Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3161
Hei alle sammen, jeg er i en litt kinki situasjon og lurer på om noen kan hjelpe eller råde meg litt..

Jeg fikk for lenge sia et brev adressert til meg, men med feil navn, adresse, postnummer egentlig alt. (Hvordan det kom hjem til meg er et spørsmål for seg selv). Jeg sendte jo det tilbake for skjønte jo ikke at det var til meg.. Nå i ettertid har jeg blitt kontaktet av et inkasso selskap som hadde en sak på meg. Når jeg spurte om utredelse så fikk jeg tilsendt originalregningen hvor jeg kjente igjen navnet fra forrige brev.

Kan jeg da belastes med inkasso når jeg tekninsk sett aldri har sett originalregningen eller noe som helst varsel før?

takk for alle svar hilsen tutte
Du har krav på originalfaktura, om du ikke har avtalegiro.
Du har og krav på betalingspåminnelse/inkassovarsel.
Hæ? Du fikk et brev ved en feil, sendte tilbake, får inkassokrav på samme måten. Og på ingen av disse brevene stod ditt navn?

I såfall kan du SELVSAGT ikke få inkasso
Trådstarter
46 5
fått inkassovarsel nå.. men suger at de skal ha mye mer penger fordi de inkompetente vattnissene ikke har klart å sende meg regninga i posten..
Da kontakter du firmaet og forklarer situasjonen så skal du se alt ordner seg.
Trådstarter
46 5
Sandkasse : Inkasso selskapet skrev riktig, men ikke det originale firmaet
var det en bokstav feil? visste du ikke hva det var eller spiller du bare dum?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Har du mottatt inkassovarsel for et varekjøp, og er uenig i kravet, kan du gjøre følgende:

Du må sende en skriftlig klage til avsender og si at du ikke godtar kravet, og hvorfor.

Det er avsender som må dokumentere at de har en avtale med deg. Dersom de ikke kan dokumentere at du har benyttet eller bestilt tjenesten, så har de ikke noe rettslig grunnlag for kravet sitt. Du trenger altså ikke å betale.

Ved å sende en klage, gjør du det klart at kravet er omstridt. Sender motparten, til tross for klagen, kravet til inkasso må de selv dekke inkassoomkostningene. Dette vil også være et brudd på inkassolovens bestemmelser om god inkassoskikk.

www.forbrukerportalen.no
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Og i tillegg til det spetznaz skriver, så tar du også kontakt med det inkassoselskapet det gjelder, og gir dem beskjed om at saken er omstridt.

Da har de ikke lov til å drive inkasso mot deg, før eventuelt du og selger er enig. Hvis dere ikke blir enig så er jo forliksrådet neste instans.
Trådstarter
46 5
Sitat av Nenzo
var det en bokstav feil? visste du ikke hva det var eller spiller du bare dum?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skriver du inn et slikt innlegg?? Det har ingenting med saken å gjøre.
Forøvrig så kan jeg gjenta meg selv : med feil navn, adresse, postnummer egentlig alt.

feks.
Riktig:
Ole bjørnsen
morroveien 4
1234 plassen

Feil:
Bjørn Olesen
kjedeligbakken 8
4321 stedet

Var det godt nok forklart eller trenger du en tegning i tillegg. tror ikke jeg har en mindre t-skje å fore deg med så det burde egentlig holde...
Er dette noe du selv har bestilt, så er du selv ansvarlig for betaling. Selv om butikk/forhandler etc har sendt til feil adresse. Du har en plikt til å sjekke selv om du ikke har mottatt regning.

Om du har kjøpt noe å ikke mottatt regning på et par mnd, så bør du alltid ta kontakt med stedet du har bestilt.

Beklager om jeg har oversett noe i posten din.

Annet viktig punkt. BETAL inkassovarselet. Klag i etterkant.
Om ikke gjør du alt verre for de selv.
Synes det er bra gjort av posten å sende til riktig sted når både navn og adresse er feil. Er dem synske?
Trådstarter
46 5
Sitat av PepsiCo
Synes det er bra gjort av posten å sende til riktig sted når både navn og adresse er feil. Er dem synske?
Vis hele sitatet...
Blei ganske fortumla når jeg fant ut at det hadde kommet riktig fram selv om jeg ikke skjønte det :P rett og slett imponerende!

Blir jo nødt til å betale ja, det har jo aldri vært tvil om det! Er bare den forøkninga i prisen jeg hadde håpet å slippe unna
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Daskeladden
Annet viktig punkt. BETAL inkassovarselet. Klag i etterkant.
Om ikke gjør du alt verre for de selv.
Vis hele sitatet...
FEIL!

Bestrid inkassokravet. Då kan dei ikkje sende kravet til innkasso før det foreligger rettskraftig dom. Å få tilbake pengane etter at du har betalt er *mykje* verre enn å nekte å betale i utgangspunktet.
Hvis det sto "inkassovarsel" på det brevet som kom til deg, men som var litt feil adressert++, og kravet er for penger du faktisk skylder, så bør du betale både selve kravet og gebyret ASAP, for da blir det bare værre og værre veldig raskt hvis du ikke betaler. Du er faktisk selv ansvarlig for at dine kreditorer har korrekt adresse osv (hvor tåpelig det enn kan virke i enkelte tilfeller).
Sist endret av atomet; 21. august 2008 kl. 00:03.
Ved å betale kravet innrømmer du kravet. Dvs. du skriver under en tilståelse.

I tillegg, om du betaler feks kun hovedbeløpet, kan de kreve deg for omkostinger i 10 år.

Som nevnt, bestrid kravet, og de må sette saken på vent og kontrollere med den du skylder penger.
Da får man en utsettelse i det minste.
Trådstarter
46 5
kravet er satt på vent i noen uker faktisk.. Så da gjenstår det jo bare å prate med folka.. Som sagt tidligere så er det jo faktisk en regning på noe jeg har motatt så det er ikke tvil om den, det er bare tillegget fra inkassofokene jeg håper å ungå

har vanligvis kjøpt ting med forskudsbetaling så var rimelig sikkert på at det var betalt:P


Takk for svar alle!!
Sist endret av tutte87; 21. august 2008 kl. 10:52. Grunn: leif
Sikkerhetsklarert
Men er dette noe du kjenner igjen? Er det et firma du har handlet ifra?

Er det ikke det så har de jo sendt til feil person og du må gjøre de oppmerksomme på det.


Er det derimot en vare du har fått og faktisk skylder penger for, så er det jo bare å betale, at du returnerte det første brevet uten å betale selv om du vet at det var ment til deg er jo ditt problem.
Sitat av tutte87
Hei alle sammen, jeg er i en litt kinki situasjon og lurer på om noen kan hjelpe eller råde meg litt..

Jeg fikk for lenge sia et brev adressert til meg, men med feil navn, adresse, postnummer egentlig alt. (Hvordan det kom hjem til meg er et spørsmål for seg selv). Jeg sendte jo det tilbake for skjønte jo ikke at det var til meg.. Nå i ettertid har jeg blitt kontaktet av et inkasso selskap som hadde en sak på meg. Når jeg spurte om utredelse så fikk jeg tilsendt originalregningen hvor jeg kjente igjen navnet fra forrige brev.

Kan jeg da belastes med inkasso når jeg tekninsk sett aldri har sett originalregningen eller noe som helst varsel før?

takk for alle svar hilsen tutte
Vis hele sitatet...
Du skal jo få 3 advarsel/purrebrev før det lagres i en inkasso selskap!
Du skal jo få 3 advarsel/purrebrev før det lagres i en inkasso selskap!
Vis hele sitatet...
Bullshit.

Du har krav på ETT inkassovarsel/purring.
Sitat av spetznaz
Har du mottatt inkassovarsel for et varekjøp, og er uenig i kravet, kan du gjøre følgende:

Du må sende en skriftlig klage til avsender og si at du ikke godtar kravet, og hvorfor.

Det er avsender som må dokumentere at de har en avtale med deg. Dersom de ikke kan dokumentere at du har benyttet eller bestilt tjenesten, så har de ikke noe rettslig grunnlag for kravet sitt. Du trenger altså ikke å betale.

Ved å sende en klage, gjør du det klart at kravet er omstridt. Sender motparten, til tross for klagen, kravet til inkasso må de selv dekke inkassoomkostningene. Dette vil også være et brudd på inkassolovens bestemmelser om god inkassoskikk.

www.forbrukerportalen.no
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at du har fått innkasso. Det er ytterst sjeldent at du får et random brev av et firma som bare fisker.

Sitat av slashdot
FEIL!

Bestrid inkassokravet. Då kan dei ikkje sende kravet til innkasso før det foreligger rettskraftig dom. Å få tilbake pengane etter at du har betalt er *mykje* verre enn å nekte å betale i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Problemet hvis du bestrider kravet og du faktisk SKAL betale det er at du får ekstra tungt salær + strafferenter.

Sitat av Donquijote
Du skal jo få 3 advarsel/purrebrev før det lagres i en inkasso selskap!
Vis hele sitatet...
Morsom eller ? Lovverket i praksis:

Du får en faktura.
Du får en purring/inkassovarsel
Du får inkasso.

And in the end:
Jeg har vært sjef for innkassoavdelingen i et mindre inndrivningsfirma.
Jeg har vært sjef for innkassoavdelingen i et mindre inndrivningsfirma
Vis hele sitatet...
Hvilket, om jeg kan spørre?
Sitat av LazySunday
Hvilket, om jeg kan spørre?
Vis hele sitatet...
Balltre & Spiker AB.

Nei, seriøst. Det ønsker jeg ikke å oppgi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av ivers
Balltre & Spiker AB.

Nei, seriøst. Det ønsker jeg ikke å oppgi.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg godt

Sitat av ivers
Det er en grunn til at du har fått innkasso. Det er ytterst sjeldent at du får et random brev av et firma som bare fisker.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt uvanlig at større firma sender ut regninger på tjenester de ikke har levert. Da særlig til tidligere kunder. Elexia er et godt eksempel. De kan godt finne på å sende deg regninger på treningstimer du aldri har bestilt. Si ja det skal vi fikse når du prater med dem. To uker senere får du Inkassovarsel i posten.

Altså rot i firmaet som sende saken til inkasso. Neppe noen nyhet at dette forekommer ganske så ofte. Det som desverre skjer er at folk ikke gidder bryet med å bestride kravet å rydde opp i problemet, de betaler seg heller ut av saken.

Som det står, klag om du er uenig.

Er du enig i kravet, men ikke ønsker å betale, betal asap. Vente gjør bare vondt verre.
Sist endret av sptz; 6. september 2008 kl. 00:42.