Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2574
Heisan alle sammen
Jeg har noen spørsmål.
Akkurat nå er jeg bosatt i sverige og går i 1.vgs (samhäll) det er akkurat samme som almenn tror jeg.
Jeg lurer på om jeg flytter til norge nå til sommeren og begynner 2.vgs almenn/studiekompetanse der om hvordan det blir?
Eller må jeg begynne i 1?

Litt info: Jeg er norsk statsborger, er født og oppvokst i kr.sand flytta til Sverige juli 2007. Er født 1992.
Ble kanskje litt mye nå.

Takker for svar og ønsker alle her inne på forumet god jul og godt nyttår!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei, og god jul.

Jeg har ingen konkrete svar, men kan henvise deg hit:
http://www.skole.no/skoler/skoler.ph...s&sortert=navn

der er kontaktinformasjonen til endel skoler i norge (vet ikke hvor du skal flytte).
velg skolen du ønsker og ta en telefon dit over nyttår, så kan de garantert hjelpe deg med hva du skal gjøre, vil tro det finnes ganske klare rutiner for hva du må gjøre.

Lykke til
Sitat av somnium Vis innlegg
Hei, og god jul.

Jeg har ingen konkrete svar, men kan henvise deg hit:
http://www.skole.no/skoler/skoler.ph...s&sortert=navn

der er kontaktinformasjonen til endel skoler i norge (vet ikke hvor du skal flytte).
velg skolen du ønsker og ta en telefon dit over nyttår, så kan de garantert hjelpe deg med hva du skal gjøre, vil tro det finnes ganske klare rutiner for hva du må gjøre.

Lykke til
Vis hele sitatet...

Hei og tusen takk for hjelp.

Jeg har tenkt på Vågsbygd videregående skole og Kvadraturen videregående skole.


Vet noen om hvordan det blir med det matirielle?
Her i sverige får vi bøker, kalkulator (texas instrument) og sånnt, og vi bruker IKKE data.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Hei og tusen takk for hjelp.

Jeg har tenkt på Vågsbygd videregående skole og Kvadraturen videregående skole.


Vet noen om hvordan det blir med det matirielle?
Her i sverige får vi bøker, kalkulator (texas instrument) og sånnt, og vi bruker IKKE data.
Vis hele sitatet...
på kvadraturen skolesenter får vi "leieavtale" på pc, den brukes endel i undervisningen. første året betaler man 1600 kr, og 800 de to påfølgende årene, altså 3200 kroner tilsammen. dette gjelder da lenovo r61

jeg går i skrivende stund vg1 elektro, og der måtte vi kjøpe materiell og en kalkulator selv (elektro trengte bare ti30xb fikk vi beskjed om). vg2 og vg3 fikk låne skolebøker, tror jeg, og til neste år skal også vg1 få tilbud om boklån.

på allmenn vil jeg tro dem bruker ti83 eller 84 kalkulator, men jeg tror også det er litt valgfritt, selv bruker jeg på elektro en ti-nSpire (en kalkulators svar på amerikanske biler, google it)

er det noe mer du lurer på så må du bare spørre ivei!
Tror du må kjøpe pc, men det er ikke mer enn tusenlappen...

Tror du må begynne på vg1 igjen...
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
på kvadraturen skolesenter får vi "leieavtale" på pc, den brukes endel i undervisningen. første året betaler man 1600 kr, og 800 de to påfølgende årene, altså 3200 kroner tilsammen. dette gjelder da lenovo r61

jeg går i skrivende stund vg1 elektro, og der måtte vi kjøpe materiell og en kalkulator selv (elektro trengte bare ti30xb fikk vi beskjed om). vg2 og vg3 fikk låne skolebøker, tror jeg, og til neste år skal også vg1 få tilbud om boklån.

på allmenn vil jeg tro dem bruker ti83 eller 84 kalkulator, men jeg tror også det er litt valgfritt, selv bruker jeg på elektro en ti-nSpire (en kalkulators svar på amerikanske biler, google it)

er det noe mer du lurer på så må du bare spørre ivei!
Vis hele sitatet...
Varierer det fra skole til skole hvilken pc de bruker?

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror du må kjøpe pc, men det er ikke mer enn tusenlappen...

Tror du må begynne på vg1 igjen...
Vis hele sitatet...
det er ikke noe problem om jeg må betale en tusenlapp, men jeg lurer på om det blir samme som de som begynnte der når i august.
Sist endret av FaLcOn; 26. desember 2008 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Varierer det fra skole til skole hvilken pc de bruker?
Vis hele sitatet...

ærlig talt vet jeg ikke dette, fordi jeg kun går på kvadraturen.

jeg tror alle klassene som trenger data, unntatt medier og kommunikasjon, bruker lenovo r61. MK bruker en dell, modell kan jeg ikke komme på i farta.
Tror alle får lik pc i år. Dette vil da bli en Lenovo R61i

Men det varierer vel litt fra linje også. Tror MK får litt bedre enn alle oss andre, fordi de kjører photoshop og denslags programmer... Hvilken linje går du?
Sist endret av fulloggal; 26. desember 2008 kl. 00:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror alle får lik pc i år. Dette vil da bli en Lenovo R61i

Men det varierer vel litt fra linje også. Tror MK får litt bedre enn alle oss andre, fordi de kjører photoshop og denslags programmer... Hvilken linje går du?
Vis hele sitatet...
Jeg går akkurat nå i sverige på samhäll som er akkurat samme som studiespesialisering tror jeg, og her bruker vi ikke pc i det hele tatt.

Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
på kvadraturen skolesenter får vi "leieavtale" på pc, den brukes endel i undervisningen. første året betaler man 1600 kr, og 800 de to påfølgende årene, altså 3200 kroner tilsammen. dette gjelder da lenovo r61
Vis hele sitatet...
Men jeg har en fetter som går i 2 klasse på kvadraturen og går på elektro, men de fikk en hp pc?
Jeg tror han la ut litt mer også da.
Sist endret av FaLcOn; 26. desember 2008 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja, det stemmer at dem hadde hp ifjor, en i klassen går vg1 om igjen, og han har en hp. selv skolen holder teknologien litt oppdatert...
Sist endret av VivaLatrina; 26. desember 2008 kl. 00:27.
Nå tilbake til de andre spørsmålene, har fått nok informasjon om pc, takker alle sammene
Folk reiser jo til utlandet og får vg2. Sverige også. Rart om du ikke får godkjent vg1 da. Kan umulig være noe problem. Kan aldri tenke meg at den svenske læreplanen er så forskjellig fra den norske. Det beste du kan gjøre er nok å ringe med rådgiveren på den skolen du har lyst til å begynne på.

http://www.vilbli.no/
Sist endret av Insanity; 26. desember 2008 kl. 00:51.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror alle får lik pc i år. Dette vil da bli en Lenovo R61i

Men det varierer vel litt fra linje også. Tror MK får litt bedre enn alle oss andre, fordi de kjører photoshop og denslags programmer... Hvilken linje går du?
Vis hele sitatet...
Stemmer det Går på MK. Vi får en bedre PC fordi vi skal kjøre tyngre programmer. Vi bruker en Dell Latitude D830.
Så det beste er vel å kontakte skolen`?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Vilbli.no
Skolegang i Norden
De nordiske landene – Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge – har inngått en gjensidig avtale om at ungdom med fast bopel i et annet nordisk land har samme rettigheter til videregående opplæring som landets egne statsborgere. Dersom du har fullført deler av videregående opplæring i et annet nordisk land, godkjennes opplæringen din i prinsippet på samme vilkår som for elever som flytter fra en skole til en annen i Norge. Dette gjelder videregående opplæring fra både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.
Vis hele sitatet...

Okay fant ut av det, får 1 godkjent.
▼ ... over et år senere ... ▼
Mitt spørsmål er, går det an å bytte fra Norge til Sverige?
Jeg går VG1, skal gå Vg2 her i Norge også, kan jeg da bytte og gå Vg3 i Sverige, Stockholm?
eller må jeg begynner helt på nytt? (tungvindt)

Hilsen Sunniva
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må nesten høre med skolen du har tenkt å begynne på, føler det blir litt dumt å spør om dette på et forum.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du må nesten høre med skolen du har tenkt å begynne på, føler det blir litt dumt å spør om dette på et forum.
Vis hele sitatet...
Er vi ikke medlemmer her på forumet for å stille spørsmål, hjelpe andre og dele erfaringer? Ingen spørsmål er for dumme.
Du må ta kontakt med fylkeskommunen, det er de som styrer med de videregående skolene