se 100% lovlig ut på papir, og vil bare bli sett på som ulovlig så lenge myndighetene finner ut at personen ikke har tatt timene, og at han kjenner kjørelærer så godt at han ville ha forfalsket kjøretimer og lignende.