Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1412
vel, hva er forskjellen på paralel og seriekobling, i oppførsel?

grunnen til at jeg lurer er ganske enkelt følgende.

A.

jeg har 3 effekter koblet paralelt. når jeg trykker av, er det kun en som går av, jeg trykker igjenn, så går neste.. Hvorfor? (jeg bruker et 12v motorsykkelbateri)

B.
"kinatennere har en svakhet som gjør at de noen ganger ikke går av i seriekoblinger"
Hvorfor?
A: Når du kobler paralelt vil strømmen gå letteste veien, så vist den ene tenneren har litt lavere motstand enn di andre 2 vil den tenne først, vist du da bare trykker inn avfyringsbryteren i veldig kort tid vil kun den ene gå av.
Dette er da noe man kan utnytte vist man vil ha raske skudd/salver/avfyringer etter hverandre, man kobler rett og slett inn en liten motstand på hver av tennerene, så holder man strømmen koblet inn (holder bryteren inne til alt er smelt). Da vil den med lavest tenne først, så den som har hakket høyere motstand osv.

B: Hvorfor det? Spørs hva du mener med at di ikke går av... Vist det er en som kanksje ikke tenner, kanskje det er brudd på tenn tråden så vil det ikke gå noe strøm gjennom...
Eller vist den ene av di har lavere motstand og tenner lettere så vil det ofte også ødelegge tenn tråden og kan da hende at di andre tennerene ikke har rukket og tenne enda....

Håper dette var noe hjelp
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
85 3
Kursen er sluttet i ca 1 sec, men det burde vel ikke ha noe og si?

A: etter litt lesing har jeg funnet ut at det krever vesentlig mer strøm for og kunne fyre av i paralell, min tanke er derfor at jeg må ha en kraftigere strømmkilde.
Alle effektene var forøverig like, stoler på at pyrosmåland bruker samme tennere hele veien :P

-Kan du utdype det med "letteste veien"? jeg trodde ikke det var et relevant problem med paralellkoblinger..

-Motstand, kan små ting som kabler tvunnet i hvarandre gjøre utslag? (2 ledere tvunnet sammen kontra 3 ledere)

B: Jeg har ikke opplevd det selv, men når jeg bestilte tennere sist fikk jeg vite at det kunne skje kansje 1 av 10 ganger... Dette var Pyronobel\småland's importør i norge.
Kan jo hende at det motorsykkel batteriet ditt ikke er sterkt nok men jeg vil jo tro at det skal greie å tenne 3 stk eltennere...
det man kaller for "no fire current" ligger på ca 0,25 amper, og da skal el tenneren tåle at den får strøm i 5 sekunder... men det er grensen, alt over 0,25 amper burde fyre 1 stk eltenner...
Ett mobil batteri fyrer en eltenner, men det er ikke å anbefalle da det ikke er bra for mobil batteriet....
Joda pyrosmåland bruker nok samme tennere hele veien, men det kan nok være forskjell på tennerene...
Det med letteste vei mente jeg at vist du kortslutter en, altså legger en vanlig kobber kabel mellom + & - også kobler du resten av eltennerene paralelt med dette så vil strømmen ta letteste vei og det er jo da kobberkabelen, og ingen av tennerene vil tenne..
Det samme gjelder vist en av tennerene kanskje er ødelagte, slik at den ikke tenner men leder strømmen veldig godt (samme som en vanlig kabel gjør)...
Kabler kan gjøre utslag, motstanden i kablene som brukes, lengden... ja mye kan gjøre utslag... men bruker du det samme hele veien, f.eks 1 kabel av samme typen, ikke flere kabler til en tenner osv men likt på alle så ser jeg ingen god grunn til at det ikke skal tenne...

Kan jo være batteriet, men da tror jeg det bør lades.... har selv brukt 1 stk 9V batteri av typen man har i røykvarslere til å fyre av hvertfall 2 tennere i serie og parrallel, uten problem.