Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 16985
Hei!
Er det noen som har noe kunnskap eller erfaringer med betalingsanmerkninger?

Skulle akkurat bestille meg ny mobil fra mpx.no, og valgte finansiering som betalingsmåte. Fikk så beskjed om at jeg ikke var innvilget kontokreditt. Leste litt rundt om vilkårene for dette, og kort sagt måtte inntekten for sist likning være over 75000,- og søker måtte ikke ha betalingsanmerkninger.

Så begynte jeg kaldsvette litt, ettersom jeg glatt har over 75000,- i inntekt. For hva skal egentlig til for at en skal bli registrert med betalingsanmerkning?

Jeg får vel en purring i ny og ne, mest grunnet til at jeg er for sløv når det kommer til å betale innen fristen. Har hatt to regninger som har gått over til inkassovarsel, begge gangene i forbindelse med flytting, da jeg ikke husket på å registrere ny adresse hos NetCom. Disse ble da betalt ikke mer enn noen få dager etter jeg mottok dem.

Jeg lever i den tro at det første inkassovarselet ikke er grunnlag for å få en registrert betalingsanmerkning? Og hvordan vet en om en har blitt registrert med en anmerkning som kan spille inn på en kredittsjekk?

Mener også å ha lest et sted, om at så fort du har gjort opp for et krav, skal anmerkningen slettes umiddelbart, og om du evnt ikke gjør opp for deg, kan den maksimalt lagres i opptil 4 år?

Noen som har noe innsikt i hvordan dette systemet fungerer?
Inkassovarsel gir betalingsanmerkninger, ja. Også første gang.
Sist endret av Franklin; 12. juli 2008 kl. 04:44.
Sitat av Franklin
Inkassovarsel gir betalingsanmerkninger, ja. Også første gang.
Vis hele sitatet...
Bare sprøyt. Hvorfor stille spørsmål på freakforum, når folk som svarer ikke har noen kunnskap?

Betalingsanmerkning kan kun bli registrert når inkassoselskapet har kontaktet forliksrådet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Kaunda
Bare sprøyt. Hvorfor stille spørsmål på freakforum, når folk som svarer ikke har noen kunnskap?

Betalingsanmerkning kan kun bli registrert når inkassoselskapet har kontaktet forliksrådet.
Vis hele sitatet...
Uenig, jeg har selv hatt betalingsanmerkninger etter å ha mottatt inkassoer fra SI og Lindorff.
Sist endret av AtXbYeA; 12. juli 2008 kl. 10:21.
- Betalingsanmerkning
Hvis et krav mot en næringsdrivende ikke betales innen 30 dager etter betalingsoppfordring, kan et kredittopplysningsfirma registrere en betalingsanmerkning. Dette er det imidlertid ikke adgang til dersom det kan dokumenteres at kravet er omtvistet. Det er derfor viktig at man snarest mulig sier ifra om at man er uenige i kravet. Dette må gjøres skriftlig, slik at man kan dokumentere det i ettertid

kilde: http://www.varslingslisten.no/ink_bet_merk.htm
Jeg har mottatt inkassokrav fra Lindorff, får jeg betalingsanmerkning da?

Det kommer an på hvilken status saken har, og om du har brutt betalingsavtale med Lindorff eller ei. Betalingsanmerkning for privatpersoner oppstår 30 dager etter sendt forliksklage til forliksråd så fremt det ikke er uenighet om kravet er riktig, 30 dager etter at det er sendt utleggsbegjæring til namsmannen eller vedkommende har brutt en betalingsavtale med inkassoselskapet. For foretak påløper det 30 dager etter betalingsoppfordring er sendt.

Kilde: http://www.lindorff.com/no/mainpage/debtor/faq/
En god venn av meg hadde en regning til biltilsynet som han ikke betalte før de som hadde ansvaret for regningene til biltilsynet ringte til firmaet hans og ba dem betale xxxkr ifra lønna til kompisen min.

Han fikk ikke noen betalingsanmerkning før regningen hadde hvert ubetalt i 2 år.
Sitat av Kaunda
Bare sprøyt. Hvorfor stille spørsmål på freakforum, når folk som svarer ikke har noen kunnskap?

Betalingsanmerkning kan kun bli registrert når inkassoselskapet har kontaktet forliksrådet.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner flere som har betalingsanmerkninger etter et inkassovarsel. Siden du faktisk presterer å kalle omtrent samtlige som poster i denne tråden for kunnskapsløse foreslår jeg at du også kommer med en kilde som kan bygge opp under det du sier.
Har fått MANGE inkassovarsler av Lindorff, men har ikke fått noe betalingsanmerkninger fordet.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Kan man sjekke noen steder om man har betalingsanmerkninger?
Sitat av B3nd1k
Jeg kjenner flere som har betalingsanmerkninger etter et inkassovarsel. Siden du faktisk presterer å kalle omtrent samtlige som poster i denne tråden for kunnskapsløse foreslår jeg at du også kommer med en kilde som kan bygge opp under det du sier.
Vis hele sitatet...


http://www.debitnor.no/content/view/79/

http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1023104120.39
Man får ikke betalingsanmerkning før saken går videre fra inkassobyrå til forliksråd evt namsmann. Det at folk påstår at man får betalingsanmerkning av å få inkassovarsel, stemmer overhodet ikke. EOD.
Jectson: Selv om jeg er helt enig med deg (man får ikke betalingsanmerkninger av innkassovarsel / betalingsoppfordringer) ser du ut som en idiot når du bastant legger på EOD på slutten av ditt eget innlegg uten en eneste kilde.

Selv har jeg fått inkassovarsel ved en anledning og da undersøkte jeg med lindorf hvorvidt dette ville bli anmerket meg. Så lenge du betaler betalingsoppfordringen / inkassovarselet innen fristen (fullt ut, med gebyr) får du ingen betalingsanmerkning.

Joffe: Husk at en slik kredittvurdering som regel baserer seg på inntekt for 2-3 år siden og ofte er direkte feil. Kontakt firmaet som utførte kredittsjekken på deg for å rette opp eventuelle feil.
Trådstarter
Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering.

Inkassovarsel medfører vist ingen umiddelbar betalingsanmerkning, så lenge det fulle kravet blir betalt innen gitt frist. Grunnen til at jeg ikke fikk handle på kreditt hos mpx.no ser da ut til å være av den grunn Cikey nevner i posten sin, rett og slett kredittfirmaet som ikke satt på en særlig oppdatert likning.

Så var den saken ute av verden, heldigvis.
Mye bullshit her i gården.

Har man enkeltmannsforetak, får man betalingsanmerkning automatisk om man ikke betaler betalingsoppfordring.

Som privatperson MÅ det foreligge dom i din kreditors favør fra forliksrådet, for at det skal bli betalingsanmerkning. Evt, det ikke blir registrert noen innsigelse på din sak, og det blir utleggsforretning på din lønn, dvs direkte trekk av lønn, gjennom namsmannen.

For å sjekke om man har betalingsanmerkning, kan man ringe til et inkassoselskap og be de kredittsjekke deg, og gi deg muntlig tilbakemelding. Usikker på om alle gjør dette, men de fleste er greie og yter slik service.

Om man skulle være så uheldig å få en betalingsanmerkning på seg, forsvinner den så fort man betaler kravet.