Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6170
[left]Hei,

Skal strx kjøpe meg pc, Regner med snart å få ca 5000, Som jeg kan investere for å få litt ekstra penger.

MEN;

En person ( Her, Vet ikke om han vil være anonym eller ikke sier at jeg bør kjøpe macbook Pro, Og oppgradere Ram og HD selv.

Og en person på Msn sier jeg bør kjøpe macbook fordi den holder i massevis.


Den kommer bare til å bli brukt til Photoshop, Dreamweaver og andre sånne programmer, Og kanskje spilling av gamle klassikere.

Synes macbook har liten skjerm..
Har mest lyst på macbook Pro, Men liker ikke å vente..
Om jeg bruker Apples rabbat år jeg 20 %.

Start diskusjonen
[/left]
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg har hatt Macbook Pro siden den kom ut, og irriterer meg over hvor stor den er, og hvor tung den er å bære. Hadde jeg kjøpt i dag hadde jeg definitivt gått for Macbook. En laptop er uansett bare en laptop og tar ikke over for stasjonær bruk for min del, og da er det ikke hensiktsmessig med maskiner som veier så forferdelig mye. Var jeg deg hadde jeg kjøpt en Macbook, og kjøpt ekstra ram utenom slik at du fikk makset ut den.

3dkort er waste of money, du kan fint spille gamle klassikere med en Macbook.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg er litt uenig. Nå har jeg riktignok ikke hatt MacBook, men jeg hadde 12" PowerBook før jeg fikk meg MacBookPro. Vekt- og størrelsesdifferansen er ikke så stor at man merker en betydelig forskjell.

I klassen min er samtlige Mac-brukere, noen har MacBook, mens de fleste har gått opp til MacBookPro. Ytelsesmessig merker jeg en forskjell selv på små filleting som booting, åpning av programmer og annet (utdypet i neste avsnitt) som gjør at jeg ikke ville hatt en MacBook som eneste maskin. Med pro-en har jeg ingen andre maskiner. Den er fullspeccet med god ram og jeg bruker MyBook-er med Firewire800 som ekstra lagringskapasitet. Mine behov går ikke utover dette.

MacBookPro er i hvert fall å foretrekke hvis du skal jobbe profesjonelt med maskinen. MacBook kan kjøre programvaren, det er i og for seg ikke noe problem, men dersom du – som meg – liker å multitaske (ha oppe nettleser, iTunes, MSN-klient, mailprogram og gjerne både Photoshop og Illustrator samtidig) ville jeg helt klart gått for MacBookPro. For meg handler denne multitaskingen om å jobbe mer effektivt, og med det kjente ordtaket «Tid er penger» i bakhodet vil jeg si at mellomlegget er ubetydelig på sikt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Juicer du på med nok RAM og eventuelt rask disk så er det lite som skiller MBP og Macbook fra hverandre, foruten naturligvis skjermkortet. Men såklart, smaken er som baken - jeg klarer ikke jobbe effektivt utelukkende på en bærbar maskin uansett og må helst ha to-tre skjermer, for ikke å snakke om mer ram, raskere CPU, harddisk og så videre.

Du kan ha like mye RAM og samme disk i Macbook som i Macbook Pro, så det eneste som skiller maskinene fra hverandre foruten det åpenbare med skikkelig 3dkort og større skjerm i MBP er at MBP tilbyr 100MHz raskere prosessor enn Macbook.
Sitat av Tias
Juicer du på med nok RAM og eventuelt rask disk så er det lite som skiller MBP og Macbook fra hverandre, foruten naturligvis skjermkortet. Men såklart, smaken er som baken - jeg klarer ikke jobbe effektivt utelukkende på en bærbar maskin uansett og må helst ha to-tre skjermer, for ikke å snakke om mer ram, raskere CPU, harddisk og så videre.

Du kan ha like mye RAM og samme disk i Macbook som i Macbook Pro, så det eneste som skiller maskinene fra hverandre foruten det åpenbare med skikkelig 3dkort og større skjerm i MBP er at MBP tilbyr 100MHz raskere prosessor enn Macbook.
Vis hele sitatet...
Hm, det er forsåvidt lite som skiller maskinene. Jeg opplever dog at MBP er raskere enn MB. Kanskje MBP har et helt sykt hovedkort!

En annen ting er tastaturet. Det finnes ikke bedre tastatur enn det som leveres med Macbook Pro. Macbook-tastaturet er etter min mening helt håpløst.

Med MBP får du også belyst tastatur (!). Jeg ville ihvertfall besøkt en butikk og lekt litt med maskinene før det store valget.
Sist endret av Benson; 2. august 2008 kl. 20:22.
Har en butikk 10 min kjøretur fra meg, Får ta en tur

Prøvde de en gang, mens mor og far handlet.
jeg synes Touch-Padden var ekkel og ta på ( Litt "grov", og at fingeren liksom "hekter" seg fast)
Det var på alle, Så det kan jeg leve med, Jeg syns menyen var litt ekkel, men har installert noe alà det på min windowsmaskin og begynner å like det

Men;
Hvor kort tid den bruker er viktig for meg, og at jeg kan ha oppe et par harde programmer.

Vekt har ingenting og si, Eneste jeg bruker pc til er i sengen min (regner med at sengen min klarer å bære den? ), og en stol/Bord. Den vil sikkert bli bært til skolen, men da får jeg lure meg til å bli kjørt.. er så lang avstand.. Vil bli brukt "proffesjonelt", på hobby basis og liten web-butikk, Lager og selger webscript/side...

Skjermkortet bør vel helst være over 64 mb som jeg har fått for meg i macbook?
Har gammel bærbar, 64 mb.. Klarer å dra Diablo, Men CS går ikke bra.. :/ Men ikke viktig.

Hvor mange pixel har Macbook i forhold til macbook pro?
640*480, 800*600, 1024*768,1600*1200 osv..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvilken oppløsning de forskjellige maskinene har regner jeg med at du finner ut av på egenhånd, det står svart på hvitt på sidene til Apple. Hvor mye minne et skjermkort har ikke noe å si på hvor godt det er.
Fant det ut, Var ca 1440x900, og macbook Pro var 1920 x 1200, Fristende med 1920 x 1200
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, jeg tror du har misforstått litt. De to billigste modellen av Macbook Pro kommer med 1440 x 900px, mens 17-tommer modellen (til den rette sum av 21 490 kr) kan leveres med 1900 x 1200px for et lite mellomlegg på 740 kr. Macbook kommer med 1280 x 800px oppløsning.
oja.. var litt skuffende, Men det er forsatt større.. Menmen, Får se om jge faktisk er villig til å legge 20k i en pc.. Lite sansynelig..
Jeg har MacBook. Kjører lett iTunes, MSN, firefox mens jeg har program som Ableton live oppe. Vet ikke hvor krevende dette programmet er, men det er nok litt mer krevende enn notepad..
For mitt bruk er MacBook helt kurrant. Syns du bør tenke to ganger før du investerer 21k i en laptop. 10k kan være mer enn nok.
Det tenkte jeg og, 21 k er VELDIG mye for meg, er bare 13 år, Og enda mer for en laptop, jeg kan vel strekke med til 14K, Men vil med rabbatter få ned i 20 %, så det er greit nok
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EivindH
Det tenkte jeg og, 21 k er VELDIG mye for meg, er bare 13 år, Og enda mer for en laptop, jeg kan vel strekke med til 14K, Men vil med rabbatter få ned i 20 %, så det er greit nok
Vis hele sitatet...
Kjøp deg Thinkpad T61p. Får meir for pengane da. Du får ei maskin du kan søle kaffi i, denge personer med, sette deg på, dra på daglig etc. I heile tatt meir for pengane enn mac.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av EivindH
Det tenkte jeg og, 21 k er VELDIG mye for meg, er bare 13 år, Og enda mer for en laptop, jeg kan vel strekke med til 14K, Men vil med rabbatter få ned i 20 %, så det er greit nok
Vis hele sitatet...
Erm, nei, du vil få 20% rabatt, ikke 80% rabatt, mao du betaler 80% av totalpris, men det forutsetter at du er student, noe _du_ iallefall ikke er.
Sitat av slashdot
Kjøp deg Thinkpad T61p. Får meir for pengane da. Du får ei maskin du kan søle kaffi i, denge personer med, sette deg på, dra på daglig etc. I heile tatt meir for pengane enn mac.
Vis hele sitatet...
Pappa har den, Vet den er bra. Men batteriet stikker ut, + at jeg vil ha mac .. hehe.. har thinkpad skjønner du..


Sitat av AtXbYeA
Erm, nei, du vil få 20% rabatt, ikke 80% rabatt, mao du betaler 80% av totalpris, men det forutsetter at du er student, noe _du_ iallefall ikke er.
Vis hele sitatet...
Sa jeg ikke at jeg fikk 20% rabatt? Storebroren min er student skjønner du
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EivindH
Pappa har den, Vet den er bra. Men batteriet stikker ut, + at jeg vil ha mac .. hehe.. har thinkpad skjønner du.
Vis hele sitatet...
Uhm, nei, batteriet stikker ikkje ut, med mindre du kjøper et batteri som har bedre kapasitet enn originalbatteriet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, selv om du mange ganger har poengtert fordelen med å kunne slå i hel folk med laptopen din slashdot, så er det ikke alle som har behov for dette. Also, OS X is sexy.
Mac blir det det er sikkert..
Sitat av slashdot
Kjøp deg Thinkpad T61p. Får meir for pengane da. Du får ei maskin du kan søle kaffi i, denge personer med, sette deg på, dra på daglig etc. I heile tatt meir for pengane enn mac.
Vis hele sitatet...
Når jeg så denne posten så måtte jeg neste nevne at jeg har slått en person i svime med min MacBook Pro. Å få en omtrent 2-kilos kladd med aluminium i trynet gjør definitivt like vondt som en Thinkpad. Samt at Macbook Proen er lengre og dermed gir bedre slagrekkevidde.
Funket også fint som stol, noe jeg fikk erfare i køen på vei inn til TG, da den krafitige aluminiumen holder i mange kalde morgentimer.


Uansett, back on topic:
Ville nok valgt MBP over MB rett og slett for skjermens og skjerkortets skyld. 13" er lite, og du trenger virkelig et bedre skjermkort enn det sugne integrerte pisset fra intel.

Du kan også velge å ha en ikke-glossy skjerm, og selv om glossy gir bedre kontraster, så vil jeg personlig si at farger blir bedre på en ikke-glossy en.

Skal du kjøpe en mac så velger du også feil tidspunkt, da det er ventet at Apple lanserer nye macer innen en to måneders tid. Ville heller ventet og sett om det kom noe brukbart da, eventuelt hengt meg på bruktmarkedet og fått en da utdatert MBP til spottpris. Klarte selv å snappe opp min MBP til 16000 på QXL. Nypris var 25 000 og den var brukt i bare to måneder.
Tror jeg venter 2 mnd med å kjøpe da, Om det kommer nye modeller da.. har vel ikke akkuratt så mye penger til da heller så.. :P
Skal du jobbe med photoshop/illustrator++, så er 15" et veldig fint kompromiss mellom bærbarhet og skjermstørrelse. Ville ha styrt unna MB hvis du skal jobbe mye med den. Fremover kan man visstnok også vente at nye utgaver av Adobe CS++ kommer til å benytte seg mer og mer av skjermkortet i tillegg til cpu'en, så da vil du merke enda bedre at du har en bedre maskin.
Sitat av Tias
Jeg har hatt Macbook Pro siden den kom ut, og irriterer meg over hvor stor den er, og hvor tung den er å bære. Hadde jeg kjøpt i dag hadde jeg definitivt gått for Macbook. En laptop er uansett bare en laptop og tar ikke over for stasjonær bruk for min del, og da er det ikke hensiktsmessig med maskiner som veier så forferdelig mye. Var jeg deg hadde jeg kjøpt en Macbook, og kjøpt ekstra ram utenom slik at du fikk makset ut den.

3dkort er waste of money, du kan fint spille gamle klassikere med en Macbook.
Vis hele sitatet...
Det samme som deg, bare omvendt, har hatt Macbook en god stund, og angrer en smule på at jeg ikke gikk for MacBook Pro, jeg kunne godt ofret litt mobilitet for ytelse.

Dog det ser ut til at både Macbook Og Macbook Pro dekker trådstarters behover ville jeg personlig gått for Pro, på grunn av ytelse, og større skjerm.
Har bestemt meg for Pro.. Bare å få pengene nå :P
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det var lurt av deg å velge mbp. Du hadde fått nok datakraft i en mb, men når du skal kode er det deilig med stor skjerm, samt at tastaturet på mbp er mer behagelig.
Tastatur, Skjerm og ytelse er det som bør være størst/kraftigst/behageligst
Hadde sikkert klart å venne meg til macbook også.
Sitat av Dev
Jeg er litt uenig. Nå har jeg riktignok ikke hatt MacBook, men jeg hadde 12" PowerBook før jeg fikk meg MacBookPro. Vekt- og størrelsesdifferansen er ikke så stor at man merker en betydelig forskjell.

I klassen min er samtlige Mac-brukere, noen har MacBook, mens de fleste har gått opp til MacBookPro. Ytelsesmessig merker jeg en forskjell selv på små filleting som booting, åpning av programmer og annet (utdypet i neste avsnitt) som gjør at jeg ikke ville hatt en MacBook som eneste maskin. Med pro-en har jeg ingen andre maskiner. Den er fullspeccet med god ram og jeg bruker MyBook-er med Firewire800 som ekstra lagringskapasitet. Mine behov går ikke utover dette.

MacBookPro er i hvert fall å foretrekke hvis du skal jobbe profesjonelt med maskinen. MacBook kan kjøre programvaren, det er i og for seg ikke noe problem, men dersom du – som meg – liker å multitaske (ha oppe nettleser, iTunes, MSN-klient, mailprogram og gjerne både Photoshop og Illustrator samtidig) ville jeg helt klart gått for MacBookPro. For meg handler denne multitaskingen om å jobbe mer effektivt, og med det kjente ordtaket «Tid er penger» i bakhodet vil jeg si at mellomlegget er ubetydelig på sikt.
Vis hele sitatet...
dette oppsummerer det viktigste.

jeg var i akkurat samme båt. hadde en 12" powerbook som ble ødelagt av vann og kjøpte en MBP. jeg er fotograf og bruker den i hovedsak til surfing og bilderedigering, og som dev sier, liker jeg også å kjøre en del programmer på likt. 2gb ram er nok, men er veldig fint å oppgradere til 4gb. har også en iMac som er ca samme speccet som macbooken, men med 4gb ram og merker vesentlig forskjell.

en annen ting som er verdt å nevne er at hvis du vil spille litt på den, er macbook pro å anbefale over macbooken ettersom den har skikkelig skjermkort.

edit: opplyst tastatur er fantastisk!
Sist endret av ErikH; 3. august 2008 kl. 16:22.
Studentrabatten er vel ikke på så mye som 20%? Correct me if I´m wrong..
Sitat av xtoffer
Studentrabatten er vel ikke på så mye som 20%? Correct me if I´m wrong..
Vis hele sitatet...
Får 20% om du er ADC-medlem og student.
Jeg slenger meg inn her, og stiller et lite spørsmål: Er Macbook pro virkelig verdt over 21tusenlapper? hva er det som gjør at denne er så sinnsvakt dyr?
Sitat av Corsair
Jeg slenger meg inn her, og stiller et lite spørsmål: Er Macbook pro virkelig verdt over 21tusenlapper? hva er det som gjør at denne er så sinnsvakt dyr?
Vis hele sitatet...
www.apple.no, den koster fra 14-15 tusen. Når det gjelder toppspec er det stort sett fordi apple tar seg godt betalt. 17" skjerm koster fort noen kroner ekstra. Du får også et greit skjermkort etterhvert. Hvis man skal oppgradere HD/Minne lønner det seg å gjøre dette selv.
Sist endret av Benson; 3. august 2008 kl. 18:14.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Verdt det og verdt det fru Blom, kan man rettferdiggjøre et kjøp så er det vel verdt det...?

Jeg har kjøpt mange ting som har vært "billige" i ordets rette forstand, men som på ingen måte har vært verdt det for min del (les leketøy jeg har følt jeg bare MÅ HA!), mens andre ting igjen har vært relativt dyre, men har blitt brukt såpass mye at jeg i alle fall ikke har problemer med å rettferdiggjøre kjøpet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg kjøpte min MBP rett før oppgraderingene omtrent (tror du jeg var forbannet eller?) for 20k, den har nesten tatt over stasjonærbruken min.

Jeg bruker den til ALT: Spilling, video/musikk redigering/produksjon, surfing.
Kjøpte en eksterndisk til den, for softwaren som følger med en mac er bare til å få orgasme av.

Du har alt du trenger, klart mye mer enn de fleste trenger, så og gå over å slette endel ting kan være en idé, men du har alt: Videoredigering(iMovie), Musikkredigering, opptak (GarageBand), alskens rare verktøy for å gjøre ting enklere (Automator frelste meg) for ikke snakke om at det er unix i bunnen på det herlige OS`et (jeg bruker kommandolinjen ofte).

Så ja, definitivt verdt det!
så det ER unix og komandolinje. YES! Liker å leke meg der.. Det er muligeter til å leke seg der? f.eks shudown -s -t 0 -f ?
Wintendo-kommandoer funker dårlig på en unix-plattform.
Det skjønte jeg, Men noe lignende Ville vært overasket :P
(har prøvd det..)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er bash og standard GNU Unix userspace
takk for gode innspill folkens.
jeg har lyst på MBP selv, og er overbevist etter å ha lest litt i denne tråden.
Jeg ble også overbevist
Har tidligere hatt Powerbook, tror jeg skal kjøpe meg en MB eller MBP nu til studiestart. Er det noen som vet litt mer nøyaktig når det er ventet at de skal presentere oppgraderinger på modellene? Så noen nevnte at det kom til å skje om noen måneder, er det noen som vet noe litt mer nøyaktig?
Allure: Er ikke planlagt noe spesifikt angående oppdateringen. Er bare en del som peker mot det. Sjekk for eksempel denne nyhetsposten.
Er jo selvsagt ingen garanti, men blir det nye modeller så får du eldre modeller mye billigere og du kan få kraftigere (eventuelt annet designede) macer til prisen av de nåværende.
Hey man!

Ta også kjøp den billigste macbooken.....8160,- eller hva det nå er.... også gjør som meg kjøp RAM 2 X 1GB ram og en 7200 rpm HD på 200 GB på komplett data eller anna databutikk. Storfornøyd, Booter maskina på 15 sekunder og det går så det suser....

Vent med å kjøpe en macbook pro til du MÅ jobbe med video.

Det er millimetere med juice som skiller macbook og macbook pro.........................................
Sitat av Allure
Har tidligere hatt Powerbook, tror jeg skal kjøpe meg en MB eller MBP nu til studiestart. Er det noen som vet litt mer nøyaktig når det er ventet at de skal presentere oppgraderinger på modellene? Så noen nevnte at det kom til å skje om noen måneder, er det noen som vet noe litt mer nøyaktig?
Vis hele sitatet...
Jeg har hengt en del inne på macrumors sin buyer's guide. Den er ganske grei å ha hvis man skal kjøpe seg mac. Det finnes en del andre sider også som tilbyr samme tjenester, men jeg syns den er veldig grei og oversiktlig.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Goophy Vis innlegg
Får 20% om du er ADC-medlem og student.
Vis hele sitatet...

Kan hvem som helst bli medlem i ADC? I såfall, hvordan?
ADC gir ikke lengre noen rabatt.