Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1553
Jeg har en FSC Amilo Li2727 som er vista orginalt, hater vista og vil ha noe annet, XP har jeg prøvd, mn finner ikke drivere til nettverkskort og slikt, så det ga jeg opp, noen som vet om det funker med linux på denne? evt. hvor kan jeg laste ned Windows 7 beta for og teste det?
Javisst kan du bruke Linux. Jeg hadde selv samme problemet, nemlig at HP ikke har drivere til XP for min maskin, så da sto valget mellom Vista (som boota på 1 minutt og ca. 30 sekunder), mot Ubuntu (som boota på ca. 40 sekunder - det var ikke et vanskelig valg). Nyeste versjon av Ubuntu finner du her. Om du har 32-bits CPU laster du ned 'ubuntu-8.10-desktop-i386.iso' og om du har 64-bits CPU laster du ned 'ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso' (om du er i tvil skal du ha 32bits-versjonen). Her er en fin guide for brenning av ISO til CD hvis du skulle trenge det.
Sist endret av charz0r; 21. februar 2009 kl. 14:40.
linux eier, med mindre du skal spille
windows eier, med mindre du skal gjøre noe annet en å spille
linux funker fint til å spille med, pingen min blir bedre i wow men fpsen synker litt
Sist endret av rustibus; 21. februar 2009 kl. 14:50.
Sitat av plohg Vis innlegg
windows eier, med mindre du skal gjøre noe annet en å spille
Vis hele sitatet...
Gjer du det altså????

Urban Terror er jævlig bra, funker fett på linux, ganske Counter Strike lignende.

ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/games/u...or_41_FULL.zip
Last ned Ubuntu ISO og brenn på en cd og boot med den. Da ser du fort om maskinen din takler Ubuntu. Du trenger ikke å installere noe for å teste det.
Sist endret av rolvs; 21. februar 2009 kl. 14:55.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Linux Mint ser ut til å ha mer/bedre drivere, i hvertfall hva trådløse nettverkskort angår. Jeg opplever det som raskere enn Ubuntu. Det er basert på Ubuntu, så support til Ubuntu kan brukes for det. Om GNOME går for tregt kan du laste ned xfce eller fluxbox i stedet.
Trådstarter
15 9
Regner med det er 32 cpu... maskinen er ikke akurat til og spille på uansett, kun til surfing egentlig...

Finner Linux driverene selv? eller må jeg lasste ned de utenom?
etter at jeg installerte ubuntu, tror jeg at jeg aldri kommer til å kaste bort så mye som 1 sekund på windows, når det gjelder min egen pc.
Trådstarter
15 9
Nei, hater Vista... windows 7 sies jo at skal bli mye bedre, men det sier de jo pokker ta meg om alle windows som kommer, så er det bare noe dritt de første åra uansett...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av johanm Vis innlegg
Regner med det er 32 cpu... maskinen er ikke akurat til og spille på uansett, kun til surfing egentlig...

Finner Linux driverene selv? eller må jeg lasste ned de utenom?
Vis hele sitatet...
Det spørs helt på maskin og distro. Det kan vi umulig si på forhånd. Mint eller Ubuntu vil antageligvis gi beskjed om hvilke drivere som evt. mangler.
Trådstarter
15 9
okei da skal jeg se om ikke jeg kan få orden på det laster ned Nero nå så jeg kan få brent ut ISO fila men rekker nok ikke begynne på det i dag, skal snart på jobb, men til mandag tenker jeg at jeg skal prøve...
Smekk inn Ubuntu livecd. Så ser du om du først og framst er komfortabel med hva linux er, så om driverne ble installert. Ble de det, kan du fritt installere fra livecden.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Smekk inn Ubuntu livecd. Så ser du om du først og framst er komfortabel med hva linux er, så om driverne ble installert. Ble de det, kan du fritt installere fra livecden.
Vis hele sitatet...
Er ikke alltid slik at man kan sjekke om drivere ble installert. Mint fikk ikke trådløst nett hos min datamaskin i Live-modus, men fikk da det var installert.
Hos meg funket trådløs fra LiveCD'n, men ikke når jeg innstalerte...
Trådstarter
15 9
Nå står datan og instalerer hjemme, måtte gå på jobb selv, så blir spennende og se hvordan det er når jeg kommer hjem... blir morro og prøve linux hvertfall... funker ikke nettet og slikt får jeg heller instalere vista igjen og prøve på nytt senere...

Eneste jeg støtte på av problem med og instalere var at den ikke ville dele hard disken opp i flere partisjoner.. så får kun c:... noen som vet hvorfor? evt. er det noe jeg kan gjøre for og dele den?
Sist endret av johanm; 21. februar 2009 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Disken din er NTFS. Du må bruke Gparted for å lage nye partisjoner.
linux bruker jo ext3, ikke ntfs (ext4 for 9.04 som kommer )
Trådstarter
15 9
okei, Kan jeg bruke Gparted etter at Linus er instalert på maskinen? (Jeg er 110% Grønn på Linux)
du må først ha en plass å installere linux da
Installasjon burde vel ta seg av dette for deg. Du får vel velge om du skal fjerne alt som er på disken eller beholde Windows til Dual boot...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av hamburger Vis innlegg
linux bruker jo ext3, ikke ntfs (ext4 for 9.04 som kommer )
Vis hele sitatet...
Linux kan bruke hundrevis av filsystemer.

johanm: Bruker du WiFi eller kabel? Om WiFi kan du midlertidig koble til med kabel for å evt. hente drivere som kan være proprietære.
Trådstarter
15 9
Bruker WiFi, men har jo kabel liggendes åsså gleder meg til og komme hjem i morgen tidlig og få testet det her linuyx greiene
Sitat av BAN Vis innlegg
Hos meg funket trådløs fra LiveCD'n, men ikke når jeg innstalerte...
Vis hele sitatet...
Kommer ikke det litt an på om du innstallerer før eller etter å ha bootet opp med LiveCD'n? Åltså, om du booter LiveCD'n, og drivere fungerer, så kan du velge innstall der (de fleste LiveCD'er har vel et install to harddrive-ikon på skrivebordet), og det bør fungere. Men hvis du velger å innstallere rett etter å ha slått på/restartet PC'n, fra boot-menyen til CD'n, så er det ikke sikkert det går? Mener noe sånt har skjedd meg en gang.
Sist endret av 10goto10; 21. februar 2009 kl. 23:18.
Trådstarter
15 9
Hvor finner jeg drivere til wifi? finner heller ikke ut hvor jeg slår av og på det trådløse nettet... hurtigtastene til det funker ikke i linux...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av johanm Vis innlegg
Hvor finner jeg drivere til wifi? finner heller ikke ut hvor jeg slår av og på det trådløse nettet... hurtigtastene til det funker ikke i linux...
Vis hele sitatet...
Du slår av og på WiFi ved å trykke på, antageligvis, et ikon nederst som er to skjermer og et kryss om den ikke er på og du bruker GNOME (som bruker Tango)
seff, men altså, du kan ikke kødde med root partisjonen da, eller /usr hvis du har flere partisjoner for hver mappe (/var, /usr, /tmp, /boot, /home osv)
Bare noen noob spørsmål,
Hva er live CD??
Går det å ha både linux og Vista på en maskin?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
snja: En live CD kan kjøre opp linux på maskinen din uten å installere det. Men ingen av tingene du eventuellt gjør vil bli lagret med mindre du faktisk lagrer dette på et eksternt medium: En USB stick, brenner en cd/dvd etc.

Det går an å dualboote, som det heter, linux og vista på samme pc ja. Du må da dele opp harddisken din for begge systemene, noe programmer som Partitionmagic kan gjøre for deg uten å slette eksisterende data på maskinen din.
Sist endret av Dodecha; 23. februar 2009 kl. 00:53.
Bør det her funke på en HP laptop, et år gammal? http://apcmag.com/how_to_dualboot_vi...rst.htm?page=2
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av snja Vis innlegg
Bør det her funke på en HP laptop, et år gammal? http://apcmag.com/how_to_dualboot_vi...rst.htm?page=2
Vis hele sitatet...
Ja. Regner med den ble levert med Vista? Spørs helt på instillingene. Men absolutt, det bør gå.

Spørsmålet du må stille deg her er om du kan kjøre ett og ett OS. Dualboot skal ikke være noe videre stort problem. Du kjører ikke begge samtidig

Edit: Trenger ikke være Ubuntu heller. Fedora, Linux Mint, OpenSUSE osv. Sjekk litt rundt på nettet. Velg deg ut noen. Lag LiveCD for å teste.
Sist endret av Jonta; 23. februar 2009 kl. 20:03.