Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 704
Har støtt på et problem etter formateringen til ext3 av sd kortet mitt, formaterte først til fat 16 og så til ext3 bruker ubuntu live desktop og formater med gparted.

Etter formatering får jeg ikke lagt inne noen ting på kortet noe som jeg irriterer meg grønn over hehe, det kommer opp en feilmelding som sier "you dont have permisson-you are not the ovnet of the card". Noen som vet hva dette kommer av?
Sist endret av PirateX; 9. oktober 2008 kl. 05:24.
Først og fremst: hvorfor formaterer du med Ubuntu Live? Det er ikke så mange OS som støtter ext*, så hvorfor ikke formatere i ditt primære OS?
Deretter kan man starte feilsøkingen. Er det i Ubuntu Live du ikke kan skrive, eller gjelder det på en annen maskin?

sudo chmod -Rv 777 /monteringspunkt/usbdings

...skal gi lese-, skrive- og kjørerettigheter til alle. Men det forutsetter at den er montert med skriverettigheter. Om du kjører "mount" uten argumenter i terminal vil du se en del linjer lignende dette:

/dev/sdb1 on /media/sdkort type ext3 (rw)

Hvor /dev/sdb1 er den fysiske adressen til SD-kortet, /media/sdkort er stedet det er montert på, type ext3 er filsystem (duh) og (rw) er read/write. Se etter linjen med SD-kortet her. Dersom du ikke har rw på kortet må du du montere det på nytt igjen med rw. Det bør bli det automagisk med mount:

sudo umount /media/sdkort #Husk å endre med ditt monteringspunkt
sudo mount -t ext3 /dev/sdb1 /media/sdkort

Dette var veldig kjapt og krever litt skjønn da jeg verken har Linux eller SD-kort tilgjengelig. Men i teorien bør det fungere såfremt du finner riktige adresser og monteringspunkt. For videre feilsøking, vennligst ta det på en maskin du kommer til å bruke kortet i, da mount-kommandoen er midlertidig og vil forsvinne ved reboot. Dersom problemet er at den ikke monteres med rw må vi fikse det i /etc/fstab.
Tusen takk for svar, skal skrive litt mer detaljer i morgen bruker windows til dagelig men prøve å mekke Linux på Wiien min skjønner du.

ble anbefalt i en guide og bruke ubuntu live desktop vis jeg ikke hadde noen linux pc tilgjengelig for formateringen.
Sist endret av PirateX; 9. oktober 2008 kl. 06:25.