Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 819
Jeg holder på med en data maskin som ikke fungerer lenger. Når jeg ser på hovedkortet er det en 24 pins inngang mens strømledningen som kommer fra strømforsyningen er bare 20 pins. Nå står det ikke noe overgang på her så det er jo 4 ledige pins på hovedkortet.

De 4 pins'ene som er ledige, hva er oppgaven deres?
Skal dette gå ann og kjøre en 20 pins ledning nedi 24 pins uten adapter?

Det er psdata som har bygget dataen.

Jeg kan ikke starte opp dataen fra cd eller boote fra harddisk. Skjermen blir bare helt lys svart uten at noe skjer. Det eneste bilde jeg får opp er når hovedkortet utfører de testene som ser hva harddisker og cd rommer de har, teller ram osv..

Noen som har råd?
Skyt meg om jeg tar feil, men er det ikke en 4-pins kontakt ved siden av 20-pinskontakten ut av PSU? Er iallefall slik på min^^ Jeg putter bare 4-pins kontakten ved siden av, der en hører hjemme.
Sist endret av MuMFy; 25. oktober 2008 kl. 22:37.
Tror en vanlig 4-pins passer helt fint.
Hovedkort har en hovedstrømforsyningskointakt, med 20 eller 24 pinner. De 4 siste er jord, 3,3 5 og 12 volt. De fleste hovedkort kjører greit uten.

Noen hovedkort har en 4 pins molex (de er ofte på IDE harddisker og eldre cd-rom) i tillegg til "hovedkontakten"

Noen har også en 4-pins eller 8-pins kontakt som ligner på hovedkontakten, men det er viktig å ikke sette den 4-pins kontakten ved siden av en 20 pins strømforsyning i et 24 pins hovedkort. Da går hele maskinen til et sted som er varmt...

Men tilbake til trådstarter, de fleste maskiner kjører uten de 4 ekstra pinnene...
Ok da.

Noen som vet hvorfor maskinen ikke kommer lenger en start bilde da? Jeg kan gå inn i bios visst jeg vil. Det lengste jeg kommer er: Press A Button To Boot From CD....
Etter det blir det bare helt svart skjerm.

Noen som vet hva som kan være gale?
Har du installert noe operativsystem? ..finner du harddisken i BIOS?
Jeg har installert et operativ system ja. Jeg finner harddisken i bios. Kan det være cpu eller ram eller noe som er gale?
Jeg tror egentlig ikke det er noe fysisk galt med maskinen. Pass på at harddisken står som primary boot device. Funker ikke det heller reinstallerer du operativsystemet.
Det er bare en harddisk i dataen og den står som primary boot, men det hjelper ikke når jeg ikke kommer så langt. Jeg kommer akkurat så langt som: Press a button to boot from cd...

Etter det skjer det ingenting som sagt...
Og om du trykker på en knapp for å boote fra CD, hva skjer?
Cd'en begynner og spinne mens skjermen min blir svart. Etter en stund roer cd'en seg ned igjen.
Jeg har en maskin som har 20pin strømforsyning koblet til 24pins hovedkort.
Dette skal gå helt bra.
Om denne maskinen har fungert før, tror jeg ikke det er dette som er årsåken til problemet.

Hvis maskinen har fungert før med operativsystem som ligger på HDD vil jeg tro dette er et hardware problem.
Dette siden du ikke engang får startet opp en cd.

Om den aldri har fungert før kunne det vert installasjonscden som ikke var helt i form.

Om den har fungert før og nå plutselig ikke starter opp ville jeg prøvd å kjøre standard instillinger i bios. (har du sikker prøvd)
Jeg ville så fjernet alt masinen ikke trenger for å fungere. bruk kun hovedkort/skjermkort/cpu/ram/cdrom.
Det neste blir å flashe biosen, men det forutsetter jo at maskinen klarer å lese fra floppy eller usb-penn.
Hvis ikke det hjelper høres det ut som det er noe hardware.. Hovedkort/cpu/ram