Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2583
Heisann.
jeg har sett enkelte lunter som brenner under vann, og lurer på om jeg kan lage disse selv.
Hvordan kan jeg lage disse?
Joda jeg har søkt men jeg har ikke funnet noe.
Håper på gode svar.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Skal du ha lunte som brenner under vann kjøp fra www.pyroplanet.co.uk.
Hadde du søkt på "visco", så hadde du nok funnet litt info.
Det er gjerne visco som er godt coatet som brenner under vann (men mange andre typer også). Du kan lage visco selv, men resultatet blir langt i fra så godt som "kjøpelunte" ( det kommer litt ann på, da).
Min NC-blackmatch brenner under vann om jeg coater den med et tynt lag lim fra en low-temp limpistol. Bruker low temp for da kan jeg dra limen utover lunten uten å brenne meg.
Trådstarter
75 3
Smart!
Takk
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Raptor-Rub Vis innlegg
Skal du ha lunte som brenner under vann kjøp fra www.pyroplanet.co.uk.
Hadde du søkt på "visco", så hadde du nok funnet litt info.
Det er gjerne visco som er godt coatet som brenner under vann (men mange andre typer også). Du kan lage visco selv, men resultatet blir langt i fra så godt som "kjøpelunte" ( det kommer litt ann på, da).
Vis hele sitatet...
Ganske synd at det er ulovlig å importere lunte da.

Du kan jo stappe litt smelta KNSU ned i et sugerør og da. Tror det bør funke.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ganske synd at det er ulovlig å importere lunte da.

Du kan jo stappe litt smelta KNSU ned i et sugerør og da. Tror det bør funke.
Vis hele sitatet...
Har prøvd det der uten hell. Trikset med KNSU som brenner under vann er at det må ha et rør som det brenner i, slik at gassene som skapes dytter bort vannet fra selveste flammen inni røret. Det er bare snakk om 2-3 mm som er nødvendig av lengde fra kanten på utsiden av røret, til inn hvor flammen brenner, for at den ikke skal slukne. Jeg har prøvd å rulle papprør og det funker ypperlig. Eneste negative er at de er stive og stygge
Utifra det jeg har skrevet nå, vil jeg tro du skjønner at sugerør ikke fungerer, ettersom sugerøret brenner opp like fort som brenselet, og vil ikke ha noe "tunnel" som gassene kan dytte bort vannet.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Min NC-blackmatch brenner under vann om jeg coater den med et tynt lag lim fra en low-temp limpistol. Bruker low temp for da kan jeg dra limen utover lunten uten å brenne meg.
Vis hele sitatet...
Hmmmmmhmhmmmm... Minner om når jeg var i bombestadiet av hobbyen, å laget noen vanntette blackmatcher.
Da la jeg et lag med trelim utpå lunte, og dette gjorde luntene utrolig ustabile. Når de brant så var det en blanding av quickmatch og blackmatch. Dette fant jeg ut da jeg brukte en slik lunte å en bombe som besto av BP meal og et gardinstangrør, som jeg la i en putt. Jeg var ca. 1m i fra med ansiktet da den gjekk av.

Heldigvis så kom jeg unna med noe stinkenes vann i tryne, og en ekstrem ringing i høyre øre.

Så jeg råder dere til ikke å bruke lim til å lage blackmatcher vanntette!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Blackmatch er ikke konstruert til å være vanntette, punktum!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ganske synd at det er ulovlig å importere lunte da.

Du kan jo stappe litt smelta KNSU ned i et sugerør og da. Tror det bør funke.
Vis hele sitatet...
Når ble det ulåvlig å importere lunte?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Masclet Vis innlegg
Når ble det ulåvlig å importere lunte?
Vis hele sitatet...
Det har i det siste vært mye spekulasjon ang. lovligheten rundt import av lunte. Vår kjære Cazadores des mitos har oppklart dette en gang for alle.
Vis hele sitatet...
Har ikke no topic å vise til da.. Litt lat med søkinga i dag.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Har lest at lunter er innsmurt med asfalt(?) og nylontråd utenpå.

Visco er vel det eneste som brenner under vann.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ikke bare visco, men visco er helt klart den mest pålitelige.
Har for eksempel hatt papirlunte som brant under vann.
Visco "skal" brende under vann, men flere av granatene mine har hat en lei tendens til å slukke. (dette kan være fordi lunta er bøyd, altså "knekt". da den er ganske stiv.

Visco lunte er vel igrunn en strømpe med svartkrutt inni, med en coat rundt

Cut 2-3 ping-pong balls in half and place them inside the glass container. Now, pour about 25-50 ml of acetone to the container and either let sit overnight or stir and shake for about half an hour to dissolve the balls into the solution. Acetone evaporates very quickly so you will need to put a lid on the glass jar. When fully dissolved the solution will have the consistency of thin paint. This will produce pyrotechnic grade nitrocellulose lacquer. If the mixture is too thin add another half a ping pong ball and dissolve until it has the right texture. If the mixture is too thick, add more acetone.
Dette for og gi lunta en plastic coating....
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Når ble det ulåvlig å importere lunte?
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å importere lunte uten tillatelse fra Direktoratet for Samfunnsikkerhet. Cazadores des Mitos har feil akkurat der.
Send mail til PP så sender han deg lunte uansett det gjorde jeg
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Joda, men poenget var at på papiret er dette ulovlig
Pyro Anders, og dere andre, hvordan går/gikk det med viscomaskin-prosjektet?
Man kan uansett ikke importere det så lenge Produktet ikke har et DSB nummer.
(og man må i tilleg ha tilatelse for og kunne importere)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
Pyro Anders, og dere andre, hvordan går/gikk det med viscomaskin-prosjektet?
Vis hele sitatet...
Stoppet opp for min del. Mangler bare irreterende finarbeid. Mulig jeg kjøper visco nå, så det vil ta tid før jeg evt. tar det opp igjen.