Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2186
Heilt canooon
Etter noe søking på både Lovdata og Google sitter jeg igjen med delte meninger, lovlig og forbudt. Så er det forbudt å tigge? Da tenker jeg å sitte på gata med en kopp.

Og hvordan er det med squatting? Hvordan er loven med å overta andres hus o.l.?
Sist endret av Rindae; 25. juli 2008 kl. 03:20.
Kan ikke akkurat se for meg at det er forbudt, men tanke på Trondheim sentrum de siste 2 åra.
Ta en tur i Oslo sentrum, så får du svaret du søker etter rimelig kjapt.
Selv om du ser tiggere på gata betyr jo ikke det at det er lovlig eller ei. Folk er jo ofte desperate. Men jeg er rimelig skikker på at det ikke er ulovlig.

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er isåfall hvis noen i regjeringen syntes det er lite estetisk at de sitter rundt om på offentlige plasser.
Sitat av SkyMarshal
Ta en tur i Oslo sentrum, så får du svaret du søker etter rimelig kjapt.
Vis hele sitatet...
Hehe.. er det lovlig å selge dop også da??
Sitat av dagfinmikkel
Hehe.. er det lovlig å selge dop også da??
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke helt relevant pga hvis du ser noen selge dop på åpen gate i Oslo (skal) jo politiet slå til, og da vil du se at det er ulovlig!
Kriminalitet lønner seg ikke! (alltid)
Det var ment som en fleip. personlig tror jeg det er lovlig å tigge så lenge man ikke er for pågående, dvs de med plastkopp som bare sitter der plager jo ingen så la dem sitte der!
Okkupasjon av hus er ihvertfall ikke lov, enkelt og greit (burde da si seg selv). Ja, det er enkelttilfeller der folk slipper unna med det, men du har ikke loven på din side hvis du tar deg inn i noen andres hus (selv om det står tomt) og slår deg ned der.
Neutral Good
Mith's Avatar
Tigging er lovlig her i landet, så lenge det ikke er organisert.
Loven om "Løsgjengeri Betleri og Drukkenskab" ble fjernet i 2006 og dette ble lagt inn i straffeloven.

Når det kommer til husokkupasjon så er det ulovlig, selvfølgelig.
Tenkte du på feks. Svartlamoen og Blitz så er det litt spesielt der, men de fått dispensasjon fra kommunen med forskjellige krav de må innfri for å få bo/drive stedet.
Brakkebygrenna her i Oslo ble for eksempel revet nå i år.
Sist endret av Mith; 25. juli 2008 kl. 10:29.
Sitat av dagfinmikkel
Hehe.. er det lovlig å selge dop også da??
Vis hele sitatet...
Sitat av Clr
Selv om du ser tiggere på gata betyr jo ikke det at det er lovlig eller ei.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er ihvertfall det at, om du er i Trondheim sentrum, rundt torget/munkegata, så er det umulig å ikkke legge merke minst 2 av de 5 gjengangerne.

De fleste av dem står der fra morgen til kveld, det har de gjort det siste året.
Sitat av Clr
Det blir jo ikke helt relevant pga hvis du ser noen selge dop på åpen gate i Oslo (skal) jo politiet slå til, og da vil du se at det er ulovlig!
Kriminalitet lønner seg ikke! (alltid)
Vis hele sitatet...
Så du tror politiet buster alle som selger dop åpenlyst? Da tar du grundig feil gitt! Har flere ganger ringt politiet og fortalt navn på han som selger (har "kjennskap" til fyren fra tidligere anledninger) og hvor han står, hvor lenge han har stått der osv. Dem har ikke gjort en dritt. Har også sett folk deale på åpen gate i oslo sentrum MANGE ganger over lengre tid. Så det er ikke slik at bare fordi folk gjør det, uten å bli tatt så er det lovlig!

Når det gjelder husokkupasjon synes jeg det er noe svineri! Hadde det vært opp til meg hadde Blitz enten måttet betale husleie (som alle andre som bruker eiendom de ikke eier) eller pælme dem ut!
@sandkasse: Jeg er fullt klar over at politiet ikke klarer å ta alle som selger dop på åpen gate. Legg spesielt merke til (skal) og (alltid) i innlegget mitt

Men problemet er nok ikke at politiet er late. Det er nok en blanding av for lite/opptatt politi og moralen til de som selger. Over til "andmeldelsen" din av selgere så har vel politiet annet å tenke på, og ressursene deres er nok i bruk til annet politi relatert arbeid.
Nei anmeldte ikke. Men han dealet på et område jeg har ansvaret for å holde i orden. Endte med at jeg fikk fjernet han... Poenget mitt var kun å poengtere at kun fordi ikke snuten har busta noen for noe, betyr det ikke at det er lov
Prøver ikke å være fornærmende nå, men jeg må bare si at denne setningen måtte jeg lese 3-4 ganger før jeg forstod den

Sitat av sandkasse
Poenget mitt var kun å poengtere at kun fordi ikke snuten har busta noen for noe, betyr det ikke at det er lov.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det ikke var helt det du tenkte på da du nevnte overtakelse av andres hus, men det finnes en formildende omstendighet i lovverket som heter selvtekt (tror jeg). Det går ut på at dersom du gjør noe for å redde deg selv og ikke gjør mer skade enn nødvendig kan du være straffefri for å f.eks bryte deg inn i noen andres hus.
Eks:
Du går tur i fjellet og blir overrasket av snøstorm. Da vil du med loven på din side kunne knuse en rute i en ellers tom og låst hytte, for å komme deg inn og redde deg selv. Du vil nok være erstatningsansvarlig for ruta etterpå, men ikke straffeansvarlig for innbruddet.

- Findus
Sitat av sandkasse
Når det gjelder husokkupasjon synes jeg det er noe svineri! Hadde det vært opp til meg hadde Blitz enten måttet betale husleie (som alle andre som bruker eiendom de ikke eier) eller pælme dem ut!
Vis hele sitatet...
blitz betaler husleie, og å si at de ikke eier eiendommen stemmer i og for seg, de leier den. å leie er fullt lovlig
Sist endret av Nero; 25. juli 2008 kl. 16:29.
Sitat av Delphi
Det er mulig det ikke var helt det du tenkte på da du nevnte overtakelse av andres hus, men det finnes en formildende omstendighet i lovverket som heter selvtekt (tror jeg). Det går ut på at dersom du gjør noe for å redde deg selv og ikke gjør mer skade enn nødvendig kan du være straffefri for å f.eks bryte deg inn i noen andres hus.
Eks:
Du går tur i fjellet og blir overrasket av snøstorm. Da vil du med loven på din side kunne knuse en rute i en ellers tom og låst hytte, for å komme deg inn og redde deg selv. Du vil nok være erstatningsansvarlig for ruta etterpå, men ikke straffeansvarlig for innbruddet.

- Findus
Vis hele sitatet...
Jepp tror det stemmer det der ja. Men nei, var ikke det jeg mente..

Sitat av Nero
blitz betaler husleie, og å si at de ikke eier eiendommen stemmer i og for seg, de leier den. å leie er fullt lovlig
Vis hele sitatet...
Jaha? Husker for et par år siden ble det besluttet at Blitz skulle betale en symbolsk sum på ca 500 kr i året (ikke 100% sikker på summen) og de reagerte med å kaste brostein på regjeringskvartalet og ødelegge vinduer for nærmere 200.000 kr. Rimelig reaksjon vil jeg mene
Men at de faktisk betaler for seg visste jeg faktisk ikke? Hvor mye?
Kan da umulig være ulovlig å indirekte spørre folk etter penger ?
Sitat av sandkasse
Men at de faktisk betaler for seg visste jeg faktisk ikke? Hvor mye?
Vis hele sitatet...
Regner med de må betale like my som Ola Nordman må. Leien øker jo ved areal og plassering...