Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1775
Er det noen her som har laget en roterende sol?

isåfall, hva brukte dere som motor?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har aldri laget det, men milde end burnere er så godt som alltid motortypen her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lagde en i går hvis du har hørt om mexican firecrackers (polumna firecrackers)?
lag en slik, fyll den med denne komposisjonen:

Magnesium 200 mesh 1g
Kaliumnitrat 6g
Svovel 2g

Bland dette ved å bruke "diaper metoden"

Da får du en drit kul effekt, ser nesten ut som D1 glitter som fyker ut av "sola"
Det vanligste kallenavnet på denne typen motor er det engelske navnet gerb.
Dette er en innretning som er bygget som en kryssning mellom en fontene og en rakett og fungerer derfor perfekt til nettopp dette formålet.

Dette skal visst nok være en populær komposisjon som gir en gyllen effekt:


- Møllet svartkrutt 64 %
- KNO3 8 %
- Svovel 8 %
- Jern (60 mesh) 20 %
Fant denne i Schimizu: Fireworks the science, art and technique:
61.5% kalium nitrat
11% svovel
27.5% kull.
Dette er kun motor tror ikke den gir en særlig effekt.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kan vel kalle dette en roterende sol:

http://www.youtube.com/watch?v=dIDmBhTV_DM

Hadde aldri laget en før, så jeg tenkte jeg skulle gi det et forsøk! I virkeligheten var spredningen av gnistene stor, men på film synes ikke dette så godt. Men uannsett, så var den mer underholdene enn jeg hadde tenkt, så disse skal jeg lage fler av! Etter hvert ser jeg for meg et wheel som skifter retning, og kanskje noen med fargede drivers. Neste gang skal jeg feste driverne på en lenger planke slik at spredningen blir enda større. Et greit førsteforsøk syntes jeg Hva syntes dere? Hvis noen er interressert i komposisjonen jeg brukte ol, så skrik ut! Så skal jeg hente den (i garsjen).
Jeg likte den veldig godt!

Løp til garasjen du
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
jeg har alltid trodd at roterende soler var det samme som hummere, men det er det altså ikke? Tror de ble markedsført under det navnet før ihvertfall, men er ikke sikker.

Jeg har også laget et slikt hjul med titan-gnister. Det er enkelt å lage og utrolig underholdende, spesielt for de som ikke er så glad i smell vil jeg tro.

Selv brukte jeg en endburner motor med en fontenekomposisjon. Jeg fant den i Shimizus bok "Fireworks: the science, art and technique":

Meal: 70
Titan: 26
furu kull (grovt): 4

Hjulet jeg lagde fikk med denne komposisjonen en perfekt hastighet, muligens litt for fort, men det kan man justere ved å endre diameteren på dysa.

Det var et flott hjul Ruben Jeg har også planer om et litt mer avansert hjul med fargeskiftning og endring av rettningen. Jeg tror også jeg skal prøve meg på et sirenehjul som er beskrevet på passfire
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Pent Ruben!

Hanse: Hummer og sol er ikke det samme nei. Mulig de kune ha blitt solgt under samme navn, men det er isåfall en feil
Mye her:

http://vk2zay.net/article.php/16
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Takk for alle hyggelige komentarer

Selv liker jeg og bruke selvlagde komposisjoner til slike ting, så jeg endte opp med å bruke denne som jeg har brukt i div andre sammenhenger før, blant annet i kometer:

83% Green mix (vel, møllet i rundt en halvtime)
17% Ti Sponge

Husk at denne komposisjonen må presses, ikke rammes!
hei
vet ikke helt om du fikk noen svar du ønsket på spørsmålet ditt ang. motor, men kan av min egen erfaring si at jeg mange ganger har lagd røykbomber (kno3,sukker,bakepulver) og hatt dem i små plastbokser(med lokk),som jeg har tapet stramt rundt.
og deretter stukket et lit hull i toppen hvor jeg satte inn lunta(ca2mm, brukte syl)
hullet vil da bli en dyse, samme prinsipp som på en rakett, bare at uten stabilisatorpinnen, spinner den veldig fort =)
gå litt unna hvis du prøver dette, for boksen har ca 0 retnings sans ;D

du kan jo prøve deg litt ut ifra dette :b

håper det hjalp litt.
-Tor Magne
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Han skal ikke lage en ukontrolert røykbombe spinner. Han skal ha en roterende sol
jaja ;D
leste det, men som jeg sa, det er jo et lite prisipp man kanskje kan gå ut ifra =)

etter det jeg leste av andre svar virket dette som den letteste måten
lage ei dyse i toppen eller i siden.
+ at hvis man minsker mengden, vil den sikkert bare ligge på bakken og snurre..
kan prøve dette i morgen jeg, og kanskje ta noen bilder, så kanskje jeg får laga en motor til dette

synes jeg var ganske smart jeg xD hehe
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Det er forsåvidt et fint forslag, Tor Magne, men jeg vil heller annbefale han å satse på noen uhygroskopiske end burnere som drivers. For et ganske enkelt hjul trenger de ikke være noe kraftige engang. Tror jeg lager et hjul til ganske snart, og kan sikkert ta noen bilder, da.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men ser røyk like bra ut som en komposisjon med stor lyse gnister?