Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 574
jeg og dama bor nå sammen i et hus som jeg har kjøpt. Hun har ikke meldt flytting til folkeregisteret, fordi vi da er redde for at hun skal miste borteboerstipendet. Hun er over 18. Foreldrenes hus er 50km fra skolen, men vi bor 22 km fra skolen. Hva skjer hvis hun melder flytting hit? hun bor jo likevel borte..???
Mener du må bo minst fire mil fra skolen før du får borteboerstipend. Men det kan jo variere fra kommune til kommune. Men det er jo vanskelig og "bevise" at dere bor sammen. Hun kan jo bare være lenge på besøk liksom..

Men du må uansett sjekke krava for borteboerstipend der du holder hus.
Krav for å få bostipend
Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt:
• Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet
• Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur
• Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme

Jeg tror det smarteste er og ringe lånekassen og spørre da, du kan jo bare bruke falsk navn hvis du er paranoid.
Bostipend kan gis til elever i vanlig videregående opplæring som ikke bor sammen med foreldrene sine og fyller et av disse vilkårene:

* Avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er 40 km eller mer.
* Reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er tre timer eller mer samlet per dag.

Bostipend kan også vurderes dersom det er andre særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen. Særlige forhold skal være dokumentert med bekreftelse fra for eksempel PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor eller psykolog.


lanekassen.no vet.


edit: YARRRRRRRRRRRRRR! for sen..
Sist endret av dynamite; 19. august 2008 kl. 19:56. Grunn: Ville skrive "YARRRRRRRRRRRRRR! for sen.." i tillegg