Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3271
Jeg har Linux ubuntu på pc`n og vil ha windows igjen. Når den booter fra XP cd`n under oppstarten starter den å laste som normalt når man inst. win. Deretter får jeg en feil mld: Finner ikke harddisken, skjekk at den er ordentlig tilkoblet bla bla... Hva skal jeg gjør? takker for alle svar=)
Har du en SATA harddisk?
Det vet jeg ikke desverre
Åpne pc'en å sjekk kabelen som går til hardisken.(Om du vet hvordan en hardisk ser ut da) Om du gjør dette se om det går en lang belte kabel inn i den eller om det er en tynn kabel Er det en lang belte kabel har du IDE hardisk, om det er en tynn kabel har du S-ATA. Om det viser seg at du har S-ATA hardisk må du sikkert legge ved s-ata drivere i xp installasjons cd'en.
Hvordan legger jeg evt. med s-ata drivere på xp cd`n. Bruker en brennt iso fil

Jeg har jo hatt win vista på pc`n tidligere
Sist endret av axelaxel; 10. februar 2009 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Part time ninja
locked65's Avatar
Windows vista er nyere enn xp og har derfor s-ata driverene på cden fra før av.
Du må ha en xp cd, nLite og driveren til hardisken din for og lage ny xp cd.
Ok, så om jeg setter inn en org. vista cd så skal det fungere?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ja, men da installerer du Vista, du ville vel ha inn XP.
Så lenge det er windows så spiller det ikke så stor rolle Takk
På min pc har jeg et valg inne i BIOS, der jeg velger hvilken modus SATA skal kjøre i. Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg har 2 valg der, og på den ene finner windows xp harddisken min, mens vista/windows7/linux finner harddisken uansett modus. Du kan evnt se i BIOS om du har et slik valg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av DrKake Vis innlegg
På min pc har jeg et valg inne i BIOS, der jeg velger hvilken modus SATA skal kjøre i. Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg har 2 valg der, og på den ene finner windows xp harddisken min, mens vista/windows7/linux finner harddisken uansett modus. Du kan evnt se i BIOS om du har et slik valg.
Vis hele sitatet...
SATA-compatability mode, finnes dog ikke på alle BIOS'er, og vil gi nedsatt ytelse på disken\diskene.
Jeg prøvde i dag med en windows 7 disk. den ville ikke installere for det ikke var et ntfs eller hva det heter system på disken. Hva skal jeg da gjøre? Er helt desperat!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av axelaxel Vis innlegg
Jeg prøvde i dag med en windows 7 disk. den ville ikke installere for det ikke var et ntfs eller hva det heter system på disken. Hva skal jeg da gjøre? Er helt desperat!
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg prøvd Windows7 (som forøvrig ikke er et driftsOS, men en _BETA_) men alle andre windowsversjoner lar deg formatere disken\diskene med NTFS under installering.
Ja jeg vet det. Men der det står format, er det gråa ut, så jeg får ikke trykket på den :S
NTFS skal være lagt inn på pcen din uansett hvilken pc du har. Med mindre den er imba gammel.
Sitat av axelaxel Vis innlegg
Ja jeg vet det. Men der det står format, er det gråa ut, så jeg får ikke trykket på den :S
Vis hele sitatet...
Du formaterer vel under oppstarten av maskinen? Slik du forklarer her forstår jeg det nesten som om du prøver å starte cd'en som et spill å gjøre prosessen inni OS'et ditt.
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
NTFS skal være lagt inn på pcen din uansett hvilken pc du har. Med mindre den er imba gammel.
Vis hele sitatet...
Feil!

Sleng inn LinuxCD'n, og åpne Gparted. Da kan du slette den partisjonen som du vil ha Windows på.
Sitat av wb- Vis innlegg
Du formaterer vel under oppstarten av maskinen? Slik du forklarer her forstår jeg det nesten som om du prøver å starte cd'en som et spill å gjøre prosessen inni OS'et ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg booter win cd`en under oppstarte, og i begynnelsen av inst. spør den om jeg vil formatere, der det ikke går.

Sitat av BAN Vis innlegg
Feil!

Sleng inn LinuxCD'n, og åpne Gparted. Da kan du slette den partisjonen som du vil ha Windows på.
Vis hele sitatet...
Når jeg booter under oppstarten, eller bare rett ifra OS? Er det lett å komme inn på Gparted, eller kan du forklare hva jeg gjør? Når jeg har slettet den partisjonen jeg vil ha win på, er det da bare å inst. windows etter dette?
Sist endret av axelaxel; 14. februar 2009 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.