Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2165
Jeg er ingen super-fotograf, og kameraet or kikkerten måtte dras frem i hu og hast, da jeg presterte å stå opp litt senere enn planlagt, og formørkelsen begynnte ti minutter før antatt.
Men jeg legger jeg ut noen bilder av hvordan solformørkelsen såg ut i Haugesunds-området.
Hadde vært kult å se noen av deres andre bilder også. Og gjerne høre litt om hvordan dere gjorde det!

Vi gjorde det så enkelt at vi brukte EOS 30D kameraet, et hvitt ark og en kikkert.

http://i53.photobucket.com/albums/g70/GothQueen88/IMG_3982.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g70/GothQueen88/IMG_3997.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g70/GothQueen88/IMG_4020-1.jpg
Du er like flink til å forsove deg som meg mao. Tøffe bilder da. Ble de mørkere ute, eller var det bare på arket du kunne se at det var formørkelse?
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vangen
Du er like flink til å forsove deg som meg mao. Tøffe bilder da. Ble de mørkere ute, eller var det bare på arket du kunne se at det var formørkelse?
Vis hele sitatet...
Nei, det ble ikke mørkere, men det ble det jo heller ikke i Tromsø, så det må ganske mye til før man faktisk kan se noen forandring i lyset.
Var rundt 35 - 38% på det meste her.
Okay, jeg bor forsåvidt i Harstad som er 20 mil sør for Tromsø og jeg kunne ikke se noen forskjell utendørs. Men dog så var jeg også litt sent oppe som sagt.
bor i tromsø, leilihet i 3. etg med sola rett inn vindue på ene sia av huse, ser rett mot sola...
Overskya i dag i Tromsø, men lyset forhold seg akkurat likens selv om det var formørkelse
Flotte bilder av formørkelsen på yr.no
Solførmørkelsen var mer komplett her i alta enn hva dine bilder ilustrerte

likte bildene, her var det overskyet så jeg trengte ikke noe og kunne se rett opp mot skyene
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Men ingen som har tatt bilder?
Dette er flaut, kjære med-Freaker!
Sist endret av GothQueen; 1. august 2008 kl. 13:49.
http://i34.tinypic.com/5nnara.jpg

bildet er tatt i sandviken, sverige.
brukte 400d med 300mm linse med solbriller, lukkertid på 1/4000 og blender f/32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dang. På grunn av project euler gikk eg glipp av årets happening. Kjipt. Menmen, slik er livet.
Årets happening?
Solformørkelse er lite spennende IMHO.
Sitat av byp4ss
Årets happening?
Solformørkelse er lite spennende IMHO.
Vis hele sitatet...
Hah! Si det til Knut Jørgen Røed Ødegaard du!
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av byp4ss
Årets happening?
Solformørkelse er lite spennende IMHO.
Vis hele sitatet...
Solformørkelser er og blir spennende! STFU
Hvordan går det ann å ikke syns noe er spennende når du vet det er en stor sjanse for at det er siste gang du ser det resten av livet?
kanskje det kunne blitt interressant med svart hvitt og masse kontrast?

jeg kikka litt på solformøkelsen selv, men gadd ikke ta bilder ettersom 400mm'en lå på jobb
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av galningen
kanskje det kunne blitt interressant med svart hvitt og masse kontrast?

jeg kikka litt på solformøkelsen selv, men gadd ikke ta bilder ettersom 400mm'en lå på jobb
Vis hele sitatet...
Hvem? Hva? Hvor? På bildene jeg tok? Tsk, bilderedigering er for pyser!
... Jeg har ikke installert PS på denne pcen enda. *kremt*
Sitat av GothQueen
Hvem? Hva? Hvor? På bildene jeg tok?
Vis hele sitatet...
Jeg tror han mente hvis han skulle ta noen bilder selv Jeg for min del velgte lett å sove bort solformørkelsen, men kanskje neste gang! Det sier jeg alltid...
Neste solformørkelse!

Edit: Vi ser den ikke i Norge
Sist endret av BaJa; 1. august 2008 kl. 19:44.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg var i Surnadal da dette skjedde, og fikk vite om det 25 minutter før. Dessverre hadde jeg ikke med meg [insert himmellegeme]formørkelsesbrillene mine, så jeg fikk ikke sett stort av det. Lite spektakulært. Men det var i hvertfall ikke overskyet slik som 7(?) år siden i Trondheim.
Sitat av GothQueen
Solformørkelser er og blir spennende! STFU
Hvordan går det ann å ikke syns noe er spennende når du vet det er en stor sjanse for at det er siste gang du ser det resten av livet?
Vis hele sitatet...
Den neste totale solformørkelsen på norsk jord kommer i 2015 Var 56 år siden sist, men altså ikke veldig lenge til neste gang. Mulig det ikke var på norsk jord, men sånn jeg skjønte det! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=198035
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Neste gang blir i 2015 på Svalbard, men på fastlandet ikke før rundt århundreskiftet.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/1.6153192

Jeg er litt heldig om jeg lever til århundreskiftet. Og jeg gidder pokker meg ikke dra til Svalbard i 2015 for å se en solformørkelse. Og jeg gidder heller ikke å dra til Kina til neste år for å se en.
Jeg leverte heldigvis 75-300mm linsa mi service pga feil i overigår, men fikk tatt noen bilder i dag læll, brukte diskett(!) foran linsa. Men siden jeg nettopp har flytta orker jeg ikke å legge de inn.
Jeg kjørte samme taktikk som deg, GothQueen, med kikkert og papir. Fikk kun tatt bilde med det jeg hadde for hånden, en iPhone, så bildekvaliteten er så som så.

http://bildr.no/thumb/234301.jpeg
Bildet er tatt i Østfold.
Sist endret av krompraft; 1. august 2008 kl. 21:25.
skjedde ikke en dritt i Oslo Ventet fra 11:30 til 12:00. Nothing!
Sitat av Cyberblack
skjedde ikke en dritt i Oslo Ventet fra 11:30 til 12:00. Nothing!
Vis hele sitatet...
Var det ikke i en park rundt Oslo området Knut Jørgen Røed Ødegaard var og snakket om solformørklsen + at de viste det som skjedde på Kvitøya på storskjerm der?
Vil si at det skjedde en god del i Oslo.
Det stemmer. I frognerparken var det et stort arrangement ledet av Knut Jørgen Røed Ødegaard, hvor bilder fra Kvitøya ble sendt live til en storskjerm for alles skue. Solformørkesesbilder kunne lånes/kjøpes og man kunne virkelig oppleve solformørkelsen. Selv var jeg i Østfold, som nevnt over, og fikk ikke tatt del i alt dette :-(
Skulle gjerne vært i Frognerparken i dag men er nok på feil side av landet.
Har lyst å reise til Kina evt India neste år å se en totalt solformørkelse. Ja, jeg er litt begeistret for slike fenomener :P
fikk ikke sett noe selv her.. overskyet og jævlig,!
men må se på de posetive sidene, bare 89 år til nestegang !
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cyberblack
skjedde ikke en dritt i Oslo Ventet fra 11:30 til 12:00. Nothing!
Vis hele sitatet...
Ventet du på at det skulle bli mørkt du da eller?
Det er jo ikke så spennende med total formørkelse i norge, når du ikke er der i norge hvor det skjer.. En prikk på solen kan jeg huske å ha sett tidligere også, og det er ikke så mange år siden heller. Så noen veldig stor happening for de som ikke tok bussen til finnmark var det vel ikke?

Rettelse. For de som ikke tok bussen til nord-svalbard. En delvis formørkelse skjer med 2-3 års mellomrom visstnok, og det var jo tross alt det vi opplevde.. De som tror de skal dø før neste gang det skjer kan sikkert ta det med ro.
Dement
GothQueen's Avatar
Trådstarter
Sitat av bo1e
Det er jo ikke så spennende med total formørkelse i norge, når du ikke er der i norge hvor det skjer.. En prikk på solen kan jeg huske å ha sett tidligere også, og det er ikke så mange år siden heller. Så noen veldig stor happening for de som ikke tok bussen til finnmark var det vel ikke?

Rettelse. For de som ikke tok bussen til nord-svalbard. En delvis formørkelse skjer med 2-3 års mellomrom visstnok, og det var jo tross alt det vi opplevde.. De som tror de skal dø før neste gang det skjer kan sikkert ta det med ro.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å dø før neste gang det blir en total solformørkelse i norge
Ville bare se om freakene hadde tatt noe særlig bilder, men det hadde de ikke nei!
Tsssk! Og dere våger å kalle dere freaker!
Hva er spesielt med at det er innenfor norges grense? Så lenge det er et fullstendig utilgjengelig sted? Samme hvem som står som eier på kartet vel? Poenget må vel være å få oppleve det? Jeg har noen bilder av det tatt gjennom et sveiseglass. Men skulle ønske det hadde vært litt mer formørkelse. Ihvertfall noe man kunne merket på dagslyset.
Fikk nok desverre ikke med meg dette , men bra du fikk tatt bilder i Haugesund da slik at jeg fikk med meg hvordan det ville vært o/