Skriver dette innlegget i forbindelse med en artikkel jeg leste i Moss Avis.
Jeg har selv vært på et utvekslingsår i Florida dette året, og selv om jeg hadde en fantastisk opplevelse var jeg utrolig skuffa over det såkalte støtteapparatet til EF. Jeg har vært i kontakt med flere utvekslingselever fra dette året som alle har møtt mange av de samme problemene - manglende oppfølging fra EF, og manglende vilje til å hjelpe når det forespørres.
Når mesteparten av det man hører om EF på utsiden er negativt, kan man begynne å lure på om EF selv belyser saken fra begge sider. Jo, de sender ut mengder med historier fra elever, men selv de negative blant disse er langt mer positive enn noe jeg ville sagt om organisasjonen. Det er en ting å sette seg ned og diskutere husarbeid, telefonbruk og lignende med vertsfamilien - en helt annen å være så godt som strandet på motsatt side av globusen med minimal hjelp fra et støtteapparat du ikke bare har betalt for, men dratt avgårde i god tro at disse menneskene er der for å hjelpe.
I den forbindelse håper jeg å komme i kontakt med så mange av årets EF-utvekslingselever som mulig, både de som er fornøyd med systemet og de som har vært gjennom lignende situasjoner som beskrevet her eller i artikkelen - begge sider bør være med. Vil så gå med samlet front av elever/kunder mot EF og media, i et håp om at ting kan forbedres fra EFs side, eller at det i det minste blir mer informasjon tilgjengelig som neste bølge utvekslingselever kan basere valget sitt på.
Om noen her har vært utvekslingselever gjennom EF i år og ønsker å se forandringer i systemet, ta kontakt med meg på PM, email nakai.nor@gmail.com eller post her. Ønsker som sagt alle syn på systemet og året, positive, negative, noe i mellom, eller helt andre syn.
P.S.: Jeg er klar over at dette i og for seg ikke er en diskusjon, men jeg håper innlegget likevel kan få stå, så flest mulig kan komme på banen. Evt. kontakt meg så endringer kan gjøres før det slettes direkte. På forhånd takk
Jeg har selv vært på et utvekslingsår i Florida dette året, og selv om jeg hadde en fantastisk opplevelse var jeg utrolig skuffa over det såkalte støtteapparatet til EF. Jeg har vært i kontakt med flere utvekslingselever fra dette året som alle har møtt mange av de samme problemene - manglende oppfølging fra EF, og manglende vilje til å hjelpe når det forespørres.
Når mesteparten av det man hører om EF på utsiden er negativt, kan man begynne å lure på om EF selv belyser saken fra begge sider. Jo, de sender ut mengder med historier fra elever, men selv de negative blant disse er langt mer positive enn noe jeg ville sagt om organisasjonen. Det er en ting å sette seg ned og diskutere husarbeid, telefonbruk og lignende med vertsfamilien - en helt annen å være så godt som strandet på motsatt side av globusen med minimal hjelp fra et støtteapparat du ikke bare har betalt for, men dratt avgårde i god tro at disse menneskene er der for å hjelpe.
I den forbindelse håper jeg å komme i kontakt med så mange av årets EF-utvekslingselever som mulig, både de som er fornøyd med systemet og de som har vært gjennom lignende situasjoner som beskrevet her eller i artikkelen - begge sider bør være med. Vil så gå med samlet front av elever/kunder mot EF og media, i et håp om at ting kan forbedres fra EFs side, eller at det i det minste blir mer informasjon tilgjengelig som neste bølge utvekslingselever kan basere valget sitt på.
Om noen her har vært utvekslingselever gjennom EF i år og ønsker å se forandringer i systemet, ta kontakt med meg på PM, email nakai.nor@gmail.com eller post her. Ønsker som sagt alle syn på systemet og året, positive, negative, noe i mellom, eller helt andre syn.
P.S.: Jeg er klar over at dette i og for seg ikke er en diskusjon, men jeg håper innlegget likevel kan få stå, så flest mulig kan komme på banen. Evt. kontakt meg så endringer kan gjøres før det slettes direkte. På forhånd takk